Gå til innhold

Røyking ulovlig på alle utesteder?

Moi

Anbefalte innlegg

Gjest Starya

He he, ok, nå kobler jeg. Så 5. Januar 2004 kl 23.00 sitter vi på hvert vårt utested og tar en øl/dram..? Bankers! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Ja, så dersom jeg får drikke brus i alle fall :)

Men nå er det lalletid her, vi har god tid til planleggingen, ikke sant? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvor mange prosent er det som røyker i norge, 36%?

Ok, og hvor mangen er det som har SÅ STORE astma plager at dem ikke kan være i nærheten av røyk? Tror ikke det er så mangen prosent. Men kom gjerne med tall dem som har noen...

Bare for å se på fakta her......

hvilke fakta er dette?

jeg betviler ikke prosentandelene dine altså.. men jeg fatter ikke hva de har med saken å gjøre...

*røykingen er skadelig for ALLE.. ikke bare de som er "hyperalergiske"

*ikke røykerene er den svaker gruppen; altså den som skal beskyttes

*alergi/astma/bli plaget av røyk er noe du er konstant og ufrivillig

*røyking er noe du gjør når du VIL (ikke bestandig) og frivillig

bare for å se på noen RELEVANTE fakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire
Mente ikke noe mer enn fakta. Og hele livet er skadelig for folket uansett så...

Ja men det har noe med folkeskikk her. Siden et utested er for alle, skal også alle få lov til å oppholde seg der. Det er ikke en selfølge for alle. Tenker da på de med astmaplager. Istedet må de holde seg borte for det egoistiske folk skal påtvinge oss ikke røykere dritt som plager i øynene, dunst, og ja av det aller meste.

Burde være en selfølge at røykerne tar hensyn, men nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det (offisielle)argumentet for et lovforslag om totalforbud er

1) hensynet til betjening og ikke-røykere og 2) at dagens røykelov ikke virker etter hensikten (den følges jo ikke opp - og brudd fører ikke til sanksjoner?!)

Dersom hensikten var å påvirke holdninger, å stigmatisere en gruppe eller rett å slett å hindre at folk begynner å røyke, da måtte jo et totalforbud være det eneste riktige? I stedet flyttes stadig grensene for hva som er akseptabelt. Først ikke å røyke inne, så ikke ved inngangspartiet, hva blir det neste..?

Poenget må være at jeg ikke utsetter noen andre på utestedet for røyk som ikke ønsker det - hvordan kan andre plages av at jeg røyker i et separat, ventilert rom??

Lovforslaget fremmes vel ikke for å tvinge meg til å sosialisere med folk som har andre interesser/ønsker enn meg? Noen går dog så langt som å si at fordi røykere er asosiale når de velger røykerommet - så må et totalforbud til for å få slutt på det!?! Det kan virke som at mange mener at en lovendring må til for å få sine venner til å ta hensyn (sosialt sett)? Ærlig talt, skulle intensjonen med loven være å sosialisere og oppdra folk som røyker?

Jeg tror det er viktig å skille disse motivene - og det er her jeg mener at er her dobbeltmoral og vikarierende motiver kommer inn.

Mht pkt. 2) finner jeg det rett å slett søkt å erstatte en lov med en annen lov som aldri har vært riktig håndhevet. lovforslaget omhandler ikke en innskjerping av dagens lov med krav om tilfredstillende røykerom - men et totalforbud. Det er nettopp her jeg savner nyansene. Jeg verken kan eller vil forstå at det ikke skal finnes nyanser mellom helt røykfyllt og helt røykfritt.

Klart det er mulig å ha røykerom der man selv bærer inn sin pils, evt. stikker innom for å ta en røyk i ny og ne. Et selvfølgelig krav er at et slikt røykerom er ubetjent. Som eksempel på velfungerende røykerom - integrert i et felleareal - kan jeg nevne restauranten på Oslo Kongressenter og flere av spisestedene/barene på OSL Gardemoen.

Jeg kan ikke for mitt bare liv se hvorfor en slik løsning skal være plagsom for andre - kan du?

Hvorfor unner man ikke røykere å ha det samme relle valget SOM IKKE-RØYKER. OG HVORFOR ER MELLOMLØSNINGER HELT FRAVÆRENDE I DENNE DEBATTEN?

Ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo typisk av norske politikere å overreagere da. Et ordentlig (ubetjent) røykerom ville jo løst problemet med at de ansatte og andre ikke røykere plages av passiv røyking.

Hvis røykfie utesteder har så jævla mye for seg ville det vel allerede vært flust av steder som praktiserte selvpålagt røykeforbud for å trekke horden av ikke røykere som nå ikke tørr gå ut i frykt for å plages av røyk.

Est modus in rebus

- There is a medium in things- (Horace)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...