Gå til innhold

Livet på solsiden


Xania

Anbefalte innlegg

At hun ikke ville ta puppen mer var synd. (For deg.) Men du har prøvd alt, og hun vil ikke, så dere har det mye bedre nå begge to. :)
Må innrømme at det kan være litt sårt å se andre mødre amme, man vil jo det beste for babyen sin og det beste er jo morsmelk... Men heldigvis tenker jeg ikke så mye på det lenger, så lenge hun får i seg mat og vokser og trives er det absolutt det viktigste. :Nikke:

Er mange fordeler med flaske også, spesielt det at pappaen også kan ta sin del av nattevåk og få en bedre kontakt med babyen.
Nå er jeg så vant til å stå opp om natta, så om pappaen tar nattmatingen blir jeg liggende våken uanset. :roll: Derfor tar jeg den. Men han står ofte opp med snuppa på morgenen (i helgene og når han jobber ettermiddagsskift.) Da er det deilig å få sove et par timer ekstra! :søvn:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi begynt med grøt til snuppelita! De første gangene var det rare greier, og hun begynte å skrike etter tre-fire teskjeer. Men på fredag spiste hun opp hele smaksporsjonen, og i går spiste hun dobbel smaksporsjon! (Laget på to ts grøtpulver.) Det så ut som hun fint kunne spist mer, så i dag tenkte jeg å doble igjen. Blir spennende å se om det går like bra. Kanskje hun blir et matvrak som foreldrene sine? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på helsestasjonen mandag, på 5-månedersdagen til snuppa. Da var hun blitt 68 cm og over 7,8 kg. Heeelt perfekt! ;)

Grøtspisinga går veldig bra, snuppelita gaper stooort når skjea nærmer seg så hun skjønner opplegget nå. Men det er nok med en porsjon som er laget på to ts grøtpulver. Hun har i alle fall begynt å sove lenger på natta igjen, og det er deilig! Hun hadde en periode hvor hun sov fra åtte-nitida til et sted mellom fire og seks før hun våknet for mat, men plutselig begynte hun å våkne mellom ett og tre igjen. Etter at vi begynte med grøt sover hun til fem-seks igjen, så det er tydelig at det gjorde godt med litt mer mat i magen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ahh, herlig vær for tida! Skal ut og trille en tur når snuppa våkner. Hun lå og lekte i dobbeltsenga her mens jeg trykte litt på PCen og plutselig sovnet hun. Hun sprellet og gliste voldsomt da jeg tok henne opp og bar henne inn til senga hennes, men sovnet igjen så snart hun traff madrassen. Må være slitsomt å sprelle så mye. :fnise: I mellomtida nyter jeg en :kaffe:

På onsdag var vi som vanlig på trilletur med barselgruppa. Nå er alle tilbake etter ferie, og det er så morsomt å se hvor store babyene har blitt! Så søøte alle sammen. :rødme: Turen vi går tar stort sett halvannen time, og nå er det flere babyer som blir utålmodige og ikke vil ligge stille i vogna så lenge. Jeg hadde med Mei Tai-en så snuppa fikk komme opp i den når hun begynte å sutre. Da sovnet hun tvert. Med solhatten på er hun jo veldig beskyttet mot både sol og vind oppi der, er jo bare beina som stikker ut. Veldig glad for at hun liker å bli bært nå! :Nikke:

Etter trilleturen var det 4-månederstreff med fysioterapeut på helsestasjonen. Det var jo greit til å begynne med, fysioterapeuten tegnet og forklarte litt om hvordan babyer utvikler seg. Så skulle hun vise hvordan man kan holde babyen for at hun skal få utviklet muskler og balanse. Først viste hun på en baby, og da hun begynte å sutre ble hun levert tilbake til mammaen. Så lånte fysioterapeuten snuppa for å vise litt mer, men ganske fort begynte hun å hyle. Ikke bare litt, hun var helt utrøstelig selv om hun kom tilbake til meg. :grine: Jeg bysset og bar og prøvde å distrahere henne med leker, prøvde å mate henne og jeg vet ikke hva, men ingenting hjalp. Det var like før jeg begynte å grine selv... Hun roet seg ikke før vi kom hjem, da hadde hun skreket i nesten halvannen time. Helt forferdelig! Da fikk hun i alle fall mat og sovnet helt utslitt. Lurer på om hun har begynt å bli redd for fremmede allerede? Det er vel to-tre uker siden hun gjorde noe lignende i barnepassen på SATS. Da tok det riktignok ikke så lang tid å trøste henne, men det var ille nok til at jeg ikke vil ha henne i barnepassen der igjen. Merkelige greier, ellers er hun stort sett veldig blid og fornøyd!

I går var vi på SatsBaby sammen med ei fra barselgruppa og babyen hennes. Det er en time hvor babyene får være med inn i salen og kan se på når mammaene hopper og spretter rundt. Det er visst veldig morsomt, snuppelita er helt fascinert, og så liker hun godt musikken tror jeg. Hun var i alle fall i toppform da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har snuppelita endelig sovnet. Hun har bare sovet en halvtime siden hun stod opp i morges og har vært (over)trøtt og grinete. Ikke morsomt når man er bortskjemt med en blid og fornøyd baby til vanlig.

I går fikk vi konstatert at snuppelita har blitt særdeles skeptisk til fremmede! :tristbla: Vi var på besøk hos den ene onkelen hennes som hun har møtt mange ganger før og har lekt og kost seg hos. I går var hun blid og fornøyd på fanget hans ca. ett minutt før hun skrudde på sirenen for fullt og krokodilletårene begynte å renne. :gråte: Stakkars lita... Han prøvde å holde henne tre ganger og hver gang var det nøyaktig det samme, så det var ingen tilfeldighet. Heldigvis lot hun seg raskt trøste hos meg eller pappaen, men vi skjønner jo at barnevakt til henne er uaktuelt på en stund. Mener å ha lest et sted at skepsis til fremmede er vanlig rundt åtte-ni måneder, men her er det altså litt tidligere. Håper det går over om ikke så alt for lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spisingen går i alle fall bra, nå er vi oppe i halv grøtporsjon på ettermiddagstid. Snuppa gaper og uler hvis grøtskjea ikke kommer fort nok. :fnise: Tenkte å prøve full grøtporsjon i kveld, hvis det er for mye lar hun jo bare være å spise opp. Det virker som nattesøvnen henger ganske bra sammen med mengden grøt hun spiser, de siste dagene har hun spist all grøten hun har fått og sovet til mellom fem og seks før hun har våknet for å få mat!

Prøvde fruktpuré i formiddag, og det var også veldig godt. Hadde tatt ca en halv porsjon puré i en skål som hun skulle få og satt resten i kjøleskapet, men da skåla var tom ulte snuppa etter mer så jeg måtte pent hente resten Hun spiste 3/4 porsjon før hun var fornøyd. Det er tydelig at mat er godt! :sikle:

Tenkte å prøve med faste måltider fremover nå som snuppelita har begynt med fast føde. Da blir det litt lettere å planlegge dagen istedenfor å vente til hun er sulten og skriker. (Det tar jo et par minutter å varme MME, og ventetida er ikke populær!) Planen er slik til å begynne med:

7: Frokost, melk

10: Mellommåltid, melk

13: Lunsj, melk og fruktpuré

16: Middag, melk

19: Kvelds, melk og grøt

evt nattmåltid: melk

Etter hvert får vi prøve å øke på med potet/grønnsaksmos til middag og litt grøt til lunsj eller mellommåltidet klokka 10. Det virker i alle fall som snuppa er mer enn klar for mer mat! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro med ei lita jente som er klar for mye mat.

Men det høres slitsomt ut at hun ikke vil være hos fremmede.

Her er skepsisen for fremmede også tilstede, men det har aldri vært så ille som hos dere. Har hatt det en stund, forresten. Tror det begynte rundt 6mnd.

Julegaven hyler hvis han ikke føler seg trygg på situasjonen. Det er veldig forskjell på hvem han føler seg trygg på og hvem som er skumle. Ene onkelen hyler han hver gang han ser. Den andre hyler han ikke det minste til.

De vet hva de vil disse små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det høres slitsomt ut at hun ikke vil være hos fremmede.
:Nikke: Jeg og mannen er vel så smått klare for å ta en liten tur ut uten snuppa, men det får vente til hun føler seg trygg igjen.

Snuppelita er nå litt rar. Nå nettopp syntes jeg hun så så trøtt ut, hun drev og gned seg i øynene. Men da jeg la henne i senga sprellet hun vilt og skulle ihvertfall ikke sove. Tok henne med på vårt rom og la henne i dobbeltsenga med en leke for jeg skulle surfe litt, og etter to minutter sovnet hun. Det har skjedd flere ganger at hun er trøtt, men ikke vil sove i senga si og så sovner hun på vårt rom. Kan det være at det lukter mamma & pappa av sengetøyet? Eller at hun liker at jeg sitter ved siden av senga (ved skrivebordet)?? Håper jeg ikke driver å gir henne uvaner nå til mannen skal være hjemme. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble forresten full grøtporsjon til kvelds i går, og den gikk ned på høykant! Likevel våknet snuppa halv to i natt og ville ha mat... Hun våknet også halv fire og fem og lå og pludret for seg selv, da trengte hun ikke mat. Det går opp og ned, ja! Hun våknet for morgenen 7.15 og da var jeg i ørska. :Gjesp: Heldigvis fikk vi oss begge en liten lur fra halv ni til ni, så jeg er sånn tålelig våken nå. En liten (eller stor) :kaffekopp: nå, og så skal vi tusle bort på helsestasjonen en tur. Skal bare spørre litt om hvordan det er med melk til måltidene når hun får MME. Når man ammer skal jo babyen først ha melk og så mat, men hvis snuppelita får full flaske MME først kan hun da umulig være sulten nok til å spise noe særlig grøt? :klø: Nå får hun MME etter grøten, og drikker jo ikke full porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi meldt oss på babysvømming, og gjett om jeg gleder meg! :hoppe: Snuppelita trives veldig godt med å bade i baljen sin, så jeg håper basseng blir like stor suksess. Blir spennende å se på søndag!

Helsestasjonen hadde flyttet åpen time fra mandag til onsdag, så det ble bomtur i går. Onsdag er jo barselgruppe, så jeg tror vi prioriterer den. Har uansett endret taktikk med maten, i dag har hun fått halv porsjon MME før fruktpuré og grøt og det ser ut som det gikk bra. Hun var ikke så sulten at hun ulte, men gapte villig. Hun spiste hele boksen med fruktpuré, men ikke riktig all grøten. Vi prøver dette noen dager og ser hvordan det går - det blir vel litt prøving og feiling før vi finner ut hva som fungerer best for snuppa. Hun får i alle fall nok næring, og det er jo det viktigste! :spise:

Nei, nå er det natta her! :sove: Ikke godt å si når jeg må opp igjen. I dag sov snuppa faktisk til fem, og da tror jeg hun våknet av mannens vekkerklokke. Til fem er jo praktisk talt hele natta, men håper jo etter hvert at hun sover litt lenger. Til halv sju f.eks, da kan jeg gi henne en skikkelig morgenkos før jeg tusler på jobb. :rødme: (Bare to uker igjen nå! :overrasket: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi på babysvømming for første gang, og det var visst ikke så artig for snuppa som jeg trodde det skulle bli. :sjenert: Begynte veldig bra med at snuppelita hylte da jeg la henne ned på håndduken sin ved siden av dusjen. Det gikk heldigvis fort over med litt trøst, men da ble vel jeg litt skeptisk... Vel, det gikk bra i vannet det første kvarteret, men da hun skulle prøve å flyte på ryggen protesterte hun vilt! Etter det vekslet hun mellom småsutring og gråt til vi gikk opp av vannet etter ca. tjue minutter. Det er klart det er veldig mange nye inntrykk for en liten baby, nytt sted, nye mennesker og ikke minst masse vann. Håper det går bedre neste gang, de andre babyene så ut til å storkose seg. (De hadde allerede vært med på to svømmetimer fra før, så det kan jo hende det blir litt mindre skummelt etter hvert).

Lurer på om snuppelita er litegrann forkjølet. :forkjola: Hun driver og hoster, og når hun ler er det en skikkelig hes latter. Feber har hun heldigvis ikke, så jeg håper det bare er litt "smårusk" som snart går over. (Jeg har hatt vondt i halsen flere dager nå uten at det har blitt noe mer. ) Apetitten til snuppelita er det i alle fall ikke noe å si på, hun har spist og drukket mer i dag enn på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle poste innlegget mitt her igår, gikk batteriet på pc'en... Trodde jeg hadde rukket postinga, men tydeligvis ikke...

Kjempekoselig å lese om dagene deres! :)

Håper snuppelita koser seg mer i vannet neste gang, og at skepsisen til fremmede går over :Nikke:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at det var litt skummelt med svømming da det var første gangen.

Hos oss var det slik at den første gangen på første kurset var vi bare i vannet i 15min. Det ble regnet som nok for de fleste av de små. Mange måtte gå opp før det også.

Men etter hvert ble det jo ikke så nytt, men mer kjent og morsomt. Da holdt de gjerne lenger, og ville nesten ikke opp etter en halvtime heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burpen: :klem:

Men etter hvert ble det jo ikke så nytt, men mer kjent og morsomt. Da holdt de gjerne lenger, og ville nesten ikke opp etter en halvtime heller.
Det høres jo veldig bra ut! :-D Neste gang skal de andre babyene dykke, men snuppelita må vente en gang til før hun får prøve. (Nå har hun jo allerede prøvd å dykke etter tærne sine i baljen, da! :fnise: Hun satt på rumpa og kikket veldig på tærne. Så tok hun på dem, åpnet munnen og bøyde seg fremover. Hørte bare "blubb-blubb" før hun dro nesen opp av vannet igjen. Veldig morsomt å se på for mamma!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får besøk av tante i kveld så jeg driver og baker litt. "Endelig" en unnskyldning til å prøve noen nye kaker. :sjarmor: Chocolate chocolate chip muffins er ferdige og prøvesmakt - jeg synes ikke de var så veldig gode, men mannen som er sjokoman syntes de var helt supre. Nå står banankake med kanel i ovnen, den tror jeg blir god. :sikle:

Blir veldig spennende å se hva snuppelita synes om besøk da. I helgen var det helt greit å sitte på fanget til farmor så lenge hun kunne se meg eller mannen, men straks vi var ute av syne skrudde hun på sirenen. :gråte:

Ellers har mannen begynt på permisjonen sin i dag, mens jeg har en uke ferie før jeg skal begynne å jobbe igjen. Nå er det mannen som må opp og mate om natta, og som står opp med henne. Når jeg står opp er han helt i ørska og tusler i seng igjen. Han sliter med å få sove etter nattmatingen, og da er det ikke bare-bare når snuppa våkner igjen halv sju. :riste: Men, men, om en uke blir jeg borte fra ca. 7-16, så det er jo like greit å trene på det nå. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...