Gå til innhold

Hva er grunnen til skillsmisse?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Pssst, wacko...ikke begynn med denne sammensausingen som du har blitt verdensberømt på KG for å gjøre. Dette er et seriøst tema, og bør ikke være gjenstand for generelt oppgulp av typen "feminisme er et onde blabla...når skal du dra inn dine teorier om slør igjen??? Vi kan dem, vet dem og behøver ikke å bli påmint dem akkurat nå. Det er bare å klikke seg inn på hva som helst som du har skrevet; det samme vil stå der, i en eller annen form. OK? I all høflighet.

Lisa-Beth...du er nå ikke så snau selv, du da! Hyggelig tilbakemelding; gviner er fra og med nå et ord :-)

Kverula...jeg skjønner så godt hva du snakker om; men forskjellen fra før og nå er jo som du sier, at alle er oppdratt til å, om ikke mele sin egen kake, så ihvertfall ha muligheten til å dra maksimum ut av det hver enkelt måtte inneha av trang til å bruke seg selv, for å si det sånn.

I kontrast til slik det engang var, hvor kun en av partene kunne boltre seg fritt og nærmest uhemmet. *mrrrrrr'...det begynner å skurre igjen :o

Fordi at jeg værer en greie som sier at dette er kvinnens skyld. Og ingenting blir noens skyld før det blir vinklet udelt negativt. Hvis alle holdninger hadde vært slik de engang var, og hvis ingenting hadde endret seg, så ville altså dette ha vært et bedre sted å vokse opp, og vi ville ikke hatt sånne samfunns-strukturelle problemer å forholde oss til.

Men nå er det engang slik...og slik vil det også bli, vil jeg tro.

Hva er løsningen da? Å ikke gifte seg? Ikke få barn? Eller er løsningen å bli mer bevisst på at ting har forandret seg (og ikke minst bli mer bevisst på at ting vil kunne forandre seg i fremtiden), noe som innebærer å dempe forventningene. Jeg kvapp tidligere her, når en eller annen nevnte dette som hadde med den enorme kick-greia som gikk på bryllup, kjole og alt dette. Det er vel slik da, for mange, at forventningene står i taket for hva et parforhold kan bringe av såkalt lykke. Især hvis man får oppleve et mega-bryllup av den riktig så rosenrøde sorten.

Wacko har forventninger han også...om en verden hvor jenter er ydmyke og søte, føyelige og sukkersøte og ikke kravstore. Hvor jenter ser det som sin livsoppgave å pleie mann, barn, vinduer og gardiner og ikke minst potteplanter med den største iver og henrykkelse. Og få sine sider levd ut i et eller annet jentelag hvor man kan diskutere interiør og sminke, eller no'sånt. Tar jeg feil?

Jeg tror nok at det mest vettuge man kan gjøre, er å tenke seg bedre om, før man blåøyd går inn i en tilværelse som på mange måter er staket opp av andre. Men hvor forutseende skal man forvente at en 18-19-20-åring er? Og ikke minst så vil det være lurt om vi, alle som en, først som sist innser at så lenge ekteskap og denslags boformer er anerkjent som det eneste riktige, så vil illusjonen bli brutt, gang på gang. Så hvorfor ikke bare kalkulere dette inn i holdningene våre? Hva med å se på dette som akkurat det dette er? Et lotteri? Istedet for å spekulere så hardt i hva disse menneskene gjør feil. og hva de besitter av dårlige egenskaper.

Finnes det noen der ute som klandrer en person som valgte feil nummer i lotto-rekken? om h*n hadde aldri så stor tro, der og da, på at dette ville kunne slå inn som en vinner?

Vi er ikke så smarte, vi mennesker, at vi kan forutse kvalitetene i et annet menneske. Og vi er absoluitt ikke så smarte at vi kan vite hva fremtiden bringer. De eneste som tror de vet dette er tarot-kvinnfolk som annonserer i Dagbladet, og liknende. Og de tar feil, de også. Hele tiden.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mistet litt "troen" på ekteskapet jeg. Man så har jeg heller aldri drømt om hvit kjole og stort bryllup. Jeg har det bra som samboer og tror ikke at jeg hadde følt meg tryggere hvis vi hadde papirer på forholdet vårt. Så hos oss er det nok ikke aktuelt å gifte seg før om mange år.

Måtte bare kommentere den. Mistet troen på ekteskapet? Hvordan det? Alså et ekteskap er noe mellom din kjære og deg selv. Dere TO inngår ekteskap...så sier du da at du ikke vil binde deg til din samboer?

På den annen side på har man bøtten av ordet Ekteskap som er ute i samfunnet ellers....Den bøtten inneholder negative statistikker og trender. Men dette har da vel ikke noe med deg og din kjære?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...