Gå til innhold

vunnet kake i kakelotteri

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

greit nok at man er det jeg personlig vil kalle litt hysterisk for bakterier, men å tre dem ned over hodene på andre synes jeg er ufint.

Enig. Jeg ville ikke likt at en venninne hadde sagt æsj om mat/kake jeg gledet meg over. Jeg trodde det var vanlig at man lærte det som barn?

Endret av Bellatrix
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden skeia litt ut etterhvert vel.. :ler:

Nå fikk jeg lyst på kake! :overrasket:

Skrevet

Ikke rart det blir krig i verden. :ler: Jeg hadde spist kaken med god samvittighet, så får heller de overhysteriske beskymre seg om de absolutt ønsker det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har også fått samme kommentar, og det ødela hele lysta på en kake jeg vant, men jeg fikk besøk og ingen ble syke...

Men jeg er ikke skeptisk mer. Jeg er nesten overhygenisk på kjøkkenet selv, og ser ofte med forferdelse hvordan andre kan lage mat (rått kjøtt i en skål som blir stekt og satt over i den samme skåla men da har jeg sagt fra). Men jeg har aldri blitt syk av mat, bortsett fra på en resturant der jeg spiste champi.

Jeg tror at de som påtar seg å bake til et lotteri, kan lage kaker og at de vet hva som er godt og bra. De kan velge å levere en eske med konfekt (noen gjør det også). En gang har jeg bakt for en venninne til ett lotteri. Da fant jeg en oppskrift jeg aldri har prøvd før (sjokoladekake) og jeg hadde så lyst å spise den selv, men jeg hadde lovet...

Jeg bakte den aldri mer og nå har jeg ikke oppskriften mer heller tror jeg (flyttet så mange ganger), selv om jeg er overbevist om at den var kjempegod. Jeg er ikke så glad i kaker, men en riktig god sjokoladekake og en kopp kaffe.

Det eneste jeg aldri spiser, er bestillings-pizza og gatekjøkkenmat.

Skrevet

Siden jeg av og til drar opp dette med hvorvidt folk oppdra barn eller ikke, selv om denne tråden ikke handlet om det, så ja, jeg gjør det. Når jeg ser skremmende holdninger, respektløshet av en annen verden, folk som er direkte slemme eller oppfører seg hårreisende, så lurer jeg på det. Fordi jeg vil plage meg selv kanskje, med å tenke på at galskapen blir videreført. Og jeg snakker da ikke om generelle ulikheter i hvordan barn blir oppdratt, vi er alle forskjellige, både foreldre og barn - men holdninger og handlinger jeg virkelig blir sjokkert over. Såne ting som jeg vil påpeke for barnet mitt om noen år og si "se der, sånn må du aldri si/gjøre".

Forøvrig er jeg overrasket over hvor mye gjennomtenkt hygiene det er her. Langt over hva jeg selv praktiserer. Mine skuldre er stive nok og jeg har nok å gjøre i heimen som det er.

Gjest kkleppej
Skrevet
Jeg hadde IKKE spist den. Jeg hadde ikke tatt den med meg engang, bare sagt noe sånt som at den kunne barna kose seg med selv siden de var så flinke til å selge lodd. Jeg spiser ikke kaker som jeg ikke vet hvem som har laget, ei heller på foreldremøter og den slags.

Å sammenligne med mat på restaurant syns jeg blir en smule rart.

Men barna skal spise det som du ikke tar sjansen på?

Skrevet

Jer er så sær at jeg ikke kjøper lodd i kakelotteri, med mindre det er noen kjøpeting innimellom som kan velges som gevinst.

Skrevet

Jeg hadde spist den! Kan ikke si nei til kake da :overrasket:

Men tanken har falt meg inn noen ganger på sånne lotterier... at man ikke vet hvem/hvordan den er bakt... Men så hysterisk kan man jo ikke bli - og aldri har jeg blitt syk heller!! :)

Skrevet

Jeg ville spist den uten å blunke -ville antagelig bare ledd av kommentaren (med jeg synes det var ufint og unødvendig). Er særdeles lite hysterisk ovenfor sånt -tror flere i denne tråden ville blitt sjokkert om de hadde sett meg på kjøkkenet...

Skrevet

Jeg hadde spist kake med god samvittighet. Hadde det vært noen ulumskheter inni den, så hadde de nok krepert lenge før kaka nådde steketemperaturen på 180+ grader. Da synes jeg det er hakket verre å se bildene fra enkelte restauranter og kafeer Mattilsynet har vært innom.

Skrevet

Sier aldri nei til en sjokoladekake, jeg! ;D Tror folk flest er oppegående nok til å passe på å vaske hendene før de lager mat, dessuten når jeg lager sjokoladekake, pleier ikke jeg å komme i kroppskontakt med røren, pga at jeg bruker forskjellige "verktøy".. ;)

Skrevet

Blir litt lei meg på kakebakerens vegne jeg da.

*følsom*

Gjest Kaya83
Skrevet

Det er særs få i Norge som egentlig er så veldig hygieniske.. Hjelper fint lite å kutte grønnsaker på en fjøl og kjøtt på en annen når man ikke har kontroll over hendene sine, bare for å ta et eksempel.. Egentlig kunne vi bare gitt faen alle sammen, vi får i oss bakteriene uansett.. Bare tenk nestegang på når du åpner plastikkposen med bestikk og setter i gang med flymaten, eller åpner den ferdigsmurte sandwichen du har kjøpt til lunch.. Ikke tro at det er en søt, gammel husmor som har pakket eller smurt.. Det er som regel innvandrere og folk på tiltak, gjerne folk som er litt begrenset og ikke skjønner bedre.. Jada, jada, det finnes internkontroller, men internkontroller er for å sjekke temperatur på kjøleskap, ikke for å sjekke om personen med downs syndrom som smurer sandwicher, gjør det riktig når h*n er på toalettet og tømmer ryggen..

Kos deg med kaken ja!

Skrevet

Min venn jobbet hos Gate Gourmet (flymat) . Hverken han eller andre der var på tiltak.

Skrevet

I følge mange her inne er jeg altså sykelig hysterisk. Jeg hadde nemlig ikke spist kaken. Jeg spiser aldri kaker på arrangementer som 17. mai, kakelotteri, basarer og lignende. Dette er en personlig hang-up som jeg aldri hadde overført på andre. Kunne ikke falt meg inn å si noe til noen som hadde vunnet en kake.

Jeg har barn som spiser disse kakene, og de har aldri lagt merke til at jeg ikke gjør det. Jeg vet at logisk sett er det ingen grunn til å tro at disse kakene er mindre hygienisk enn andre kaker man får kjøpt, men får meg ikke til å spise dem likevel, når jeg ikke vet hvor de kommer fra. Dessuten trodde jeg mattilsynet hadde lagt ned forbud mot å selge hjemmelagede kaker?

Dersom det er folk jeg kjenner som har laget kake så spiser jeg selvfølgelig!

Og det er ikke sånn at det er bra nok for barna mine men ikke for meg. Jeg prøver bare å la dem gjøre opp sin egen mening og ikke tvinge mine "nevroser" på dem...

Skrevet
Ikke tro at det er en søt, gammel husmor som har pakket eller smurt.. Det er som regel innvandrere og folk på tiltak, gjerne folk som er litt begrenset og ikke skjønner bedre..

Kan du fortelle meg hvorfor innvandrere er med i den setningen?

Skrevet

Det er riktig at det ikke nødvendigvis er kontroll med ansattes hygiene på steder hvor det tilberedes mat. Da jeg var tenåring jobbet jeg i en periode på gatekjøkken, og hygienenivået med hensyn til behandling av råvarer, renslighet på kjøkkenet, håndvask osv. var helt opp til oss selv. Jeg stoler mer på en far eller mor som baker kake hjemme på sitt eget kjøkken enn på diverse ansatte på gatekjøkken og bensinstasjoner.

Skrevet

dette blir morsommere og morsommere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...