Gå til innhold

Støl og trene


IsaCathrine

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S
Jeg lurer på hvorfor jeg ofte blir mest støl andre dagen etter hard styrketrening. Dagen etter merker jeg feks nesten ingenting, men på dag nummer to så er det helt forferdelig.

Og dersom man trener styrke mens man slanker seg, kan man risikere at styrketreninga er forgjeves?

Du er mest støl fordi man har mest smerter mellom 24 og 36 timer etter treningsøkten. Husker ikke helt årsaken til dette.

Når det gjelder å bygge muskelmasse når man slanker seg, er dette gunstig fordi musklene forbrenner mer enn det fettvev gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke begynner å kjenne deg mer å mer slapp over lengre tid, trenger du ikke bekymre deg for å trene om du er støl (men bruk fornuften, har du tidenes gangsperre er det nok best å hvile en dag)

Det er kun når du trener så mye at kroppen ikke klarer å fikse seg selv igjen mellom hver økt at du trener for mye. Og akkurat det merker du nok ganske raskt. Men litt mer trening om du er litt støl vil nok bare gjøre kroppen enda litt sterkere, akkurat som du vil, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye å lese :P

Du kan godt trene selvom du er støl. Treningen legger seg på en måte oppå det du har trent frafør... Ehm... Hvordan forklarer man det her??

Musklene dine bruker 48 timer på å reparere og gro, etter en treningsøkt. Hvis du trener sammen muskel innenfor disse timene, så vil musklene bygge seg enda sterkere, enn om du bare hadde vilt dem, så de fikk vokse irfed.

Det avhenger selvfølgelig av at du spiser riktig, og får i deg nok karbohydrater og proteiner. Det gjelder all trening, uansett. Spiser du ikke riktig, så er trening bare nedbrytende for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener  sammen muskel innenfor disse timene, så vil musklene bygge seg enda sterkere, enn om du bare hadde vilt dem, så de fikk vokse irfed.

Sikker på det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sån det funker, men bare om du får i deg riktig næring.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sån det funker, men bare om du får i deg riktig næring.

Men da rekker jo muskelen aldri å bygge seg helt opp.. Det kan da ikke være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hvis du får i deg nok proteiner, karbohydrater osv. som jeg allerede har nevnt 2 ganger.

Uansett greier du ikke trene så du blir dobbelt så støl som du allere er... Å tilogmed om du hadde hatt rett, så skal man ha hviledager, sån at man ikke blir overtrent.

Kansje du skal lese litt om det, før du bare gjetter deg fram til hvordan det funker?

Jeg skjønner at du tror det funker sån, siden det er en logisk tanke når man ikke veit så mye om det, men logikk er liksom ikke altid bra når man har et dårlig grunnlag til å starte med.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du får i deg nok proteiner, karbohydrater osv. som jeg allerede har nevnt 2 ganger.

Uansett greier du ikke trene så du blir dobbelt så støl som du allere er... Å tilogmed om du hadde hatt rett, så skal man ha hviledager, sån at man ikke blir overtrent.

Kansje du skal lese litt om det, før du bare gjetter deg fram til hvordan det funker?

Jeg skjønner at du tror det funker sån, siden det er en logisk tanke når man ikke veit så mye om det, men logikk er liksom ikke altid bra når man har et dårlig grunnlag til å starte med.

Men nå er det forskjell på å være støl, og å ødelgge muskelfiberene ved trening. For det gjør man uansett om man blir støl eller ikke. Og muskelfibrene bruker en del timer på å reparere seg. Derfor skal man hvile og spise proteiner.

Jeg spør jo her fordi jeg lurer da;)

Kanskje fordi jeg allerede har lest om det, uten å finne svar på akkurat dette.

Og ikke påstå at jeg vet lite om dette, for til nå har jeg visst alt som har blitt sagt i denne tråden. Untatt at man ikke ødelegger musklene helt om man trener flere dager på rad. Men det sier seg egentlig selv, for ellers så hadde nok mange ødelagt seg. Men om det er ideelt er jo en anna sak.

Spørsmålet mitt har jeg vel egentlig ikke fått noe godt svar på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en kamerat om det med å trene selv om man er støl.

Han mente at man blir støl fordi senene trekker seg sammen. Det har med andre ord ikke noe å gjøre med at man er stiv.

Jeg har trent mange ganger når jeg er støl. Jeg tror ikke det har hatt noen innvirkning bortsett fra at det er litt ubehagelig i starten (og noen ganger gjennom hele treningsøkta). Det er som alltid viktig å varme godt opp og tøye godt ut. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det forskjell på å være støl, og å ødelgge muskelfiberene ved trening. For det gjør man uansett om man blir støl eller ikke. Og muskelfibrene bruker en del timer på å reparere seg. Derfor skal man hvile og spise proteiner.

Jeg spør jo her fordi jeg lurer da;)

Kanskje fordi jeg allerede har lest om det, uten å finne svar på akkurat dette.

Og ikke påstå at jeg vet lite om dette, for til nå har jeg visst alt som har blitt sagt i denne tråden. Untatt at man ikke ødelegger musklene helt om man trener flere dager på rad. Men det sier seg egentlig selv, for ellers så hadde nok mange ødelagt seg. Men om det er ideelt er jo en anna sak.

Spørsmålet mitt har jeg vel egentlig ikke fått noe godt svar på ennå.

Det kan godt hende du kan mye om sånt generelt, men akkurat nå snakka vi jo om en ting du ikke kunne. Det skreiv du jo selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en kamerat om det med å trene selv om man er støl.

Han mente at man blir støl fordi senene trekker seg sammen. Det har med andre ord ikke noe å gjøre med at man er stiv.

Jeg har trent mange ganger når jeg er støl. Jeg tror ikke det har hatt noen innvirkning bortsett fra at det er litt ubehagelig i starten (og noen ganger gjennom hele treningsøkta). Det er som alltid viktig å varme godt opp og tøye godt ut. Men  jeg er ganske sikker på at det ikke er farlig.

Stiv og støl er to forskjellige ting ja.

Fordi senene trekker seg sammen ja, jammen det hørtes jo ornuftig ut.

Farlig tror ikke jeg heller det er, da hadde man vek hørt om det. Men ugunstig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*venter spent på dokumentasjon på at trening med treningverk i musklene gir bedre resultet enn uten....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Jeg trener ikke med tunge vekter på en muskelgruppe som fortsatt er veldig øm eller støl siden sist. Det er fordi musklene må få tid til å restituere seg, dvs "gro" litt videre enn det nivået de var på før siste treningsøkt. Hvis jeg bryter dem ned før det skjer, vil jeg ikke komme videre. Slik har jeg lært det.

Jeg vil også ha dokumentasjon på det Yme skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil også ha dokumentasjon på det Yme skriver.

Jeg også. Sorry, Yme, men jeg har ikke helt tro på at det du skriver stemmer helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morra mi sa at det var et hefte, å ikke en bok, men uansett. Jeg ska finne link så dere kan laste den ned. De heftene er gratis på hjemmesia til TN.

Det er ikke fordi du er støl at det jælper å trene de dagene. Saken er at det ikke spiller noe rolle om man er støl eller ikke, for det går fint å trene uansett. Leiter etter link nå

http://www.tn.no/artikler.aspx

Her. Browsern min likte ikke å åpne ting gjennom acrobat reader, så jeg får ikke posta nøyaktig hvilket hefte det er. Uansett er alle heftene linka til her. Nederst på siden er det nr, så dere kan se neste side, for å finne alle heftene de har der. I et av dem står det om "muskelspesialisering" å der forteller dem at du helt fint kan trene mange dager på rad, selvom du er støl.

PS. Hvis dere ikke finner noe om det der (det kan hende de har fjerna det, hvis de sletter gamel artikler på den sia) så kan dere spørre på forumet dems, om det gjør noe å trene styrke mens man er støl.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morra mi sa at det var et hefte, å ikke en bok, men uansett. Jeg ska finne link så dere kan laste den ned. De heftene er gratis på hjemmesia til TN.

PS. Det er ikke fordi du er støl at det jælper å trene de dagene. Saken er at det ikke spiller noe rolle om man er støl eller ikke, for det går fint å trene uansett. Leiter etter link nå

http://www.tn.no/artikler.aspx

Her. Browsern min likte ikke å åpne ting gjennom acrobat reader, så jeg får ikke posta nøyaktig hvilket hefte det er. Uansett er alle heftene linka til her. Nederst på siden er det nr, så dere kan se neste side, for å finne alle heftene de har der. I et av dem står det om "muskelspesialisering" å der forteller dem at du helt fint kan trene mange dager på rad, selvom du er støl.

Finner det ikke, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller :forvirret:

Jeg har spurte på forumet om de fortsatt har det liggende der. Får bare vente på svar.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...