Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det smart å trene når man er støl? Eller brude man unngå det sånn.. hva skal jeg si. Ideelt sett? Eller, sunnest sett?

Altså, hvis jeg jogger en tur, og er skikkelig støl dagen etterpå. Er det da smart av meg å ta en joggetur igjen? Eller bør jeg trene f.eks. armene til jeg ikke er støl i bena igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Jeg ville ikke jogget hvis jeg var støl neste dag. Du er inne på noe når du heller kan trene armer, eller mage & rygg. Når du trener, brytes musklene ned. Jeg husker kanskje ikke helt nøyaktig, men det tar cirka 48 timer før musklene har "plassert seg" igjen, så det beste er å trene annenhver dag eller variere treningen slik at musklene får bygget seg opp igjen.

Skrevet

Men det du sier over her gjelder vel uansett om man er støl eller ikke.

Men er det værre om man er støl?

Og støl kan man jo være mer enn 48 timer..

Skrevet

Blir jeg støl trener jeg ikke samme muskelgruope hardt før det verste har gitt seg. Og er det lenge siden jeg har jogget blir jeg støl dagen etter. Er det lenge siden jeg har syklet blir jeg både øm i rompa og støl i lårene,ganske enkelt fordi musklene reagere på uvant belastning.

Men jeg synes det letter litt på det verste å f.eks gå en tur, bli god og varm uten å komme spesielt høyt i puls.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har hørt at det beste man kan gjøre når man er støl, er å ta en veldig rolig løpetur for så å tøye. Innbiller meg at det er annerledes når man er støl etter løping sammenlignet med styrketrening, men jeg vet egentlig ikke. Klarer ikke helt å se for meg hvilken skade det skal gjøre å løpe to dager etter hverandre om man er støl etter første dagen.

Skrevet

Jeg har trent mange ganger når jeg har vært støl, og det har ikke vært noe problem. Det er litt ubehagelig i begynnelsen kanskje, men det går jo over når du blir varm. Også får man jo en ny mulighet til å strekke ut igjen da.

Jeg pleier å bli mest støl eller 48 timer, så hvis jeg ikke skulle trent fordi jeg var litt støl, hadde jeg nok ikke fått trent så mye jeg hadde ønsket.

Skrevet
Det er litt ubehagelig i begynnelsen kanskje, men det går jo over når du blir varm. Også får man jo en ny mulighet til å strekke ut igjen da.

Det er greit, men er det egentlig ideelt for musklene?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har hørt at man bør la musklene hvile i 24 timer dersom man har trent styrke. Den regelen prøver jeg å følge, men jeg er ofte støl eter 24 timer også.

Jeg prøver å trene kondisjon etter styrkestølhet.

Skrevet

Jeg trener ofte styrke flere dager etterhverandre.

Men du mener kanskje at det er best med pause for musklene hvis man er støl? (for det blir ikke jeg lenger)

Skrevet
Jeg trener ofte styrke flere dager etterhverandre.

Men du mener kanskje at det er best med pause for musklene hvis man er støl? (for det blir ikke jeg lenger)

Ja. Jeg vet at man ikke bør trene samme muskler to dager på rad, men ofte kan jeg være støl i mange dager etterpå.. og det er da jeg lurer på om jeg bør vente med å trene til jeg ikke er støl lenger.

Skrevet (endret)
Ja. Jeg vet at man ikke bør trene samme muskler to dager på rad, men ofte kan jeg være støl i mange dager etterpå.. og det er da jeg lurer på om jeg bør vente med å trene til jeg ikke er støl lenger.

Treningsverk kommer av at muskelfibre er revet over på mikronivå etter treningen og kroppen trenger å reparere dette. Etter at reparasjonen er utført er muskelen noe bedre og sterkere enn tidligere slik at treningen hadde positiv effekt. Treningsverk er et signal om at treningen har hatt ønsket effekt, dvs. bidratt til at man blir sterkere.

Det er ikke under treningen man blir sterkere, men under hvilen ETTER treningen. Muskelgruppene må ha hvile for å få tid til å reparere den "skaden" de ble påført under trening. Så dersom man trenger samme muskelgruppe så hardt at muskelfibre rives over for ofte rekker jo ikke kroppen å reparere skadene raskere enn man bryter ned muskelvevet. Dette er ikke heldig om man ønsker gode resultater av treningen.

Derfor anbefales det å ikke trene samme muskelgruppe for ofte. Dette er spesielt viktig for de STORE muskelgruppene. For eksempel brystmusklene (pectorals), ryggmusklene og de store musklene i bena. Muskler som biceps, triceps og deltoids (skuldre) er mindre og kan trenes oftere. Jeg har lest et sted at det anbefales å trene hver muskelgruppe ca. 2 ganger pr. uke. Små muskelgrupper kan trenes noe oftere. Mange som trener ofte trener ulike muskelgrupper hver dag for å gi hver muskelgruppe tid til å hvile og reparere de skadene man påførte dem under treningen.

Det er tre ting som er nødvendig for å få fremgang av treningen.

1. Trene så hardt at man muskelfibre rives over (gir ofte treningsverk). Man må ha noe å reparere for å bli sterkere. Muskelen må stimuleres til å vokse.

2. Tilstrekkelig hvile for hver muskelgruppe slik at muskelgruppene kan reparere den skaden som ble påført.

3. Tilstrekkelig energi, først og fremst tilstrekkelig mengde proteiner for å bygge muskler med. Det betyr at man må spise nok mat og sørge for at maten er rik på proteiner.

Hvis ikke alle disse 3 delene eksisterer så vil man ikke få fremgang av treningen. Dette er en grunn til at det er veldig vanskelig å få fremgang av styrketreningen dersom man samtidig slanker seg. Da har man ikke nok energi til å bygge muskler. Spiser man lite proteinrik mat så får ikke kroppen de aminosyrene den trenger for å produsere nytt muskelvev.

Endret av Paladin
Skrevet (endret)

Her var det utrolig mye god informasjon Paladin! Tusen takk :)

Hva mener du forresten om det å trene alle muskelgruppene i løpet av en treningstime? HAr hørt en gang, at det lønner seg å trene benmuskler en dag, bryst/armer neste dag, osv..

Selv trener jeg StramOpp på SATS to ganger i uka, og tar derfor hele kroppen.

Endret av aimee
Skrevet

Hva mener du forresten om det å trene alle muskelgruppene i løpet av en treningstime? HAr hørt en gang, at det lønner seg å trene benmuskler en dag, bryst/armer neste dag, osv..

Det er vel om man trener ofte (hver dag) at man bør trene forskjellige muskelgrupper, ettersom musklene trenger tid på å reparere seg igjen.

Skrevet

Når man er støl, burde man ikke trene hardt. MEN vel og merke kan du selvsagt gjøre det fordet, hvis du føler for det. Man blir ikke direkte skadet i grunn, men er mest ubehagelig og tar litt lenger tid før du blir fin igjen!

Jeg hadde fortsatt å trene, men kanskje bare litt lettere:) I begynnelsen blir man alltid veldig støl, men etterhvert tar det av og så kan du så og si trene hver dag uten å bli så himla støl:)

Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :)

Det er ikke noe problem å trene alle muskelgruppene i løpet av en treningstime om du styrketrener for eksempel 2-3 ganger i uken. Da får du jo nok hvile mellom treningsøktene. Jeg kjører selv et treningsprogram hvor alle muskelgruppene blir trent under økten.

De som må trene ulike muskelgrupper ulike dager er de som omtrent bor på helsestudio. Det vil si de som trener 5-6 ganger i uken.

En veldig effektivt program er følgende.

* Man kjører et program som trener alle muskelgrupper. For eksempel 10 forskjellige øvelser (2 for bryst, 1 for skuldre, 1 for rygg, 1 for biceps, 1 for triceps, 2 for ben og 2 for mage). Husk å trene de store muskelgruppene først fordi de også delvis trener de små muskelgruppene. Begynner man med de små muskelgruppene er man for sliten til å klare for eksempel benkpress som er ment å trene brystmuskelen. Grunnen er at man trenger triceps for å løfte stangen.

* Kjør dette programmet 2 ganger i uken. Kjør 3 serier a 10 repetisjoner for de fleste øvelsene. Mage og ben kan kjøre 3x15. Sett vektbelastning så tungt at du synes det er tungt å fullføre siste repetisjon i siste serie.

* Kjør på dette nivået i 2 uker (det vil si 4 ganger)

* Øk belastningen i hver øvelse med 10-15% og kjør på det nye nivået i 2 nye uker (4 ganger).

* Gjenta økningen med 10-15% hver 2 uke til man kommer til nivå 4. Du fullfører 2 uker på nivå 4.

* Etter nå ha fullført nivå 4 så avstår du fra styrketrening i ca. 2 uker. Dette for at kroppen skal kvitte seg med bindevev i leddene og senene som kroppen har bygget opp for å motvirke at du trener hardere enn kroppen er vant til. Bindevevet gjør at kroppen ikke tar skade av treningen din, men den ødelegger dermed for muligheten din til å få fremgang.

* Når du har hvilt ut er kroppen din mer mottakelig for ny fremgang siden bindevevet er fjernet. Siden du ikke har trent på en stund er du litt svakere enn du var så du må begynne programmet på nytt igjen med 4 nye nivåer. Sett nytt startnivå ca. likt nivå 3 i det gamle programmet.

* Dette kan gjentas flere ganger, men man kan ikke få evig fremgang. Det er en fysiologisk grense for hva man kan klare å løfte av vekter. Når man opp mot denne limiten kan man vedlikeholdstrene slik at man ikke mister styrke.

Et eksempel på vektøkninger er å øke med 1 kg pr. nivå når vekten er mellom 1-20 kg. Øke med 2.5 kg pr. nivå når vekten er mellom 20-40kg. Øke med 5kg pr. nivå når vekten er over 40-70kg. Øke med 10kg pr. nivå når vekten er over 70kg. Dette kan en nyttig tommelfingerregel, men gjelder ikke når man nærmer seg sin egen limit. Da må vektøkningene pr. nivå være mindre.

Nå er det ikke alle som har som mål å bli sterkere. De ønsker kun å bibeholde styrken og heller ønske utholdenheten. Da kan man kanskje istedet øke antall repetisjoner og serier istedet for økt vekt. For eksempel nivå 1 3x8, nivå 2 3x10, nivå 3 4x8, nivå 4 4x10. Vekten kan da være den samme hele tiden.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er riktig måte å trene på. De vil kan være enig om er at all form for trening er bedre enn å ligge på sofaen. Velg et program som man synes er morsomt og som man føler man behersker. Da blir trening gøy og man fortsetter å drive med det. Driver man konkurranseidrett hvor ytelsen er essensiell må man selvsagt ha andre krav til å perfeksjonere treningsprogrammet sitt. Men de fleste av oss trener mest for å holde oss i rimelig bra form og kanskje ha litt fremgang. Da er det mange ulike metoder som gir nettopp dette. Det jeg skriver er kun en metode som jeg har hatt god suksess med. Det finnes sikkert andre metoder også som gjør samme nytten.

Gjest lurven
Skrevet
Er det smart å trene når man er støl? Eller brude man unngå det sånn.. hva skal jeg si. Ideelt sett? Eller, sunnest sett?

Altså, hvis jeg jogger en tur, og er skikkelig støl dagen etterpå. Er det da smart av meg å ta en joggetur igjen? Eller bør jeg trene f.eks. armene til jeg ikke er støl i bena igjen?

hvis du er støl kan du ta en veldig lett joggetur neste dag, og så tøye forsiktig da vil noe av stølheten forsvinne

Gjest lurven
Skrevet
Jeg ville ikke jogget hvis jeg var støl neste dag. Du er inne på noe når du heller kan trene armer, eller mage & rygg. Når du trener, brytes musklene ned. Jeg husker kanskje ikke helt nøyaktig, men det tar cirka 48 timer før musklene har "plassert seg" igjen, så det beste er å trene annenhver dag eller variere treningen slik at musklene får bygget seg opp igjen.

kommer an på hvor godt trent man er, er man godt trent bruker musklene kortere tid på å bygge seg opp igjen

Skrevet

For å stille spørsmålet litt anerledes da:

HVOFOR blir man støl? Man blir vel ikke støl av at muskelfibrene rives over, for det gjør de jo uansett når man trenener, samma om man blir støl eller ikke etterpå.

Støl blir man jo som oftest om man bruker muskler man ikke har brukt på en stund.. Så hvorfor blir man støl? Hva skjer i/med musklene?

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor jeg ofte blir mest støl andre dagen etter hard styrketrening. Dagen etter merker jeg feks nesten ingenting, men på dag nummer to så er det helt forferdelig.

Og dersom man trener styrke mens man slanker seg, kan man risikere at styrketreninga er forgjeves?

Skrevet

Stykretrening er genial når man skal slanke seg! Ikek istedenfor cardio-trening, men i tillegg. resultatenen komemr raskere, mulignes ikek på vekta, men med målbåndet. Og det å erstatte flesk med muskler ser veldig mye bedre ut enn slamsete overflødshud.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...