Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eg drikker ikkje brus eller juice i vekene.. berre fredag og lørdag.

Drikker 2 liter vatn kvar dag, spiser 3-4 ganger for dagen.. ikkje pizza,pita,taco  og lignende i vekene..

Snop og chips blir det lite av, maks fredag og lørdag.. men spiser aldri masse av det!

Nåke diett eller veging av mat kommer eg aldri til å holde ut, har prøvt men går berre ikkje.. har ikkje lyst å ver heilt hysterisk når det gjelder mat og drikke, kommer ikkje til å holde ut med det resten av livet uansett liksom!  :sjenert:

Reality check!

Mange gode tips i denne tråden, men du trenger i hovedsak en ny innstilling som Teresa B sier. Hvis du VIRKELIG vil ha resultatene dine er du nødt til å bli det du kaller "hysterisk", selv om det i et komparativt lys ikke er særlig hysterisk i det hele tatt. Du må innse at en fin kropp ikke kommer gratis.

Jeg liker innstillingen "My body is my temple". Utfra innleggene dine er du tydeligvis ikke komfortabel i din egen kropp, men heller ikke disturbed nok til å gjøre hva som helst for å forandre på det.

Jeg skal ikke fortelle deg at det ikke er enkelt å forandre på det. Det gir mulighet for å rasjonalisere deg selv bort fra det resultatet du vil ha. Det er enkelt å forandre på alt.

- Du bestemmer deg for at NÅ er det NOK.

Det er virkelig så enkelt. "Bakdelen" er at man må ta ansvar for det som skjer.

Når du klarer å forandre innstilling vil du bli indre motivert til å utdanne deg om kosthold og trening.

En liten motivasjonsplan:

1) Slutt å rasjonalisèr! Ingen flere unnskyldninger, vær ærlig med deg selv. GET DISTURBED! Bruk gjerne smerte og stygt språk til å motivere deg selv.

2) Bestem deg:

Hvilket resultat vil du ha? Nøyaktig hva vil du ha?

Til hvilket formål vil du ha det? Hvorfor vil du ha det?

3) Den nøyaktige planen

Hva kan du gjøre for å motivere deg til å holde planen?

4) Finn ut hva dine begrensende overbevisninger er.

5) Skap en vinnende formel:

Ikke for rigid i begynnelsen. Du kan ikke gjøre alt over natta.

6) "Hva kan jeg gjøre for å gjøre prosessen til en positiv opplevelse?"

7) DO IT!

8) Ikke la andre ødelegge din suksess med sine holdninger

Noe "fruity" kanskje, men det fungerer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
Bruk gjerne smerte og stygt språk til å motivere deg selv.

Øh. Det er ikke motiverende for meg i hvert fall. Hva mener du egentlig med dette? Eksempler?
Skrevet
Øh. Det er ikke motiverende for meg i hvert fall. Hva mener du egentlig med dette? Eksempler?

Nei - jeg er klar over at det ikke fungerer for alle, men det er allikevel verdt å prøve det ut. "Dette er ikke meg"-holdninger kommer man ingen vei med. Prøv det, og hvis det ikke fungerer - dropp det.

Det jeg mener er at hvis du skal ned mye i vekt, og du sier til deg selv:

"Veeeel, jeg kunne vel trengt å miste et par kilo her og der, kanskje, kanskje kanskje."

Hva med å si som Tony Robbins?

"NO, your ass is the size of ALASKA!" :)

Eller noe litt mindre ekstremt:

"Jeg MÅ gå ned i vekt. Min nåværende situasjon gjør at jeg føler meg helt for jævlig ELENDIG. Det er farlig for helsa osv".

Nå kommer selvsagt noen til å si at "da kommer jeg til å føle meg enda verre". Hva er verst? Å føle seg passelig ukomfortabel resten av livet eller så ukomfortabel at man gjør noe med situasjonen nå?

Jeg oppfordrer ingen til å føle seg elendig hele dagen. Faktisk så gjør jeg mitt for å føle meg fantastisk hele tiden - og det gjør jeg for det meste. Allikevel er jeg klar over de områdene i mitt liv jeg ikke er fornøyd med, og MÅ gjøre noe med.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Spiser heilt vanlig..

Frokost: 2brødskiver (kneip eller grovt) med litt smør og ost ,ett lite glass lettmelk.

