Gå til innhold

Ang. nye bidragsregler - og ny samboer for bidragspliktig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg blir samboer med en bidragspliktig ca. 1.mai. Jeg har ingen barn, og vi har heller ingen felles foreløpig.

Er det noen som vet om dette vil påvirke summen på hans bidrag? Foreløpige beregninger fra Trygdekontoret viser at han skal betale kr. 1500 mindre i mnd tilsammen for de tre barna han har (med samme mor)...

Men altså - påvirker det bidraget når vi blir "offisielle" samboere? Og hva hvis/når vi får felles barn? Påvirker det??

Grunnen til at jeg spør er egentlig at HAN lurer... Vi har tatt opp lån, kjøpt bolig, og prøver å planlegge økonomien litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hei,

ja det vil påvirke økonomien deres etter at dere har vært samboere en stund. han får et papir fra trygdekontoret i løpet av høsten hvor han må krysse av for at han er samboer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Okei, takk for svar...

Jeg ble ikke så mye klokere, men :)

Tas det hensyn til gjeld når bidrag beregnes, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kan være at jeg tar feil, men slik jeg har forstått de nye reglene er at BM og BP skal dele de faktiske utgifter til barna.

Ikke en fast prosent som det er pr. i dag.

Da vil jeg tro at bidraget vil være det samme om dere får felles barn - og i hvertfall ikke høyere. :wink:

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må betale høyere bidrag hvis han "deler bolig med en annen voksen person". I min sak må BP betale ca. 1500,- mer fordi han har samboer - UTEN samboer hadde han redusert bidragsevne, mens han MED samboer har full bidragsevne. Prøv bidragskalkulatoren, så finner du ut hva forskjellen blir i deres tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...