aline Skrevet 3. mars 2003 #21 Del Skrevet 3. mars 2003 Nå har jeg nettopp sluttet å røyke da, så for meg passer det supert! Da kan jeg gå ut å ha det gøy uten at det skal være ett sug der, uten at andre trykker i meg den røyken jeg så hardt kjemper for å IKKE ha i livet mitt! Men det som er, er at jeg syntes den røykeloven var helt grei også før jeg sluttet å røyke! Den har jo vært snakket om en stund nå, ingen nyhet akkurat, at det har vært diskutert en slik total-lov. Mange røykere sier at det da vil bli tomt på byen, at utestedene vil tape på det, men jeg er ikke så sikker. Kanskje i en begynnerperiode, mens røykerne trassig boikotter, men jeg tror ærlig talt ikke at det vil bli slutten for utestedene på sikt nei! Dessuten så drikker mange jo bare desto mer, når de ikke kan røyke da!! istedenfor å ta en øl og en røyk, så blir det liksom en øl og en øl og en til.. (det er mang en røykeslutter som har opplevd det) Så da tjener de jo kanskje opp igjen de røykpakkene de ikke lenger selger, mot den ekstra ølen de selger! Vet ikke om jeg har tro på at dette kommer til å bli gjennomført jeg, men det skader ingen om det blir det, i mine øyne ihvertfall. Kanskje røykerne må ut på gata da, men sjansen for ikkerøykere til både å jobbe innen bransjen og for andre ikkerøykere og allergikere til å virkelig kunne kose seg ute en helaften med dans og øl, vi jo øke betraktelig! (men det er klart, DERES valg er jo ikke like viktig som røykernes da....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. mars 2003 #22 Del Skrevet 3. mars 2003 Hurra! Gleder meg til å kunne gå ut uten å bli forpestet...! :D Og mens vi snakker om røykeforbud: Fra i morgen forbyr helseminister Dagfinn Høybråten landets sykehusansatte å ha dårlig røykeånde. - Ren mobbing, raser helseprofessorer. (...) - Dette er grov helsefanatisme, og nok et inngrep mot menneskers verdighet og frihet, sier Per Fugelli, professor i sosialmedisin ved UiO til BA. - Har man ubehag ved å omgås andre mennesker som lukter røyk bør meldingen være: Skam deg, så pysete går det ikke an å være! Hvahh?!? :o Det er faktisk snakk om syke mennesker! For noen er det faktisk ufyselig å være i nærheten av noen som lukter røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 3. mars 2003 #23 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg synes også det er litt overdrevet, selv om jeg er ikke-røyker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 3. mars 2003 #24 Del Skrevet 3. mars 2003 herregud ja, der er jeg enig med forbudet altså. det er helt på trynet å komme å lukte røyk så det stinker av deg, mens du sitter og formaner andre om å slutte. tenk pasientene på lungeavdelingene, som er der fordi de har røykt kanskje, og så kommer det en lege eller sykepleier som stinker røyk. fysjameg. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 3. mars 2003 #25 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg synes dette er blitt hysterisk. Selv røyker jeg ikke men at de skal totalforby all røyking på utestedene synes jeg er overdrevent. Det må da være greit sånn som det er i dag-at man kan røyke på bestemt avlukker. Da kan de som røyker gjøre det der og vi som ikke røyker går selvfølgelig ikke inn der hvis røyken sjenerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 3. mars 2003 #26 Del Skrevet 3. mars 2003 For de fleste røykere er slike ting faktisk bare så provoserende at man får en slik "jeg-skal-jammen-meg-ikke-slutte-pga-dette"-holdning! det synes jeg er en ur-teit og meget barnslig holdning! bare for å sammenligne: skulle jeg, når feks en reklame om Noka-dietten går på TV, tenke: nei fy fader, jeg begynenr IKKE å slanke meg, jeg går heller og tar en sjokolade til, for denne reklamen provoserte meg!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2003 #27 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg synes dette er blitt hysterisk. Selv røyker jeg ikke men at de skal totalforby all røyking på utestedene synes jeg er overdrevent. Det må da være greit sånn som det er i dag-at man kan røyke på bestemt avlukker. Da kan de som røyker gjøre det der og vi som ikke røyker går selvfølgelig ikke inn der hvis røyken sjenerer. Nå vet jo ikke jeg hvor du går ut, men de utestedene jeg har vært på er det ikke noen avlukker som man røyker på. Det finnes kanskje et par-tre bord som er røykfrie, men er du på en bar/pub på ca. 30-40 kvm hjelper ikke det mye. Når det kommer til cafeer og resturanter har jeg sett avlukker, og det er helt flott. De fleste utestedene røykes det overalt, for folk står overalt å henger, rundt baren, på dansegulvet, på do.....det er stort sett røyk overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2003 #28 Del Skrevet 3. mars 2003 Hurra! Gleder meg til å kunne gå ut uten å bli forpestet...! :D Og mens vi snakker om røykeforbud: Hvahh?!? :o Det er faktisk snakk om syke mennesker! For noen er det faktisk ufyselig å være i nærheten av noen som lukter røyk. Forby parfyme. Overparfymerte damer får meg til å ville spy, fy som det stinker :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 3. mars 2003 #29 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har ingenting imot røykeforbud på utesteder! Kan hende det er litt nedgang på utestedene til å begynne med, men etterhvert vil røykerne venne seg til det og slutte med furtingen og da vil både røykere og ikke-røykere gå ut sammen. Røykere burde være klar over at svært mange ikke-røykere blir syke av mye røyk. Personlig får jeg hodepine, pustevansker og hosteanfall når jeg får røyk i ansiktet. Jeg blir kvalm hvis jeg bare kjenner en svak lukt av røyk selv om jeg har vokst opp med både mor og søsken som røyker. Dessuten, røyk er noe man selv velger, det er ikke et privilegium som gjør røykere til noe mer enn oss andre. Det samme gjelder selvsagt andre veien også, men det er faktisk røyken som ødelegger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 5. mars 2003 #30 Del Skrevet 5. mars 2003 Hovedproblemet er vel ikke akkurat at røykere lukter vondt (mange sier det...) Det er helseskadelig! Hvis ikke kan man jo forby både parfyme og makrell i tomat på maten... Ikke akkurat et sterkt argument... Røykere har SELV tatt et valg om å begynne å røyke, da er det helt SELVFØLGELIG, synes jeg, at det er røykerne som skal ta hensyn, og ikke alle ikke-røykerne. Helt tragisk at det er ikke-røykerne, allergikere og astmatikere som må sitte hjemme og glo, og ikke unne seg en tur ut. Nei, har røykerne tatt det valget, må de jammen ta hensyn også! Synes ikke synd på røykerne som ikke kan reise på "vorspiel" ute, jeg. Det er maaange ikke-røykere, allergikere og astmatikere som ikke har kunnet gjort det til nå, så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2003 #31 Del Skrevet 6. mars 2003 Det er da mange plasser det ikke er lov å røyke alerede så det store problemet kommer ikke som mange mener nå. Noen sier de skal slutte å gå ut, men det skjer ikke. I de fleste hjem er det da ikke mulig å ta seg en røyk selv når det er fest, det går da bra det også. Vi røykere må desverre få slikt tredd nedover hue for vi tar ikke hensyn til noen. Så lenge det er lov, så fyrer vi opp en røyk, gjerne en hel pakke under fest. Skulle det være noen der som ikke tåler det så bra, så røyker vi alikavel. Det er jo lov. Det ønskelige var at det var et avlukke for røkere, men hvem skl gå inn åservere/rydde/vake? Det er for å skjerme ansatte bla. Tror det blir en fin ordning. Kutter ned på røkingen. Ingen ting er bedre enn å sitte i et røkfritt rom å nyte sin mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moi Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 8. mars 2003 Ok, men tenk dere.. Utesteder og barer tjener endel på at folk kjøper sigaretter der. Forsching kommer folk som røyker til å gjøre hjemme, det er faktisk utrolig deilig å kunne røyke når man drikker, mange som festrøyker, og man røyker mer når man drikker. og som i Oslo hvor det er kø overalt for å komme inn på steder.. Man må da gå ut for å ta seg en røyk, og så gå bakerst i køen igjen. Da vil det igjen bli mer bråk ute på gatene! Vet ikke jeg, greit det å ha totalforbud, men man kan i det minste ha et lite røykerom på utestedene da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 8. mars 2003 #33 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg røyker selv, desverre. Dog er jeg enig i streng røykelov. Hvis jeg er uhøflig nok til å røyke et sted hvor det sjenerer, påfører jeg et onde. Det har jeg ikke rett til å gjøre. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2003 #34 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg blir dårlig av all parfymen som kvinner liker å dynke seg i. Forby bruk av parfyme på utesteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 9. mars 2003 #35 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg blir dårlig av all parfymen som kvinner liker å dynke seg i. Forby bruk av parfyme på utesteder. Det skal rimelig mye parfyme til for at et helt utested skal stinke av det da... Forskjellen på denne røykeloven og den forrige er at denne er lettere å gjennomføre for utestedet og det fører ikke med seg noen merkostnader. Jeg vet om kafeer etc som har brukt mange hundretusen på å lage egne "rom" til røykere med bedre ventilasjon etc. pga den gamle røykeloven. (Disse må nå gjøre jobben en gang til fordi de "må" rive ned veggene igjen, så de får enda mere kostnader) Jeg håper den nye røykeloven blir vedtatt, for da kan jeg endelig gå ut på byen igjen. Jeg blir kvalm og får vondt i hodet og får pusteproblemer pga røyk, jeg blir verre og verre for hvert år. I England er det "vanlig" at man røyker på toget, selv om det står røyking forbudt skilt, konduktørene bryr seg seg rett og slett ikke. Det er et sant helvete å ta toget hvis jeg skal et sted. Nå skal jeg endelig snart tilbake til Norge og det hadde vært deilig å kunne gå ut på byen. Her jeg bor nå blir jeg sett på som den kjipingen fordi jeg aldri går ut på kveldene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duchess Skrevet 9. mars 2003 #36 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg røyker ikke, og for min del må folk få røyke til krampa tar dem hvis de ønsker det, det plager ikke meg. Jeg tror ikke dette er gjemmomførbart. I teorien er det vel fint og flott, men i praksis kan det bli værre. Ja jeg skjønner dem som ikke tåler røyk og som må holde seg hjemme p.g.a at andre røyker, men nå er det såpass mange som røyker her i landet at jeg tror de kommer i overtall og å snyte folk for røyken de vil kose seg med ute tror jeg neppe fungerer på lengre sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 9. mars 2003 #37 Del Skrevet 9. mars 2003 Får de det til i California, så må de få det til her.... Det finnes noen eks på gjennomføring av dette allerede, og der har omsetingen ØKT!.... Gleder meg jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 9. mars 2003 #38 Del Skrevet 9. mars 2003 FLOTT!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2003 #39 Del Skrevet 9. mars 2003 Det skal rimelig mye parfyme til for at et helt utested skal stinke av det da... Ikke noe vanskeligere å stinke ut hele stedet med parfyme enn det er med sigaretter, "alle" damene er jo parfymerte så det holder og litt til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2003 #40 Del Skrevet 9. mars 2003 Får de det til i California, så må de få det til her.... Det finnes noen eks på gjennomføring av dette allerede, og der har omsetingen ØKT!.... Gleder meg jeg! Kalifornistan er da faen ikke noe å samle på. Håper det STORE skjelvet kommer snart så hele den forp.... vestkysten forsvinner i havet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå