Varda Skrevet 10. april 2007 #21 Del Skrevet 10. april 2007 Har ikke lest så mye av det du har skrevet her inne tror jeg, så mot deg personlig har jeg nok ingen fordommer. Hvis jeg skal være 100% ærlig (og det skalman jo være), så har jeg vel ikke egentlig fordommer mot folk med virkelig mye penger, det kommer bare an på hvordan de bruker formuen sin. Noen velger å bruke pengene sine på å rasere fjelleheimen vår med hytter så store som fotballbaner med varmekabler i en lang oppkjørsel og gjerder for å hindre sauene i å legge fra seg lort på golfbaneplenen rundt "hytta". Vi bor ikke langt fra sjøen, og jeg må si at oppførselen til de med de største båtene ofte ikke er mye å skryte av. Det er ikke måte på hva de forventer at en enkel landsens matvarebutikk skal ha i sortimentet sitt, og fartsgrensen ved småbåthavna driter de i,der de gir full gass med de digre, eksosspyende monstrene sine. Men, det er klart det legges mer merke til når det er storkarer med digre båter som oppfører seg sånn... Jeg kjenner folk med penger, jeg, men jeg tenker aldri på det, så lenge de ikke bruker pengene sine på å forsøple miljøet eller de sitter og brauter om det. Når det gjelder brukere her inne, så tror jeg ikke jeg pleier å bruke tidligere innlegg mot dem, eller har et spesielt syn på dem pga det. Jeg pleier ikke å huske på hva andre brukere har skrevet tidligere, så sant det ikke er noe jeg "kjenner" godt eller at de er vanvittig spesielle. ← Juppers, så enig jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 10. april 2007 #22 Del Skrevet 10. april 2007 Stiller meg bak Nordstjernens eksempler som jeg også la merke til, og eximus for siste linje: Og de fattige i Afrika aner ihvertfall ikke hvor godt de har det. De aner ikke hvor vondt det er å være stappmett! Det er fullt lovlig å disponere mye penger, være billedskjønn, ha perfekt helse, gode evner osv, de aller fleste kan akseptere og til og med glede seg over andres suksess. Det forutsetter en viss takt. Man må vite når man er priviligert, slik at man ikke flasher det overfor folk som sliter mer på viktige områder. Det er grunnleggende sosial intelligens og hensyntagen. At folk husker deg for tidligere innlegg, har ingenting med din økonomi å gjøre. Jeg husker en drøss med forumister som jeg ikke aner inntekt eller yrke til, og noen ganger legger man merke til folk på grunnlag av ett eneste innlegg. Jeg har også opplevd å bli "angrepet" i feil tråder av folk som har blitt så provosert når de så avataren min at de har glemt hvilken tråd de er på, men det er neppe fordi de er hissige på at jeg lever av Lånekassens utbetalinger. Det er nok heller fordi de er dypt uenige med meg, eller har hengt seg opp i noe spesielt jeg har skrevet. Når man registrerer seg med et nick, utgjør hvert nye innlegg en del av det inntrykket andre får av en som person. Det gjør at f.eks Madam Felle aldri ville latt meg hatt omsorgen om vi hadde felles barn Nettforum har mye til felles med virkelighetens sosiale spill, lufter du holdninger som er uspiselige for andre, så kan du ikke regne med at andre debattanter har teflonhjerner og glemmer hele greia, like lite som du ville sett bort fra det om din kollega ved en anledning innrømte å være nazist eller noe annet på kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #23 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har lest gjennom en del tråder der du har vært involvert, og det er spesielt 2 tråder jeg har festet meg ved. 1. En mor er sliten etter flere netter med nattevåk, og frustrert over en mann som sover uten å ta ansvar, og du svarer: 2. En annen mor er lei fordi hennes kronisk syke barn er dårlig igjen, og hun har egentlig ikke lyst til å være hjemme fra jobben, men hun føler hun må fordi det er det beste for barnet. Og du svarer: Hvor er relevansen til au-pair i disse trådene? Ïngen av disse mødrene har au-pair eller praktikant ut i fra hva jeg har lest, da er det vel veldig lite relevant for dem å vite at hjemme hos dere er dette et "ikke-tema"? At du er glad du har au-pair og de fordelene det bringer med seg er veldig lite informativt å komme med i slike tråder. ← I min verden har dette absolutt relevans. Tenk hvor deilig det ville vært for denne moren å hatt en au pair som kunne avlastet henne om nettene, når mannen hennes ikke hjelper til! Og om denne moren som gjerne skulle vært på arbeid, men må være hjemme sykt barn. Om hun hadde hatt au pair kunne hun gått likevel, vel å merke hvis barnet ikke var veldig sykt! Jeg sa da ikke dette for å "skryte" av hvor heldig jeg er som har au pair, men for å si noe om mulighetene det faktisk gir! Det er ikke slik at det bare er høytlønnede som har råd ril au pair. Det koster i overkant av en hel barnehageplass, og mange, også mennesker med middels økonomi, velger å prioritere slikt mens barna er små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #24 Del Skrevet 10. april 2007 Da vil jeg få minne om at du nettopp har startet en egen tråd om akkurat dette . ← Nei, nå får du jammen gi deg. Jeg synes dette er et problem, da må jeg vel få lov til å ta det opp? Jeg tar da ikke opp dette for å skrike ut til gud og hvermann om at jeg har har god økonomi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 10. april 2007 #25 Del Skrevet 10. april 2007 I min verden har dette absolutt relevans. Tenk hvor deilig det ville vært for denne moren å hatt en au pair som kunne avlastet henne om nettene, når mannen hennes ikke hjelper til! Og om denne moren som gjerne skulle vært på arbeid, men må være hjemme sykt barn. Om hun hadde hatt au pair kunne hun gått likevel, vel å merke hvis barnet ikke var veldig sykt! Jeg sa da ikke dette for å "skryte" av hvor heldig jeg er som har au pair, men for å si noe om mulighetene det faktisk gir! Det er ikke slik at det bare er høytlønnede som har råd ril au pair. Det koster i overkant av en hel barnehageplass, og mange, også mennesker med middels økonomi, velger å prioritere slikt mens barna er små. ← Aupairlønnen kommer jo i tillegg til barnehageplassen, og man kan ikke pålegge dem nattarbeid. Mange kvinner tjener jo så lite at kontantstøtteordningen på noen tusenlapper i måneden har vært fremsatt som en trussel mot mødres yrkesaktivitet, og da er barnehageplass, pluss aupairlønn, pluss kostpenger pluss at man må ha eget rom til aupairen utenfor rekkevidde for svært mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #26 Del Skrevet 10. april 2007 Man må vite når man er priviligert, slik at man ikke flasher det overfor folk som sliter mer på viktige områder. Det er grunnleggende sosial intelligens og hensyntagen. ← Jeg beklager hvis noen har oppfattet det slik, men det har altå aldri vært min mening å "flashe" mine privilegier overfor andre brukere her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #27 Del Skrevet 10. april 2007 Aupairlønnen kommer jo i tillegg til barnehageplassen, og man kan ikke pålegge dem nattarbeid. Mange kvinner tjener jo så lite at kontantstøtteordningen på noen tusenlapper i måneden har vært fremsatt som en trussel mot mødres yrkesaktivitet, og da er barnehageplass, pluss aupairlønn, pluss kostpenger pluss at man må ha eget rom til aupairen utenfor rekkevidde for svært mange. ← Jeg vet om de som kombinerer au pair til barna med barnepark fordi det er et godt og rimelig alternativ til barnehage, og for at antall timer barnepass for au pair'en ikke skal overstige de 5 timene om dagen som er det vanlige. Har man da to barn, kommer man omtrent likt ut av det som om man skulle hatt barnehage til to. Man trenger ikke være rik for å ha et ekstra soverom. De fleste har to barn, og jeg vet mange rekkehus, f.eks, har 4 soverom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #28 Del Skrevet 10. april 2007 Da jeg leste de første par innleggene til Deidre tenkte jeg med en gang at her sitter det en litt mislykket jente og dikter opp en drømmetilværelse som hun kan leve ut på internett. Det var ikke det at denne karakteren har god økonomi som gjorde det, da det er mange, særlig i Oslo, som lever slik hun beskriver. Grunnen til at jeg med en gang tenkte at dette var en fiktiv drømmefigur var nettopp at hun er veldig opptatt av å hele tiden understreke hvor mye penger de har, og hvilken drømmetilværelse hun har. En virkelig rikmannsfrue ville ikke oppført seg slik og skrevet på den måten hun gjør. ← Hvor i alle dager har du dette fra? Jeg setter pris på om du har noe helt konkret å vise til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nemlig Skrevet 10. april 2007 #29 Del Skrevet 10. april 2007 Hvor i alle dager har du dette fra? Jeg setter pris på om du har noe helt konkret å vise til? ← Vel, det er jo bare å se på trådene denne karakteren har startet. Det dreier seg om eksklusive barneklær på nett, svindyre tapeter og spa. En slik person ville ikke ha spurt KGs lesere om hvilken tapet hun skal velge, særlig når hun etter sigende skal hyre en interiørarkitekt til å innrede soverommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #30 Del Skrevet 10. april 2007 Samme her, men jeg tror det er mer forlystelig provokasjon som ligger bak, enn mislykket jente som leker rik på nett ← Uansett, forlystelig er det. Og det skaper sannelig debatt. ← Noen ganger lurer jeg virkelig på om det er voksne mennesker jeg sitter og diskuterer med her på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 10. april 2007 #31 Del Skrevet 10. april 2007 Noen ganger lurer jeg virkelig på om det er voksne mennesker jeg sitter og diskuterer med her på KG. ← Jeg er ikke så mange årene yngre enn Deidrekarakteren, modenhet får være opptil andre å ha meninger om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #32 Del Skrevet 10. april 2007 Vel, det er jo bare å se på trådene denne karakteren har startet. Det dreier seg om eksklusive barneklær på nett, svindyre tapeter og spa. En slik person ville ikke ha spurt KGs lesere om hvilken tapet hun skal velge, særlig når hun etter sigende skal hyre en interiørarkitekt til å innrede soverommet. ← Det er da ikke uvanlig å handle klær i den prisklassen! Ville det vært uvanlig tror jeg neppe at foretninger som f.eks Fru Lyng kunne overleve overhodet! Det er da mange som kjøper tapet av de to merkene jeg hadde å velge mellom da jeg skulle fornye soverommet. Det er helt vanlige merker, og hvis man kun skal tapetsere en fondvegg og male resten blir det heller ikke uoverkommelig for folk flest. Hadde du giddet å ta deg tid til å lese hele tråden, ville du sett at jeg bestemte meg for å konsultere en interiørarkitekt etter at jeg hadde funnet frem til tapetene. Spa er da heller ingen sensajon blant folk lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nemlig Skrevet 10. april 2007 #33 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Det er mange brukere her som jeg har lest flere innlegg av enn Deidre, og jeg har stort sett ikke anelse om hvor god økonomi der har, eller hvordan de bor eller lever. Etter å ha lest bare noen få innlegg av Deidre vet jeg (og andre) at mannen har eget selskap, at de har stort hus, au pair, vanskehjelp, at hun tenker å kjøpe noen fryktelig dyre solbriller, at hun tilbringer dagene med å shoppe, ha lunsj med venninner, manikyr og møter med interiørarkitekten. En annen ting: Det er viktig å holde tunga rett i munnen når man skal skape en slik figur, hun tabba seg jo ut når hun brukte p-piller den ene dagen og spiral den neste. Endret 10. april 2007 av Nemlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 #34 Del Skrevet 10. april 2007 Om jeg hadde vært moren i disse trådene det ble henvist til, og lest dine svar, så tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Greit at en au pair er relevant i din verden, men alle er ikke i din verden -de færreste er nok det. Hadde de hatt mulighet og lyst til å ha en au pair, så hadde de nok hatt det. Kanskje du selv føler at du ikke hele tiden understreker hvor mye penger du har, men andre oppfatter tydeligvis det du skriver, som om du gjør de.. kanskje