Middag: to talerkner heimelaga grønnsakssuppe eller gryterett

Kvelds: 2 brødskiver med salami og litt smør og ett glass lettmelk.

Dette er altfor lite. ikke rart du ikke går ned.

Når det gjelder trimmen din, så er 20 minutter trim det som anbefales for å holde vekten.

Det du spiser er maks 1200 kalorier?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg hadde sultet ihjel på den dietten din.

• 3 uker senere...
Skrevet

:sur:

Ok, viss eg spiser 5 måltider for dagen

-Havregrynsgrøt eller 2knekkebrød med kokt skinke til frokost

-1 skive grovbrød med ost og en yoghurt eller berre go`morgen yoghurt til lunsj

-Kylling med salat/grønsaker

-2 knekkebrød med kaviar kveldsmat

-Frukt en eller annen gang på dagen..

Kor lang tid vil det ta med det kostholde og den treningen eg har begynnt med før eg ser resultat?

Kan iallfall prøve det fram til sommeren.. må vell berre bite i det sure eple å sjå om det virker! :sjenert:

Skrevet

Fryktelig lite mat. Jeg vet ingenting om verken vekt, høyde, cm eller fettprosent på deg, men jeg sender deg et oppsett på melding.

Skrevet

Er 177cm og veier rundt 68 kg. Fett % veit eg ikkje.. Men har regnet ut på kalorikalkulatoren på iform.no at eg skal ha 1750kcal og viss eg spiser det eg skreiv litt lenger oppe ligger eg på 1500kcal....

Skrevet (endret)
Er 177cm og veier rundt 68 kg. Fett % veit eg ikkje.. Men har regnet ut på kalorikalkulatoren på iform.no at eg skal ha 1750kcal og viss eg spiser det eg skreiv litt lenger oppe ligger eg på 1500kcal....

At du bare skal ha 1750 kcal om dagen høres veldig lite ut. Da er du isåfall veldig inaktiv. Spiser du kun 1500 kcal om dagen så dekker du knapt basalbehovet til kroppen (det vil si å holde organer gående samt holde kroppsvarmen). Da sulter du og kroppen vil reagere på det med å senke forbrenningen.

Jeg tror du nok forbrenner over 2000 kcal om dagen. Er du litt aktiv kan du forbrenne opp mot 2500 kcal om dagen. Så om du spiser en 1800-2000 kcal om dagen så burde du kunne gå ned i vekt samtidig som du ikke sulter.

Spis ofte og ikke så mye hver gang. Begrens inntaket av raske karbohydrater (brød, pasta, ris etc.) så vil du nok se resultater. Hvor mye går du hver dag og hvor ofte trener du?

Endret av Paladin
Skrevet

har ikkje jobb, og er veldig lat.. blir masse sitting framfor data og tv! Prøver å trene 5-6 dager i veka! Treningsplanen står nesten heilt i begynnelsen av diskusjonen!

Gjest Kristin_
Skrevet
ehh.. ok.. er ikkje berre det eg gjer altså! 

Her er ka eg gjer i veka:

Mandag: pilates 20min, magetrening i 15 min + 10 min armer

Tirsdag: Sykle/gå 1time (blir svett og andpusten men kan snakke i korte settninger), rumpe og lår øvelser 30 min

Onsdag: pilates 20min, magetrening i 15 min + ryggtrim 10 min

Torsdag: Sykle/gå 1time, rumpeøvelser

Fredag: Pilates 20min, magetrening i 15 min + 10min armer

Lørdag: Sykle/gå 1time, lårøvelser

Søndag: FRI :sjenert:

Er det forlite mener dere?

Jeg ville begynt med tyngre styrketrening. Det får opp forbrenningen, også når du er i ro. Dessuten sier "rumpeøvelser" "lårøvelser" og "10 min armer" meg ingenting om øvelsene dine er noe særlig gode, eller om du kjører øvelser som er effektive. Hvis du hadde gitt meg noen øvelser å gå etter eller liknende er det mye enklere å vurdere om opplegget er bra eller ikke :)

1) Slutt å rasjonalisèr! Ingen flere unnskyldninger, vær ærlig med deg selv. GET DISTURBED! Bruk gjerne smerte og stygt språk til å motivere deg selv.

Nei nei nei nei nei! Kjeft og negativitet gjør ingenting positivt når man skal gjøre en innsats med kroppen sin. Bruke smerte til å motivere deg selv? Hva faen?(unnskyld språket) Selvstraff er bare latterlig, og å opparbeide kroppsforakt gjør ingenting bra med selvfølelsen og psyken. Å straffe seg selv med smerte i slankeøyemed gir skremmende spiseforstyrrelses-assosiasjoner.

Jeg tror ikke det er så mange som lyver for seg selv foran speilet, men de lyver gjerne for andre om hva de selv syns om egen kropp. En ting er å innse at man har en jobb å gjøre, og legge innsatsen opp deretter, og å gi blaffen i unnskyldningene, det er jeg helt enig i. En helt annen ting er å legge opp til negativitet i prosessen, som bare blir latterlig. Jeg hadde ikke kommet verken i bedre form eller fått større treningsmotivasjon av å si i speilet "kom deg på trening din feite ku".

Gjest Kristin_
Skrevet

Okei, du har fine øvelser til mage og rumpe i hvertfall :) Men de to desidert mest effektive øvelsene for rumpe og lår er definitivt knebøy og utfall, uansett hvordan du vrir og vender på det, så de bør alltid være med i et lår/rumpeprogram.

Armhevninger tar strengt tatt mest på bryst, og ikke så veldig mye på armene. (det spørs selvsagt veldig hvor brede man tar dem, brede tar mest på bryst og smale mest på triceps) Å slenge inn en øvelse eller to til for armer og skuldre, hadde ikke skadet.

Skrevet

Jeg synes det er ypperlig å være litt "slem" med seg selv for å få gjort ting. "Kom deg ut, di feite ku" er mer i tråd med hodet mitt enn "fordi du fortjener det". Jeg antar at de fleste ikke er så sarte at de blir fornærmet av seg selv.

Skrevet (endret)
Nei nei nei nei nei! Kjeft og negativitet gjør ingenting positivt når man skal gjøre en innsats med kroppen sin. Bruke smerte til å motivere deg selv? Hva faen?(unnskyld språket) Selvstraff er bare latterlig, og å opparbeide kroppsforakt gjør ingenting bra med selvfølelsen og psyken. Å straffe seg selv med smerte i slankeøyemed gir skremmende spiseforstyrrelses-assosiasjoner.

Jeg har også sagt at det ikke nødvendigvis kommer til å fungere for alle, men folk blir motivert av forskjellige ting. Det sies tross alt at det er de misfornøyde som driver verden videre, selv om jeg i mange tilfeller er uenig med det. I det øyeblikket man er fornøyd mener jeg allikevel at man ofte har tapt. Ingen forandrer en vinnende formel, eller hvis de oppfatter den som vinnende. Jeg vet at det høres grusomt ut, men jeg snakker ikke om smerte som i "jeg er deprimert og vil ta livet av meg", mer i retning av "det er på tide å ta tak i dette området og innse at det er på tide med en oppussing samme hvor vondt det vil gjøre". Utenfor komfortsonen er det som oftest ikke særlig komfortabelt. I det øyeblikket du har forkastet en fremgangsmetode er du et fattigere menneske. Det vil aldri være noe som fungerer i alle situasjoner. Jeg er tilhenger av å bruke alle tilgjengelige ressurser.

Endret av W. Wallace
Skrevet

Økt muskelmasse øker forbrenningen, derfor er det smart å trene styrke i kombinasjon med kondisjon. Utfall, knebøy etc hjemme i stua er effektivt inntil et visst punkt. For å få progresjon må du til slutt gå over til vekter, dersom du ønsker mer fremgang. Og slapp av, liten fare for at du får så store muskler at det blir stygt.

Problemet til folk er ofte at man bruker faktisk endel tid på trening, men man bruker tiden feil, og da blir man frustrert og gir opp. Kropper tilpasser seg en gitt mengde trening relativt kjapt, og ønsker du fremgang og ikke vedlikehold, må du hele tiden utfordre kroppen din.

Det er riktig at det må kombineres med riktig kosthold, men riktig koshold alene hjelper ikke. Kroppen trenger utfordringer hele tiden for å se nye resultater.

Det er også viktig å ha nok energi til å holde den intensiteten det kreves. Og energi hentes i hovedsak fra karbo lageret ditt. Det tar ca 20 min før kroppen klarer å hente energi fra fettlageret, og da i kombinasjon med energi fra karbo lageret.

Energi i mat får vi fra karbohydrater, fett og protein, og husk at alt overskudd lagres som fett, uansett hvilken form det inntas i.

Likevel, får du i deg for lite energi, tror kroppen det er krise, og den sparer på det du har.

Det er ikke lett å gå ned i vekt, mye som skal kombineres, men det er fullt mulig.

:trene:

Skrevet

jeg vil ikke være kjip...men du må begynne å trene styrke. Det får opp forbrenninga! Og kutte ned på kondisjons treninga. Det er også bra! Men bytt ut to av dagene med hard styrketrening, så kan jeg love deg at det skjer noe..

Og spise mer kjøtt (proteiner) gjennom heeeeeeele dagen, og kutte ut det der brødet... og suppe inneholder faktisk jæskla mye kalorier selv om det er flytende og ikke tar mye plass i magen..

Det har nå ENDELIG blitt bevist en gang for alle at å spise lite og ofte ikke har noen hensikt.. det er hva du får i deg gjennom hele dagen som teller. Så om du spiser 1-2-3-4 eller -5-6 ganger om dagen, så spiller det ikke no rolle (om det er like mye mat /kcal du får i deg).

Leste dette på en database for seriøse studier som er tatt:

www.pubmed.com

Skrevet
jeg vil ikke være kjip...men du må begynne å trene styrke. Det får opp forbrenninga! Og kutte ned på kondisjons treninga. Det er også bra! Men bytt ut to av dagene med hard styrketrening, så kan jeg love deg at det skjer noe..

Og spise mer kjøtt (proteiner) gjennom heeeeeeele dagen, og kutte ut det der brødet... og suppe inneholder faktisk jæskla mye kalorier selv om det er flytende og ikke tar mye plass i magen..

Det har nå ENDELIG blitt bevist en gang for alle at å spise lite og ofte ikke har noen hensikt.. det er hva du får i deg gjennom hele dagen som teller. Så om du spiser 1-2-3-4 eller -5-6 ganger om dagen, så spiller det ikke no rolle (om det er like mye mat /kcal du får i deg).

www.pubmed.com

Ikke helt enig med deg der. Det er veldig invidivuelt, så man kan ikke gi noe eksakt råd. Det er ingen eksakt vitenskap. Man må nesten finne ut hva som passer best for seg. Men jeg har LITEN tro på at det er spesielt hensiktsmessig å spise bare 1 gang om dagen. Man bør nok spise litt oftere enn det.

Skrevet

www.pubmed.com

For det første - jeg er helt enig med deg. Jeg tar det nesten som en selvfølge at mennesker som skal ned i vekt trener med vekter. Hvorfor? Har du noensinne hørt noen med et karbohydratrikt kosthold si: "Jeg har gått ned 15 kg, men dette fettet HER (pek hvor du vil) vil ikke forsvinne". Det er normalt sett på det tidspunktet hvor jeg sier noe i retning av: "Jeg vet det, mest sannsynlig er du like feit nå (lik eller høyere fettprosent) som du var for 15 kg siden". Harsh kanskje, men like fullt sannheten. Uten styrketrening og en betydelig mengde proteiner (jeg bruker 3g pr kg kroppsvekt når jeg deffer) vil man miste 50 / 50 muskler og fett. Man blir ikke mindre feit av det, man blir lettere, men kroppssammensetningen er fremdeles den samme.

For det andre: BRANNFAKKEL! Jeg orker ikke engang tenke på hvor smertefull en diett med 2-3 måltider må være i forhold til en med 6-7. I tillegg til at man blir irritabel, trøtt og slapp av færre måltider, vil forbrenningen synke. Kall meg gjerne konservativ - men min empiri vil overkjøre en lonely forskningsrapport.

Skrevet

www.pubmed.com

Hvorvidt det er ett fett for vekta om man inntar f.eks. 2.000 kcal på ett måltid eller om man inntar det samme fordelt på 6 måltider i løpet av en dag, har jeg ingen formening om.

Uansett er det en fordel å ikke spise for få måltider i løpet av en dag, da det vil føre til at man føler seg slapp og uopplagt, noe som dessuten gjør at man ikke kan yte like bra på trening. Og så er det en stor fare for at man overspiser dersom man lar seg selv bli for sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...