Gå til innhold

Hvor mye koster et barn?


Mortie

Anbefalte innlegg

Nå i disse bidrags-tider, ser jeg mange reagerer (med rette kanskje?) at bidraget går kraftig ned.

Utgangspunktet i de nye reglene er jo hvor mye det koster å ha et barn i Norge, og mange mener det er satt for lavt.

Men hva mener dere at det virkelig koster?

Ifølge staten koster det: 0-5 år kr 2880.-, 6-10 år kr 3010.- og for 11-> år kr 3850.- pr. mnd.

Man må huske på at dette ikke innebefatter kostnader ved barnepass/tilsyn, og heller ikke boutgifter.

For min egen del vil jeg påstå at det er mange som da ikke har økonomi til å få 3-4 barn hvis dere mener det skulle være vesentlig dyrere enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Jeg er BM med samboer som faktisk ønsker den nye ordningen velkommen. De jeg synes mest synd på når den nye ordningen trer i kraft 1.oktober er barna til BM hvor BP gir blaffen i samvær/jobber svart/mindre.

Jeg har pr. i dag et bidrag på kr.2400,- og vil fra november motta det halve. Men tenk på at jeg i tillegg til bidrag mottar barnetrygd på kr. 970,-.

Statens sats for mitt barn var kr. 3098,-.

Med andre ord: pr i dag "tjener" jeg penger på mitt barn. :ler:

Hva koster mitt barn meg?

SFO : kr. 1300,- pr måned

Turn/fotball : kr. 80,- pr måned

Mat og drikke : kr. 1000,- pr måned ( litt vanskelig å beregne, men sånn ca...)

Klær/sko : kr. 600,- pr måned

Kino/tull og tøys : kr. 400,- pr. måned

Totalt: kr. 3380,-

Jeg kommer til å motta kr. 1200,- i bidrag + ca. 1000,- i barnetrygd.

Altså kr. 2200,- pr måned.

I tillegg til dette skal jo jeg også delta økonomisk...

Noen måneder koster mer enn andre, men i snitt stemmer vel dette med mine faktiske kostnader.

Noen ganger blir det ekstra kostnader til

- jul og gebursdagspresang.

- presanger til andre barn han skal i besøk til

- ferie

- tivoli/teater

- fotballutstyr/turnsokker etc

- sykkel/ski/akebrett etc.

- fornyelse av garderobe ved "ny" årstid

Summen staten har beregnet er kanskje nøktern, men ikke urealistisk.

Kanskje får vi flere barnefordelingssaker som ikke blir en vanskelig konflikt av økonomiske hensyn, men det at faktisk begge ønsker å se barna mest mulig fordi de er glad i det/dem.

En annen ting som kommer i betraktning er jo det at hva et barn koster - kan ikke dobles/x3 osv. Her snakker vi om arving av klær/utstyr osv.

Dette var basert på min situasjon.

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
For min egen del vil jeg påstå at det er mange som da ikke har økonomi til å få 3-4 barn hvis dere mener det skulle være vesentlig dyrere enn dette!

Det er nok mange barn i Norge som lider pga. enten mors (og fars) ukontrollerbare fruktbarhet, religiøse tilknytning eller generelle ansvarsløse holdning.

Du ser ofte at barn av storfamilier gjerne har liten tid til seg selv fordi de hele tiden trengs til barnepass, huskvask etc. De blir slaver i eget hjem.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange barn, men anser ikke meg selv som slave i mitt eget hjem. Jeg har jo valgt dette livet selv.

Ellers synes jeg Maya30 sin utregning av kostnader ved et barn er realistisk. Når jeg skal regne ut hvor mye mine barn koster, så tar jeg ikke med bo kostnader. Grunnen til det er jo at barna skal ha en plass å bo hos sin far også. Selv om barna bor mest hos meg, så har også han plass til dem, og derfor økte boutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya30:

Regnestykket ditt er nok rimelig representativt, men SFO kommer faktisk utenfor denne summen fra staten.

Hvis man som BM ikke mottar støtte for barnetilsyn, skal de faktiske utgifter til dette legges til grunn. I tillegg til de summene staten har satt opp!

Dermed havner du på 2080.-kr pr mnd i utgifter på barnet! Av dette kan man trekke fra ordinær barnetrygd.

Hva betyr dette da? Kostnader til barnet er altså ca 1000.- pr mnd, og du får ca 1400.- etter de nye reglene, mao koster barnet deg faktisk ingenting????

Og Cassandra: Bokostnader for barnet er fastsatt til kr 840.- pr mnd, nok en gang; i tillegg til de beløpene nevnt over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Du tar nok feil der, Mortie.

Siden jeg er samboer må min eks være med på å dekke SFO for vår sønn.

Du spurte hva det kostet å ha barn i dag, og svaret jeg gav deg var nettopphva det kostet meg å ha barn. :wink:

Å ha barn koster meg 3400,-

Jeg mottar kr 1200,- i bidrag

Jeg mottar kr 1000,- i barnetrygd

Jeg betaler selv kr. 1200,- av min lønn

Så hvordan kan du si at jeg ikke betaler for min sønn?

Synes den nye ordningen er mer rettferdig for min eks, og er fornøyd med det.

Bokostnader ja...

Vi bor i en to-roms leilighet og har det helt greit.

Nå sparer vi store summer hver måned på å sitte litt hardere i det enn folk flest. Men det kommer jo oss til gode senere da.

BP har jo også bokostnader - derfor valgte jeg å ikke ta det med.

Men hva mener du Mortie? Hva er representativt da?

Siden du kommer med rettelser på meg og Cassandra - er det jo artig å vite dine summer og hva du tar med...

Til Milla:

De som tar valget med å få flere barn - ser ikke på sin hverdag som travel, men en berikelse i det å ha barn.

Før jeg fikk barn selv, synes jeg litt synd på venninner med barn og alt de måtte forsake. Men etter jeg fikk barn selv - merker jeg at verdiene mine har forandret meg. Føler ikke jeg må forsake noe jeg.

Er priviligert å ha gode venninner - hvor vi "byttelåner" barna. Har en herlig familie som stiller opp. For du har et poeng: jeg trenger iallefall å være bare kjæreste - ikke "bare" mor...

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes heller ikke at det er rettferdig at BP skal være med å dekke f.eks SFO dersom han/hun ikke benytter seg av tilbudet. Dersom JEG jobber og har behov for barnetilsyn, så må JEG betale det. Dersom HAN har behov for barnetilsyn når HAN har barna, så må han sørge for det.

Det eneste jeg reagerer på når det gjelder de nye bidragsreglene er at det ikke er noe minimumsbidrag. Dersom både BP og BM tjener lite, så slipper BP å betale bidrag. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har regnet ut hva min manns tiåring "koster" da mammaen mener at 1250,- er for lite i bidrag.

Med stort og smått, klær, mat, sko, hårklipp, sengeklær, idrettsutsyr, kontigenter, fotballskole på sommern, såpe osv osv. Har brukt normale summer på alt, men de bor på en plass der det er god anledning til å finne alt på salg. Kom til en sum på 2650,- i mnd.

I tillegg kommer langrennski, sykkel, slalåmutstyr m.m, men disse tingene bidrar vi med over halvparten!

I tillegg kommer det en haug med gaver i form av klær og annet nødvendig utstyr til jul og bursdag og bygaver(fra oss, min og min manns familie), mor blir alltid forespurt i forkant hva barnet trenger.

Med dobbel barnetrygd, fordel av skatteklasse 2, og min manns bidrag slik det blir 1.10.03 så får mor 43000,- i året for barnet. I tillegg kommer det hun skal bidra med selv, ca 9000,-(?),

ca 52000,- i året. (mor har normal lønnsinntekt)

Allikevell mener mor at bidraget er for lite.

Er det vi som er på jordet eller?

Hilsen ei som lurer :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Det er nok enkelte BM som ikke forstår at BP også skal leve et fullverdig liv selv om de har barn fra tidligere forhold.

Enig med at selvfølgelig er men 2 om å sette barn til verden, men det er jo ikke riktig at da skal BP "straffes" ekstra. Mange BP sliter selv med å få endene til å møtes.

Det ligger vel i menneskenaturen å kun se sin egen "elendighet"?

Gjentar meg selv til det utrettelige: KOMUNIKASJON ! :wink:

Kommer ingen vei utenom.

Spesielt nå med de nye reglene.

Synes 1250,- i bidrag for en 10-åring høres greit ut siden dere er med på større investeringer.

Slik vil det bli hos oss også.

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya30

Jeg forstår ikke helt hva det har med saken og gjøre at du er samboer?

Eksen skal vel være med å betale SFO uansett?

Poenget mitt var at staten mener et barn mellom 6 og 10 år koster kr 3010.- pr mnd, og da snakker vi KUN om såkalt underholdskostnad.

Bokostnader og barnepass/barnetilsyn kommer i egne poster ved utregningen, og er ikke med i dette beløpet.

Utfra regnestykket ditt er underholdskostnaden til ditt barn kr 2080.-

Altså 1000.- kr mindre enn hva staten har lagt til grunn.

Og DET var hva jeg spurte etter!

Har staten satt satsene sine alt for lavt, slik mange mener?

Jeg mener nei, og ditt regnestykke understreker også det.

Jeg mente ikke noe negativt med påstanden om at du "ikke betaler" for din sønn. Men ville poengtere at de nye bidragsreglene tross alt kanskje er mer realistiske til hva barnet koster i forhold til de gamle.

Regnestykket jeg satte opp var alternativ måte å se det på!

Jeg selv har ikke satt opp noe regnestykke, min sønn har delt bosted og bor like mye hos begge.

Jeg betaler allikevel 2000.- kr pr mnd i bidrag fordi jeg tjener nesten 3 ganger så mye som mamma'n hans.

Men det er en privat avtale, og vi "rammes" derfor ikke av de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange barn i Norge som lider pga. enten mors (og fars) ukontrollerbare fruktbarhet, religiøse tilknytning eller generelle ansvarsløse holdning.

Du ser ofte at barn av storfamilier gjerne har liten tid til seg selv fordi de hele tiden trengs til barnepass, huskvask etc. De blir slaver i eget hjem.

Milla

:ler:

Det viser seg igjen og igjen at du uttaler deg bastant om ting du ikke har noen som helst erfaring med og derfor heller ingen peiling på.

Saken er den at arbeidsmengden øker minimalt med flere barn, mens det blir mange flere å fordele oppgavene på. En utfordring vi føler på nå når vi har flere barn er at det faktisk blir vanskelig å finne nok oppgaver i huset til fordeling blant barna. Vi vil gjerne at barna lærer å hjelpe til med husarbeid, men siden vi har såpass mange barn blir oppgavene dessverre litt for få.

Jeg lurer jo litt på hvor du ser alle disse familiene hvor barna er slaver. Du må ha en meget spesiell omgangskrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Heisann Mortie. :D

Da misforstod jeg også deg. :oops:

Grunnen til at jeg mener det har noe med saken å gjøre at jeg har samboer, er at da mistet jeg retten til dekning av 70% utgifter til SFO (fra 1.10= 66%).

Ja, jeg mener at satsene for et barn er helt reelle også. Kanskje vi som BM enda vil tjene på det?

Har ikke regnet så nøye på det.

Mitt barn koster nok mer siden vi driver med motorcross og go-cart, MEN det er jo noe vi klarer å prioritere siden vi er to om utgiftene.

Dette skal jo ikke BP måtte være med på å dekke!

DET er mitt poeng. :wink:

Maya30 :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Så du mener at barnas insats i huset er større enn ditt engasjement i det enkelte barn??

Høres ikke bra ut..

Et ekstra barn skal få mye personlig oppfølging og oppmerksomhet utover den "barneflokkoppdragelsen" enkelte ser ut til å bedrive..

Og selvfølgelig skal barna bidra til husarbeidet.. Men det blir neppe noe særlig nytte av denne insatsen før etter barnets skolestart.. og de store mengede husarbeid tar de vel ikke før i 13-14 års alderen..?

Dersom du virkelig mener at det ikke er spesielt mye mer arbeid med et ekstra barn, så er jeg bekymret for hvilken oppfølging du gir dine barn..

Bare tiden til å snakke med det enkelte barn om hvordan dagen deres har vært, hjelpe dem med hygiene (de små), sørge for at lekser blir gjort (evt hjelpe litt til) osv må da ta minst en time hver dag for hvert barn.. Og det er jo individuell tid det er snakk om.. det kan helt enkelt ikke gjøres på "gruppebasis"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at barnas insats i huset er større enn ditt engasjement i det enkelte barn??

Hæ, hva er det du prater om?

Høres ikke bra ut..

Et ekstra barn skal få mye personlig oppfølging og oppmerksomhet utover den "barneflokkoppdragelsen" enkelte ser ut til å bedrive..

Og selvfølgelig skal barna bidra til husarbeidet.. Men det blir neppe noe særlig nytte av denne insatsen før etter barnets skolestart.. og de store mengede husarbeid tar de vel ikke før i 13-14 års alderen..?

Tror du har misforstått en smule. Problemet er at det blir for lite oppgaver for barna, ikke at de gjør for lite. Når en har et barn kan dette barnet f.eks ha i oppgave å ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla etc. Når slike oppgaver skal fordeles på 4, 5 eller fler blir det veldig lite å gjøre på hvert barn.

Dersom du virkelig mener at det ikke er spesielt mye mer arbeid med et ekstra barn, så er jeg bekymret for hvilken oppfølging du gir dine barn..

Bare tiden til å snakke med det enkelte barn om hvordan dagen deres har vært, hjelpe dem med hygiene (de små), sørge for at lekser blir gjort (evt hjelpe litt til) osv må da ta minst en time hver dag for hvert barn.. Og det er jo individuell tid det er snakk om.. det kan helt enkelt ikke gjøres på "gruppebasis"

Nå har vi det slik at vi har langt mer en 6 timer sammen med barna i løpet av en dag da. ;) Og nei, jeg synes ikke det er særlig mer arbeid med et ekstra barn. Men så er jo jeg av den typen som ikke ser på det som arbeid å være sammen med og snakke med ungene da, verken hver for seg eller i gruppe. Synes vel egentlig at en ikke burde ha barn om en ser på det som arbeid.

Noe annet: En ting jeg undrer meg litt over er at du synes at hjelp med lekser må foregå med et barn om gangen, hva synes du da om skolen? Meget sjelden de har eneundervisning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Bakgrunnen for mine antagelser ble bekreftet nylig i ett program på NRK2 som heter Migrapolis. De besøkte en såkalt "storfamilie" og når moren fikk spørsmål om det ikke ble for mye jobb for henne med matlagning, husvask og barnepass lo hun bare og sa at de hadde nok av hjelp i huset.... jeg kjente at jeg skikkelig forbannet på henne og den ekle hodningen hun fremviste. At barna hennes noen ganger vill ha litt tid for seg selv brydde henne ikke stort.

Barna satt og kikket ned i bordet mens mor la ut om hvor god tid hun hadde og en av de eldste døtrene stotret frem at "for henne gjorde det ikke noe"- men du kunne se veldig tydelig at hun ikke mente det hun sa.

Huset var preget av enkelhelt og nøysomhet, lite bøker, lite ting for aktivisering, maten var meget enkel, suppe og knekkebrød, rommene til barna inneholdt nesten bare en seng. Da mener jeg at det har gått altfor langt.

Og denne holdningen vet jeg at finnes i mange "stor-familier".

Det er Stor Skam!!

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...

Og denne holdningen vet jeg at finnes i mange "stor-familier".

...

Milla

Ja, ha. Så du kjenner mange "storfamilier"?

Et typisk eksempel på fordommer. Du tar en spesiell familie som "bevis" på hvordan en familietype har det. Eneste likheten mellom ulike "storfamilier" er faktisk at de/vi har fler barn enn vanlig i dagens samfunn. Om du ikke var klar over det tilhører forresten den familien som ble presentert i migrapolis en "sekt" som kalles Smith's venner. En slik familie er jo da selvfølgelig langt fra det samme som en "storfamilie" uten noen religiøs bakgrunn. Som f.eks oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Da intervjueren spurte om hun og familien tilhørte en sekt så svarte hun jo klart "nei". Eller var det meg som hørte feil?

Vel, selv om de tilhører en sekt så spiller ikke det så stor rolle for levestandard og holdninger i henhold til barnas "egen-tid". Økonomien er jo den samme og det sier seg selv at har man 8-10 barn så blir det lite på alle sammen.

Og ikke kom med argumentet om at penger ikke betyr noe- for det er ikke sant. God levestandard er viktig for trivsel. Og når får disse barna tid til sine venner- så og si aldri. Dermed blir de isolerte.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla:

Vi er født i norge og vi bor i verdens fredligste hjørne. Det kan sammenlignes med å vinne i lotto.

Vi er vant med god levestandard, og til og med den verste levestandarden i norge, kan sammenlignes med luksus i forhold til levestandarden i andre land.

Jeg regner med at den storfamilien du viser til i et tidligere innlegg, var en innvandrerfamilie. Det er jo slik at i mange kulturer er det status å ha mange barn. Da er man sikret i fremtiden, man har noen til å passe på seg når man blir gammel. Slik er det bare.

Enkel levestandard er noe mange kulturer(/religioner) går inn for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Milla! Noe mer sneversynt og fordomsfult er det lenge siden jeg har hørt!!!

Barn har godt av å lære seg husarbeid, og jeg tror at det er bra for barn å ha noen plikter hjemme! Det er ikke barnearbeid å måtte vaske opp eller støvsuge litt!!

Å hevde at barn i storfamilier lider er helt usakelig..Mange barn i store søskenflokker har mange veldig gode kvaliteter...de lærer seg å være omsorgsfulle og å ta hensyn på en helt annen måte en mange fra små søsken flokker. Ja,jeg kjenner flere med både 4,6 og 8 søsken!

Jeg tor ikke barn i storfamilier får hverken mer eller mindre oppmerksomhet enn andre barn.. Hva med familier der foreldrene har viktige karierer,med møtevirksomhet og diverse fritids aktiviteter? De fleste som velger å få mange barn gjør det jo fordi de elsker barn!

At du nevner et enkelt hjem og enkel kost som eksempler på at disse barna har det vondt er hårreisende!! Gudskjelov, at ikke alle er opptatt av prestisje og dyre ting!

Takk og pris for mangfoldet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...