det er noe du burde tenke på neste gang du skriver ett innlegg - istedefor å bli sur fordi noen oppfatter det du skriver slik.. Nå har ikke jeg vært her lenge, så har ikke lest mange av dine innlegg, og ikke lagt spesielt merke til deg (selv om jeg etter denne tråden nok har det), så personlig har jeg ikke noe imot deg. Rike folk har jeg ikke noe imot. Derrimot liker jeg ikke folk som skryter av hvor mye penger de har, hvor fint og flott de har det osv til enhver tid. Selv om det kanskje er ubevisst av dem selv. På samme måte liker jeg ikke folk som hele tiden på klage over hvor fattige de er, hvor tøft de har det osv. Det blir bare slitsomt i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #35 Del Skrevet 10. april 2007 Det er mange brukere her som jeg har lest flere innlegg av enn Deidre, og jeg har stort sett ikke anelse om hvor god økonomi der har, eller hvordan de bor eller lever. Etter å ha lest bare noen få innlegg av Deidre vet jeg (og andre) at mannen har eget selskap, at de har stort hus, au pair, vanskehjelp, at hun tenker å kjøpe noen fryktelig dyre solbriller, at hun tilbringer dagene med å shoppe, ha lunsj med venninner, manikyr og møter med interiørarkitekten. En annen ting: Det er viktig å holde tunga rett i munnen når man skal skape en slik figur, hun tabba seg jo ut når hun brukte p-piller den ene dagen og spiral den neste. ← Dere viser jammen til fulle at jeg har rett i det jeg sier i mitt startinnlegg. Dere gidder til og med å lete opp gamle innlegg og ta de helt ut av sammenheng, kun for å ramme meg. Det at mannen min eier sitt eget selskap kom frem som en helt relevant sak da flere lurte på hvorfor han ikke kunne ta f.eks halve permisjonen ved en evt. familieforøkelse. Jeg har svart i en tråd om vaskehjelp - da har vel vaskehjelp en viss relevans? Jeg svarte i en tråd om hvilke solbriller man tenkte å kjøpe i år - mine valg var kanskje relativt kostbare, men jeg var faktisk ikke den eneste! Jeg arbeider halv stilling, og på mine fridager hender det at jeg har venninnelunsjer, ja. Det er bl.a slik jeg pleier venneforhold. Engasjerer man en interiørarkitekt må man faktisk møte vedkommende, og det har jeg gjort. For å vite dette må du ganske sikkert ha lest i min dagbok. Moret du deg? At jeg får manikyr i salong er også et svar i en tråd om neglpleie? Relevant? Ja, jeg tror faktisk det. Dette med prevensjon har jeg forklart tidligere, og jeg synes rett og slett det er barnslig av deg å komme trekkende med dette igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #36 Del Skrevet 10. april 2007 Om jeg hadde vært moren i disse trådene det ble henvist til, og lest dine svar, så tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Greit at en au pair er relevant i din verden, men alle er ikke i din verden -de færreste er nok det. Hadde de hatt mulighet og lyst til å ha en au pair, så hadde de nok hatt det. ← Du har nok mistolket det jeg skrev der. Jeg mener ikke at "i min verden er det relevant med au pair" - det er for øvrig en setning som ikke gir mening. Jeg mente at i min verden er det relevant å nevne au pair i en tråd hvor en småbarnsmor sier hun ønsker å gå på jobb selv om barnet er sykt. Det er relevant å nevne dette fordi det å ha au pair gir noen muligheter man ellers ikke ville hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 #37 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg mente at i min verden er det relevant å nevne au pair i en tråd hvor en småbarnsmor sier hun ønsker å gå på jobb selv om barnet er sykt. Det er relevant å nevne dette fordi det å ha au pair gir noen muligheter man ellers ikke ville hatt. ← Ja, det skjønte jeg. Og om jeg hadde hatt sykt barn og gjerne ville gått på jobb uten mulighet til å ha noen som kan passe barnet mitt, og noen da kommer og sier at "jeg slipper det problemet for jeg har en au pair" så hadde jeg blitt rimelig sur. Det er IKKE det jeg ønsker å høre akkurat da. Hadde spørsmålet vært om hvordan man løser det når man jobber og