Gå til innhold

Kafé-foreldre sinker barna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er ikke en gang i blant det samme som hver dag og hele tiden. Men at cafebesøk har blitt en sentral del av mors permisjon, er det ingen tvil om (ref tidl tråder om grusomme retsuaranteiere som ikke ønsker amming). Alt med måte!

Gjest Mayamor
Skrevet

Er dette et "Oslo-problem" eller er det generelt sett et fenomen anno 2000 tallet? Har to barn og har kanskje vært 5-6 ganger på cafè med barna. Hadde heller mat med oss ut eller leketreff hjemme hos andre mammar.

Skrevet

Tror det er mye sant i det som står, vet om mødre som sitter på café hver eneste dag "det er jo så kjedelig å være hjemme med barnet" :forvirret:

Selv kan jeg telle de gangene jeg har vært på café i permisjonen på en hånd, og det har bare vært for å gi småen mat når vi har vært på farten.... :)

Liker meg best hjemme jeg der vi kan kose oss i ro og fred ;)

Skrevet

Det der har jeg tenkt på. For dagene går så fort, og det skal soves og spises og skiftes bleie. Den perioden barnet er innstilt på å leke og bruke kroppen sin på gulvet er ikke nødvendigvis så lang i løpet av en dag. Og har man en kafé-avtale de timene, så ble det plutselig ingen fysisk aktivitet den dagen. Så å sitte på kafé hver dag er ikke noe jeg er tilhenger av nei.

Skrevet

Hmmm... Har vanskelig for å tro at dette er et stort problem. Barn er jo dessuten forskjellige, hvordan kan man vite om grunnen til at barnet går sent er kafèbesøk eller noe annet for eksempel. I mine permisjoner kan jeg ikke huske å ha vært på kafè i det hele tatt, vi bodde langt unna sånt. Dagene ble tilbrakt hjemme med mye aktivitet på gulvet, likevel gikk ikke sønnen min før han var 18 mnd...

Skrevet
Hmmm... Har vanskelig for å tro at dette er et stort problem. Barn er jo dessuten forskjellige, hvordan kan man vite om grunnen til at barnet går sent er kafèbesøk eller noe annet for eksempel. I mine permisjoner kan jeg ikke huske å ha vært på kafè i det hele tatt, vi bodde langt unna sånt. Dagene ble tilbrakt hjemme med mye aktivitet på gulvet, likevel gikk ikke sønnen min før han var 18 mnd...

Det blir jo ofte mye av sånt som tilsvarer kafé-besøk for ungen da. Shoppingturer der ungen sitter i handlevogn eller trille, bilkjøring i bilstol etc. Blir nok litt mye stillesitting for mange selv om man ikke tenker over det bestandig.

Skrevet

Dette tror jeg er et problem, ja. Det er mange barn som tilbringer det første leveåret i vogna, enten på kafe eller på kjøpesenter. Disse mødrene er egoister. De tar ikke hensyn til at barnet trenger å utfolde seg og utvikle motorikken. Stakkars barn.

Skrevet
Dette tror jeg er et problem, ja. Det er mange barn som tilbringer det første leveåret i vogna, enten på kafe eller på kjøpesenter. Disse mødrene er egoister. De tar ikke hensyn til at barnet trenger å utfolde seg og utvikle motorikken. Stakkars barn.

Men jeg tror ikke mødre som gjør dette vet hvilke konsekvenser dette har for barnet, jeg tror mer at det skyldes uvitenhet. Godt at det nå kommer frem iform av forskning.

Skrevet

Nå som jeg er sykmeldt hender det seg jeg stikker innom en kafè, ikke ofte men det skjer. Da sitter de samme mødrene der med ungene sine i vogner hver gang jeg er innom. Jeg har reagert på det at det, det virker som om de har "stambord" der, de ungene som er litt større blir fòret på boller og drikke for at de skal sitte rolig.

Jeg bor i ei bygd så det er nok ikke bare i byene dette er utbredt.

Skrevet

Vi var mye på cafe i permisjonen - sikkert 2 ganger i uka det siste halvåret i allefall. Vi var stort sett bare oss to.

Vet ikke om jeg skal ta på meg skylden, hun var i barnehage 10 måneder før hun gikk og fikk fysioterapi-behadling i 14 måneder, og vi trente med henne fra hun var 8 måneder, hver eneste dag... Men klart hun satt mye stille.

