Focus Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Hei! Vår situasjon er følgende: Jeg og min eksmann har et barn på 5 år. Vi bor nå i samme by. Han har ny dame og jeg har ny mann med egen unge på 7 år. Min mann bor i nabokommunen, hvor sønnen går på skole. Han og ekskona har også delt omsorgsrett for barnet, slik som oss.... Nå har vi tenkt å flytte sammen, men får en utfordring med tanke på barna. Vi kan ikke ta dem ut av sine skoler, så det må nok bli en del kjøring på oss på den ungen som ikke går på skolen i den kommunen vi kommer til å bosette oss i... Så kommer problemet at en bare får tilbud om SFO plass til de går i 4.klasse....Hva skal da den ungen som går på den skolen enn ikke bor i gjøre frem til en av oss er ferdig på jobb?? Og hva med fritidsaktiviteter som fotball, håndball osv.... Uff, blir litt oppgitt av å tenke på dette... Er det andre som er i samme situasjon som kan fortelle hvordan dette livet egentlig fungerer? Går det bra? Er det mange komplikasjoner? Og ikke minst, hvordan takler barna det? Er svært takknemlig for svar!!
Wildy Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Det første som slår meg er at det må bli ganske tungt for det barnet som skal gå på skole i en annen kommune. Transport til og fra skole lar seg alltids ordne. Men hva med kontakt med klassekamerater utenfor skoletid? Vi bor i en stor skolekrets, og bare det kan være utfordring nok på ettermiddagene når tidskabalen skal gå opp, alle skal rekke det de skal være med på og noen skal hentes\bringes.
mumrik Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 Hei! Vår situasjon er følgende: Jeg og min eksmann har et barn på 5 år. Vi bor nå i samme by. Han har ny dame og jeg har ny mann med egen unge på 7 år. Min mann bor i nabokommunen, hvor sønnen går på skole. Han og ekskona har også delt omsorgsrett for barnet, slik som oss.... Nå har vi tenkt å flytte sammen, men får en utfordring med tanke på barna. Vi kan ikke ta dem ut av sine skoler, så det må nok bli en del kjøring på oss på den ungen som ikke går på skolen i den kommunen vi kommer til å bosette oss i... Så kommer problemet at en bare får tilbud om SFO plass til de går i 4.klasse....Hva skal da den ungen som går på den skolen enn ikke bor i gjøre frem til en av oss er ferdig på jobb?? Og hva med fritidsaktiviteter som fotball, håndball osv.... Uff, blir litt oppgitt av å tenke på dette... Er det andre som er i samme situasjon som kan fortelle hvordan dette livet egentlig fungerer? Går det bra? Er det mange komplikasjoner? Og ikke minst, hvordan takler barna det? Er svært takknemlig for svar!! ← Hei Hadde det vært meg hadde jeg satt barna aller først; og bosatt meg nærmest skolen. Hvis barna går på forskjellige skoler hadde jeg bosatt meg midt imellom de to skolene. All den kjøringen du beskriver ville jeg for all del forsøkt å unngå. Da ville jeg heller ha valgt en annen skole til barnet. Det er tøft i begynnelsen, men blir det beste etterhvert. Lykke til
Focus Skrevet 3. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2007 Hei Hadde det vært meg hadde jeg satt barna aller først; og bosatt meg nærmest skolen. Hvis barna går på forskjellige skoler hadde jeg bosatt meg midt imellom de to skolene. All den kjøringen du beskriver ville jeg for all del forsøkt å unngå. Da ville jeg heller ha valgt en annen skole til barnet. Det er tøft i begynnelsen, men blir det beste etterhvert. Lykke til ← Men vi kan jo ikke ta noen av dem ut av skolen... De bor jo annenhver uke hos mor og far, så da blir samme problemet når de skal bo den andre uka hos den andre av foreldrene. Uff, så kompliserte greier... Må legges til at det bare er 20 min. kjøretur fra disse plassene da...
Gjest Elfrida Skrevet 3. april 2007 #5 Skrevet 3. april 2007 Har 5-åringen begynt på skolen da? Kan ikke h*n begynne på samme skole som 7-åringen? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Focus Skrevet 3. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2007 5 åringen begynner på skole til høsten, men har en far som bor samme sted som meg akkurat nå (ikke der som 7 åringen går på skole). Hvis jeg tar med meg 5 åringen til nabokommunen, vil hun måtte reise frem og tilbake annenhver uke når hun ikke er hos meg. Vi har delt omsorg for barnet, annen hver uke (50/50). Det er det som er så komplisert og vanskelig her.
Gjest niomi Skrevet 3. april 2007 #7 Skrevet 3. april 2007 Hva med å la far overta hovedomsorgen, så kan du være helge- og feriemamma? Jeg trro faktisk det er bedre for barnet, for med pendling annenhver uke gjør barnet rastløs. Kunn annenhver uke h*n kan være med vennene sine utenom skole/SFO. Kun annenhver uke det er enkelt å komme til/fra korpsøvelser/fotballtrening. Etc. Hadde du villet leve som en kasteball på denne måten? PS: Jeg syns delt bosted er supert, så lenge foreldrene bor innen samme skolekrets. Men velger man å bo i forskjellig skolekrets (og da tenker jeg større skolekretser enn i Oslo sentrum), bør man også ta konsekvensene av det, og la barnet ha en stabil hverdag.
Far til 2 Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Jeg støtter niomi's mening, men er av den formening at felles omsorg KAN benyttes også for barn som ikke har foreldrene boende i umiddelbar nærhet. I dette tilfellet blir det imidlertid snakk om flytting så langt at barnet mister det etablerte nærmiljøet og venner, barnehage (som det kansje skal gå på skolen sammen med ?). Det gjør flyttingen mer komplisert. Uansett valg skal dere ha ros for at dere ser barnets behov for et nært forhold til foreldrene som et viktig punkt, og at du ikke velger å flytte før "hver stein er snudd" for å finne alternative løsninger. Lykke til.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 Jeg hadde dumpet typen før jeg ville ha valgt å bli helgemamma. Seriøst. For meg går ungene foran alt, det gjelder også kjærester.
Helen Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Jeg har delt omsorg for min sønn som går i 5. klasse, han bor ei uke hos meg og ei uke hos far. Vi bor 4 km fra hverandre med skolen i midten. Hvis jeg hadde flyttet ut av kommunen så hadde jeg tenkt på barnets beste og latt far fått overta omsorgen. Han hadde ikke fått det bra med så mye kjøring og kontakt med klasse kompisene bare annenhver uke. Det hadde også blitt veldig vanskelig med tanke på fritidsaktiviter. Selv om jeg er veldig glad i min sønn hadde jeg alikevel "ofret" meg for at han skulle hatt det bra, noe annet hadde vært egoistisk av meg.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2007 #11 Skrevet 3. april 2007 Ofret deg? Jeg mener å ofre seg er å beholde 50/50-omsorgen.
Focus Skrevet 3. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 3. april 2007 Hmmmm.......takk for svarene. Jeg tror ikke jeg hadde klart at barnet mitt bare var hos meg annenhver helg....Tror ikke hun hadde likt det heller. Jeg hadde følt at jeg sviktet henne, og det er vel den verste følelsen foreldre kan ha...Uff, dette er vanskelig!!! Søkte på noen lignende emner her inne under "søk". Fikk ikke opp så mye, men så at det var et par andre som gjorde det samme, kjørte barnet til og fra skolen den uka de hadde ungen. Det er jo flere og flere som velger delt omsorg fro barna nå til dags når de går fra hverandre. Lurer så på hvordan de klarer å løse dette problemet. Alle kan vil ikke bli boene i samme kommune? Det er jo noe jeg også hadde ønsket skulle fungert for oss da...
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2007 #13 Skrevet 3. april 2007 Kan det være lurt å spørre barnet hva hun ønsker?
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2007 #14 Skrevet 3. april 2007 Til Focus; det er vel ikke bare sånn at du hadde følt at du hadde sviktet barnet. Hva tror du barnet hadde følt, dersom en ny mann hadde blitt valgt foran tiden med henne?
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2007 #15 Skrevet 3. april 2007 Og, ja. Jeg har vært i samme situasjon.
mumrik Skrevet 3. april 2007 #16 Skrevet 3. april 2007 Men vi kan jo ikke ta noen av dem ut av skolen... De bor jo annenhver uke hos mor og far, så da blir samme problemet når de skal bo den andre uka hos den andre av foreldrene. Uff, så kompliserte greier... Må legges til at det bare er 20 min. kjøretur fra disse plassene da... ← Går det an å bosette seg midt i mellom, sånn at det kun er 10 min kjøretur til hver av skolene?
Focus Skrevet 3. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. april 2007 Hilde K S; vet ikke om jeg forstod deg rett, men at jeg hadde valgt en annen mann forran tiden med henne ville jo være å svikte henne. Jeg føler det iallefall sånn, og det hadde sikker hun også følt. Jeg kommer til å spørre henne og snakke med henne om det med flyttingen, men å vektlegge valget på hva hun sier vet jeg ikke om er det rette. Et barn på 5 år forandrer meningene sine hele tiden, opp etter hvilket humør eller setting hun er i. Uansett er det ikke snakk om flytting dette året. Bare tenker litt lengre frem i tid før jeg etablerer meg for mye.... Føler enn må ta sånne hensyn, problemer, utfordninger eller hva enn skal kalle det, litt på forskudd...
mumrik Skrevet 3. april 2007 #18 Skrevet 3. april 2007 Hmmmm.......takk for svarene. Jeg tror ikke jeg hadde klart at barnet mitt bare var hos meg annenhver helg....Tror ikke hun hadde likt det heller. Jeg hadde følt at jeg sviktet henne, og det er vel den verste følelsen foreldre kan ha...Uff, dette er vanskelig!!! Søkte på noen lignende emner her inne under "søk". Fikk ikke opp så mye, men så at det var et par andre som gjorde det samme, kjørte barnet til og fra skolen den uka de hadde ungen. Det er jo flere og flere som velger delt omsorg fro barna nå til dags når de går fra hverandre. Lurer så på hvordan de klarer å løse dette problemet. Alle kan vil ikke bli boene i samme kommune? Det er jo noe jeg også hadde ønsket skulle fungert for oss da... ← Jeg hadde heller ikke klart å "gi bort2 omsorgen til pappaen dersom jeg ble skilt. Jeg hadde også prioritert barna MYE høyere enn kjæresten.
Focus Skrevet 3. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 3. april 2007 Går det an å bosette seg midt i mellom, sånn at det kun er 10 min kjøretur til hver av skolene? ← Njaaa....interessant spørsmål som jeg egentlig ikke hadde tenkt over.... Vi har liksom vært mer på enten den ene plassen eller den andre, slik at et av barna iallefall får sitt nærmiljø hele tiden. Grunnen til at jeg snakker om at det blir jeg som må flytte, er fordi jeg jobber i den byen min datter skal gå på skolen, så da kjører og henter jeg uansett hver dag. I tillegg bor hele slekta til faren hennes der, slik at hun har kort avstand til dem når tiden kommer at hun ikke får tilbud om SFO plass. Ungen til han nye mannen min har ingen av disse fordelene. Faren jobber et annet sted, slik at gutten går til skolen selv, men har ingen steder å gå etter skoletid....
jomfrua Skrevet 4. april 2007 #20 Skrevet 4. april 2007 Problemstillingen for BARNET er akkurat den samme om dere bosetter dere ved den andre skolen eller i midten. Alt dere diskuterer her er hvordan det kan bli lettest praktisk for de voksne. Barnet sitter med de samme konsekvensene og betaler prisen for dette i form av å bli flyttet ut av sitt nærmiljø og ikke få kontinuerlig miljø. Jeg synes det er egoistisk av denne moren og vurdere en slik løsning så lenge hun har 50/50 deling. Det er barnet som må betale prisen og alt som diskuteres er hvordan de voksne skal få det lettest mulig praktisk sett. Ett barn som er 5 år i dag........tida går kjempe fort. Fokuset til barnet endres veldig fort i de neste årene; skole, venner, foreldre, aktiviteter, miljø........ deres prioriteringer/behov endres. Jeg tror du fort vil få et barn som dras ut og inn av ett miljø og får ikke ordentlig sosiale relasjoner/kontinuitet i relasjoner og derav blir en halvveis outsider. Barnets pris for mors kjæreste. Så hvis intensjonen er å gjøre det beste for ditt barn: Sett barnet og dets behov før dine. Ikke kall det noe annet. Kall en spade en spade og gjør dine vurderinger. Jeg tror med din løsning så vil også barnet etter en stund si stopp og ønske en mer kontinuitet i sin verden av venner........ for slik endres behovene til barn. Gi barnet ditt ett godt utgangspunkt, det fortjener det, gjør det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå