Deidre Skrevet 10. april 2007 #1 Del Skrevet 10. april 2007 Etter at jeg begynte å skrive her inne har jeg fått en følelse av at flere her har fordommer mot meg. Jeg mistenker at dette kommer av at det har fremkommet at vi har meget god økonomi (vi har gode jobber, min mann eier sitt eget selskap, vi har au pair og hushjelp, hytte på fjellet og seilbåt, reiser mye osv). Jeg har fortåelse for at enkelte ikke var enige i mine holdninger og valg i tråden som handlet om familieforøkelse for en tid tilbake, men jeg synes det er ille hvis dette skal forfølge meg og påvirke andres syn på meg og mine innelgg i andre tråder. Jeg følte en god del dårlig skjult misunnelse fra enkelte brukere i den nevnte tråden. Er det slik at vi med god økonomi på et vis bør ha mindre rett til å uttale oss i helt vanlige problemstillinger? Jeg føler at alt jeg skriver her blir analysert, vridd og vrengt på, og jeg føler meg ofte angrepet. Jeg føler en viss fiendtlighet fra enkelte brukere, og det plager meg virkelig. Er det slik, eller er det bare jeg som er paranoid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 10. april 2007 #2 Del Skrevet 10. april 2007 Etter at jeg begynte å skrive her inne har jeg fått en følelse av at flere her har fordommer mot meg. Jeg mistenker at dette kommer av at det har fremkommet at vi har meget god økonomi (vi har gode jobber, min mann eier sitt eget selskap, vi har au pair og hushjelp, hytte på fjellet og seilbåt, reiser mye osv). ← Problemet er kanskje at du ikke kan skrive ett eneste innlegg uten å nevne at dere har penger, au pair, hushjelp, hytte på fjellet osv... For ordens skyld: Jeg har selv nok penger og er ikke misunnelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 10. april 2007 #3 Del Skrevet 10. april 2007 Problemet er kanskje at du ikke kan skrive ett eneste innlegg uten å nevne at dere har penger, au pair, hushjelp, hytte på fjellet osv... For ordens skyld: Jeg har selv nok penger og er ikke misunnelig. ← Uff, hun minner om min mor, bortsett fra at hun kritiserer sine egne barn mest. Det er vel ikke så mye å gjøre ved det, annet enn å forsøke å overhøre henne, slik vi gjør. Hvis hun ikke forstår at voksne mennesker tar sine egne valg nå, så kommer hun nok aldri til å forstå det. Hun har ikke skrevet et eneste ord om det du nevner over her, og dette med et eneste klikk på navnet hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 10. april 2007 #4 Del Skrevet 10. april 2007 Har ikke lest så mye av det du har skrevet her inne tror jeg, så mot deg personlig har jeg nok ingen fordommer. Hvis jeg skal være 100% ærlig (og det skalman jo være), så har jeg vel ikke egentlig fordommer mot folk med virkelig mye penger, det kommer bare an på hvordan de bruker formuen sin. Noen velger å bruke pengene sine på å rasere fjelleheimen vår med hytter så store som fotballbaner med varmekabler i en lang oppkjørsel og gjerder for å hindre sauene i å legge fra seg lort på golfbaneplenen rundt "hytta". Vi bor ikke langt fra sjøen, og jeg må si at oppførselen til de med de største båtene ofte ikke er mye å skryte av. Det er ikke måte på hva de forventer at en enkel landsens matvarebutikk skal ha i sortimentet sitt, og fartsgrensen ved småbåthavna driter de i,der de gir full gass med de digre, eksosspyende monstrene sine. Men, det er klart det legges mer merke til når det er storkarer med digre båter som oppfører seg sånn... Jeg kjenner folk med penger, jeg, men jeg tenker aldri på det, så lenge de ikke bruker pengene sine på å forsøple miljøet eller de sitter og brauter om det. Når det gjelder brukere her inne, så tror jeg ikke jeg pleier å bruke tidligere innlegg mot dem, eller har et spesielt syn på dem pga det. Jeg pleier ikke å huske på hva andre brukere har skrevet tidligere, så sant det ikke er noe jeg "kjenner" godt eller at de er vanvittig spesielle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. april 2007 #5 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har ikke fulgt med, men bare ved å skrive dette innlegget tror jeg du har gitt meg en god forklaring på hvorfor du kanskje får en del reaksjoner. Selv interesserer jeg meg overhodet ikke for hvor mye eller lite penger folk har, men jeg irriterer meg over dem som til stadighet må fremheve hvor mye/lite de har, alt de skal/ikke skal osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eximus Skrevet 10. april 2007 #6 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg er ikke så mye her på KG for tiden, og jeg kjenner ikke deg, derfor kan jeg bare uttale meg om egne erfaringer på generelt grunnlag. Mitt inntrykk er at de med mye penger ser verden på en annen måte enn oss "vanlige". Det finnes ikke så mange prioriteringer som må tas - for de med penger har råd til begge tingene (f.eks BÅDE pusse opp - med innleide handtverkere - OG å reise på ferie). Mange av hverdagens små og store problemer løser seg lett med penger. Au pear og hushjelp hjelper VELDIG godt på i en stresset hverdag med små barn og mye jobb. Blir hverdagen slitsom er en spontan ferie/avslappingstur en helt realistisk (og selvfølgelig) ting å gjøre. Jeg opplever de "rike" i min omgangskrets som slitsomme mennesker som stadig må ha mer og mer - både av opplevelser og materielle goder. Så blir vi andre sittende der, med våre hverdagsproblemer, pumpa ørene fulle av alt fine og flotte disse menneskene har gjort, kjøpt osv.. Og når noen nå skal slakte innlegget mitt og kalle det for misunnelse og gud vet hva, så gjør gjerne det. Jeg hadde blitt kjempeglad for litt penger slik at jeg kunne tatt barna med på en ordentlig ferie. Ting er urettferdig - eller skjebnebestemt? Jeg er iallefall dritlei av å være "fattig" og møte total uforstand hos folk som ikke skjønner at jeg ikke kan reise på ferie, men må male huset istedet. For mon tro hvorfor jeg ikke bare kan leie noen til å gjøre det - og så reise? Og poenget med innlegget er at jeg ikke synes det blir så interresant å diskutere hverdagsting med mennesker som ikke har samme utgangspunkt som meg. Det blir som å la en starte med hele banken i Monopol. Og de fattige i Afrika aner ihvertfall ikke hvor godt de har det. De aner ikke hvor vondt det er å være stappmett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Titt Skrevet 10. april 2007 #7 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Har du råd til det forstår jeg godt at du vil ha det. Det hadde jeg villet. En ting som er litt OT. I jobben min møter jeg mange mennesker. Ofte er jeg på vestkanten og utover mot bekkestua o.l, og hvorfor er folk på vestkanten så utrolig hyggelige og koselige i forhold til østkantfolka? Østkanfolka klager og syter jo på alt også, så fordommene mine ble egentlig borte etter jeg fikk den jobben her. Og jeg bor på østkanten selv ja. kanskje de på vestkanten ser verden litt annerledes enn de i øst, men da misunner jeg dem faktisk. For så blide, høfflige og gavmilde folk som de er skal man lete lenge etter... for tenk. Endret 10. april 2007 av Frøken Titt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 10. april 2007 #8 Del Skrevet 10. april 2007 Hun har ikke skrevet et eneste ord om det du nevner over her, og dette med et eneste klikk på navnet hennes. ← Du har kanskje aldri hørt om bruk av overdrivelser for å understreke et poeng. Dette er ganske vanlig. Nå har du lært noe nytt i dag også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 10. april 2007 #9 Del Skrevet 10. april 2007 Neimen, var det ikke frøken herskerteknikk? Skal du kritisere noen, bør det være hold i det du sier og ikke overdrivelser. Har jeg ikke sagt til deg en million ganger at du ikke skal overdrive? NEI! Jeg har bare sagt det en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 10. april 2007 #10 Del Skrevet 10. april 2007 Hadde du latt være å skrive slike tråder som dette tror jeg ikke noen hadde brydd seg om hvordan du lever Deidre. Har du råd til det forstår jeg godt at du vil ha det. Det hadde jeg villet. En ting som er litt OT. I jobben min møter jeg mange mennesker. Ofte er jeg på vestkanten og utover mot bekkestua o.l, og hvorfor er folk på vestkanten så utrolig hyggelige og koselige i forhold til østkantfolka? Østkanfolka klager og syter jo på alt også, så fordommene mine ble egentlig borte etter jeg fikk den jobben her. Og jeg bor på østkanten selv ja. kanskje de på vestkanten ser verden litt annerledes enn de i øst, men da misunner jeg dem faktisk. For så blide, høfflige og gavmilde folk som de er skal man lete lenge etter... for tenk. ← Siden vi er off topic: De tingene du ramser opp ang øst og vest tror jeg det finnes like mange meninger om som mennesker. Jeg har aldri opplevd det du gjør, men heller motsatt. Jeg kjenner folk som har bodd på begge kanter av oslo og valgt å flytte til øst fordi vest var så sure, sytete og uhøfflige. Men dette kan vi skrive en egen tråd om for det vil alltid være krig mellom øst og vest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 10. april 2007 #11 Del Skrevet 10. april 2007 IKKE VÆR :kjeftesmil_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Titt Skrevet 10. april 2007 #12 Del Skrevet 10. april 2007 Men dette kan vi skrive en egen tråd om for det vil alltid være krig mellom øst og vest. ← Sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinterRosen Skrevet 10. april 2007 #13 Del Skrevet 10. april 2007 Det er vel ikke så mye misunnelse som en reaksjon på mye av det du skriver. Selv misunner jeg ikke mennesker med mange penger. Jeg vet at selv om penger beroliger nervene, så gjør de ikke mennesker lykkelige. Men jeg føler at jeg ikke kan si noe om mitt syn på enkelte rike menneskes verdier og prioroteringer uten at det blir ropt høyt opp om misunnelse. På samme måte som at en kan ikke si noe negativt til eller om en mørkhudet person med utenlandsk opprinnelse uten å bli stemplet som rasist, føler jeg at en ikke kan gi uttrykk for skepsis til dine holdninger uten å bli stemplet som misunnelig. Sier jeg at jeg synes du har gitt uttrykk for verdier jeg personlig mener er forkastelige, så uttaler jeg meg om det du har skrevet, ikke om penger du har! For mange av oss er det utenkelig å lyve om noe så viktig som en familieforøkelse, og da du la fram to ulike måter å lure mannen på, var det ikke misunnelsen som fikk meg til å reagere. Det var dine verdier og prioriteringer jeg reagerte på, ikke pengene dine og hva du bruker dem til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 10. april 2007 Problemet er kanskje at du ikke kan skrive ett eneste innlegg uten å nevne at dere har penger, au pair, hushjelp, hytte på fjellet osv... For ordens skyld: Jeg har selv nok penger og er ikke misunnelig. ← Jeg har da ikke nevnt et ord om dette utenom i sammenhenger hvor det har vært relevant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har ikke fulgt med, men bare ved å skrive dette innlegget tror jeg du har gitt meg en god forklaring på hvorfor du kanskje får en del reaksjoner. Selv interesserer jeg meg overhodet ikke for hvor mye eller lite penger folk har, men jeg irriterer meg over dem som til stadighet må fremheve hvor mye/lite de har, alt de skal/ikke skal osv. ← Jeg forstår ikke hvorfor du sier dette. Jeg har aldri fremhevet hvor mye jeg har i noen sammenheng, kun nevnt f.eks at vi har au pair og vaskehjelp i tråder hvor det har vært relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deidre Skrevet 10. april 2007 Forfatter #16 Del Skrevet 10. april 2007 Sier jeg at jeg synes du har gitt uttrykk for verdier jeg personlig mener er forkastelige, så uttaler jeg meg om det du har skrevet, ikke om penger du har! For mange av oss er det utenkelig å lyve om noe så viktig som en familieforøkelse, og da du la fram to ulike måter å lure mannen på, var det ikke misunnelsen som fikk meg til å reagere. Det var dine verdier og prioriteringer jeg reagerte på, ikke pengene dine og hva du bruker dem til. ← Men det var nettopp det jeg følte i akkurat den tråden. Det kom frem at vi har god økonomi, og enkelte brukere hang seg veldig opp i dette, noe svarene deres også bar preg av. Det var ikke bare jeg som reagerte på dette i den aktuelle tråden. Det som er problemet, er at jeg føler dette forfølger meg videre når jeg skriver i andre tråder, og slik synes jeg ikke det skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. april 2007 #17 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har aldri fremhevet hvor mye jeg har i noen sammenheng, kun nevnt f.eks at vi har au pair og vaskehjelp i tråder hvor det har vært relevant. ← Da vil jeg få minne om at du nettopp har startet en egen tråd om akkurat dette . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 10. april 2007 #18 Del Skrevet 10. april 2007 Det er utrolig sjelden relevant å snakke om hvor mye penger man har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nordstjernen Skrevet 10. april 2007 #19 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor du sier dette. Jeg har aldri fremhevet hvor mye jeg har i noen sammenheng, kun nevnt f.eks at vi har au pair og vaskehjelp i tråder hvor det har vært relevant. ← Jeg har lest gjennom en del tråder der du har vært involvert, og det er spesielt 2 tråder jeg har festet meg ved. 1. En mor er sliten etter flere netter med nattevåk, og frustrert over en mann som sover uten å ta ansvar, og du svarer: Vi har heldigvis aldri måttet slite oss ut på nattevåk. Datteren vår har alltid vært rolig og sov hele natten igjennom fra hun var ca 6 uker. De gangene hun har vært dårlig har vi betalt au pairen ekstra for å stå opp med henne om natten. Dermed har jeg vært frisk og uthvilt til å ta meg godt av henne på dagen. Jeg innser at dette ikke er hverdagen for de fleste, men dette gjør jo at jeg vet hvor deilig det er å være frisk og uthvilt når man f.eks har et sykt barn å ta seg av. Skulle jeg i tillegg stått opp om natten tror jeg virkelig det hadde bikket for meg. 2. En annen mor er lei fordi hennes kronisk syke barn er dårlig igjen, og hun har egentlig ikke lyst til å være hjemme fra jobben, men hun føler hun må fordi det er det beste for barnet. Og du svarer: Jeg er veldig glad for at jeg har au pair som kan være hjemme med barnet, slik at hun slipper å gå i barnehagen selv om hun bare er litt "småtufs". Hvor er relevansen til au-pair i disse trådene? Ïngen av disse mødrene har au-pair eller praktikant ut i fra hva jeg har lest, da er det vel veldig lite relevant for dem å vite at hjemme hos dere er dette et "ikke-tema"? At du er glad du har au-pair og de fordelene det bringer med seg er veldig lite informativt å komme med i slike tråder. Ellers skal du ikke se bort fra at noen er misunnelige, men du kan heller ikke se bort fra at det du tror er misunnelse faktisk er at de ikke forstår deg og din livsstil. Jeg må bare føye til for min egen del. Ut i fra hva jeg har lest er jeg ikke misunnelig på deg, men at jeg ikke alltid forstår deg kan jeg gjerne innrømme. Endret 10. april 2007 av Nordstjernen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 10. april 2007 #20 Del Skrevet 10. april 2007 Har ikke sett innlegene til TS, så jeg har ikke noe å forholde meg til ang det. Ser ikke noe problem med vaskehjelp og au pair eller mange penger. Det jeg har fordommer mot, er egiostiske mennesker. Og egoisme kan i noen tilfeller komme tydligere frem om man har mange penger. (høyt forbruk, forrurenser mye, støtter ingen veldedidge formål/saker, osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå