Gå til innhold

Livs asma-målinger


liv

Anbefalte innlegg

For å klare å ha alt på et sted velger jeg å lage en liten dagbok for å føre PEF målingene mine. Fikk en sånn fin maskin etter legetimen i dag og skal måle morgen og kveld i minst 4 uker...

Og jeg var vist veldig undermedisinert. Må ta 3 doser morgen og kveld de neste 4 ukene. Da jeg hentet ut medisiner i dag hadde jeg 6 ark med blå resepter, og ble litt over 1000 kr fattigere(med spesialisttimen da).

Skal ta noen målinger etter medisin også men de hadde ikke optichamber på apoteket så de har bestilt det til meg.

Målingen for kvelden 29.3 uten Seritide/OptiChamber

315 PEF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har drevet med PEF målinger både for Poden og Frøkna da de var små. Det var en fin pekepinn på om medisindosen måtte økes eller ikke, og var med på å regulere astmaen deres. Lykke til med målingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Bettie. Sliter med å huske å gjøre disse målingene men det er vist veldig viktig så...

kveld 30/3 350

morgen 31/3 315

kveld 31/3 343

morgen 1/4 304

Så langt ser det ut til at pusten er bedre om kvelden og værre om morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du måler over tid, finner du ut hvordan lungekapasiteten ser ut når den er normal, og hvordan den ser ut når du begynner å tetne. Tror ikke det er så rart om du har bedre verdier på kvelden, for du har kanskje tatt medisiner om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på å ta målingene med 12 timers mellomrom slik at medisinen skal være ute av systemet igjen. Tar tre sprayer i Opticamber morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kveld 1/4 325

morgen 2/4 319

kveld 2/4 350

morgen 3/4 394!!!!

kveld 3/4 325

morgen 4/4 319

kveld 4/4 343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt av en kurve med de målingene. Rene fjellandskapet med topper av ulik høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du har pollenallergi i tillegg, er nok det kjempelurt. Men det er lurt å gjennomføre målingene også. En lege kan lese mye ut av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vet Bettie, men morgenen er hektisk og så er det glemt...

Kveldens måling 330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seder - der er du i gang igjen. Du får legge måleren ved siden av tannbørsten, og henge skjemaet opp på speilet. Da er det lettere å huske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det gjelder å huske medisiner, hjelper på målinger det. Men de er litt lave da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...