Gjest Elastica Skrevet 19. april 2007 #21 Skrevet 19. april 2007 Jeg tror det er småbarnsforeldres livsstil generelt, ikke kafèbesøk spesielt, som fører til disse problemene. Folk er vel mer stillesittende enn før, vi ser mer på TV, bruker PC hjemme osv. Og vi går på kafè (hvor jeg forøvrlig aldri ville tatt med et leketeppe til en baby og lagt på et gulv hvor alle tråkker inn med møkkete sko...). Mange er nok veldig opptatt av seg selv og egne behov. Klart det er koselig å sitte og skravle med venninner på kafè! Unger tar vel heller ikke skade av et kafèbesøk i ny og ned, men alt med måte, selvfølgelig! Selv kan jeg ikke huske jeg var på kafè med ungene da jeg hadde permisjon. Jeg trivdes best hjemme eller hjemme hos venninner med barn på samme alder. Da kunne vi skravle sammen mens barna lekte på gulvet, eller vi kunne ta dem med ut på lekeplassen eller i hagen. ← Veldig enig. Jeg lurer virkelig på om folk sitter i timevis på kafé med babyene sine. Og er dette et byfenomen eller er det slik overalt? Min erfaring er at det var mer tid til slike ting i den første permisjonen - når jeg fikk nr. to og tre var det begrenset hvor mye tid jeg hadde. Jeg tror ikke babyene tar skade av at man spiser på kafé i ny og ne, mat må man jo ha uansett. (Men jeg har vel skjønt fra andre tråder her at det ikke er uvanlig å slå seg ned på kafé i timevis - og det kan vel være litt sprøtt... )
Fnokk Skrevet 19. april 2007 #22 Skrevet 19. april 2007 I mange tilfeller tror jeg det kommer av at mødrene setter sine egne behov foran barnets (=kafebesøk), og ikke evner å se dette.
Gjest Elastica Skrevet 19. april 2007 #23 Skrevet 19. april 2007 I mange tilfeller tror jeg det kommer av at mødrene setter sine egne behov foran barnets (=kafebesøk), og ikke evner å se dette. ← Jepp!
Litt Lost Skrevet 19. april 2007 #24 Skrevet 19. april 2007 Var innom et kjøpesenter i sted. Gikk forbi en kafe og der var det en 7-8 barnevogner på bare den kafeen.
Caramba Skrevet 19. april 2007 #25 Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg bor midt i Oslo sentrum og har cafeer på hvert gatehjørne. Jeg triller mange turer rundt her jeg bor, stort sett mellom kl 11-14 når barnet skal ha sin lur midt på dagen. Ellers er vi hjemme og leker masse på gymmatten og i babygymmen. Har også fått høre på helsestasjonen at babyen min er veldig sterk i ryggen. Klart jeg setter meg ned på den lokale cafeen på hjørnet en gang i blandt når barnet sover. Deilig å hvile bena litt. Jeg bor i bygård og har ikke hage jeg kan la vogna stå ute i. Dermed tar jeg meg gjerne en kaffe mens han sover, stort sett ute og stort sett i ca 15 min. Et par ganger i uka er jeg på cafe med andre mødre, men går gjerne på egnede cafeer hvor barna kan utfolde seg litt. Har to her i nærheten med store sofaer og polstrede sprellepuffer hvor babyer kan ligge på rygg. Mødre har også ærender og må få gå på kjøpesenter etter behov. Min baby er mye ute blandt folk og elsker alle sanseinntrykkene. Det er nok bra for ham å se at det finnes andre mennesker i verden enn mamma og pappa. Alikevel tilbringer han nok 90% av sin våkne tid her hjemme i leiligheten. Jeg har han forresten en del på fanget her hjemme når vi skal kose litt, særlig hvis det nærmer seg leggetid og han er trøtt. Skal man ikke det, eller? Vel, jeg velger å stole på min egen dømmekraft om hva som er best for mitt barn. Endret 19. april 2007 av Caramba
IsaCathrine Skrevet 19. april 2007 #26 Skrevet 19. april 2007 så hvorfor er det så negativt?← fordi: Kanskje begrepet Cafè er litt misvisende? Har sikkert like mye med dem som lar barnet ligge i vognen endten de er på egen mosjonstur, på shopping el, lar babyen sitte i babystol/gynge, bærer rundt på barnet, ikke aktiviserer det med en babygym som de strekker seg etter etc...? Det har nok noe med hele livsstilen å gjøre ja, så café begrepet blir nok litt misvisende. Såklart er det ikke noe galt i å gå på café i ny og ne. Jeg har han forresten en del på fanget her hjemme når vi skal kose litt, særlig hvis det nærmer seg leggetid og han er trøtt. Skal man ikke det, eller? Men er forskjell på det du gjør, og det foreldrene i beskrivelsen Mayamor over her gjør.
Gjest Peppa Skrevet 19. april 2007 #28 Skrevet 19. april 2007 Åja, har nok sett dem som sitter der med ungen sin hver dag. Grunnen til at jeg ser det selv er fordi kafeen er i samme bygget som dagligvarebutikken. Stakkars barn, må sitte der sammens med mamma`n sin mens hun prater med andre stamgjester på hennes alder.
Gjest "gjest" Skrevet 19. april 2007 #29 Skrevet 19. april 2007 Er dere ute etter kjerringene som koser seg når de har fri, eller vil dere hjelpe barna? Det høres ut som det førstnevnte.
Litt Lost Skrevet 19. april 2007 #30 Skrevet 19. april 2007 Er dere ute etter kjerringene som koser seg når de har fri, eller vil dere hjelpe barna? Det høres ut som det førstnevnte. ← Foreldre i permisjon har ikke fri. Det er jobb omtrent hele døgnet - pause kanskje et par timer på kvelden og et par soveøkter om natten. Og i forhold til ditt utsagn kan ikke jeg se at noen er "ute etter kjerringene".
L.v.b.s Skrevet 20. april 2007 #31 Skrevet 20. april 2007 Det er ett uttrykk som sier: alt med måte. Jeg får ikke dårlig samvittighet av denne undersøkelsen ivertfall for jeg vet med meg selv at datteren min har en variert og aktiv hverdag,både hjemme og ute,og iløpet av dagen sørger jeg alltid for at hun får brukt kroppen sin masse.Stort sett har hun alltid en soveøkt også når jeg er ute å triller. Tror de fleste foreldre som er bevisste på sitt barns behov,dekker dem. Men det finnes vel alltid noen som ikke er det og da kan det jo være positivt å belyse temaet,og det kan feks.deles ut informasjon rundt dette med motorisk utvikling ved helsestasjonen,hvis ikke det allerede gjøres.(men de fleste foreldre har vel tilegnet seg slik kunnskap via bøker eller artikler på nett) Selv kjenner jeg ingen som overdriver inaktivitet med sine barn,utifra det jeg vet om hverdagen dems.
Gjest Jytte Skrevet 20. april 2007 #32 Skrevet 20. april 2007 Jeg skjønner rett og slett ikke problemet .. Det er vel ingen som sitter på cafe hver dag i timevis? En venninne av meg fikk tvillinger - og hun tok dem i vognen og gikk 3 timer tur hver dag .. for da lå de rolig .. Er det og gale? Er det bedre å la barnet litt under en babygym i timevis hjemme? Eller sitte i vippestol? Blir så trøtt av sånne undersøkelser som kun er ute på å gi folk dårlig samvittighet... og få litt oppmerksomhet.
Donpedro Skrevet 21. april 2007 #33 Skrevet 21. april 2007 Er det bedre å la barnet litt under en babygym i timevis hjemme? Eller sitte i vippestol? ← Dette er vel heller ikke anbefalt, så nei, det er nok ikke bedre. For øvrig fortalte en venn meg at han denne uken var 2,5 t på cafe. I samme periode var det to mødre med barn i vogn, og barna skrek omtrent uavbrutt. Så det finnes nok noen som overdriver cafebesøk.
Dalila Skrevet 21. april 2007 #34 Skrevet 21. april 2007 (endret) Jeg lurer egentlig på hvordan de får barna til å være rolig på kafè så lenge jeg? Mine barn gidder rett og slett ikke å sitte i ro på kafè. Nå er de riktignok store, men de har aldri vært interessert i å høre på meg skravle med venninner. Derfor har jeg heller aldri gått inn for å ha dem med på kafè. Når jeg har ansvaret for barn så befinner jeg meg i et miljø der barn kan utfolde seg. Kafè og prat med venninner tar jeg når jeg har barnevakt. Skjønner ikke hvorfor man skal drasse med seg barn på voksne arenaer i det hele tatt. Blir bare stress for barna, mødrene og omgivelsene. Dessuten synes jeg ikke vi skal kjefte på barna våre dersom de ikke orker å leke ute, når vi har oppdratt dem til å sitte i ro på kafè eller andre steder hele dagen. Jeg har med meg mine barn ut i naturen, i både skog og fjære, og lærer dem dermed å se hvor spennende det kan være. De får brukt kroppen og hjernen, og blir ikke sittende inne foran pc-en hele tiden. Jeg håper denne kafè generasjonen hare vett til å se hva de legger opp til... Endret 21. april 2007 av Dalila
Caramba Skrevet 21. april 2007 #35 Skrevet 21. april 2007 (endret) Jeg skjønner rett og slett ikke problemet .. Det er vel ingen som sitter på cafe hver dag i timevis? En venninne av meg fikk tvillinger - og hun tok dem i vognen og gikk 3 timer tur hver dag .. for da lå de rolig .. Er det og gale? Er det bedre å la barnet litt under en babygym i timevis hjemme? Eller sitte i vippestol? Blir så trøtt av sånne undersøkelser som kun er ute på å gi folk dårlig samvittighet... og få litt oppmerksomhet. ← Helt enig med deg, men lurer litt: hva er galt med babygym? Den er da helt super. Gutten min storkoser seg i sin og spreller som en gal, griper og smaker og utvikler seg motorisk. Han ligger også bare så lenge han synes det er gøy, etter det må mor finne på noe annet for å underholde Vippestol dermot skal kun brukes av og til da de er begrensende for bevegelsene. Den er fin når gutten min er litt sliten og bare vil sitte litt i ro, synes jeg. Etter 10 minutter er han igjen klar for nye sprell. Endret 21. april 2007 av Caramba
Donpedro Skrevet 21. april 2007 #36 Skrevet 21. april 2007 Helt enig med deg, men lurer litt: hva er galt med babygym? Den er da helt super. Gutten min storkoser seg i sin og spreller som en gal, griper og smaker og utvikler seg motorisk. Han ligger også bare så lenge han synes det er gøy, etter det må mor finne på noe annet for å underholde ← Du svarer vel i grunnen selv. Det er forskjell på å bruke noe i timesvis og som en adspredelse. Noen barn kan bli overstimulerte, slikt må man jo finne ut av selv. Akkurat som cafebesøk.
Caramba Skrevet 21. april 2007 #37 Skrevet 21. april 2007 Du svarer vel i grunnen selv. Det er forskjell på å bruke noe i timesvis og som en adspredelse. Noen barn kan bli overstimulerte, slikt må man jo finne ut av selv. Akkurat som cafebesøk. ← Jeg tipper at 95% av alle foreldre får barn ut av både cafeer, vippestoler og babygymmer når mishagsytringer fra poden blir for øredøvende..
Donpedro Skrevet 21. april 2007 #38 Skrevet 21. april 2007 Jeg tipper at 95% av alle foreldre får barn ut av både cafeer, vippestoler og babygymmer når mishagsytringer fra poden blir for øredøvende.. ← Antakelig. Men noen barn responderer ikke med skriking nødvendigvis, noen blir mer passive og sløve. Sier mao ikke nødvendigvis fra høyt.
Caramba Skrevet 21. april 2007 #39 Skrevet 21. april 2007 (endret) Antakelig. Men noen barn responderer ikke med skriking nødvendigvis, noen blir mer passive og sløve. Sier mao ikke nødvendigvis fra høyt. ← Jo, de finnes nok og da er det ekstra viktig å være obs på at barnet får nok oppmerksomhet og riktig stimulering. Mitt eget lille gull tilhører den andelen barn som kan si fra svært klart og tydelig når han er misfornøyd, heldigvis! Endret 21. april 2007 av Caramba
Gjest Elastica Skrevet 21. april 2007 #40 Skrevet 21. april 2007 Jeg tror det er stor forskjell på 3 måneder gamle babyer og de som nærmer seg halvannet år - for å sette det litt på spissen. Dessuten er det forskjell på timesvis hver dag og en kaffe av og til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå