Imax Skrevet 28. februar 2003 #1 Del Skrevet 28. februar 2003 Vet det har vært diskusjoner på dette før, men jeg tar det opp igjen: Vi hadde tenkt til å skrive "Festantrekk" på innbydelsen (både kjønnsnøytralt og mer moderne enn "mørk dress" osv). Men så ringer en venninne til meg som har fått invitasjon fra noen andre og hun skjønte ikke noen ting av at man skriver antrekk i invitasjonen. På vestlandet er visstnok dette ikke så vanlig, så jeg tenkte: Er det like greit å kutte det ut? Folk vet jo at når det er bryllup så pynter man seg, og de som ikke pynter seg "nok" gjør nok det uavhengig av hva man skriver i invitasjonen. Mitt spørsmål er derfor: Er det greit å ikke si noe om antrekk i det hele tatt? Og så får man heller svare hvis folk spør.... PS! Min venninne fikk invitasjon "smoking" - og det må jeg si at i dag er fullstendig unødvendig! Veldig mange unge menn har ikke smoking, og det er for mye forlangt at de skal kjøpe seg det. Så dersom du skal ha et veldig formelt bryllup, skriv ihvertfall smoking/mørk dress. Det er trist når de inviterte synes det er vanskelig å vite hva de skal gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 28. februar 2003 #2 Del Skrevet 28. februar 2003 Jeg synes det er kjempekjekt at det står antrekk i invitasjonen jeg, ellers kan man jo risikere at gjestene pynter seg veldig forskjellig og som gjest hadde jeg ikke likt og vært overpyntet eller underpyntet. Vi skrev antrekk: pent i våre invitasjoner. Synes det var greit å ha antrekk og at dette var greit å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. februar 2003 #3 Del Skrevet 28. februar 2003 Skikk og bruk når det gjelder antrekk er mye brukt som benevnelse, men veldig lite skjønt, forstått og fulgt. Skal selv i en flott middag om en stund, antrekket er mørk dress, dette er en anledning jeg har ventet på i månedsvis, og jeg vil pynte meg - big time - og kommer til å kle meg opp mot smoking. Nå er dette en offisiell sammenheng, så jeg fornærmer ingen personlig. Men jeg ville aldri drømt om å gjøre dette i fx et bryllup. Står det mørk dress, kler jeg meg mørk dress, og min mann ville heller aldri kommet i smoking. Vi brukte ikke dette da vi inviterte, men fortalte hva vi skulle gifte oss i - og så fikk det være opp til folk hva de ville. Jeg har også vært i bryllup hvor antrekket var "det fineste du har" - det var moro. Man skal følge antrekk om det står - noe annet vil være å fornærme vertskapet. Men som vertskap skal man tenke på at noen har flotte antrekk i skapet som de aldri får brukt for de gjerne er for fine. Eller folk som ikke har det, og ikke har råd til å kjøpe en kjole til antrekk smoking. Så inviter med antrekk "det fineste du har" - eller mørk dress/smoking. Folk skjønner uansett at man skal pynte seg. Men noe må det stå, hvis ikke kan man fort føle seg dum. Tenk hvis i den slekta det alltid er en selvfølge hva man kler på seg bryllup og man kommer overpyntet - eller underpyntet, for der du kommer fra er det vanlig med en pen sommerkjole, og dit du kommer er bunad - evt lange kjoler en selvfølge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 28. februar 2003 #4 Del Skrevet 28. februar 2003 Så inviter med antrekk "det fineste du har.... Vil bare minne folk om at *Perser* og mannen skrev dette i sine invitasjoner, noe som resulterte i at søsteren hennes ønsket å gå i brudekjolen sin i *Persers* bryllup. Så dette er noe som kan misforstås veldig også… Bare ment som en liten NB til de som sønsker å skrive dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 28. februar 2003 #5 Del Skrevet 28. februar 2003 Vi skrev ikke noe vi. Vi ønsker at folk skal ha råd til å komme uansett og vil ikke at de skal ha masse ekstra utgifter for å kunne komme (vet jo at mange har kostnader uansett i forbindelse med reising og sånt..) Dessuten vet folk flest hvordan de skal kle seg i bryllup. Så får vi heller svare de som spør og så langt har vi ikke fått noen spørsmål. Nå må jeg legge til at vi har en SVÆRT avslappet holdning til det her og at vi ikke er så opptatt av skikk og bruk. For oss kan gjestene godt komme i rød, kort kjole... Vi er mer opptatt av at folk skal kle seg i noe de trives i sånn at vi alle kan ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolibri Skrevet 28. februar 2003 #6 Del Skrevet 28. februar 2003 Vi skal ikke skrive noe om antrekk i våre innbydelser, og vi tenker veldig sånn som Meta skrev i innlegget over her. Det viktige er at de kommer og kan være der sammen med oss, ikke hva de har på seg. Hvilken farge og stil det er på klærne er opp til gjestene selv. Dessuten er jo folk rimelig bevisste på hva det er vanlig å ha på seg i et bryllup, og jeg har aldri hørt om noen som har kommet i bryllup i olabukse og collegegenser heller . Nå skal det sies av vi er veeeldig lite opptatt av skikk og bruk altså, og vil gjerne ha en litt uformell fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. februar 2003 #7 Del Skrevet 28. februar 2003 Synes "antrekkskodene" er veldig greie å forholde seg til, jeg. Smoking/mørk dress er veldig greit i større kirkebryllup. Det tilsier valgfri kort/lang kjole (Dog ikke gallakjoler med dyyyyp utringning og stort brusende skjørt ) på damene og en pen dress evt. smoking på herrene. "Det fineste du har" er også en litt morsom og helt grei vri. Om noen greier å tolke dette dit hen at de kan ta på seg brudekjole, så er det vel de som har et problem og ikke de som har skrevet dette i invitasjonen :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. februar 2003 #8 Del Skrevet 28. februar 2003 Vil også nevne at vi i våre bryllupsinvitasjoner (Formiddagsbryllup på Tinghuset) skrev "Dagligantrekk". Dette betyr drakt m/bukse el. skjørt evt. en enkel kjole på damene og pene bukser og jakke på herrene. Alle med en smule oppdragelse vet at dette ikke betyr jeans og collegegenser! Skikk og bruk er faktisk ikke gammeldags! Det er tvert i mot en fin ting som får bl.a. selskapelighet til å gli lettere uten de store flausene samtidig som det faktisk er en fin måte å bevare kulturen vår på. (Hva som er skikk og bruk kan selvfølgelig variere fra landsdel til landsdel). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paff Skrevet 28. februar 2003 #9 Del Skrevet 28. februar 2003 Vi har ikke opplyst om anntrekk i innbydelsene våre. Vi er ikke vant til slike betegnelser og regner med at alle skjønner at man pynter seg når man skal i bryllup! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 28. februar 2003 #10 Del Skrevet 28. februar 2003 "Det fineste du har" er også en litt morsom og helt grei vri. Om noen greier å tolke dette dit hen at de kan ta på seg brudekjole, så er det vel de som har et problem og ikke de som har skrevet dette i invitasjonen :o Veldig enig i akkurat det, men det var ment som en liten påminnelse om at det faktisk kan komme til å skje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. februar 2003 #11 Del Skrevet 28. februar 2003 Alt kan skje... Har faktisk sett folk i bryllup i grilldress jeg fordi det ikke sto noe på invitasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 28. februar 2003 #12 Del Skrevet 28. februar 2003 Unnskyld meg, men folk med noe mellom øra dukker ikke opp i grilldress eller olabukse i et bryllup uansett om det står noe på invitasjonen eller ei. Såpass tillit velger jeg å ha til våre gjester at jeg tror de er smartere enn som så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. februar 2003 #13 Del Skrevet 28. februar 2003 Selvfølgelig gjør de ikke det, meta! Poenget var at noen rett og slett ikke eier folkeskikk og det hjelper lite hva man skriver og ikke skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 28. februar 2003 #14 Del Skrevet 28. februar 2003 Vi skrev ingenting om antrekk, nei. Har selv aldri fått invitasjon med 'krav' om antrekk i, jeg... (Men jeg er jo fra vestlandet da, så det kan jo være derfor... men har jo vitterlig vært i bryllup i andre landsdeler også...) Helt ærlig så tror jeg det kan føre til minst like mye trøbbel hvis man skriver kleskode, jeg. Da blir det sånn 'OI - er dette fint nok da? Eller er det for fint...' Man vil jo selvsagt gjøre som det står! Når det ikke står noe, bruker man det man føler seg vel i, og som man vet passer i et bryllup. Og hvis man lurer, spør man noen av de andre gjestene på forhånd, ikke sant? (Gjør iallefall jeg... Tør f.eks. aldri gå i bunad hvis ikke jeg vet at noen andre også gjør det...) Må også si at det formelle ikke er så viktig for oss... Ekspeditøren på en brudesalong syntes det var helt horribelt at min kjøre skal gifte seg i vanlig sort dress. 'TENK om noen av gjestene har smoking! Noe så pinlig!!' Jeg bare lo... (For det første: Jeg VET at ingen av gjestene komemr i smoking. For det andre: Tror neppe det ville blitt opplevd som særlig pinlig...) Men det er oss, og våre gjester. Dere vet hvem dere inviterer, og kjenenr dere selv. Hvis dette er noe dere ønsker, så skriv i vei! Det var aldri aktuelt for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Y-1 Skrevet 1. mars 2003 #15 Del Skrevet 1. mars 2003 Da vi giftet oss, skrev vi 'antrekk: ja takk!' Og syntes selvfølgelig vi var svært festlige, hehe. Gjestene kom da heldigvis påkledd. Folk pynter seg til bryllup og går i noe de føler seg vel med, forhåpentligvis. Og å føle seg vel, det er hele greien spør du meg. Hvem sitt antrekk som er i fokus den dagen er jo uansett.... BRUDENS! Hurra! Vi hadde et abnormt vellykket/festlig/høytidelig/personlig/morsomt bryllup. Mener at med mindre man går for et bestemt tema, skal man bare la folk pynte seg slik de vil. La personlighetene og varmen råde! Brudeparet selv har veldig nok med seg selv og sjekker ikke akkurat antrekket på gjestene, nei. Hehe. Til lykke alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
it Skrevet 3. mars 2003 #16 Del Skrevet 3. mars 2003 Hei Vi hadde overhode ikke tenkt på antrekk for gjensten inntil svigermor spurte oss hva vi mente om den saken. Hun syntes det var helt nødvendig å ha med antrekk i innbydelsene slik at folk fikk en retningslinje for hva de skulle ha på seg. Dette blir helt feil for oss og vi har ikke tatt med noe om antrekk i innbydelsene. Vi føler at vi kjenner alle så godt og gjestene kjenner oss så vi er ikke redd for at noen kommer i "grilldress" eller "brudekjole". Regner med at folk flest selv finner ut hvordan de vil kle seg til vårt bryllup. Men har jo skjønt det at det er viktig/naturlig for mange at dette er nevnt. Hvis vi får spørsmål om antrekk så får vi helle svare så godt vi kan. For oss er det naturlig å kle seg i fin dress/kjole til et bryllup. Krever ikke noen smoking eller galla-kjole, da det ikke er helt vår stil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå