Gå til innhold

Har tjukke folk dårlig aura?


Cognizance

Anbefalte innlegg

Her bruker jeg ordet aura som om det dreide seg om utstråling eller karisma, bare at det kan være negativt også.

Jeg synes å merke en tendens til at jeg synes tjukke folk har dårlig aura. Dette er i gjennomsnitt - det finnes tynne folk med dårlig aura også, og tjukke folk med god aura. Og dette er selvsagt høyst subjektivt. Det jeg begynner å se er at blant alle jeg møter som er tjukke så er det færre av disse jeg trives godt ilag med enn blant de som ikke er tjukke.

Tjukk her betyr ikke to eller ti kilo ekstra, mer 20 eller 30. Det er ikke det at folk er tjukke i seg selv. Men kansje de er tjukke av samme årsak som gjør at jeg synes de har dårlig aura.

Jeg kan ha det litt på samme måte med folk som tydelig er forfengelige, men det får bli tema i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

:klø: Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette og føler dine generaliseringer hører heller hjemme på skråblikk og generaliseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at Mayamor har dårlig aura :ler:

Men til saken og hovedinnlegger: Mange tykke folk er tykke nettopp på grunn av livsstil, og den samsvarer neppe med din, slik du selv er inne på. Det samme skjer alyså i den andre delen av skalaen, ifølge deg. Og det er naturlig.

Men heller forfengelig enn tykk av selvvalgte grunner. Mange med et slikt livsstilsproblem er i utgangspunktet blant de som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, evt har fått for dårlig ballast med seg hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Jeg gjetter på at Mayamor har dårlig aura  :ler: 

Men til saken og hovedinnlegger: Mange tykke folk er tykke nettopp på grunn av livsstil, og den samsvarer neppe med din, slik du selv er inne på. Det samme skjer alyså i den andre delen av skalaen, ifølge deg. Og det er naturlig.

Men heller forfengelig enn tykk av selvvalgte grunner. Mange med et slikt livsstilsproblem er i utgangspunktet blant de som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, evt har fått for dårlig ballast med seg hjemmefra.

Jeg visste at det ville komme et slikt svar fra en gjest da jeg svarte, så ikke dårlig aura, men heller synsk eller ikke da gjester ofte spyr dritt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Jeg er god og rund, men har en strålende aura fordet ;) Men det er jo klart at har du en dårlig holdning til deg selv og ikke trives med deg selv, så sender du signaler ut til andre om det også. Og da kan du oppfattes negativ.

Du må først like deg selv, før andre kan gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Men heller forfengelig enn tykk av selvvalgte grunner. Mange med et slikt livsstilsproblem er i utgangspunktet blant de som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, evt har fått for dårlig ballast med seg hjemmefra.

Det der er fordomsfullt. Jeg tror ikke tjukke folk er dummere enn andre. Ser ingen grunn til å tro det. En kan resonere motsatt vei av hva du gjør også. Barn som er tjukke blir ofte tjukke som voksne også. De overvektige barna har ofte et lavt aktivitetsnivå og liker rolige aktiviteter som å lese - i motsetning til de som liker å spille fotball. Derfor blir de store barna mer skoleflinke enn de tynne.

Jeg sier overhodet ikke at det er sånn! Jeg legger bare fram et resonnement i likhet med deg.

Svar på hovedinnlegg: Selv kjenner jeg flere overvektige som jeg trives godt sammen med. To av de lesbiske overvektige jeg kjenner har en masse damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulva35
Jeg er  god og rund, men har en strålende aura fordet ;) Men det er jo klart at har du en dårlig holdning til deg selv og ikke trives med deg selv, så sender du signaler ut til andre om det også. Og da kan du oppfattes negativ.

Du må først like deg selv, før andre kan gjøre det ;)

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Dette synes jeg i og for seg er et vanskelig og risikabelt emne og uttale seg om, man blir fort misforstått...

For det første vil jeg si at jeg kjenner en del overvektige personer, og liker mange av dem veldig godt. (De jeg ikke liker er absolutt av andre grunner en overvekt.) At de er under gjennomsnittet intelligente er en helt uholdbar påstand, mange av dem er tvert i mot veldig smarte (og ofte direkte nerdete).

Men jeg vil si at de er over gjennomsnittet deprimerte. Det finnes selvfølgelig unntak, mange er overvektige og i kjempehumør, og mange er også veldig opptatt av å bli oppfattet som glade. Men det er også gjort undersøkelser som viser at overvektige som oftest ikke er så veldig fornøyd med livet sitt (og nei, jeg kan ikke henvise til noen av dem...).

Jeg blir også en smule frustrert av noen overvetige jeg kjenner av og til. Jeg kjenner enkelte som har gått ned opptil 50 kilo, og er kjempestolte av dem, og synes de er kjempeflinke. Men andre er ikke i nærheten av villig til å gjøre noe med livet sitt. Jeg må virkelig si at det er ikke merkelig at man blir overvektig og deprimert når man sitter inne foran datamaskina dag inn og dag ut og drikker cola og spiser potetgull. Og prøver man å foreslå at de skal gå en tur, sier de ting som "Nei, da blir jeg så sliten" eller "Nei, jeg bor da i tredje etasje og må gå trapper, så jeg får jo masse trening". Jeg mener på en måte at hvis man er misfornøyd med livet sitt må man da også gjøre en innsats for å prøve å få det bedre... Men jeg må presisere at det nok ikke er så mange av akkurat denne typen her da. Mange er jo også veldig bevisst på problemet sitt og prøver så godt de kan å gjøre noe med det.

Men det jeg ville fram til var vel at, slik som jeg oppfatter det, er mange overvektige svært misfornøyd med seg selv, og kan vel da fort oppfattes som personer med dårlig aura, karisma, utstråling eller hva man vil kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Det er også mange fordommer mot overvektige folk. Folk tror automatisk at de bare sitter inne og spiser fet mat og ikke er noe særlig aktive. Det blir også feil synes jeg. Nå er jeg litt overvektig, men det kommer absolutt ikke av at jeg spiser feil eller ikke er aktiv.Jeg er absolutt ikke den som sitter stille og trives veldig godt med å gjøre ting. Å bare sitte i sofaen og stappe i seg er ikke min greie. Du trenger ikke å være et matvrak, selv om du er overvektig. Over vektige kan også få dårlig selvbilde og såkalt dårlig aura pågrunn av folks holdniger til overvektige. Så er vel en kombinasjon av det. Men er enig at du kan jobbe med deg selv.Du er bra nok selv om du er overvektig.Du trenger ikke å gjemme deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg i og for seg er et vanskelig og risikabelt emne og uttale seg om, man blir fort misforstått...

...

Men det jeg ville fram til var vel at, slik som jeg oppfatter det, er mange overvektige svært misfornøyd med seg selv, og kan vel da fort oppfattes som personer med dårlig aura, karisma, utstråling eller hva man vil kalle det.

Jeg syns egentlig du uttrykker deg med forsiktighet her - og du har kanskje til og med rett i noe av det du sier. Det eneste jeg finner merkelig er det med at flere overvektige er deprimerte? Jeg kjenner mennesker med angst, depresjon og andre psykiske lidelser, og det eneste disse har til felles er at de er slanke! Ikke en av mine venner som veier over gjennomsnittet har diagnostiserte psykiske lidelser.

Cognizance, er du så fordømmende i det virkelige liv som du fremstår her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg kjenner en overvektig. Han var visst overvektig som barn også. Jeg kan ikke forstå hvorfor han ikke slanker seg. Tykke folk får nok litt dårlig aura og de kan ha følelsesmessige problemer som gjør at de spiser mye og usunt. Den tykke mannen jeg vet om får seg nesten aldri damer, hvilket jeg forstår godt!

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Ser at innlegget ble mer passende på skråblikk og generaliseringer. :klappe:

Fordomsfulle mennesker finner vi mange av i livet, slike utsagn som:

Jeg kjenner en overvektig. Han var visst overvektig som barn også. Jeg kan ikke forstå hvorfor han ikke slanker seg. Tykke folk får nok litt dårlig aura og de kan ha følelsesmessige problemer som gjør at de spiser mye og usunt. Den tykke mannen jeg vet om får seg nesten aldri damer, hvilket jeg forstår godt!

Er et glimrende eksempel på fordomsfullhet til fingerspissene. For er en først så vemmelig mot en som er overvektig, er det kanskje de nye støvølettene som er horete, voldtekten berettiget slik hun tedde seg etc som gjør seg gjeldene. Ikke stol på et menneske som utviser dårlig respekt for mennesker; det er deg de snur seg mot i neste øyeblikk. For det er dårlig aura å ha slike fordomsfulle meninger. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heller forfengelig enn tykk av selvvalgte grunner. Mange med et slikt livsstilsproblem er i utgangspunktet blant de som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, evt har fått for dårlig ballast med seg hjemmefra.

Dette med sammenheng mellom intelligense og overvekt er bare for dumt! Det er som å seriøst mene at blonde mennesker er dummere enn andre! Det er drøssevis av "tynne og pene" folk der ute, som er sure og/eller dumme som bare det, tror nok "dårlig aura" og/eller lav intelligens skyldes i fleste tilfeller hva som foregår på innsiden av folk? Folk er tross alt individer, tjukke eller blonde eller svarte, eller whatever, det er ikke snakk om en kollektiv sjel og det burde vært åpenbart for fleste oppegående mennesker. Leste for noen dager siden et veldig bra blogg på VG om fordommer mot overvektige og jeg tenkte jøss, hva er det da for noe? Men etter å ha snublet om denne tråden her, så fikk jeg en vekker når det gjelder fordommer i samfunnet! Hvis det er slike holdninger overvektige folk blir møtt med, så er det vel ikke rart hvis noen av de blir deppa?!! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cognizance, er du så fordømmende i det virkelige liv som du fremstår her?

Jeg er hverken fordømmende eller fordomsfull ovenfor overvektige. Mange jeg misliker er overvektige - men ikke omvendt.

Sist nummer av bladet Psykisk Helse omtalte fedme som bivirkning av psykofarma. Schizofrene har klart større risiko for å dø av hjerte- kar-sykdommer. Schizofrene er i gjennomsnitt mye feitere enn andre folk, og det henger sammen med medisinbruken.

Anti-depressiva kan også gi vektøkting som bivirkning.

Så er det det med trøstespising. At man ikke helt har kontakt med behovene sine eller noe sånt, og spiser når man egentlig har behov for trøst eller intimitet eller hva det måtte være.

Det er jo en sammenheng mellom kosthold og psykisk helse generelt, at folk spiser usundt kan også bidra til dårlig psykisk helse.

Men alt dette henger ikke helt sammen med det jeg skriver i første innlegget. Hos meg selv ser jeg ingen sammenheng med det jeg kaller dårlig aura og psykisk helse. Vel, kansje litt, men da på et annet plan enn det som får meg til å reagere på de jeg mener å referere til i første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Det er vel ikke rart om overvektiger får dårlig aura når de hele tiden får slengt til seg at de er mindreverdige mennesker. Jo flere som ser ned på dem jo dårligere aura får de.

"Mange jeg misliker er overvektige" - hva i all verden er det for en uttalelse? Du tror kanskje ikke at det er fordi de er overvektige som gjør at du misliker dem, eller? Jeg kan fortelle deg at det er utrolig mange hyggelige folk der ute som er verd å like, bare man er i stand til å se utenfor utseendet og da tenker jeg ikke kun på spekklaget.

En av mine venninner fra videregående var lubben, hun var ikke overvektig i den forstand at hun veide 30-40 kg for mye. 10 kg for mye kanskje, ikke mer. Hun var i grunnen fornøyd med seg selv og var blid og morsom å være sammen med. Så begynte et par av guttene for moro skyld å kalle henne "deigræv", først reagerte hun ikke men etter en periode hvor de gjentok kallenavnet hver dag så begynte vi å se endringer på henne. Hun begynte å gå med skjorter, jakker, topper som skjulte rumpen. Guttene skjønte at her hadde de funnet et svakt punkt, og utvidet repertoaret med slengbemerkninger som "feita" o.l. Vi tok det opp med guttene men da var skaden allerede skjedd. Hun begynte å slanke seg, ble tynnere og tynnere. Men selvtilliten hennes og "auraen" hennes forsvant, hun ble skeptisk og innesluttet og ble ikke med ut på fest lenger. Hun trodde alle så på henne fordi hun var så jævlig feit, noe hun absolutt ikke var.

Idag tror hun fortsatt at folk ser på henne fordi hun er feit, problemet er bare at i dag ser de på henne i sjokk over det beinrangelet som kommer vandrende. Hun har anoreksi og i speilet ser hun seg selv som ei dundre, og vi vennene hennes har gitt opp håpet om at hun skal bli frisk igjen.

Så jeg syns ikke det er rart om "tjukke" folk får dårlig aura og du Cognizanse får passe deg så du ikke blir en medvirkende årsak til at noen mister sin gode aura.

Endret av Miss Guided
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mange jeg misliker er overvektige" - hva i all verden er det for en uttalelse? Du tror kanskje ikke at det er fordi de er overvektige som gjør at du misliker dem, eller?

Nei, det har ikke med vekta i seg selv å gjøre. Om folk er runde eller feite er greit for meg, det er de og ikke meg. Jeg kjenner folk som er tjukke som er veldig hyggelige også. Men blant de jeg ikke liker, er tjukke kraftig overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mayamor
Nei, det har ikke med vekta i seg selv å gjøre. Om folk er runde eller feite er greit for meg, det er de og ikke meg. Jeg kjenner folk som er tjukke som er veldig hyggelige også. Men blant de jeg ikke liker, er tjukke kraftig overrepresentert.

Men resten av innlegget hoppet du sleipt over. Dårlig aura det. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Men resten av innlegget hoppet du sleipt over. Dårlig aura det.  :klaske:

He he, ikke sant. Han har fortsatt ikke fortalt hva det er med de overvektige som han ikke liker - noe må det være med dem siden de er overrepresentert blant de han misliker. Jeg tror han må gå i seg selv og finne ut om det er andre personlige egenskaper utover det at de er feite som gjør at han misliker dem.

Jeg blir vel litt på hugget når det gjelder overvektige og vurderingen av dem (oftest nedvurdering) pga. min venninne. Alle utvikler jo ikke anoreksi, men det å bli behandlet med forakt setter preg på de fleste mennesker og især på overvektige som har blitt en pariakaste her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayamor: Mobbehistorien er ikke relevant for hva jeg snakker om, derfor kommenterte jeg det ikke.

Miss Guided:

1. Det å se på andre med forakt er å ha dårlig aura, slik jeg bruker begrepet.

2. At venninna di blei mobba for å ha noen kilo ekstra har ingenting å gjøre med at folk jeg misliker tenderer til å være tjukke.

3. Jeg har allerede presisert at jeg ikke misliker folk fordi de er overvektige.

4. Hva er det som gjør at man liker folk, og hva er det som gjør at man misliker dem? For meg kan dette være vanskelig å forklare konkret, det er noe jeg føler på meg. Vel, noen ganger er det lett å si. Men når det gjelder flere av de overvektige jeg ikke trives ilag med, så blir det vagt - utstråling av negativ aura er det nærmeste jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært.

Jeg misliker en hel haug med mennesker, men her er overvektige kraftig underrepresentert. Kjenner bare glad-tjukkaser jeg!

Sikker på at du ikke faktisk har noe imot tjukke folk bare pga vekta og at du derfor har et elendig utgangspunkt for å like dem og tillegger dem denne dårlige auraen selv?

Jeg vet i hvert fall at jeg lett kan dømme folk nord og ned bare pga klærne de har på seg, så de får en del ekstra å "bevise" før jeg liker dem enn folk som kler seg slik jeg har bestemt er riktig.

Og det er lettere å gi folk man ikke digger i utgangspunktet flere minuspoeng enn å la seg bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...