Gå til innhold

Beste muffins oppskrift


ZINA

Anbefalte innlegg

Setter inn det 2. brettet nå! Dette blir spennende :) Men hvilket hakk burde jeg ha dem på? Ca midt på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Setter inn det 2. brettet nå! Dette blir spennende :) Men hvilket hakk burde jeg ha dem på? Ca midt på??

Og jeg har satt in 3. brett :D ikke smakt på noen enda. De første hadde jeg gulerøtter, litt kanel og litt kardemomme oppi. De heva ikke like bra som neste brett, som jeg hadde sjokoladebiter oppi :) De ble veldig store!

Og så har jeg laga noen med blåbær i! Gleder meg!

Skal spise i morra, så da skal jeg lage litt god glasur og pynt! mmm...

Har du brukt noe fyll?

Og ja, midterste rille er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smakte på en nå... den med gulerøtter. Den var ikke ferdig stekt inni... :(

kan jeg sette den inn igjen etter at den har blitt nesten kald??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har satt in 3. brett :D ikke smakt på noen enda. De første hadde jeg gulerøtter, litt kanel og litt kardemomme oppi. De heva ikke like bra som neste brett, som jeg hadde sjokoladebiter oppi :) De ble veldig store!

Og så har jeg laga noen med blåbær i! Gleder meg!

Skal spise i morra, så da skal jeg lage litt god glasur og pynt! mmm...

Har du brukt noe fyll?

Og ja, midterste rille er bra!

Hihi akkurat de samme variasjonene som meg. hadde bare sånne vanlige små former, så jeg tok dem ut etter 10 min. Likevel ble de ganske godt stekt...Savnet kanskje noe fyll, eller noe på toppen kanskje...? Men ble jo gode da :) Men, siter og gomser muffins og lurer på om jeg skal ta min 3. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi akkurat de samme variasjonene som meg. hadde bare sånne vanlige små former, så jeg tok dem ut etter 10 min. Likevel ble de ganske godt stekt...Savnet kanskje noe fyll, eller noe på toppen kanskje...? Men ble jo gode da :) Men, siter og gomser muffins og lurer på om jeg skal ta min 3. =)

jeg skal pynte mine nå :)

kjøpt inn konditorfarge og seigmenn som jeg skal ha på de med sjokolade inni.

De med gulerot skal jeg lage sånn som man pleier å ha på gulerot kake, med philadelphia ost :)

Og de med blåbær skal jeg pynte med en glasur og et stort blåbær på toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det v ar gode ideer til pynt! Nå ble jeg inspirert til å lage frokostmuffins! Men må jeg ha gjer istedenfor bakepulver da?

Tenkte putte oppi grovt mel,egg, melk, havregryn, rug, revet gulrot, kanel og litt olje - nesten som i vanlig muffins egentlig, bare kutter ut sukker og putter i litt mer grovt og sundt.. Ikke så vandt med å bake, så lurer på om dette går greit? Burde hatt store former,da..Kan jeg fryse ned silikonformer?Og da er det vel litt dumt å kjøpe meg sånn brett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
3/4 dl olje.. dvs litt under 1 dl??? Kanskje bare meg som ikke har skjønt dette???

Dvs litt under en dl ja:) Det samme som 0,75 dl!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke om en helt lik oppskrift er blitt lagt ut (har ikke orket å lese gjennom alle), men jeg legger iallefall ut denne.

VELDIG god dagen etterpå om de får ligge i kjöleskapet over natten.

Har bare oppskriften på engelsk, da jeg fikk den av ei engelsk venninne, så orker ikke oversette den.

Veldig enkel å gjöre også, t.o.m. for meg som er et kaos på kjökkenet hehe

Blueberry (or any fruit) muffins

300g plain flour

2.5 teaspoons baking powder (single acting - only use 1.5 teaspoons if using double acting)

1/2 teaspoon baking soda

1/2 teaspoon salt

60g unsalted butter, at room temperature

150g sugar

2 large eggs

10ml vanilla extract

120ml sour cream or plain yogurt

225g blueberries, fresh or frozen (or any other fruit cut up small)

coarse white sparkling sugar for garnish (optional)

Directions

1) Preheat the oven to 190C. Line a muffin tin with papers, and grease the papers.

2) In a medium-sized bowl, whisk together the flour, baking powder, baking soda, and salt, then set aside.

3) In a large bowl, beat the butter and sugar with a hand-held or stand mixer, until light, fluffy, and almost white in color. Start the mixer at low speed until the ingredients are incorporated, then gradually increase speed to medium-high until the desired color and texture are reached.

4) Scrape down the bowl to make sure all the butter is incorporated, then add the eggs one at a time, beating well after each addition.

5) Add the vanilla and sour cream or yogurt, and mix until incorporated.

6) Add the dry ingredients and mix on low speed just until the batter is smooth. It will be thick.

7) Fold in the fruit by hand.

8 ) Scoop the batter into the prepared muffin cups, using a heaping 1/4-cup for each (about 65ml in volume). Sprinkle with regular granulated or coarse white sugar, if desired.

9) Bake the muffins for 18 to 24 minutes, until a cake tester inserted in the center of one comes out clean. Remove them from the oven, cool in the pan for 5 minutes, then remove the muffins from the pan to finish cooling on a rack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest SUNNIVA OG HELENE

altså, amerikanske muffins, de på toppen.. ikke lag disse, med mindre du vil at innvollene dine skal be til allah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Meg vell !
Så mye væske og bare 2 dl mel? Sikker på at det ikke er en feil her en plass, denne oppskriften virka ikke helt logisk for meg...

Eg prøvde og mine blei ikkje skikkelig steikt dei var heilt blaute og rant utover allt , hadde nesten ingenting i formene ;o :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde de arkana listet opp. Sprøytet vaniljekrem inni og dyppet dem i melis og kokos. Mmm skolemuffins. Andre halvparten hadde jeg smørkrem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Snuppa_*
<span style='color:purple'>Her er mine favorittmuffins.</span>

<span style='color:maroon'>Amerikanske muffins (6 store, 12 vanlige)</span>

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl hvetemel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Forslag til smakstilsetning:

* sjokoladebiter, evt bytt ut litt av melet med kakao

* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)

* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)

* most banan + hakkede mandler

* blåbær eller andre bær

* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice

* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter

* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade

* hakket krokanrull

Hvis jeg bruker små former og lager 12 muffins, vil de likevel blåse seg opp og se ut som amerikanske muffins (altså nesten soppformet)? Bare i mindre skala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

2 spørsmål fra meg :)

hvis bruker blåbær, skal de være frosne eller tint opp?

og hvordan lager man smørkrem...

takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DISSE VAR IKKE GODE :O vi prøvde denne oppskriften, men de smakte piss. havre rett og slett.

hvilke da? ser du har skrevet at det er de på toppen, men jeg skjønner ikke hva du mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

2 spørsmål fra meg :)

hvis bruker blåbær, skal de være frosne eller tint opp?

og hvordan lager man smørkrem...

takk!

Jeg bruker frosne blåbær. Rører dem inn - de er jo ikke frosne etter en tur i ovnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...