Gå til innhold

Røyking ulovlig på alle utesteder?

Moi

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noe mere å diskutere? Det er vedtatt heldigvis. Se dere rundt om i verden, ingen er så liberal som Norge har vert.

GLEDER MEG.

Dere som MÅ røyke ved drikking, nå er det dere som kan holde dere hjemme slik vi som ikke tåler røyk alltid har gjort.

'Jeg husker debatten når det ble ulovlig å røyke i lobby på kino. Rart at det er folk på kino?

At rest. tjener på sigarettsalg er noe tull. Det meste er avgifter og når du ser på sykefraværet på disse plassene er det ikke mye fortjeneste du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse mer å diskutere, selv om det er vedtatt kan vel vi diskutere dette så mye vi vil?

Og de som jobber i bar velger vel selv å jobbe i all røyken vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de utestedene jeg går ut på er det faktisk avlukker så da løser jo problemet seg greit. Er selvfølgelig også på utesteder uten disse avlukkene og de gangene røyken har sjenert meg er når de jeg feks sitter og prater med røyker for mye. Da ber jeg de bare om å ta en pause og stumpe røyken - det er aldri noe problem så da er også det løst. Jeg kan forstå de som er veldig alergisk men da må de selvfølgelig ta hensyn til det og oppsøke steder hvor de ikke blir eksponert for røyk.

Mange røyker og mange røyker ikke og jeg synes at begge grupper må få tilgang på feks utesteder på sine premisser. Man kan ikke ekskludere en samfunnsgruppe fordi de røyker og at det er allment vedtatt at det er helse farlig. Jeg er sikker på at de som røyker også vet dette.

Synes det lovverket vi har i dag kan utbedres litt ved feks si at alle utestedet uansett kategori må ha en røykfri og en røyke avdeling.

Da har jo alle den samme muligheten til å gå på det samme utestedet. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man kan ikke ekskludere en samfunnsgruppe fordi de røyker og at det er allment vedtatt at det er helse farlig.

Blir røykere ekskludert dersom de ikke får røyke ute blandt folk?

jeg har mange uvaner jeg.. som det ikke er akseptabelt å drive med i det offentlige rom.. jeg føler meg ikke ekskludert fra noe likevel..

det er bare snakk om å ikke drive å plage andre og faktisk ekskludere dem som er alergiske osv.

de som er alergiske osv kan desverre ikke bare la være å være alergiske et par timer, røykere derimot kan la være å røyke de timene da de er på slike steder..

altså er det mulig å ekskuldere røyk-alergikere, men ikke røykere..

så jeg er helt enig.. ingen grupper burde ekskludere fra store deler av samfunnet pga andre menneskers dårlige valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er ikke-røyker selv men tror ikke dette er gjennomførbart. Slenger meg på SS.Norge er et barnehageland!!, og bare av den grunn bør man boikotte der man kan.. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Norge er et barnehageland!!' date=' og bare av den grunn bør man boikotte der man kan.. :kul:[/quote']

det er pga slike totalt umodne holdninger at det blir "barnehagesteming! :roll:

jeg er jo også oppgitt over at røykerne ikke på eget initiativ avstår fra å røyke på utesteder og restauranter osv der de vet at det kommer til å plage andre..

desverre er de så barnslige og egoistiske at vi trenger slike lover.. akkurat som vi trenger alle andre lover som beskytter de svake mot de som bare meler sin egen kake

gjennomførbart? klart det! det er jo ikke spes vanskelig å finne ut om det blir røykt i et lokale.. og gloa lyser opp så bare det..

jeg er f.eks ikke treig til å si i fra når jeg ser folk som prøver seg på å røyke på steder der det ikke er lov.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Er ikke staten litt hyklersk da?

De håver jo inn milliarder på tobakken....

Og nå skal d kanskje bli ulovlig å nyte dem offentlig....?

Naturligvis skal røykerne ta hensyn til oss som ikke røyker, men dette blir litt tragikomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke staten litt hyklersk da?

De håver jo inn milliarder på tobakken...]

ja men de gjør jo ikke det for å tjene inn de pengene, men nettop for å bekjempe røyking.. så det å legge på avgifter og det å forby offentlig røyking er jo fullstendig i samme spor

Og nå skal d kanskje bli ulovlig å nyte dem offentlig....?

Naturligvis skal røykerne ta hensyn til oss som ikke røyker, men dette blir litt tragikomisk ]

det blir tragikomisk å komme med et virkemiddel som faktiks kommer til å gi oss muligheten til å gå ut på byen uten å bli utsatt for noe som er svært helseskadelig? det er ikke logisk for meg

det som er komisk er at røykere føler seg "jaget" ;) De som sprer stanken og giften sin blant oss uskyldige med den største selvfølgelighet.. det bli for dumt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

ja men de gjør jo ikke det for å tjene inn de pengene, men nettop for å bekjempe røyking.. så det å legge på avgifter og det å forby offentlig røyking er jo fullstendig i samme spor

Den siste statelige røykerhetskampanjen var rimelig idoitisk.

Hvis d er slik de bruker tobakkmilliardene tror jeg nok flere vil begynne å røyke...

Jeg har alltid oppfattet røykere som mere sosial og hyggeligere enn ikkerøykere, og ikkerøykerne følger bastandig røykerne med på røykerommet når de skal røyke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Den siste statelige røykerhetskampanjen var rimelig idoitisk.

Hvis d er slik de bruker tobakkmilliardene tror jeg nok flere vil begynne å røyke...

logikken var?

[Jeg har alltid oppfattet røykere som mere sosial og hyggeligere enn ikkerøykere' date= og ikkerøykerne følger bastandig røykerne med på røykerommet når de skal røyke

dette er omtrent like sakelig som om jeg skal begynne å fortelle hvor harry og dumme jeg synes de jeg kjenner som er røykere er.. det er usakelig generalisering og jeg er rimelig sikker på at det ikke stemmer.. :)

ps. det ville ikke falle meg inn å frivillig gå inn på et røykerom, men det irriterer meg grenseløst at det liksom er mer akseptabelt å sitte å røyke i arbeidstida enn å sløve på måter jeg kunne tenke meg å sløve på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Tror ikke arbeidstakere som er røykere gjør mindre enn de som ikke røyker i arbeidstiden nei.

Hvorfor hisse seg opp pga at folk røyker?

Vi ikkerøykere har sikkert også uvaner som irriterer folk.... :kul: '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Åjo, svært mange røykere gjør mye mindre i løpet av dagen enn sine ikke-røykende kolleger. En plass jeg jobbet før (som helgevakt da) var det helt vanlig at røykerene tok seg sine små pauser i hytt og pine, røykepauser. Det var ei jente som var ikke-røyker som så seg så lei av dette at hun begynte å ta "røykepauser" selv. Ja, hvorofr skal røykerene få sitte på bakrommet og lese blader, eller sitte ute i sola med venner, og røyke, når vi andre ikke får pauser på samme måte?

Det er SÅÅÅ vanlig med røykepauser. Men "dillepauser" på samme måte for oss andre, det er ikke akeptert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi ikkerøykere har sikkert også uvaner som irriterer folk....  '

ja! det har jeg jo alt sagt.. jeg har maaange uvaner.. men ingen som er HELSEFARLIGE for andre!

ser du den STOOOOOORE forskjellen?

og det der med "vi ikkerøykere" må du dra litt lengere ut på landet med.. ingen ikke-røykere er så lite klar over hvor mye mer røykere kaster bort av arbeidsdagen..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

ja! det har jeg jo alt sagt.. jeg har maaange uvaner.. men ingen som er HELSEFARLIGE for andre! ;)

Så fordi røykernes uvane er helsefarlig for andre så skal staten få lov til å leke formyndere utover den gangse fjøl? Den blir for søkt altså.

Høye priser på tobakksvarer fører bare til mere smugling, slik at sånne som meg har muligheten til å tjene meg steinrik. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Så fordi røykernes uvane er helsefarlig for andre så skal staten få lov til å leke formyndere utover den gangse fjøl? Den blir for søkt altså.

det er jo det som er poenget med å ha en stat som lager lover;

at lovenen skal beskytte oss mot det andre i samfunnet måtte få lyst til å gjøre mot oss som er skaldelig for oss..

eller hva mener du er poenget med lovverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er jo det som er poenget med å ha en stat som lager lover;

at lovenen skal beskytte oss mot det andre i samfunnet måtte få lyst til å gjøre mot oss som er skaldelig for oss..

eller hva mener du er poenget med lovverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et faktum at mange som jobber på div utesteder dør hvert år av kreft. Noen må beskytte disse!.... Og det er IKKE banslig.

Hvorfor i alle dager skal noen få lov til å påføre andre helseskade?

Og at røykere er mer sosiale... Hallo...

Grunnen til at ikke-røykere blir med på røykerommet er jo at det er den eneste muligheten til å prate med sine venner som røyker....

Jeg ser ingen grunner til at folk med uvaner/laster skal få lov til å la det gå ut over andre, akkurat som jeg ikke ser noen gode grunner til å røyke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...