Hun er en aktiv jente i dag, men elsker fremdeles cafelivet - som mammaen sin. Litt usikker på hvor mye man skal styre permisjonstiden med slike undersøkelser jeg...

Skrevet

Jeg kan ikke tro at kafe besøk har så mye og si for den fysiske utviklingen. Hvem har råd å gå på kafe hver dag? Eller gidder det, for den saks skyld. Dessuten er det jo heller ikke sånn at man sitter halve døgnet på kafeen.

Vi er ca 1 gang i mnd på kafe. Veldig sjelden altså. Mine fire gutter er veldig ulike. Nr 1 gikk når han var 15 mnd. Nr 2 gikk når han var 10 mnd. Nr 3 var 1 år. Og minsten er 18 mnd nå og begynnte å gå uten støtte for bare 3 uker siden. Det går ikke an å sammenligne dem.

Skrevet
Jeg kan ikke tro at kafe besøk har så mye og si for den fysiske utviklingen. Hvem har råd å gå på kafe hver dag? Eller gidder det, for den saks skyld. Dessuten er det jo heller ikke sånn at man sitter halve døgnet på kafeen.

Det finnes sikkert noen som gjør akkurat dette, og det er jo for dem det er ett problem.

Det går jo sikkert an å gjøre en del for å få barna til å være aktive selv om man er på café også. Ha med leker og leketeppe ol. Vis man bare er bevisst på det. Problemet er vel, som noen andre sa lenger opp, at foreldrene nok ikke selv er klar over konsekvensene av å sitte/ligge mye i ro.

Og da gjelder det jo ikke bare de 1-2 timene på café, men trikketuren til byen, timene med shopping før og etter caféturen ol. Da begynner det å bli snakk om mange timer da.

Det er nok ikke bare caféliver til disse mødrene (og fredrene) som hemmer barnas utvikling, men livet deres generelt.

Skrevet

Jeg tror det kan være noe i dette, men jeg tror ikke det bare er kafebesøk som er det essensielle, men livsstilen (noen) nybakte mødre fører. At det skal "skje" noe hver dag. En dag på kafe i ørten timer, kjøre avgårde til kjøpesenteret neste ... osv. Sånn at det samlet sett blir mye tid i bilstol eller vogn for den lille.

Jeg tror absolutt man kan være sosial i massevis uten at det trenger å gå på bekostning av ungens mulighet til å få utfolde seg. Er bare å dra på besøk eller invitere på besøk, i stedet for å møte venninnene på kafe.

Nå må jeg bare påpeke at artikkelen baserer seg på uttalelser fra fysioterapeuter utifra deres erfaring, det er ikke gjort noe forskning på dette.

Skrevet (endret)

Det er vel de færreste mødre/fedre som sitter på cafe i flere timer hver dag.

Jeg har en datter på 8mnd,vi er ute å triller tur hver dag ca.1-2 timer,det hender vi er på cafe men det er ytterst sjelden,kanskje en gang i mnd eller to.Det er jo mange sanseinntrykk hun får på disse trilleturene(det være seg i naturen,kjøpesenter,kafe eller lekeplassen),og hun får jo da en sjanse til å lære seg litt om denne rare verdenen og masse frisk luft,så hvorfor er det så negativt?Det er da nok av døgnets gjenværende timer for babyen til å ligge på ett gulv å trene.Hjemme ligger babyen min på treningsmatta si store deler av tiden,enten i egen aktivitet eller at jeg leker med henne.og hun er da helt normal i den motoriske utviklingen.

Hva gjorde mødrene før i tiden da?Lot de babyen ligge på gulvet all sin våkne tid?

Endret av L.v.b.s
Skrevet

Jeg tar ofte med meg min ettåring i vogna ned på senteret for å handle mat.. Ikke så lett å få handlet noe uten å ha barnet i vogna heller :forvirret: Nå kan hun gå, men kan jo ikke bare slippe henne løs der heller.. Og hva skal en gjøre når barna er under året, bare være inne så de får utfolde seg hvert eneste våkne minutt?

Hun får da bevege seg masse ellers selv om hun sitter i vogn når vi tar en tur ned på kjøpesenteret..!

Var tidlig ute både med å krabbe, stå og begynte å gå da hun var 13 mnd..

Gjest Mayamor
Skrevet

Kanskje begrepet Cafè er litt misvisende? Har sikkert like mye med dem som lar barnet ligge i vognen endten de er på egen mosjonstur, på shopping el, lar babyen sitte i babystol/gynge, bærer rundt på barnet, ikke aktiviserer det med en babygym som de strekker seg etter etc...? :klø:

Men sånn sett er det da fint at det snakkes om slik at foreldre kan bli klar over at det kan være et problem med for mye stillesitting. Det har jo også begyndt å komme et fokus på at barn har begyndt med samme "belastningsvondter" (nakke, skuldre, rygg, musearm etc) som voksne da de sitter mye i ro. Vi er laget for å bevege oss fra babystadiet til gammel.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er helt normalt at barn følger sitt eget tempo og noen av dem skal utgjøre de "tregeste" på akkurat dette punktet også. At fysioterapeutene får flere barn henvist som ikke har inntatt vertikalen kan ha med at man er kjappere til å bli bekymret og sette inn tiltak enn tidligere. Likevel kommer det fra mange hold at barn i alle alderstrinn har dårligere motorikk enn tidligere, og da har noe vesentlig forandret seg ved den gjennomsnittlige barndommen. Kanskje starter det allerede i permisjonsåret. Barna må ikke passiviseres i for stor grad i vogn, lekegrind, bæreanordninger og på fanget.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg tror det er småbarnsforeldres livsstil generelt, ikke kafèbesøk spesielt, som fører til disse problemene.

Folk er vel mer stillesittende enn før, vi ser mer på TV, bruker PC hjemme osv. Og vi går på kafè (hvor jeg forøvrlig aldri ville tatt med et leketeppe til en baby og lagt på et gulv hvor alle tråkker inn med møkkete sko...).

Mange er nok veldig opptatt av seg selv og egne behov. Klart det er koselig å sitte og skravle med venninner på kafè! Unger tar vel heller ikke skade av et kafèbesøk i ny og ned, men alt med måte, selvfølgelig!

Selv kan jeg ikke huske jeg var på kafè med ungene da jeg hadde permisjon. Jeg trivdes best hjemme eller hjemme hos venninner med barn på samme alder. Da kunne vi skravle sammen mens barna lekte på gulvet, eller vi kunne ta dem med ut på lekeplassen eller i hagen.

Skrevet

Kan det være noe i dette? Selvfølgelig. Hvordan man legger opp dagene påvirker våre små. De trenger stimulering og trening. Som med oss voksne, sitter man bare i ro får man en slapp og utrent kropp.

Men barn er også ulike. Min eldste begynte ikke å krabbe før ved 11 mnd og gikk ved 15 mnd. Min lille jente er nå 8 mnd og krabber i vei på alle 4 og har gjort det i noen uker nå. Men dette har jeg sett helt fra starten. Minstemann har siden dag 1 vært mer aktiv og sterkere, hun hevet hodet høyt allerede et par timer etter fødsel. Mens eldstemann var hele tiden mer rolig og var fornøyd med å ligge på rygg og kose seg de første mnd, minstemann ville bare ligge på magen sin fra hun var noen uker gammel - hatet å ligge på rygg, da mistet hun oversikt. 3 mnd var det kjedelig å ligge på magen også, da ville hun bare sitte - og som mamma har jeg holdt henne mange timer for å gi henne dette.

Leste i et blad for noen mnd siden, var det "foreldre & barn"? Om barn som hopper over krabbestadiet og begynner med en gang å gå. Dette fordi de aldri får prøvd seg på gulvet. De holdes, bæres, sitter i gåstoler, sitter i hoppedisser osv.

Dette det er snakk om er en foreldretendens, å la barna sitte mye i vogn, lite utfordring for de små kroppene som trenger trening. Neste stadie er når barna vokser til og sitter mer hjemme i sofan og ser på tv og spiller spill, for lite aktivitet gir barna våre fysiske plager. Er bare noen dager siden dette var i avisene. Kiropraktorer og fysioterapeuter får fler og fler barnepasienter med voksenplager.

Gi barna aktiviteter! Få dem på gulvet, få dem ut i skog og mark, gi dem det de trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...