Gå til innhold

Å gå på tur

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes vi nordmenn er litt vel redde for å få folk for nært innpå oss..? Er mange som bruker ytterste del av hagen vår som snarvei, aldri syntes dette er noe å bråke for. Om de kommer helt inntil huset og verandaen dere sitter er det noe annet, men det var vel ikke det som var tilfellet?

Vi opplever til stadighet at folk trasker over tomten vår - bare fordi de ikke gidder gå rundt :frustrert:

Jeg blir rett og slett sjokkert over hvor frekke enkelte mennesker kan være. En ting er at ungdommer og barn gjør det .. frekt nok - men at voksne mennesker oppfører seg sånn sjokkerer meg like mye hver gang. Vi har pent opparbeidet hage - de trasker rett over bed og plen ... Jeg ser på sånne folk som mindre begavet og frekkere enn flatlusa. Men nå kommer det snart gjerde :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Samtidig må jeg understreke at standa er for alle.

Jeg har et sted (familested) hvor det er en strand, og alle får lov å bade der. Men de trenger ikke gå nesten gjennom huset for å komme til stranda, og de kan gjerne ta med seg søpla si (bleier, tomme bokser, og alt)

Dette familiestedet har ikke vært noen gjennomåre for gjester, de går andre veier, men min venninnes sted, der er de så jævla frekke (hennes mann vil ikke si noe, for gud han er jo med i kommunestyret osv)

Jeg er for frihet og allmannsrett til strandområder osv, men de kan ikke trampe gjennom gårdsplassen når det finnes andre veier (og hadde det ikke fantes andre veier, så vel, da hadde de sikkert ikke visst om stranda)

Jeg forstår begge parter, og spesielt de som ikke har privat strand. Det er vel etter loven /konteksten ikke noe som heter privat strand, selv om enkelte tror det.

Men kun fordi noen "eier" en strandtomt, trenger vel ikke folk søple.

Venninna mi har tenkt å lage hele stranda til en nudistleir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig flyttet inn i et hus der vi har akkurat samme problemstilling som TS. Tydeligvis er det allmenn konsesus i nærområdet om at her er det lov til å gå, for slik har det alltid vert. Rett i går kom en hel barnehage forbi kjøkkenvinduet mitt, rett over tunet!

Jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det, vil jo ikke være "by-bitchen" som skal begynne å forandre på det som har vært i 100 år, men gruer meg ærlig talt til sommeren da vi skal sitte ute og blir nødt til å hilse på all slags folk i det som skal være vår private sfære.

Kanskje jeg må skaffe meg hund og hagle :)

Endret av Susannah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er tilfellet her, men noen steder er det hevd på slike stier og snarveier. bla ved hytta vår, det går en sti nærmest tvers over grdsplassen til et hus. Man har lov til å gå der pga hevd, men er så nærme huset at det føles veldig ubekvemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst på et slikt sted at problemstillingen er kjent..!

Og JA, jeg synes det er irriterende at folk går over gårdsplassen i tide og utide rett ved husveggen min. Enda mer irriterende med disse løshundene som dukker opp og skiter. Rundt oss er det skog på alle kanter, og det står tydelig oppmerkede tur-løyper. Allikevel er det mange som "må" gå innom gårdsplassen.

Et annet problem har vært at når ukjente folk kommer gående, og de ser de må gå over gårdsplassen for å komme opp i skogen igjen, så skal de liksom ikke "forstyrre" - og istedet for å snu og gå tilbake, begynner de å klatre over gjerder ol..Egentlig litt komisk - men konsekvensen har vært at flere har ødelagt gjerdet, og de reparerer det jo ikke..

Det er helt greit med fri ferdsel - men jeg synes det er unødvendig slik som hos oss, der det altså er plenty med veier utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi opplever til tider det samme på hytta vår. Vi har hytte helt nede i strandkanten, og mange går tur i fjære. Og det er selvfølgelig helt greit. Men er det nødvendig å sette seg ned med kaffen og matpakka på trappa ned fra tomta til fjæresteinene? Det er en lang strand, men akkurat nedenfor hytta, der skal de sitte. Selv om vi sitter på tomta, ligger å soler oss eller holder på å legge ut båten. Blir litt sur når folk hiver seg ned, kommentere hvor koselig vi har det her og tror jeg er interisert i å småprate.... Jeg er på hytta for å ha fred og ro, ikke for å underholde turgåere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å sette opp et skilt med "Ingen gjennomgang" e.l?

Har tenkt på det, men som sagt vil jeg jo ikke være "bybitchen" som kommer der og forandrer på noe som har vært sedvane i generasjoner. Kommer nok til å bruke sommeren til å gjøre gårdsplassen veldig privat og håpe at folk føler at de bør bruke en annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; hvis noe ER sedvanerett, så har de jo lov til å gå der... Det ligger i sedvanerettsbegrepets natur.

sedvanerett ~vanerett rettsbestemmelser som grunner seg på hevdvunnen skikk og bruk og ikke på uttrykkelig vedtatt lov

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vegen bort til barndomshjemmet mitt er privat. Det er en blindvei, og det står et skilt med "Blindvei. Privat" der. Men det kan jo hende folk har rett til å gå der for dèt - og det er jo ingen som jager bort folk, ikke sant, jeg synes bare det er litt pussig at folk "må" gå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er merkelig.

Vi har en hytte langt utenfor allfarvei. En med hytte i nærheten av oss skulle på død og liv alltid gå gjennom vårt hyttetun når han var på vei noe sted, enda han med letthet kunne gått rundt (ikke omvei) på et mylder av forskjellige stier. Men neida, forbi oss skulle han gå. Det er barnslig, men dette synes jeg er fryktelig unødvendig. Kunne heller aldri funnet på å gjøre noe slikt selv.

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; hvis noe ER sedvanerett, så har de jo lov til å gå der... Det ligger i sedvanerettsbegrepets natur.

sedvanerett ~vanerett rettsbestemmelser som grunner seg på hevdvunnen skikk og bruk og ikke på uttrykkelig vedtatt lov

Ja, det er jo slik det er, derfor jeg ikke vil lage noe bråk og sette opp piggtråd eller ukoselige skilt. Men fordi om det er sedvane gjør det ikke saken noe mindre irriterende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo lov å skru opp de sosiale antennene, også! ;)

Ja, det er det jeg synes også! Men neida, folk bare trasker over tomten, da snakker vi 1 meter fra husveggen og gjennom to porter og over et gårdstun. Har til og med vært utenfor med bosset e.l. og folk stopper for å snakke og ser ut som de synes det er så koselig, mens jeg er bare beklemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er tilfellet her, men noen steder er det hevd på slike stier og snarveier...

Det stemmer som Dompedro skriver.

Sånn er det her jeg bor også. Det går (gikk) en sti over tomta her, lenge før svigerforeldrene mine bygget huset, og den hadde de ikke lov til å stenge for.

Når vi bygget på samme tomt (og enda nermere stien) hadde jeg ønske om at vi skulle stenge for gjennomgang. Men jeg fikk klar beskjed om at det hadde vi ikke lov til!

Men nå er det ikke mange som går der (de fleste som brukte å gå der er døde), bare et par gamle damer lever ennå, og går der en sjelden gang... Så med tiden regner jeg med at stien gror igjen, og blir borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, det er det jeg synes også! Men neida, folk bare trasker over tomten, da snakker vi 1 meter fra husveggen og gjennom to porter og over et gårdstun. Har til og med vært utenfor med bosset e.l. og folk stopper for å snakke og ser ut som de synes det er så koselig, mens jeg er bare beklemt.

Ja, slik blir jo bare snålt..

En turgåer som passerte ved oss klarte å si: "Nei, er det folk her!" - hvorpå mor tørt svarte "Ja, du skjønner, vi BOR her".. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...