Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld stormet politiet Blitzhuset i Oslo og fant diverse knallskudd, murstein etc.

Trenger vi Blitz?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Tja. Jeg tror de fleste trenger et miljø, et sted å føle tilhørighet til. Samtidig ser jeg ikke at vi trenger folk som er ute etter å lage bråk og faenskap for andre, noe det kan virke som at Blitz ofte er.

Skrevet

Trenger vi Blitz? Nei, jeg trenger ikke Blitz, men jeg trenger vel heller ikke Paradoks eller Bellatrix.

Men som Bellatrix (delvis) skriver, så bør det vel ikke dreie seg om hva vi trenger, men hva folk som trenger Blitz trenger.

Skrevet (endret)

Jeg så jo på TV i går at de ville ut og sloss igjen. At de orker,- tenkte jeg. Hadde det nå enda vært mulig å se noe budskap som det vært mulig å ta stilling til, men nei. Alt jeg oppfatter er "drep purken"!

Jeg har begynt å tro at det er karrieren til Stein Lillevolden vi egentlig snakker om her. For i en årrekke har han jo omgitt seg med ungdommer som på en måte har vært de nyttige idiotene for han i denne Blitz- bevegelsen. Det er jo også en måte å bygge en status og identitet på...

Og hva oppnår de? Jeg er ikke i stand til å se at de oppnår noe som helst annet enn at folk flest tar avstand fra en tilsynelatende meningsløs atferd.

Men denne atferden er risikabel. Det vil alltid være en betydelig fare for personskade på mennesker så lenge de har denne voldelige atferden sin. Av den grunn så bør den voldelige siden av Blitz snarest stoppes. Den politiske ytringen synes jeg skal få leve videre. Hadde det ikke vært for all volden, hadde det muligens vært mulig å se om det ligger noen politsk ytring til grunn for engasjementet.

Endret av Jalp
Skrevet

Det er nærliggende å spørre om vi hadde tillatt en høyreekstrem gruppering, motorsykkelklubb e.l å okkupere et kommunalt hus for å lagre våpen og planlegge voldelige opptøyer der...

Skrevet
Det er nærliggende å spørre om vi hadde tillatt en høyreekstrem gruppering, motorsykkelklubb e.l å okkupere et kommunalt hus for å lagre våpen og planlegge voldelige opptøyer der...

Det synes jeg er et godt spørsmål. Så lenge de fortsetter med denne volden, vil det på sikt antakeligvis bety slutten for dem.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Godt spørsmål. Tviler på at det hadde blitt godtatt at noen andre grupperinger hadde holdt på sånn.

Skrevet
I går kveld stormet politiet Blitzhuset i Oslo og fant diverse knallskudd, murstein etc.

Trenger vi Blitz?

Ja, definitivt.

Skrevet
Ja, definitivt.

Du kan kanskje tilgodese oss med en begrunnelse? Jeg innrømmmer glatt at jeg ikke vet allverden om Blitz. Men jeg synes uansett at voldsbruken bør opphøre.

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Og nå syns jeg man skal slutte snillismen, og få de fjernet fra huset som de okkuperer. De driver jo ikke med annet enn py og paenskap (jo, de lager gode vafler), og det kan de likegodt gjøre på gutterommet som i et offentlig sponset lokale.

Skrevet
Du kan kanskje tilgodese oss med en begrunnelse? Jeg innrømmmer glatt at jeg ikke vet allverden om Blitz. Men jeg synes uansett at voldsbruken bør opphøre.

Blitz er Oslos dårlige samvittighet og det trengs noen som lager bråk om urettferdighet begås.

'Steinsamlinga' har sannsynligvis ligget der siden 80-tallet, så jeg ser ikke helt den store kontroversen i politiets funn. Det er også altfor mye fokus på Lillevolden, han spiller omtrent ingen rolle i et miljø som er ultrademokratisk og der alle avgjørelser tas av allmøtet.

Men det dette egentlig dreier seg om, er om man skal ha autonome ungdomshus i samfunnet eller ei, og det er jeg for.

Skrevet

De okkuperer da ikke Blitzhuset såvidt jeg vet. De har jo leid det "for en symbolsk sum" av Oslo kommune siden 80-tallet eller noe sånt.

Skrevet
De okkuperer da ikke Blitzhuset såvidt jeg vet. De har jo leid det "for en symbolsk sum" av Oslo kommune siden 80-tallet eller noe sånt.

Blitz eies av Entra eiendom, som har forpliktet seg til å pusse opp hele gården under oppsyn av Kirkens Bymisjon. En av de siste sakene Helen Bjørnøy gjorde som leder av KB før hun ble minister. I 2004, såvidt jeg husker.

Avtalen var at Entra skulle få tomta på hjørnet av Pilestredet og Ring 1 i bytte mot en totalrenovering av hele kvartalet.

Skrevet
Blitz er Oslos dårlige samvittighet og det trengs noen som lager bråk om urettferdighet begås.

'Steinsamlinga' har sannsynligvis ligget der siden 80-tallet, så jeg ser ikke helt den store kontroversen i politiets funn. Det er også altfor mye fokus på Lillevolden, han spiller omtrent ingen rolle i et miljø som er ultrademokratisk og der alle avgjørelser tas av allmøtet.

Men det dette egentlig dreier seg om, er om man skal ha autonome ungdomshus i samfunnet eller ei, og det er jeg for.

"Urettferdighet" er høyst subjektivt. Politiets funn i seg selv er lite kontroversielt, men Blitz deltagelse i demonstrasjoner ender svært ofte i vold - noe som for min del gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved deres agenda.

"Autonome ungdomshus" er en pen omskrivning, men forandrer ikke spørsmålet; Hvorfor skal ikke kommunen understøtte andre autonome ungdomsmiljø som Vigrid og Bootboys med egne "ungdomshus"?

Forøvrig eier kommunen fortsatt Blitz-huset og leier det bort "gratis" til Blitz. Entra Eiendom eier resten av kvartalet, og har forpliktet seg til å pusse det opp.

Skrevet
"Autonome ungdomshus" er en pen omskrivning, men forandrer ikke spørsmålet; Hvorfor skal ikke kommunen understøtte andre autonome ungdomsmiljø som Vigrid og Bootboys med egne "ungdomshus"?

Fordi nazismen baserer seg på en ideologi som aldri har tilført verden - eller Norge - noe bra?

Skrevet
Fordi nazismen baserer seg på en ideologi som aldri har tilført verden - eller Norge - noe bra?

Mens Stalinisme og anarki gjorde det?

Skrevet
Mens Stalinisme og anarki gjorde det?

Dette er for dumt, Blitz har aldri vært stalinister og anarki som system har aldri vær utprøvd. Men støtter du Boot boys/Vigrid, da, siden du mener de fortjener ungdomshus?

Skrevet
Dette er for dumt, Blitz har aldri vært stalinister og anarki som system har aldri vær utprøvd. Men støtter du Boot boys/Vigrid, da, siden du mener de fortjener ungdomshus?

Egentlig er det ganske irrelevant hva slags politisk ståsted "ungdomshuset" har.

Jeg stiller spørsmålstegn ved om det ikke er volden i seg selv som er formålet med det politiske engasjementet - og da er det revnende likegyldig hvorvidt de er anarkister, nazister eller kommunister.

Gjest StoreSky
Skrevet

Ja vi trenger Blitz. Vi trenger faktisk enda flere ungdomshus, som er styrt av undommen selv. Som er det beste vern MOT vigrid/bootboys/a-gjengen etc.

Hilsen gammel "blitzer"

Skrevet

Men Blitz har et pedagogosk problem hvis de bare er radikale vaffelstekere som liker å ut å sloss med politiet. Jeg skjønner ikke at det går an å forsvare voldsbruken, om det så er av radikale høyre-ekstremister eller radikale venstre-ekstremister.

Jeg reagerer på at denne volden bagatelliseres så lenge folk kommer til skade under disse såkalte demonstrasjonene. Jeg ser bare opptøyer og mener at man ikke skal "tåle dette så inderlig vel". Så lenge det bare er politfolk som skades, så er det greit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...