dragonfly Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Hva tar de for å fornye passet hos voksene. og hvor lang tid tar det før du får det tilsendt?
Gjest StoreSky Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 990,- står det på www.politi.no Og tiden det tar varierer etter som om det er mange som søker eller ei. Før/i sommerferien er det lengst tid.
Gjest StoreSky Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Veit....fant nemlig ut igår at jeg må ha nytt pass til Australia reisen i juni! I tillegg koster det for å få "turist visum" dit....gah!
T.S Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Hvorfor må passet være gyldig min seks mnd etter reisen? Da er det jo ikke gyldig til det går ut jo...
Gjest StoreSky Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Ikke alle land det gjelder! I noen land må passet være gyldig i minst 3 mnd, andre minst 6 mnd. Men det er kun et fåtall land.
dragonfly Skrevet 9. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2007 Men det er samme når du fornyer det sant? så lenge det er gyldig til du reiser? Noe dritt å måtte punge ut med 1000kr ekstra.
Gjest Kermit Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Er det dyrere å få nytt pass hvis det har gått helt ut når man skal fornye det, eller blir det samme pris uansett?
T.S Skrevet 10. april 2007 #11 Skrevet 10. april 2007 Men det er samme når du fornyer det sant? så lenge det er gyldig til du reiser? Noe dritt å måtte punge ut med 1000kr ekstra. ← Det er jo det som er greia: at det må være gyldig tre til seks mnd ETTEr du har kommet hjem. Til mallorca f eks 6 mnd.
Glitnir Skrevet 10. april 2007 #12 Skrevet 10. april 2007 Til mallorca f eks 6 mnd. ← Det stemmer ikke. Du kan i prinsippet også reise uten pass til Spania selv om det ikke anbefales, men skal ikke ta den diskusjonen her nå. Men å reise helt frem til gyldighetsdato, og ofte også etter denne (litt etter hvem som sjekker) er uansett ikke noe problem.
Glitnir Skrevet 10. april 2007 #13 Skrevet 10. april 2007 Forøvrig kan ikke pass fornyes, bare for å være litt flisespikker. Det er et helt nytt pass du kjøper. De tidligere passene kunne forlenges med seks måneder, men det er jo noe annet.
T.S Skrevet 10. april 2007 #14 Skrevet 10. april 2007 Det stemmer ikke. Du kan i prinsippet også reise uten pass til Spania selv om det ikke anbefales, men skal ikke ta den diskusjonen her nå. Men å reise helt frem til gyldighetsdato, og ofte også etter denne (litt etter hvem som sjekker) er uansett ikke noe problem. ← Det er det man får opplyst på reiseselskapet...
Gjest Bodillen Skrevet 10. april 2007 #15 Skrevet 10. april 2007 Det er det man får opplyst på reiseselskapet... ← Man skal i prinsippet kunne reise uten pass innen Schengen, men i og med at pass er det eneste som godtas som legitimasjon på de fleste flyplasser kan man jo i praksis faktisk ikke reise uten pass.
T.S Skrevet 15. mai 2007 #16 Skrevet 15. mai 2007 Man skal i prinsippet kunne reise uten pass innen Schengen, men i og med at pass er det eneste som godtas som legitimasjon på de fleste flyplasser kan man jo i praksis faktisk ikke reise uten pass. ← nemlig: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=196125
Liskat Skrevet 17. mai 2007 #17 Skrevet 17. mai 2007 Herregud for en pris... Og jeg som tenker å skaffe meg nytt elektronisk pass siden jeg flytter utenlands og tenkte det kunne være lurt å ha det i tilfelle jeg skulle finne på å reise et sted der det trengs før jeg flytter tilbake til Norge... *sukk*
Hu i Svingen Skrevet 17. mai 2007 #18 Skrevet 17. mai 2007 MÅ man levere inn sitt gamle pass når man kjøper nytt, eller kan man beholde det? Mitt er utgått, men jeg vil veldig gjerne beholde det på grunn av gamle stempler og visa.
Gjest Eir Skrevet 17. mai 2007 #19 Skrevet 17. mai 2007 MÅ man levere inn sitt gamle pass når man kjøper nytt, eller kan man beholde det? Mitt er utgått, men jeg vil veldig gjerne beholde det på grunn av gamle stempler og visa. ← Du skal levere det inn, siden det skal makuleres. De spør også etter det gamle passet ditt, når du søker om nytt, og hvis du har mistet det må du fylle ut en savnetmelding, og skrive under på at du vil levere det til politiet, dersom det likevel dukker opp.
Hu i Svingen Skrevet 17. mai 2007 #20 Skrevet 17. mai 2007 Får ta meg en tur og melde passet mitt savnet jeg da... *forbrytersk*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå