Gå til innhold

Har du hund?


Tiqa

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ikke egen hund, men foreldrene mine har en skjønn liten Shetland Sheepdog (Sheltie/mini-Lassie).

2 år så vidt jeg vet.

Hva slags hunder har dere? Hadde vært gøy å sett bilder, om dere har en link også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp.

Har en Schäferhund på snart 6 mnd.

Du ser bilde av ham på avataren min.

Er han ikke nydelig kanskje?? :hjerter:

Ismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ismen, han er kjempenydelig.

Jeg kan dessverre ikke ha egen hund ennå, pga økonomi og boforhold.

Men planlegger jo litt for det... Spesielt når jeg ser slike nurk som din...

Hvor mye ligger prisen på? Jeg trenger ingen hund med god stamme, ønsker meg bare en Schæfer jeg kan bruke til tur og kos hjemme.

Er det lett å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vet ikke om mitt svar kvalifiserer under denne tråden, men jeg svarer likevel. Jeg kommer aldri til å ha hund. Jeg kommer ikke til å ha tid til å passe på den, lufte den, gå tur osv. Jeg beundrer dere som klarer å presse dette inn i en travel hverdag. Hva gjør dere når dere skal på helgeturer, ferier osv? Jeg er bare nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har ikke hund. Skulle gjerne hatt en, men det passer ikke nå. Broren min har en Schäferhund på ca. 1 år. Den fikk han hos rektoren på skolen hvor han jobber. Den er en skikkelig go' hund. Veldig rolig, men samtidig litt rampete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om mitt svar kvalifiserer under denne tråden, men jeg svarer likevel. Jeg kommer aldri til å ha hund. Jeg kommer ikke til å ha tid til å passe på den, lufte den, gå tur osv. Jeg beundrer dere som klarer å presse dette inn i en travel hverdag. Hva gjør dere når dere skal på helgeturer, ferier osv? Jeg er bare nysgjerrig...

Jeg kjenner flere som ikke er like kloke som deg.. som skaffer seg hund og lar den stå der alene. Klokt å se sånn på det.

Samtidig vil jeg tro at du ikke har den helt store interessen for hund (det er ikke negativt altså).

Ja, vi har hund. En Rottis-jente som er vår egen lille gull-klump!

Både jeg og sambo er oppvokst med hunder i huset og det var ikke noen tvil om at vi skulle ha hund sammen. I begynnelsen bodde vi i en liten leilighet i sentrum. Det var aldri aktuelt å skaffe seg hund så lenge vi ikke hadde hage eller god plass. Men etter at vi fikk hus og hage, så drøyde det ikke lenge før vi kjøpte hunden vår.

Hvordan man får tid til hunden? Man LAGER tid til hunden. Tar den med når man skal ut en tur, omgås venner som har hund (omgås selvfølgelig folk som ikke har hund også), dytter inn en tur der det passer, lar hunden få sin plass i det daglige.

Når vi skal bort leverer vi hunden til svigerfar. Han ble spurt om dette FØR vi skaffet hunden. Han vil ikke ha sin egen hund, men elsker hunder og vil gjerne passe. Det er ikke noe problem.

Vår hund er KUN en familiehund. Vi har gått noen kurs og dressuren er på plass, men vi trener ikke aktivt lydighet eller annet. Det er heller ikke HVER dag vi går tur, men som regel blir det 1 times tur sammen med sambo, før jeg kommer hjem. I helgene går vi gjerne lengre turer.

De dagene vi ikke har tid til lange turer, så gå vi til steder der det er folketomt (i nærheten) og slipper hunden en stund. Kaster pinner og koser oss.

Det er mulig å ha et godt hundehold, selv om man jobber fulltid og har andre interesser. For meg er det en glede å komme hjem til en overlykkelig hund som øverøser meg med kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd! :D Jeg har en korthåret Vorsteh http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=298 (er det lov å legge ut linker??). Bruker den til jakt, snørekjøring, foran pulken, kosegris og turkompis. Når det gjeder tid, så er det et prioriteringsspørsmål. Bikkja MÅ ha tur, ellers vet jeg hun blir rastløs å ha i hus. Når jeg drar bort, er hun med i de fleste tilfeller. Lar det seg ikke gjøre, er det faren min som passer henne.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Etter å ha lest innlegget ditt, Lea, fikk jeg nesten litt lyst på en hund likevel jeg... Det hørtes så koselig ut. :lol: Neida, det er fortsatt ikke aktuelt for meg, men det er jo tydelig at det er mulig å kombinere familie, jobb og hund på en bra måte! Kos dere med hunden deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, etter tapet av den andre hunden min kjøpte jeg en ny en. En nydelig liten, egentlig ganske stor, da, dobermann hanne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ja.

Har en Schæfferblanding som jeg er stor fornøyd med.

Drømmer om Leonberger eller Grand Danois.

Boerbol hadde heller ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kira!

Hvor kjøpte du Dobermann hannen din? Har FRYKTELIG lyst på en selv nemlig, prøver å skaffe meg litt oversikt over oppdrettere. :wink:

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en liten en som er verdens nydeligste og en blanding av det meste! Hun er grundig bortskjemt, men har et flott lynne og sin egen helt spesielle personlighet. Jeg bor i en sentralt beliggende byleilighet og synes ikke dette skaper hindringer for meg og mitt hundehold. Hunden får sine turer, aktiviseres mye, er med meg nesten overalt, og snorksover når jeg er borte et par timer. Jeg trives faktisk så godt med hund at jeg vurderer å skaffe meg en til, som kan være selskap for henne når jeg er borte. Er det noen som har erfaring med to hunder i stedet for en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med to hunder i stedet for en?

Vi har stort sett alltid hatt to hunder hjemme, av og til tre i en overgangsfase.

Det er ikke noe særlig mer arbeid med to hunder enn med en.

Men det du bør tenke over hvis du skal ha to hunder er at hvis begge hundene er samme kjønn, så bør det være noen år i mellom dem.

Dette for at rangordningen mellom hundene skal være ordnet. Er de omtrent jevngamle og samme kjønn, kan du risikere at de sloss om hvem som skal være sjefen (og det er ikke sikkert om de vil bli enig heller).

En annen ting er at har man jevngamle hunder, så vil man stort sett miste dem med kort tids mellomrom, det er jo ikke noe hyggelig.

Vi har alltid hatt en 4 - 5 år mellom hundene, slik at det blir kontinuitet både for dem og for oss.

Har du en hannhund og en tispe, så får du litt problemer rundt tispens løpetid. Da må disse holdes adskilt og hannen vil sannsynligvis være ganske stresset, du kan risikere at han uler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to newfoundlandstisper, den ene er ti og den andre ett år.

Tror vi "må" skaffe oss en til når den eldste blir enda litt eldre, for ettåringen er ekstremt selskapssyk. Orker nok ikke å tilfredsstille kantaktbehovet hennes, uten å være hjemme sammen med henne hele dagen... men det kan jo hende at det blir litt bedre når hun blir eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en herlig St. Bernhard-frøken.

Stor hund som trenger en del plass.

Ligger ute i hundegård med (godt isolert) hundehus om natta, men liker ellers å vere sammen med oss (gjerne inne).

En rolig og snill hund, liker å gå rolige turer, sånn som jeg.

Denne hunden passer meg utmerket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nydelig hund som heter Varg. Blanding mellom Husky og Schæfer.

Varg og katten min Elvis er kjempegode venner og leker sammen nesten hele tiden. (Når de ikke sover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...