har sykt barn, og man da nevner at man har en au pair som kan passet barnet, så hadde det vært releant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #38 Del Skrevet 10. april 2007 Min konklusjon etter denne diskusjonen blir at jeg faktisk ikke kan tillate meg det samme som de fleste andre her på KG. I en tråd om solbriller kan jeg kun svare at jeg tenker å kjøpe nye solbriller, men ikke, som de andre som svarer i tråden, linke til hvilke. Jeg kan fortelle at jeg skal pusse opp soverommet, og forklare hvordan de to tapetene jeg vurderer ser ut, men for Guds skyld ikke linke til bilder av de, i fare for å fremstå som en skrytepave. Jeg kan ikke nevne hva som gjør at jeg takler hverdagen bedre når barnet mitt er sykt og trenger å være hjemme fra barnehagen, eller når hun våkner flere ganger hver natt når hun er syk. Jeg kan nevne at jeg jevnlig har manikyr, men ikke hvor. Det er svært viktig at jeg ikke forteller hvorfor mannen min bruker såpass mye tid som han gjør på arbeidet sitt. Det kan oppfattes som skryt.Jeg bør heller velge å lyve og fortelle at han må arbeide overtid til langt på kveld og i helger for at vi skal få endene til å møtes. Kan jeg, når jeg skriver i dagboken min (som jo er ment å være et sted hvor man kan skrive om dagligdagse gjøremål) skrive at jeg skal spise lunsj med en venninne? Av og til spiser vi ute, ogdet er kanskje ikke helt greit? I dag spiste jeg lunsj med en venninne hjemme i mitt eget kjøkken, det er kanskje innenfor det man kan tillate seg? Godt å vite hva man har å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #39 Del Skrevet 10. april 2007 Ja, det skjønte jeg. Og om jeg hadde hatt sykt barn og gjerne ville gått på jobb uten mulighet til å ha noen som kan passe barnet mitt, og noen da kommer og sier at "jeg slipper det problemet for jeg har en au pair" så hadde jeg blitt rimelig sur. Det er IKKE det jeg ønsker å høre akkurat da. Hadde spørsmålet vært om hvordan man løser det når man jobber og har sykt barn, og man da nevner at man har en au pair som kan passet barnet, så hadde det vært releant. ← Unnskyld meg, men dette var faktisk mødre som var frustrerte over sin situasjon, og da tar man det for gitt at de ønsker råd, tips og synspunkter. Det er det dette forumet er til for, forstår du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nordstjernen Skrevet 10. april 2007 #40 Del Skrevet 10. april 2007 Du har nok mistolket det jeg skrev der. Jeg mener ikke at "i min verden er det relevant med au pair" - det er for øvrig en setning som ikke gir mening. Jeg mente at i min verden er det relevant å nevne au pair i en tråd hvor en småbarnsmor sier hun ønsker å gå på jobb selv om barnet er sykt. Det er relevant å nevne dette fordi det å ha au pair gir noen muligheter man ellers ikke ville hatt. ← I min verden er ikke det relevant, og i og med at denne moren ikke har au-pair er det heller ikke et alternativ! Og det er heller ikke relevant å nevne til en mor som ikke har sovet på mange netter p.g.a sykt barn, at du slipper å stå opp om natten når barnet er sykt. Når en er sliten og frustrert kan dine små hjelpsomme hentydninger oppfattes som "ha, ha. Jeg slipper å stå opp om natten/være hjemme med sykt barn, for jeg har au-pair... det har ikke du...ædda-bædda" Etter å ha lest innleggene her inne lurer jeg på om jeg rett og slett misforstår deg! Det er ikke meningen å fornærme deg, men av det jeg har lest ser jeg at du kan oppfattes veldig arrogant til tider, men jeg tror faktisk ikke du mener å være det. Kan det være måten du formulerer deg på som får deg til å framstå slik? Om jeg kan få lov til å gi deg et velment råd? Hvis det er slik at "alle andre" alltid oppfatter deg feil, kan det hjelpe å se på egen framferd, om du utilsiktet gjør noe som kan misoppfattes. Det er ikke alltid slik at "alle andre" tar feil... Prøv å se på det du har skrevet for å se om det kan oppfattes på en annen måte enn det er ment å oppfattes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå