Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Hva er den absolutte grense for senabort i Norge? Selvbestemt abort er i uke 12. Men ultralyd for definitive abnomaliteter er fra uke 18?? Vil dette si at man kan få innvilget abort etter denne ultralyden? Hva med senskader etter kirurgisk vs medisinsk abort? Ikke slett denne tråden, jeg er ute etter moren valg og helse, dette faller innunder kropp og helse forumet, ikke graviditet og barn forumet. Og jeg vil forbli annonym.
Gjest Elfrida Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg tror grensa er 24 uker. Her står det litt om det: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...3§ionid=125 Endret 27. april 2007 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Jeg tror grensa er 24 uker. Her står det litt om det: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...3§ionid=125 ← Tusen takk. Men er ikke 24 uker grensen for livredding av barnet?
Gjest baby-E Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Tusen takk. Men er ikke 24 uker grensen for livredding av barnet? ← Vi redder barn helt ned til uke 24 på min jobb. Om det er grensen for senabort, må jeg si at jeg fikk meg litt av et sjokk nå.
Gjest Elfrida Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Hvis det f.eks. er store skader på fosteret som gjør at det ikke er levedyktig er det vel ingen grunn til å tvinge kvinnen til å gå full tid?
Gjest baby-E Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 "Dog er det, uansett årsak, ulovlig med abort når det er «grunn til å anta at fosteret er levedyktig». I praksis kan altså det bety etter 22. uke." Fra denne linken.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Jeg tror grensa er 24 uker. Her står det litt om det: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...3§ionid=125 ← Det som står i linken er grensa for når en spontanabort medisinsk kalles senabort og ikke dødfødsel e.l. Grensa for å utføre senabort (altså ikke spontanabort) er jeg usikker på, men lurer på om det er uke 20.
Gjest Elfrida Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 (endret) På denne siden (fra mars i år) står det at "Vi tillater avbrudd så sent som i 24. uke i Norge, og tallet her øker. WHO anbefaler en øvre grense på 22 uker." Tillegg: disse folka er mot abort så kanskje de overdriver. Endret 27. april 2007 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Hentet fra tidskriftet Ifølge loven skal ikke begjæring om svangerskapsavbrudd innvilges etter 18. svangerskapsuke med mindre det er særlig tungtveiende grunner til det. artikkel fra tidskriftet
Rosalie Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 I følge Abortloven er det ikke noen absolutt grense for svangerskapsavbrudd. Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis. § 10. Medfører svangerskapet overhengende fare for kvinnens liv eller helse, kan det avbrytes uten hensyn til bestemmelsene i denne lov.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 Her er loven men jeg bilr ikke klokerer. Men at jeg har lest at det er flere senvirkininger hos de som tar kirurgiskabort, fordi det er senere? Livmorhalsen blir også slappere etter kirurgiskabort og man har dermed en økt sjanse for problemer med slapp livmorhals (tidlig fødsel) ved senere svangerskap.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 "Dog er det, uansett årsak, ulovlig med abort når det er «grunn til å anta at fosteret er levedyktig». I praksis kan altså det bety etter 22. uke." Fra denne linken. ← Det er en gråsone mellom 22 og 24 uke, og man redder som regel ikke de under uke 23. Dette da kun 16% av de som man redder i uke 23 overlever. Kilde
Rosalie Skrevet 27. april 2007 #13 Skrevet 27. april 2007 Er det absolutt ingen sjanse for at barnet er levedyktig kan man teoretisk få innvilget abort helt opptil termin. Alle senaborter er medisinske aborter, dvs. man blir satt igang og må føde fosteret.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #14 Skrevet 27. april 2007 Medisinske komplikasjoner etter abort, hentet fra Norsk Gynekologisk forening sine sider Komplikasjoner Komplikasjoner16,17,18 (Ib, Ib, Ib) opptrer ved mindre enn 5% av behandlingene og skyldes ofte ufullstendig tømming av uterinkaviteten Akutte komplikasjoner forekommer like hyppig ved kirurgisk som ved medikamentell abort Inkomplett abort og infeksjon (endometritt/ salpingitt) er hyppigst forekommende for begge metodene Ved medisinsk abort kan pasienten få behandlingstrengende blødning Perforasjon av uterinkaviteten (bare kir. metode) forekommer svært sjeldent Ved erkjent eller mistenkt perforasjon bør pasienten observeres i avdelingen noen timer, ev. over natten Metodesvikt kan forekomme ved begge behandlingsformer Det er ingen studier som har vist sammenheng mellom gjennomgått provosert abort og senere cervix insuffisiens eller infertilitet
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2007 #15 Skrevet 28. april 2007 Jeg kjenner en gutt (nå 5 år gammel) som ble reddet i 23 uke, så jeg vil tro at man ikke får innvilget senabort etter uke 18 dersom det er mulig at barnet vil komme til verden levnede og kommer til å leve lengre enn noen dager (f.eks anecephaly som kan komme til verden levende men ikke har hjerne og ikke vil overleve lengre enn noen timer)
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2007 #16 Skrevet 5. mai 2007 En bekjent av meg ble gravid som 15-åring uten å være klar over det før det hadde gått for lang tid til å ta selvbestemt abort. Hun måtte ha samtale med abortnemda, legge fram årsaker til at hun ikke kunne ha et barn. (Blant annet skolegang, egen psykisk sykdom, bodde i fosterhjem etc.) Hun tok senabort i uke 24, men måtte føde barnet selv, altså fremprovosert fødsel.
Rosalie Skrevet 6. mai 2007 #17 Skrevet 6. mai 2007 En bekjent av meg ble gravid som 15-åring uten å være klar over det før det hadde gått for lang tid til å ta selvbestemt abort. Hun måtte ha samtale med abortnemda, legge fram årsaker til at hun ikke kunne ha et barn. (Blant annet skolegang, egen psykisk sykdom, bodde i fosterhjem etc.) Hun tok senabort i uke 24, men måtte føde barnet selv, altså fremprovosert fødsel. ← Det du sier der er faktisk bare tull, gjest. Mulig hun skulle ønske det var slik, men slik fungerer dt ikke i Norge. Med mindre barnet allerede var dødt i mors lv.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2007 #18 Skrevet 6. mai 2007 Vet narkotikamissbruk innvilges senabort frem til uke 24. Barnet kan fint overleve, men vil ha ulike missdannelser. Derfor innvilges abort. Det vet jeg foregår blant annet på Ullevål.
Gjest Elastica Skrevet 6. mai 2007 #19 Skrevet 6. mai 2007 Jeg håper inderlig ikke at det er slik at man kan ta senabort (med et friskt foster) til uke 24. Så jeg håper du har rett, Wadjet. (Dvs at det kun dreier seg om å føde de som allerede er døde i mors liv, hvis jeg forstod deg rett.)
Helen Skrevet 6. mai 2007 #20 Skrevet 6. mai 2007 Hvis det er så store skader på fosteret at det ikke vil kunne leve utenfor livmoren vil man kunne av bryte svangerskapet når som helst. Hvis man feks skulle finne ut dette i uke 30 kan man velge å avbryte svangerskapet selv om man har kommet så langt. Ingen tvinger noen til å gå med et dødsdømt barn frem til terminen. Etter uke 16 må barnet fødes på vanlig måte for da er det for stort til utskraping for da vil man risikere å bli ødelagt nedentil. Jeg har selv mistet halvveis i svangerskapet, mitt barn var dødt og måtte fødes på vanlig måte. Jeg er medlem av et forum der alle medlemmer har mistet et barn etter uke 16, det er flere der som har måttet avbryte svngerskapet selv om de har kommet langt på vei fordi barnet ikke var levedyktig. Man kan få tatt en vanlig abort inntil uke 16, men da må man søke spesielt og man må ha møte med ei abortnemd før man får det godkjent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå