LilleSiri Skrevet 12. februar 2009 #41 Skrevet 12. februar 2009 Jeg er 20 år (blir 21 år 5 dager etter) og hab er 28 når vi gifter oss i juni
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #42 Skrevet 12. februar 2009 Enig. I allefall blant vennene våre, og vi bor også i by. Hadde ikke blitt ferdig med studiene en gang da jeg var 25, levde det glade liv og var nok ikke helt gifteklar :-) Jeg bor også i by, blandt en av norges største. Jeg var heller ikke ferdig med studiene da jeg giftet meg (var 24) og lever enda det glade liv som student selv om jeg har vært gift i to år. Det er da ikke motsettning å leve det glade liv som student og det å gjøre det samme med mannen sin. Å være gift betyr ikke hus, stasjonsvogn og stakittgjerde, bare at man har funnet den man ønsker å leve livet sammen med, om så det livet er et studentliv i en del år fremover.
Gjest Gjest_Becky_* Skrevet 12. februar 2009 #43 Skrevet 12. februar 2009 Hvor kan jeg finne den statistikken? Det er det motsatte jeg har hoert ang. unge giftermaal. [/quote Hehe, verdens sikreste kilde, nemlig Dr. Phil Har hørt han nevne det flere ganger, men som sagt... Synes det virka veldig logisk, men hører jo du sier det er motsatt. Uansett så sa han at skilsmisseprosenten for de under 25 er 75% mens de over 25 er 50 %. Uansett en dyster statitikk Hvor har du hørt "det motsatte"? Like sikker kilde som meg?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #44 Skrevet 12. februar 2009 Jeg bor også i by, blandt en av norges største. Jeg var heller ikke ferdig med studiene da jeg giftet meg (var 24) og lever enda det glade liv som student selv om jeg har vært gift i to år. Det er da ikke motsettning å leve det glade liv som student og det å gjøre det samme med mannen sin. Å være gift betyr ikke hus, stasjonsvogn og stakittgjerde, bare at man har funnet den man ønsker å leve livet sammen med, om så det livet er et studentliv i en del år fremover. Jada, jeg er helt enig med deg. Det spørs bare hvordan man definerer "det glade studentliv" Innenfor den gjengen jeg studerte med, er det få som giftet seg tidlig. Blant mine venner som ikke har studert, giftet de fleste seg i begynnelsen av tjueåra. Og alle er godt gifte fremdeles, selv om det snart er 10 år siden den alderen. Det er mulig at dette ikke er tilfeldig. Og da mener jeg ikke bare det "utagerende" studentlivet som er et hinder for giftemål, altså, som det kanskje høres ut som Jeg vil tippe at gjennomsnittsalderen for giftemål blant de som har hovedfag eller doktorgrad er høyere enn de som ikke har studert. I allefall på universitetet hvor jeg jobber.
helenen Skrevet 12. februar 2009 #45 Skrevet 12. februar 2009 Jeg bor også i by, blandt en av norges største. Jeg var heller ikke ferdig med studiene da jeg giftet meg (var 24) og lever enda det glade liv som student selv om jeg har vært gift i to år. Det er da ikke motsettning å leve det glade liv som student og det å gjøre det samme med mannen sin. Å være gift betyr ikke hus, stasjonsvogn og stakittgjerde, bare at man har funnet den man ønsker å leve livet sammen med, om så det livet er et studentliv i en del år fremover. Helt enig Jeg er student nå og kommer fortsatt til å være det i 3 år fremover. Det er jo ikke akkurat sånn at å være gift ødelegger for studier.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #46 Skrevet 12. februar 2009 Det er jo helt tydelig at de fleste som gifter seg før de fyller 25 år er fra et annet sted i landet enn Oslo.
