Gå til innhold

Røyking ulovlig på alle utesteder?

Moi

Anbefalte innlegg

Hørte på nyhetene eller hvor det nå var, at 1.1.2004 blir det da ikke lov å røyke lenger på alle utesteder i norge.

Hva syns folk om dette (sikkert veldig bra for dem som ikke røyker, men hva syns dere som faktisk røyker..)?

Og kommer det til å bli noen konsekvenser tror dere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, slutt på vorspiel på restaurant da. En lørdagskveld er aller best når vi sitter en stund og drikker øl på restaurant før byturen. Tror nå utestedene går flipp av mye "ølpenger" Hvem kommer i et vorspiel der det er ulovlig å røyke? Ikke røykerne er sikkert fornøyd nå. Nå er det slutt på at vi stygge røykere skal forpeste de stakkars små rosa lungene deres og utsette dere for diverse helsefarer. Dere får kose dere på byen.... alene!!

:kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul:

Må jeg slutte å røyke nå?!??!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott og rett og rimelig at det blir røyking forbudt. Det er egentlig ganske hårreisende at røykerne har fått drive på så lenge som de har. På andre samfunnsområder har vi jo lenge strebet etter god helse og godt miljø...

Jeg tror at forbudet vil bli etterlevd på mange utesteder. Tror ikke at røykeforbud får noe særlig å si på omsetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jippiiiiii. har ventet på dette lenge. og det med at utestedene kommer til å tape penger, det er nok bare i begynnelsen, men så har folk vendt seg til det. nå kan jeg endelig gå ut av og til, jeg er nemlig veldig allergisk mot tobakksrøyk (det er ikke tull, jeg har tilogmed fått legeerklæring fra legen min fordi røykere bare tror jeg skaper meg, er så lei av det :roll: ). passiv røyking er faktisk skadelig, og det må røykerne ta konsekvensene av. hadde de bare skadet seg selv med røyken hadde jeg vel gitt en stor F... i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Dette blir det stooooor ståhei over i begynnelsen, og maange fler diskusjoner på hvor tragisk dette er (stakkars, stakkars, røykere) men så roer det seg ned. Og nå er det også helsa til de som JOBBER på uteplasser som det også skal tas litt hensyn til her.

Hvis de som røyker må slutte å gå ut og være sosiale av den grunn at det er røykeforbud...vel...synd. Da får røykerne bare sitte hjemme ALENE, også får vi ikke-røykere kose oss ute uten å bli forpesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir deilig å kunne gå ut på røykfrie plasser..

Befriende å kunne gå ut, uten at det stinker røyk av meg

og klærne mine når jeg kommer hjem...

Jeg har jobbet både som servitør og bartender

og fant all røyken VELDIG irriterende..

Enda jeg røykte selv da..

Blir sikkert mye oppstyr til å begynne med ja,

men slik er det med alt "nytt"..

(har vi ikke en tråd med dette temaet fra før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det gjør det jo mulig for mange som til nå ikke har gått ut å gå ut, og mange som vegret seg kan nå også gå ut. Det gjør det mulig for meg å gå ut uten en pappa paracet på innerlomma, og det gjør det mulig for min mor å gå ut uten å ha to dager med migrene etterpå, kombinert med astma da, selvsagt.

Det gjør det mulig for mange flere å kunne arbeide i denne bransjen, og dwt gjør det mulig for de som arbeider der å ha et arbeidsmiljø vi andre har tatt som en selvfølge i mange mange år (tross alt, det er en stund siden det ble forbudt å røyke annet enn på spesielle røykerom på arbeidsplassene ellers... Røykfritt arbeidsmiljø fortjener disse!

Ja, jeg synes dette er en flott ting jeg, for oss som vil gå ut, og ikke minst for dem som jobber der. Jada, røykerene får nå bare klage, men jeg synes ikke NOE synd på dem.

Om det blir noe effekt av dette, det trur jeg dessverre er en litt annen ting. Det er jo etter loven slik at røyking på utesteder den dag i dag skal være i avlukkede rom. Ser dere det slik mange plasser? Det er kansje hve sin del av rommet, men avskilt er det ikke (og baren er ALLTID i røykedelen!) Dagens røykelov overholdes ikke, og det er jo en viktig grunn til at vi i det hele tatt trenger denne nye! for hadde folket klart å holde den gamle, så hadde det ikke vært SÅ ille som det er i dag.

Jeg håper den får effekt, og jeg håper det blir bra. Det fortjener alle som jobber der, og det fortjener alle vi andre. Alle allergikere, alle astmatikere, alle som bare ikke liker at det stanker av klær og hår, alle som bryr seg om sin egen helse...

Det er nå bare min mening om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare legge til at dersom røykerne får problemer med å være sosiale pga dette, bør de prøve å gå inn i seg selv, for det høres helt sykt ut. det går an å være sosial uten å røyke,akkurat som å være sosial uten å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR IKKE BARE FORBY RØYK I SIN HELHET?

slutte å selge det rett og slett.

håper for min egen del at jeg har sluttet innen den tid, for jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg gidder å gå på cafe uten å få røyke.

det er kanskje barnslig, men, men..

:kul::kul::kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hårreisende å skulle forby røyk 100% på utesteder. Folk må da få lov til å kose seg?!

Dersom barene og restaurantene opplever nedgang i omsetningen på grunn av dette, så kan i verste fall også arbeidsplasser ryke. Vet dere om det er gjort noen kartlegginger av potensielle ringvirkninger for næringen av et slikt forbud?

Nei, la heller dagens ordning bestå - og still i tillegg strenge krav til ventilasjon på samme måte som man gjør med støynivå.

Jeg er forresten ikkerøyker selv, så det er sagt. Men jeg setter pris på sosialt samvær - også med mine røykende venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må ikke-røykere "ofre" seg og sitte i røykosen som er skadelig? Kan ikke røykere "ofre" seg litt nå og ta litt hensyn og heller ta røyken sin hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt tvilende jeg...

Røyker selv og synes selvsagt at dette høres litt kjedelig ut :-? .

Men jeg skjønner godt problemstillingen da. Alle har krav på et røykfritt miljø.

Men som nevnt over vil det muligens bli litt nedgang i ometningen hos utestedene. Og de vil nok merke det når de går glipp av fortjenesten på sigaretter i baren. En 20-pakning koster vel mellom 75 og 100 kroner på utestedene nå. Mange kjøper i baren fordi de ikke gidde å gå ut. Hvis de likevel må ut for å røyke, så stikker de vel likegreit bort i nærmeste kiosk og sparer ganske mange kroner. Dessuten vil det bli en god del springing i dørene og flokker med folk utenfor dørene (=slosskamper og irritasjon).

De går også glipp av vorspielene ja. Tror nok at mange velger å varme opp hjemme hvis de ikke får røyke. Så jevnt over vil folk spare på dette, men det blir nok stille på byen tidlig på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg røyker ikke og det blir godt og slippe røykfulle lokaler der man nesten ikke kan puste. for de som jobber må det være kjempe godt og slippe og gå i det hele dagen. ja hvis de som røyker ikke skal gå ut noe mer, så blir det endelig turen til de ikkerøykerne som ikke går ut nå pga røyken.

men det kommer nok mange protester fra alle de hensynsfulle røykerne. skal tro om vi ikke overlever dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er toppen! Det er nok passiv røyking og lungekreft, KOLS og emfysem som er allerede! Og ikke-røykere kan også få dette fordi DERE røykere holder på slik! Jeg godtar ikke snakk om "stakkars dere med rosa lunger"-preiket! Røyking er farlig og dere VET det! Så ikke pek oss ikke røykere ut som syndebukker i allefall. Det er lov å ta ansvar for helsa si og det burde være mulig å jobbe uten å bli påtvunget røyk!

Og ja,- jeg har faktisk røyket før, men har klart å legge det av meg. Jeg vil være frisk og ha et godt og sunt liv. Dessuten er det mye nok annet man muligens kan få kreft av og jeg bor i et forurenset område. Det holder for meg : - )

(glad jeg kun jobber en gang i måneden på studentkroa!)

Diva :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

bekymringen for nedgang i omsetningen er bare et bevis på hvor "røyker-sentrisk" syn vi har på ting..

tenk på alle som kommer til å gå ut mye mer, da (som meg f.eks!)

der de alt har gjennomført slike røykeforbud (eks California) har det vist seg at omsetningen gikk opp for de fleste.. se så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG RØYKER, men jeg har full forståelse for at ikke-røykere jubler hvis denne nye loven trer i kraft. Personlig tror jeg ikke at dette er gjennomførbart. Da den "nye" røykeloven kom forrige gang, skulle man dele inn lokalene i røyk/ikke-røyk avdelinger. På de stedene jeg går ut, har man satt opp "røyking forbudt"-skilt, men personalet setter allikevel frem askebeger og bryr seg heller ikke om at "alle" røyker der. De vet at de tjener mer penger dersom vi får sitte der og røyke. Skulle det bli kontroll, har de allikevel sitt på "det tørre". Skiltene er jo satt opp...

Og når det gjelder konsekvensene dersom alle utesteder blir røykfrie... ja, det tror jeg absolutt det blir. Man kommer til å holde "voerspiel" hjemme fremfor på kafeer og barer, og enkelte vil sikkert også gå senere ut enn det de ellers ville ha gjort. Og istedenfor å kjøpe seg en halvliter og sette seg ned og ta en røyk, må man nå gå ut og stå der og fryse (altså sparte man DE pengene).

Dessuten er jeg litt engstelig for at det skal bli mere bråk i gatene når folk blir stående utenfor utestedene og røyke.

En dag skal jeg slutte å røyke, men det skal jammen meg være når JEG er klar for det SELV, og ikke på grunn av hverken anti-røyke-kampanjer i blader og aviser eller total-forbud på utesteder. For de fleste røykere er slike ting faktisk bare så provoserende at man får en slik "jeg-skal-jammen-meg-ikke-slutte-pga-dette"-holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PERFEKT

Jeg slutta å røyke for ca et halvt år siden. Og jeg hater å gå ut, for det er nesten uutholdelig hvor lyst jeg har til å røyke når jeg er ute. Så dette er gode nyheter for meg. At jeg kan gå ut uten å bli minnet på røyk hele tiden passer meg bra.

Nå endelig lukter jeg godt, og jeg kjenner hvor grusomt jeg luktet før. Nå fortjener jammen jeg å kunne gå ut å more meg en kveld uten å komme hjem å lukte dritt. At røykere har problemer med dette bryr jeg meg lite om, om de ikke klarer å takle det er dems problem.

det er faktisk utrolig mange som IKKE røyker også, og hadde det åpnet et røykfritt utested i dag, hadde jeg (og helt sikkert mange andre) støtta det 100 %. Så jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem. Røykerene får sitte hjemme da om de ikke takler det, det er andre som kommer til å gå ut å ta dems plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

framtida er røykfri!!

så la oss ikke somle med å komme oss dit.. :)

forlk som insisterer på å være taperer (dvs røyke) må selvfølgelig få lov til det.. men de bør gjøre den slags ekle ting i skjul.. hvor de ikke plager oss andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...