Gå til innhold

Arbeidsløs uten dagpenger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidsløs

Hva skjer den dagen man fortsatt er arbeidsløs og ikke har rett til dagpenger lenger? Er det sosialkontoret da? :cry:

Er det noen som kan fortelle om noen man kan ta kontakt med eller nettsider som skriver om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med trygdekontoret i din kom. Jeg tror kanskje du vil gå over på attføring.....er ikke sikker. Spør de, de kan dette.

*koz*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeidsløs

Takk for forsøket, men jeg har allerede vært i kontakt med dem og de sier at det ikke finnes noe etter at perioden med dagpenger går ut. Men så har jeg heller ikke fått noe hjelp av dem eller Aetat så langt, og håpet at det var noen som visste noe, hadde noen tips, forslag. Jeg føler meg som den taperen, beklager, men jeg visste ikke hvor ellers jeg skulle spørre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stønadsperioden på 78 eller 104 uker er over' date=' kan du fremme krav om og få innvilget dagpenger for en ny stønadsperiode, hvis du fyller kravet til minsteinntekt. Dersom du har gått ut en stønadsperiode på 104 uker, og du ikke har krav på dagpenger for en ny stønadsperiode, kan du ha krav på å få tilbud om arbeidsmarkedstiltak, eller stønad i påvente av tiltak.([/quote']

Du kan lese på Aetat sine sider: http://www.aetat.no/InfoWeb/rettigheter/index.html

Jeg vil nok tro at Aetat vil kunne hjelpe deg med noe. Men om de ikke kan så mener jeg du har RETT på hjelp fra sosialen. Jeg mener, hva skal en gjøre om en ikke har penger? Bo på gaten? Begynne med tigging? Det er jo forresten ulovlig og`, så det kan de jo ikke si du skal gjøre.

Ofte må en nok dessverre bruke veldig mye tid selv på å sette seg inn i forskjellige regler og rettigheter. Er sjelden en får noe gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så kan du jo se her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-005.html

"Lov om sosiale tjenester", der står det om økonomisk stønad. Var en som nevnte trygdekontoret i et innlegg her. Men er ikke Aetat en del av Trygdeetaten? At dersom Aetat ikke kan hjelpe lenger, så kan heller ikke Trygdeetaten? Og da blir det sosialen, om jeg tror rett da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så godt hva som skjer etter at dagpengene opphører (etter 156 uker) men Trygdekontoret (som ikke er en del av Aetat eller omvendt) har ingen ytelser for den typen situasjoner.

Attføring som noen snakket om gjelder når man har vært syk og måttet slutte i sin forrige jobb pga det. Attføring skal da hjelpe deg å finne en ny jobb som du kan ha tross sykdommen.

Lykke til! Hvis du virkelig har gått ut perioden din med dagpenger ser det ut som om sosialkontoret er rett sted...desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du må nok på sosialen, og der får du ikke mye. Det de hovedsaklig dekker er husleie og mat. Andre regninger og gjeld dekker de ikke. Du kan evt. få litt ekstra til f.eks. klær en gang i blant hvis du søker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til Lov om sosiale tjenester, vil enhver som ikke kan hevde økonomiske rettigheter noe annet sted, ha rett til økonomisk hjelp. Hjelpen vil i så stort monn som mulig være myntet på å få den stønadsberettigede over i en situasjon som er mer verdig.....altså en situasjon der vedkommede slipper å få hjelp fra sosialkontoret. Dette kan innebære masse, men fra min tid som sosialkurator, husker jeg at jeg ofte stillte betingelser til mottatt hjelp, i retning av at søkeren enten undersøkte mulighetene for attføring, uføretrygd..og videre ville jeg også ofte stille krav om beviselig aktivitet langs det å søke arbeid.....jeg la inn et krav, f. eks. om at vedkommede skulle søke på minst tre jobber pr uke. Hvis jeg hadde mistanke om at vedkommede ikke gjorde det, krevde jeg å få se søknadene. Jeg hadde ikke lov til å fjerne støtten fullstendig, men reduserer den med en tredjedel.

Dog ville jeg ha oppsøkt arbeidskontoret.....med tanke på å finne ut om de har noe "hva nå?"-program.......

Men du har krav på økonomisk hjelp, åkke som......og sosialkontoret....selv om de kan fremstå som kalde.....vil være ivrige med å hjelpe deg med det meste..slik..."at de slipper å se deg mer...."

Uansett.....hvis det er mer du lurer på.....bare spør. Jeg har jobbet på sosialkontor, så jeg vet litt.

Lykke til, uansett

Milo :D

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeidsløs

Takk alle, og særlig til Milo. Dette er sikkert bare en overgang, det ordner seg nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også arbeidsledig og får ikke dagpenger i det hele tatt. Det er fordi jeg akkurat sluttet studiene, og har ikke jobbet så mye at jeg har tjent nok til å få penger. Så da sa de på Aetat at det var sosialen neste.

Jeg har ikke vært der, fordi jeg har litt sparepenger i banken, og trodde at jeg måtte være raka fant før jeg viste meg på sosialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ikke mulig for deg å få NOEN jobb? Er ikke til og med en vaskejobb eller kassa på Rimi bedre enn å gå på sosialen? Det er jo bare midlertidig til du får en mer relevant jobb. Og ikke minst så er det viktig å tenke på at jo lenger du har gått helt arbeidsledig, jo verre er det å få jobb da bedriftene helst skygger unna langtidsledige. En urelevant jobb er mye bedre enn ingen jobb!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...