helenen Skrevet 12. februar 2009 #47 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Gjest_Becky_*: Hehe, nå snakker som regel ikke Dr. Phil om norske forhold da. Jeg har hørt det motsatte av min mor. Men jeg spurte ikke hvilke statistikker hun evt. så på. Endret 12. februar 2009 av helenen
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #48 Skrevet 12. februar 2009 Gjest_Becky_*: Hehe, nå snakker som regel ikke Dr. Phil om norske forhold da. Jeg har hørt det motsatte av min mor. Men jeg spurte ikke hvilke statistikker hun evt. så på. Vel, hvis jeg skal resonnere litt, så har jeg vanskeligheter med å forstå hvorfor "unge" ekteskap har lavere skilsmissestatistikk...det tror jeg må være en myte blant folk som gifter seg unge... Det er her ofte (!) tale om unge (altså kan de forandre seg mye) + uerfarne ( i forhold til andre forhold) + at man ikke har bodd lenge sammen. Om ikke annet, skulle man tro at "unge" ekteskap hadde lik skilsmissestatistikk som de som gifter seg i eldre alder, om ikke høyere...
helenen Skrevet 12. februar 2009 #49 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Slettet Endret 12. februar 2009 av helenen
helenen Skrevet 12. februar 2009 #50 Skrevet 12. februar 2009 Vel, hvis jeg skal resonnere litt, så har jeg vanskeligheter med å forstå hvorfor "unge" ekteskap har lavere skilsmissestatistikk...det tror jeg må være en myte blant folk som gifter seg unge... Det er her ofte (!) tale om unge (altså kan de forandre seg mye) + uerfarne ( i forhold til andre forhold) + at man ikke har bodd lenge sammen. Om ikke annet, skulle man tro at "unge" ekteskap hadde lik skilsmissestatistikk som de som gifter seg i eldre alder, om ikke høyere... Nåja. Da er det jo litt merkelig at det bare er de siste tiåra det virkelig har blitt vanlig for de fleste å bo sammen før en gifter seg, og iløpet av de siste tiåra at skilsmisse har blitt så fryktelig vanlig også.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #51 Skrevet 12. februar 2009 Nåja. Da er det jo litt merkelig at det bare er de siste tiåra det virkelig har blitt vanlig for de fleste å bo sammen før en gifter seg, og iløpet av de siste tiåra at skilsmisse har blitt så fryktelig vanlig også. Hvordan vil du begrunne det, dersom det skulle vise seg at din mors "statistikk" stemmer?...hvilke årsaker kan tale for lavere skilsmissestatistikk hos unge?...jeg finner ingen....
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #52 Skrevet 12. februar 2009 Jeg blir 25år 2 uker etter bryllupet i juni, og han er 25. Vi kommer begge fra sandnes.
Disco Biscuit Skrevet 12. februar 2009 #53 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg fyller 24 like før bryllupet i sommer, mens han er 28 (fyller 29 senere i år). Ikke spesielt ungt, ei heller gammelt, og de første i min vennegjeng, mens det andre paret i hans. Er forøvrig fra Oslo og Bergen. Endret 12. februar 2009 av MaiL
helenen Skrevet 12. februar 2009 #54 Skrevet 12. februar 2009 Hvordan vil du begrunne det, dersom det skulle vise seg at din mors "statistikk" stemmer?...hvilke årsaker kan tale for lavere skilsmissestatistikk hos unge?...jeg finner ingen.... Dette her gjelder jo to forskjellige ting. Jeg sier bare at det er vanlig å bo sammen først nå for alle aldersgrupper og det er vanlig å skille seg. Vi vet også at ekteskapsalderen har steget de siste åra. Det med at unge ekteskap holder oftere har jeg ikke noe statistikk å vise til, så det vet jeg jo egentlig ikke. Uansett så får jo hver og en gjøre det som en selv tror er riktig.
Gjest Talula Skrevet 12. februar 2009 #55 Skrevet 12. februar 2009 Vi gifter oss sommeren 2010, da er jeg 25 og han 29. Det er vel ikke spesielt ungt egentlig. Vi er bosatt i Oslo.
jippijaja Skrevet 12. februar 2009 #56 Skrevet 12. februar 2009 Her er litt statistikk om giftemål og skilsmisser: http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/De...;Tabellid=05692 Som dere kan se, skiller de fleste seg mellom 5-9 år. Her har dere gjennomsnittsalderen: http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/...8-08-28-06.html Som dere ser, var gjennomsnittsbruden 33 år, og brudgommen 37, i 2007. her finner dere separasjonsratar for menn og kvinner i ulike aldersgrupper. 1999-2007: http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/...8-08-28-13.html Som dere ser, var det flest i aldersgrppen 20-24 år som separerte seg , i 2007. Her er en annen statistikk over skilsmisser etter alder: http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/...8-08-28-09.html Også denne tabellen viser at det er flest unge som skiller seg. Hvis man sammenligner tallene litt, ser man at man ofte skiller seg før fyllte 30 år, men s gjennomsnittsalderen for å gifte seg ligger på godt over 30. Fra det leser ejg at de som gifter seg sent, har større sjanser for å lykkes i ekteskapet. Dette har jeg klippet fra ssb.no Skilsmisseraten, som blir rekna som skilde per 1 000 gifte og separerte kvinner, var 11,8 i 2007. Da talet på skilsmisser var som høgast i 2004, var tilsvarande rate på 12,6. Samanlikna med 2006 gjekk skilsmisseratane ned både for menn i alderen 20-49 år og for kvinner i alderen 20-44 år. Dei høgaste skilsmisseratane, både for menn og kvinner i 2007, var i aldersgruppa 25-29 år.
miss_pretty Skrevet 12. februar 2009 #57 Skrevet 12. februar 2009 vi gifter oss 30. mai! jeg er 24 da og han er 23, men blir 24 senere i år. vi er av de første av vennene mine og hans som gifter oss. begge begynner å studere til høsten, ser ikke på det som noen hindring i år være gift student! vi er fra opland.
Heartbeats Skrevet 12. februar 2009 #58 Skrevet 12. februar 2009 Vi gifter oss i august. Den måneden fyller jeg 25 og han 24. Bor i trøndelag. De første ut i vennegjengen vår
illafanten Skrevet 12. februar 2009 #59 Skrevet 12. februar 2009 Jeg blir 24 og han blir 25 før bryllupet. Har vært sammen i 5 år og bodd sammen i 3 år. Det at unge skiller seg mer enn de eldre kan vel ha noe med at tidene har forandret seg ganske drastisk. Før i tiden giftet man seg 1 gang og da var man gift, var ikke snakk om å skille seg da. Og noe av dette henger vel fortsatt igjen hos endel av de som er godt voksne?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #60 Skrevet 13. februar 2009 Jeg blir 24 og han blir 25 før bryllupet. Har vært sammen i 5 år og bodd sammen i 3 år. Det at unge skiller seg mer enn de eldre kan vel ha noe med at tidene har forandret seg ganske drastisk. Før i tiden giftet man seg 1 gang og da var man gift, var ikke snakk om å skille seg da. Og noe av dette henger vel fortsatt igjen hos endel av de som er godt voksne? Det at folk før i tiden var opptatt med å holde sammen, og at det ikke var så lett å skille seg, synes jeg man bør prøve å tilstrebe i dag også. Ekteskap er ikke en artig greie man gjør når man er sååååååå forelska, men faktisk en lovnad om å holde sammen i gode og onde dager. Mye av grunnen til at unge skiller seg oftere er nok at de ikke er klar over hva de lover på bryllupsdagen. 19 år gammel, og selvfølgelig kjempeklar for å binde seg til kjæresten for evig og alltid. Når årene går og småbarnsperioden er tyngende er skilsmissen en lettvint vei til pusterom. Ikke alle har det slik, men ganske mange tror jeg. Det er kult å gifte seg, bevise for alle rundt seg at man er voksen og skal slå seg til ro å leve voksen-livet, og bevise for verden at man har funnet Kjærligheten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå