Gå til innhold

Livet på solsiden


Xania

Anbefalte innlegg

Nå har knøttet rukket å bli fire uker allerede, og det er på høy tid å flytte ut av graviditetsdagboken! 13. mars kom endelig den lille jenta vår, ei uke på overtid. Med sine 50 cm og 3196 gram var hun vel ganske gjennomsnittlig stor, men helledussen så lita hun virket første gang jeg fikk henne på magen. Nå gleder jeg og mannen oss til å se henne vokse og bli kjent med dette lille mennesket som er dattera vår! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Xania... :)

Gratulerer med ny dagbok, :)

Leste siste innlegg i graviddagboka di at du sliter med ammingen... Jeg må inrømme og si at det knyter seg i puppene mine når jeg leser det... For det er akkurat som å høre meg si dette her...

Jeg forstår veldig godt hvordan du har det...

Da jeg var i begynnelsen med amminga, fikk jeg kutt i brystvorta og den løsnet og hadde madde blemmer... Uff det var så vondt... Jeg gruet meg for hver gang jeg tenkte på at gullet skulle ha mat og gråt og skrek da hun tok tak i puppen. Ville bare rive ungen løs...

Jeg smurte meg med brystkrem(den Celina Middelfart bruker på leppene)og jeg brukte brystsjold... Brukte det på dagen og ammet vanelig på kvelden i noen dager, og prøvede meg igjen på vanelig. og etter 1 måned eller halvannen, så blei jeg herdet...

Søstern min orket ikke mere etter en måned og barnet der fikk da mme fra han var 1 måned, selvom det er mere tungvint så er det ingen skam. Du får se hva du føler for, orker du ikke mere synes jeg ikke du skal pine deg mere, men greier du å bite tennene sammen bare litt til, så er det veldig greit i forhold til at du ikke må stå opp om natten og lage mat, eller du kan gi henne pupp om du er ute... Jeg angrer ikke, men må si det at det har ikke vært bare bare, og tilsammen så har det vel vært mere pes enn kos for min del. Er det ikke vondt så har man lite melk eller noe annet.

Pass bare godt på at du går med ullinnlegg nå på våren og ikke gå for tynnkledd for jormoren min sa det til meg at Mai og Juni, Juli er de fæleste månede i forhold til brystbettenelse...

For man tar av seg og går lettkledd, man tror det er varmere enn det det er og det skal ikke mye til før du har bettenelse...

Lykke til Xania...

:hoppe: :hoppe: :hoppe: P.s jeg var den første som gratulerte deg med ny dagbok og skrev i den etter deg... Endelig så er jeg først :)...... :ler:

:klem:

Endret av Felicity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Ronja¤

Gratulerer med den vesle og ny dagbok!!

Leit de slit med amminga, håpar det betrar seg etterkvart! Tenker på deg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny dagbok! :)

Gleder meg til å følge dere på veien her, og håper hver dag blir på riktig side,- nemlig på solsiden...

Leit å lese om ammeproblemene :kose: Håper det ordner seg, enten på den ene eller andre måten!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok!

Håper det løser seg på en eller annen måte dette med matingen, slik at du får bedre tid til å kose deg med barseltiden!

Det er slitsomt nok om du ikke må styre med noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felicity: Takk for at du deler dine erfaringer, det er tross alt en mager trøst å vite at man ikke er alene om å slite! Man hører jo ikke et kløyva ord om at ammingen kan bli et problem, bare om hvor viktig det er at babyen får morsmelk... Da er det ganske lett å føle at det er en selv det er noe galt med når det ikke funker. Jeg har ikke helt gitt opp ammingen enda, men har klart å overbevise meg selv om at det skal gå bra hvis det ikke funker også.

¤Ronja¤: Takk, takk!

Burpen: Det ordner seg nok, det må det jo bare! ;)

Susan: Det har ikke vært så mye kos enda, nei, men det går heldigvis bedre og bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg og lillepia vært ute og trillet lang tur i solskinnet. Det er deilig å merke at formen blir bedre og bedre. Rett etter fødselen klarte jeg ikke å gå 20 meter uten å bli andpusten en gang, men nå er 5-6 km ikke noe problem. Det går jo ikke i racerfart enda, men det er i alle fall deilig å bevege seg! :)

Mens vi trillet fikk pappaen seg et par timer på øyet så han var uthvilt når vi kom hjem. Det fortjente han virkelig! Jeg var heldig og fikk sove hele formiddagen mens han matet og koste seg med snuppa. Det er utrolig hvor mye lysere livet blir bare man får nok søvn!

I ettermiddag har tanta mi vært på besøk. Hun er helt tussete etter babyer, så hun koste seg stort med lillepia som oppførte seg eksemplarisk som hun pleier å gjøre når vi har besøk. Hun har allerede lært seg å sjarmere gjestene! :ler: (Merkelig at hun ikke er like grei å ha med å gjøre når vi er alene hjemme. :sjenert: )

Når det gjelder ammingen går det litt opp og ned. I dag har jeg ammet to korte ganger og det har gått helt greit. Nå skal jeg prøve 5-10 minutter på hvert bryst hver gang snuppa skal ha mat, så får vi se om det går greit. Da er det jo bare å øke på etter hvert. På torsdag ammet jeg flere hele ganger (ca 30 min per bryst) for jeg var redd for at jeg holdt på å få brystbetennelse (39 i feber og rød, hard pupp :tristbla: ). Jeg unngikk heldigvis brystbetennelse, men da var det så vondt at jeg har hatt ammepause til i dag. Noen dager har jeg bare lyst til å pælme hele pumpa ut av vinduet og si at MME får duge, mens andre dager nekter jeg å gi opp. Nå har jeg bare bestemt meg for å ta en dag av gangen og ikke gruble noe mer på dette. Funker det etter hvert så er det jo supert, og gjør det ikke det så skal det også gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Gratulerer med ny dagbok! :)

Håper virkelig ammingen blir bedre etterhvert! ...hvis ikke, jeg har vokst opp på MME, det har også min søster, og vi klarte oss bra begge to :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøstende ord, Ballerina og Felicity! Det går bedre med amminga, så lenge jeg begrenser det til 10-15 minutter per pupp gjør det ikke så veldig vondt. Problemet er at lillepia har lett for å sovne på puppen, så det er ikke allverden hun får i seg på den tida. Men, jeg fortsetter å prøve! Hadde vært utrolig kjekt å få det til.

I dag har jeg endelig søkt barnehageplass! Det er i alle fall deilig å ha det gjort, selv om jeg tviler på at vi får plass fra mars neste år... Nå står vi i alle fall i kø, så da er det jo lov å håpe! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på barselgruppe på helsestasjonen for første gang i går. Det var koselig! Fikk møte tre mammaer med babyer som var 3,5 til 5 uker gamle, de var jo bare så søte alle sammen. :-D Det skal bare være tre møter på helsestasjonen for gruppa, den neste når ungene er 4 måneder. Det er jo ganske lenge til, så vi avtalte å møtes på en kafé allerede neste uke. Det er jo kos å bli kjent, og kanskje kan vi ta noen felles trilleturer etter hvert. Er jo ikke spennende å marsjere rundt med barnevogn alene hver dag...

Fikk også vedtak fra NAV i går, at vi får foreldrepenger. Det er jo imponerende at svaret kommer allerede nå siden vi søkte før jul. :sjenert: Heldigvis betaler jobben min lønna under permisjonen så det spiller ingen rolle at det har tatt lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, nå tar snuppa seg en lur, håper hun sover en liten stund nå. Hun har vært helt umulig de siste dagene, vekslet mellom sutring og hylskriking og vil absolutt ikke sove. Hun har aldri vært noen storsover på dagtid, men i det siste har hun ikke sovet noe særlig mer enn en halvtime om gangen på dagen, hun må jo være utslitt stakkars! Vi tror det er magen som plager henne, så nå prøver jeg å ligge unna melkeprodukter (det er lettere sagt enn gjort, mye middagsmat som inneholder melk :sjenert: ) og har kjøpt ammete som skal hjelpe mot luft i magen hos spedbarn.

Hmmm, der våknet hun igjen, det ble vel bare en halvtimes søvn nå også. Hun roet seg i alle fall med smokken, men sovner neppe igjen. Heldigvis virker det som om magen er litt bedre, det har ikke vært noe hylskriking enda i dag. Får bare krysse fingrene for at det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på barseltreff på kafé i dag, kjempekos. Snuppa sov seg gjennom hele treffet på nesten tre timer, mens de andre babyene måtte ha pupp opptil flere ganger. Merkelig det der; på steder med mye bråk, f.eks kafé/kjøpesenter, kan lillepia sove som et murmeldyr, men hjemme rekker hun bare såvidt å sovne før hun våkner igjen. Gjør mammaen sin småsprø innimellom, jeg får jo ikke sove et sekund på dagtid. :roll:

Ellers ammer jeg igjen!! :-D I dag er tredje dagen hvor hun ikke har fått noe ekstra på flaske, så det virker som om melkeproduksjonen har økt så det er nok til at hun kan spise seg mett. Eller så er det at hun nå har glemt at melken kommer lettere fra flaske - de første dagene jeg prøvde å bare amme igjen ble hun illsint på puppen før hun var mett og måtte få litt MME på flaske for å bli fornøyd. Det er i alle fall deilig å kunne amme uten at det gjør særlig vondt!! Hun må ha mat mye oftere nå, men det er jo bare kos.

Snuppa var på 6-ukerskontroll i går og var frisk og fin. Hun har lagt på seg 745 g de siste to ukene og veier nå 4680 g. Lengden blir ikke målt før babyen er tre måneder her på helsestasjonen, men snuppa har vokst en del - str. 50 er i alle fall for liten nå. Alt i alt går det veldig bra med oss nå! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har snuppa badet og sitter hos pappaen i bare bleien og hikker. Så søøøt. :rødme: Bare hun blir ferdig med å hikke skal hun få litt mat og så er det rett i seng. Hun har faktisk vært ganske snill i dag og sovet to dupper på nesten en time så jeg har fått litt tid på øyet jeg også. Det er utrolig deilig, håper hun kan begynne å sove litt mer på dagtid! :Nikke:

Merker at det er på tide å kjøpe babygym til snuppa nå, uroen som henger over vognbagen i stua begynner å bli veldig populær. :) Morsomt å se hvor mye mer "med" hun er nå enn for bare et par uker siden. Skal også shoppe vippestol og reiseseng snart (tenker å bruke den som lekegrind også etter hvert, det blir nok kjekt å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har snuppa sovnet i vippestolen sin, så nå er det tid for oppdatering!

I går prøvde jeg meg på leggerutine for første gang, til nå har vi ikke lagt henne før etter siste amming før jeg legger meg så sengetid har variert mellom 22-24. Vi har heller ikke hatt noen spesielle rutiner før natta. I går bestemte jeg meg for å prøve å innføre rutiner og gradvis forskyve leggetiden så jeg og mannen kan få litegrann alenetid på kvelden. Planen var å starte med kveldsstell halv ti, men snuppelita var så grinete at halv ni tenkte jeg at "nå prøver vi". Jeg skiftet bleie og tok på pyjamas og gikk inn på soverommet. Der var det selvfølgelig lyst, så jeg hengte et pledd foran vinduet (må få kjøpt den rullegardina snart :sjenert: ). Satte meg i senga og ammet, og etter raping og litt kos ble snuppa plassert i bagen sin som står i sprinkelsenga. Hun virket ikke veldig trøtt der hun lå og kavet med armene, men jeg sang nattasang til henne og trakk etterpå opp "spillekatten" hennes (kosekatt med spilledåse i magen). Det gikk ikke lang tid før hun begynte å sutre, men så snart hun fikk smokken ble det stille. Jeg trakk opp spillekatten igjen og gikk ut av rommet. Ikke lenge etter var det full alarm, da hadde smokken ramlet ut. Jeg gikk inn og puttet den inn igjen og strøk henne over kinnet. Ca et kvarter senere gikk smokkealarmen igjen, da satta pappa'n den på plass igjen. Og så ble det stille!! Før 21.30 sov snuppa sin søteste søvn! Da sov hun helt til midnatt, fikk mat og ny bleie, sov til halv fem, fikk mat og ny bleie igjen og sov til halv åtte. (Hun gjør ofte business i bleien mens hun spiser så da må vi bytte selv om det er natta...) Det er den lengste natta hun har hatt noengang, vanligvis insisterer hun på at det er morgen i 5-6 tida. Jeg vet ikke om det var "begynnerflaks", men jeg skal i alle fall prøve samme rutine i kveld igjen! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ble forbedring med en gang! Håper det holder seg, det er herlig med voksentid om kvelden! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...
Så bra at det ble forbedring med en gang! Håper det holder seg, det er herlig med voksentid om kvelden! :klem:
:klem: Joda, snuppelita sovner stort sett greit om kveldene og det er deilig. At hun fremdeles vil ha morgen i 5-6 tida er ikke fullt så deilig... Av og til klarer jeg å "bestikke" henne med smokken så hun slumrer en halvtime til, men da er det definitivt morgen!

:klem:

Håper alt står bra til!

Jo takk, vi har det fint både jeg og snuppelita! ;):klem:

Lenge siden jeg har vært innom, men som de fleste merker blir det ikke så mye tid til PC med en liten baby i huset. ;)

Onsdag var vi på 3-måneders kontroll på helsestasjonen. Snuppelita veide 6030 g og har blitt 61 cm lang! Store jenta mi! :rødme: Sprøyter fikk hun også, en i hvert lår stakkars... Hun hylte helt utrøstelig helt til pappaen begynte å leke fly med henne, da var sprøytene fullstendig glemt. Det er ofte slik; veldig kort mellom hyling og latter.

Hun har også begynt å sove en eller flere dupper i senga si på dagtid nå, alt fra en halvtime til to timer i gangen. Det er utrolig deilig, og som regel slenger jeg meg nedpå jeg også. Selv om jeg får sovet en del timer på natta blir jeg ikke uthvilt så lenge søvnen ikke er sammenhengende. Må amme en eller to ganger om natta og våkner ofte en gang eller to av at snuppa er urolig også, så når morgenen kommer er jeg stuptrøtt selv om jeg som regel er i seng i ti-tida. I dag har det visst blitt litt senere, så nå må jeg bare pelle meg i seng! Natta! :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Leeenge siden sist, mye som har skjedd siden da!

Den dårlige nyheten er at snuppelita nå "går på flaska". Da hun var 3,5 måneder nektet hun å ta puppen mer. Først drev hun på med å ta puppen, spytte den ut, ta den igjen, spytte ut og så suge seg noenlunde mett. Sånn holdt hun på en ukes tid før hun begynte med å ta puppen, spytte den ut igjen og hylskrike! Ikke snakk om at hun skulle ha noen pupp, nei! Den neste uka fikk jeg ammet kun på natta, da var hun så trøtt at hun visst glemte at hun ikke ville ha puppen lenger. På dagen fikk hun flaske med pumpet melk/MME (det jeg klarte å pumpe ut dekket ikke halve behovet engang). Etter en uke med nattamming var det slutt på det også, så da ga jeg opp...:sjenert: Da hadde jeg prøvd å gi pupp før hun ble skikkelig sulten, vente til hun var skrubbsulten, amme rett etter at hun våknet, amme på et stille og mørkt rom og jeg vet ikke hva. Så nå er det flaske og MME for alle penga, og snuppa er veldig fornøyd med det.

Hun har vokst seg lang og tung - det er lenge siden jeg veide på helsestasjonen, men veide henne hjemme i forrige uke og da var hun blitt 7,6 kg! Herlig rund i kinnene er hun. :rødme: Neste time på helsestasjonen er ikke før 22. august (4 mnd kontroll, "litt" forsinket pga ferie. )

Det store nå er å sitte. Hun klarer selvfølgelig ikke å sitte selv, men prøver så godt hun kan. Setter jeg henne i vippestolen krøker hun seg opp og henger over bøylen med leker. Legger jeg henne ned på ryggen løfter hun hodet og strekker armene opp for å få komme opp igjen. Hvis jeg gir henne pekefingrene mine da så holder hun seg fast så jeg kan dra henne opp i sittende stilling og da gliser hun stort! :-D

Nei, nå får jeg tusle og se om hun ikke skal våkne snart. Hun har sovet i 3,5 timer nå! Blir helt utslått av varmen stakkars... :sol: Så lange soveøkter er absolutt ikke normalt, er sjelden mer enn 1/2 - 1 timer av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre at snuppa di vokser og koser seg!

At hun ikke ville ta puppen mer var synd. (For deg.) Men du har prøvd alt, og hun vil ikke, så dere har det mye bedre nå begge to. :)

Er mange fordeler med flaske også, spesielt det at pappaen også kan ta sin del av nattevåk og få en bedre kontakt med babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...