Gå til innhold

Huff og huff..

gatebil

Anbefalte innlegg

Hmm.. påsken har jammen satt sine spor på vekten. Enda jeg har vært ute på turer HVER dag, og mer i aktivitet enn på lenge.

Jeg blir sprø av hva som er ratt og galt ang spising.

Før tenkte jeg ikke på vekt, spiste enorme mengder, og hadde en bmi på 18-20.

De siste årene har jeg som så mange jenter blitt mer å mer opptatt av hvordan man skal se ut, og vil helst være tynn tynn. MEn jeg har lagt på meg tre kilo i påsken. Siden august har jeg lagt på meg fem kilo, og pluss de tre nå i påsken blir dette åtte KILO! :grine:

Føler meg oppblåst bare. Føler meg tung. Føler meg slapp. Føler meg uvel. Føler meg drit. Har aldri veid så mye som jeg gjør nå. Fra å veie 60 kg veier i dag 68 :( er 168 cm høy.. å bruker str 36/38 i bukser og 38/40 i topper.

Jeg trener regelmessig. Spiser ikke så mye i den normale hverdag. Men det tok av i påsken da jeg kom hjem til mammas mat og mammas kjøleskap.. Som student er en jo ikke så godt vandt.. :sjenert:

Har noen hatt veldig god effekt av bio drain? Eller er det noe annet som hjelper fort?

Jeg trener som sagt minst 3-4 ganger i uken. Løping eller sykling.

Og nå skal jeg tilbake til studenthverdagen med ikke så mye mat tilgjengelig.

Har nesten virket som jeg har hatt abstinens nå i påsken..

Vil nok tro jeg har en bakdel med at jeg er tidligere aktiv idrettsutøver som nå har lagt konkurannser og hardtreningen på hylla, og alltid vært den lille tynne.. vanskelig for meg å godta at kroppen forandrer seg :(

gi meg motivasjon til kjapp nedgang. førnøyd bare jeg får bort 3-4 kg fort!

:trene::trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. påsken har jammen satt sine spor på vekten. Enda jeg har vært ute på turer HVER dag, og mer i aktivitet enn på lenge.

Jeg blir sprø av hva som er ratt og galt ang spising.

Før tenkte jeg ikke på vekt, spiste enorme mengder, og  hadde en bmi på 18-20.

De siste årene har jeg som så mange jenter blitt mer å mer opptatt av hvordan man skal se ut, og vil helst være tynn tynn. MEn jeg har lagt på meg tre kilo i påsken.

Jeg tror ikke du skal legge så mye vekt på hva du spiste i Påsken. Du vil garantert ikke gå opp 3 kilo vekt permanent kun etter hva du har spist i løpet av noen dager.

Vekten min går også opp direkte etter høytidsspising (Jul, Påske etc.). Men vekten går tilbake til normalen igjen etter noen dager. Det som skjer er at man spiser mye kjøtt, drikker litt alkohol etc. Rent kjøtt tar lengre tid å fordøye og vil dermed være i kroppen i noen dager. I den perioden går vekten opp. Tilsvarende vil kroppen suge til seg vann på grunn av hva man har spist og drukket. Dette vannet vil også frigjøres igjen etter noen dager.

Jeg har klart å gå opp 4 kilo på 3 dager og gå ned de samme 4 kilo på de påfølgende 3 dagene. Det som er viktig er at du går tilbake til det vanlige kostholdet ditt etter Påsken og fortsetter med å gå turer / trene etc. Da vil nok vekten falle tilbake til hva den var før Påsken.

Du skrev at du føler deg oppblåst etter påskespisingen. Det er et godt tegn fordi det viser at magen og tarmene er full av mat og væske. Derfor veier du mer. Når dette forsvinner så vil du ikke føle deg oppblåst mer og vekten blir normal igjen. Husk at salt mat binder mye vann og det tar noen dager før dette vannet frigjøres igjen. Jeg føler også at om jeg drikker alkohol (vin til maten etc.) så binder den vann i noen dager i kroppen selv om alkohol er vanndrivende.

På grunn av alt dette har jeg gjort som regel å IKKE veie meg 2 dager etter at jeg har spist julemat, påskemat eller restaurantmat med vin. Da slipper man å gruble over hvorfor vekten gikk opp. ;) Ved å vente i et par dager så vil kroppen falle tilbake til normalen igjen.

Det er teknisk umulig å gå veldig raskt opp i vekt kun fordi man spiste mye noen dager. Jeg har lest et sted at det er vanskelig å øke fettmengden med noe særlig mer enn 100 gram pr. dag. Husk det er begrenset hva tarmene har kapasitet til å absorbere av næring hver dag. Så om du har fråtset i mat en ukes tid vil nok ikke den reelle vektøkningen bli noe særlig mer enn 500 gram. Det som gjør at mange går mye opp i vekt er at de spiser for mye hver dag istedet for bare av og til. 50-100 gram vektøkning hver dag blir 1.5-3 kg pr. måned som blir til 18-36 kg pr. år.

Det er en grunn til at mange slankekurer har 1 dag i uken hvor man kan spise hva man vil for at kuren ikke skal blir for mentalt slitsom. Det er begrenset "skade" fråtsing 1 dag i uken kan gjøre fordi ekstra næring mer enn tarmene kan absorbere går rett igjennom systemet. Så om du spiste 3 kilo rent fett så ville du ikke gå opp 3 kilo.

Mitt råd til deg er å vente et par dager før du veier deg igjen. Da vil du bli glad over å se at mesteparten at vektøkningen du fikk iløpet av Påsken er borte. :)

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å veie 60 kg veier i dag 68 :( er 168 cm høy.. å bruker str 36/38 i bukser og 38/40 i topper.

Hmmm....den skjønte jeg ikke helt. Jeg er også 168 høy, og jeg må være under 60 kilo for å kunne bruke 36/38 i bukser. Da jeg veide 65 kilo måtte jeg minst opp i 40.....

Ja, ja, jeg veit at man sier at det er forskjell på vekt og mål, syntes bare at dette hørtes litt rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....den skjønte jeg ikke helt. Jeg er også 168 høy, og jeg må være under 60 kilo for å kunne bruke 36/38 i bukser. Da jeg veide 65 kilo måtte jeg minst opp i 40.....

Ja, ja, jeg veit at man sier at det er forskjell på vekt og mål, syntes bare at dette hørtes litt rart ut.

Nei jeg bruker samme klærne for det om.. Men mulig jeg har en tyngre kropp/beinmasse enn deg da? Ingen kropper er like.

I dag veide jeg 66 kg.. føler meg absolutt ikke vel :( 66 i dag vil si 68 igjen i kveld.

åååååååååååååååååååååååååå :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal legge så mye vekt på hva du spiste i Påsken. Du vil garantert ikke gå opp 3 kilo vekt permanent kun etter hva du har spist i løpet av noen dager.

Vekten min går også opp direkte etter høytidsspising (Jul, Påske etc.). Men vekten går tilbake til normalen igjen etter noen dager. Det som skjer er at man spiser mye kjøtt, drikker litt alkohol etc. Rent kjøtt tar lengre tid å fordøye og vil dermed være i kroppen i noen dager. I den perioden går vekten opp. Tilsvarende vil kroppen suge til seg vann på grunn av hva man har spist og drukket. Dette vannet vil også frigjøres igjen etter noen dager.

Jeg har klart å gå opp 4 kilo på 3 dager og gå ned de samme 4 kilo på de påfølgende 3 dagene. Det som er viktig er at du går tilbake til det vanlige kostholdet ditt etter Påsken og fortsetter med å gå turer / trene etc. Da vil nok vekten falle tilbake til hva den var før Påsken.

Du skrev at du føler deg oppblåst etter påskespisingen. Det er et godt tegn fordi det viser at magen og tarmene er full av mat og væske. Derfor veier du mer. Når dette forsvinner så vil du ikke føle deg oppblåst mer og vekten blir normal igjen. Husk at salt mat binder mye vann og det tar noen dager før dette vannet frigjøres igjen. Jeg føler også at om jeg drikker alkohol (vin til maten etc.) så binder den vann i noen dager i kroppen selv om alkohol er vanndrivende.

På grunn av alt dette har jeg gjort som regel å IKKE veie meg 2 dager etter at jeg har spist julemat, påskemat eller restaurantmat med vin. Da slipper man å gruble over hvorfor vekten gikk opp. ;) Ved å vente i et par dager så vil kroppen falle tilbake til normalen igjen.

Det er teknisk umulig å gå veldig raskt opp i vekt kun fordi man spiste mye noen dager. Jeg har lest et sted at det er vanskelig å øke fettmengden med noe særlig mer enn 100 gram pr. dag. Husk det er begrenset hva tarmene har kapasitet til å absorbere av næring hver dag. Så om du har fråtset i mat en ukes tid vil nok ikke den reelle vektøkningen bli noe særlig mer enn 500 gram. Det som gjør at mange går mye opp i vekt er at de spiser for mye hver dag istedet for bare av og til. 50-100 gram vektøkning hver dag blir 1.5-3 kg pr. måned som blir til 18-36 kg pr. år.

Det er en grunn til at mange slankekurer har 1 dag i uken hvor man kan spise hva man vil for at kuren ikke skal blir for mentalt slitsom. Det er begrenset "skade" fråtsing 1 dag i uken kan gjøre fordi ekstra næring mer enn tarmene kan absorbere går rett igjennom systemet. Så om du spiste 3 kilo rent fett så ville du ikke gå opp 3 kilo.

Mitt råd til deg er å vente et par dager før du veier deg igjen. Da vil du bli glad over å se at mesteparten at vektøkningen du fikk iløpet av Påsken er borte.  :)

Takk for et langt og nyttig svar:)

huff får håpe en normal hverdag retter det opp igjen.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

og jeg er 168, veier va 77/80kg og bruker 40/42 i bukser ;) Kommer nok mest an på kroppsfasongen. og muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...