Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
MÅ man levere inn sitt gamle pass når man kjøper nytt, eller kan man beholde det? Mitt er utgått, men jeg vil veldig gjerne beholde det på grunn av gamle stempler og visa.

Du skal levere det inn, siden det skal makuleres. De spør også etter det gamle passet ditt, når du søker om nytt, og hvis du har mistet det må du fylle ut en savnetmelding, og skrive under på at du vil levere det til politiet, dersom det likevel dukker opp.

Jeg har alle mine gamle pass liggende i skuffen, så jeg tror du tar feil her, Eir.

Å makulerer et pass betyr at hjørnet klippes og at det stemples "makulert" på innsiden av passet. Jeg har ihvertfall 4 gamle pass liggende, samtlige er makulert, men ikke kjørt gjennom makuleringsmaskin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har to gamle pass liggende.. de har bare brukt hullmaskinen på det på omslaget.

Sist gang ble jeg t.o.m spurt om jeg ville beholde det eller ikke

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kjenner noen norske statsborgere som bor fast i et annet land og de holdt på å le seg skakk når de hørte hva vi betale for fornyelse av pass. De betalte nemlig bare 250,-. Dette er kanskje verdt å undersøke dersom man skal bosette seg i utlandet for en periode.

Skrevet
Jeg har alle mine gamle pass liggende i skuffen, så jeg tror du tar feil her, Eir.

Å makulerer et pass betyr at hjørnet klippes og at det stemples "makulert" på innsiden av passet. Jeg har ihvertfall 4 gamle pass liggende, samtlige er makulert, men ikke kjørt gjennom makuleringsmaskin.

Reglene har vel blitt noe strengere de siste årene. Men dersom makulering defineres slik du sier så slipper man jo å levere falske savnet-meldinger, ihvertfall.

Skrevet
MÅ man levere inn sitt gamle pass når man kjøper nytt, eller kan man beholde det? Mitt er utgått, men jeg vil veldig gjerne beholde det på grunn av gamle stempler og visa.

Jeg fikk nytt pass nå for noen måneder siden, da mitt gamle var utgått på dato, de tok passet mitt, klippet noen huller idet i hovedsiden der det er bilde og info, og jeg fikk det tilbake igjen uten engang å spør om jeg kunne få det, så det er ikke vits å drive med noen falske forsvinningsgreier for å få beholde passet ditt. :)

Skrevet
Jeg kjenner noen norske statsborgere som bor fast i et annet land og de holdt på å le seg skakk når de hørte hva vi betale for fornyelse av pass. De betalte nemlig bare 250,-. Dette er kanskje verdt å undersøke dersom man skal bosette seg i utlandet for en periode.

Hmm, synes dette høres merkelig ut. Prisen skal da være den samme for alle som skal ha norsk pass.

Uansett leste jeg i Aftenposten i dag at det koster 270 kroner å produsere et pass, det vil si at staten har en inntekt på 720 kroner for hvert pass som utstedes. Kristin Halvorsen har jo uttalt at man kun skal betale de faktiske utgiftene på slike ting, og at det ikke skal være en inntektskilde. Gjenstår å se om hun skal følge opp det i praksis...

Skrevet

De har jo planer om å senke prisene i alelfall på barnepass..

men om dette blir gjort noe med er jo en helt annen sak

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja la meg bare understreke at denne prisøkningen kom i 2004, hm ... hvem satt med makten da tro?

Og det er mulig at prisene for nordmenn bosatt i utlandet har endret seg siden den gangen, men i juni 2004 fikk altså man fornyet sitt pass til en symbolsk pris (sikkert den kostprisen som ble nevnt) i fht. hva vi må betale her hjemme.

Skrevet
Får ta meg en tur og melde passet mitt savnet jeg da... *forbrytersk*

Jeg spurte og fikk beholde mitt gamle. De hullet det med hullemaskin og så var det greit. :)

Skrevet

Hvordan ser "dagens pass" ut?

Får man automatisk elektronisk pass - hvordan ser dette ut?

Skrevet

Jeg tror alle får elektronisk pass nå. (Jeg fikk ihvertfall det.) Og det ser akkurat ut som det gamle, bortsett fra at arket med bildet, navn osv er litt tykkere og med litt annet oppsett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...