Gå til innhold

dyrevern

Morild 25

Anbefalte innlegg

Jeg tenker med gru på alt det vonde som skjer med dyr. Jeg bestemte meg for ikke å se "levende flådd" i går, for jeg vet av erfaring at jeg ikke tåler å se sånt. Men jeg er veldig glad for at det blir satt fokus på dette problemet, det skulle vært mye mere debatt rundt alle dyrevernsaker.

Jeg har sett med sjokk på hvor mange som går med pelsprodukter for tiden. De "pene" fruene på byen i pels har vi sett i mange år. Men nå er det også blitt mere populert blandt alle. Det er tydelig at dette har med forfengelighet å gjøre. Skulle tro at det var nokk av andre ting vi jenter kunne ta på oss for å se pene ut.

Jeg syns pels på mennesker er stygt, og at det faktisk ser helt dumt ut!!!! Pels er flott, men kun på dyr!!!!!!!

Jeg har jobbet på slakteri, og vet at absolutt alt av dyret blir utnyttet. Alt fra tarmer til pelsen. Da er det snakk om å utnytte hele dyret, slik det også ble gjort før. Noen mener at å gå med pels er greit, for dyr har blitt tatt av dage i alle tider for at vi mennesker skal kle oss og ikke fryse: Dette er helt feil!!! I virkelig gamle dager ble aldri dyr slaktet bare for pelsens skyld, de utnyttet alt, ned til den siste beinbit!

Nå er det ingen som har behov for å bruke pels for ikke fryse lengre, det fins nokk av klær på markedet! Det verste er å oppdrette et dyr for kun å utnytte en liten del av det.

Jeg har lest om en mann som har fått sydd seg pels av alle 7 polarhundene sine. Han hadde tatt vare på skinnene etterhvert som hundene døde. Og så hadde han altså sydd seg pels! Makkabert? Kanskje, men det var en måte for han å hedre hundene sine på. Han følte de levde videre med han på den måten. Og det kan jeg faktisk forstå! ps. dette var helt vanlig før i tiden.

Nå må vi få øynene opp og se hva som skjer rundt oss. Mange gir vel blaffen og sier det bryr ikke meg! Men... det er viktig å bry seg!! Passiviteten blandt mennesker har forårsaket mye vondt i verden!!

NEI TIL PELS OG DYREMISHANDLING!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK, forberedt på å bli halshugget for dette, men:

Nå må vi få øynene opp og se hva som skjer rundt oss. Mange gir vel blaffen og sier det bryr ikke meg! Men... det er viktig å bry seg!! Passiviteten blandt mennesker har forårsaket mye vondt i verden!!

Morild, jeg er veldig enig med deg i at dyr skal behandles med respekt.

Jeg misliker også sterkt hvordan f.eks. mange pelsdyr blir behandlet -

og det ER en viktig sak. Men, det jeg synes er viktig, er at vi må tenke på at dyr faktisk er dyr.

Jeg vet ikke om akkurat du tenker slik, men jeg har snakket med flere som mener at dyr er like viktige som mennesker.

Deres engasjement for dyr er så blindt (i mine øyne), at de tror dyrene tenker som dem. De tror dyrene vet hva som skjer, at de reagerer på lik linje med oss.

Det gjør de ikke.

Det er derfor jeg blir litt småkvalm av slike uttalelser som jeg siterte i begynnelsen.

Dette passer for meg mer inn i en sammenheng med lidende barn.

Til dere som er hjertens enig med Morild25 sitt innlegg:

er dere like aktive når det gjelder menneskene rundt dere?

Griper dere inn når dere ser to barn stå og erte ett barn?

Gir dere penger til hjelpeorganisasjonene - til inntekt for mennesker?

Har du noen gangs besøkt den gamle naboen som sannsynligvis er forferdelig ensom?

Lenge siden du ringte bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink,

jeg ventet på den kommentaren.

Jeg snakker selvsagt om dem som setter dyrene høyere enn mennesker, og som snakker varmt om engasjement - om ting som er langt "borte", og samtidig ikke gidder se seg til siden.

Små Bridget Bardot-fans, don't like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey... :D

Små Bridget Bardot-fans, don't like.

??

Hvis det er avataren min du snakker om, så er ikke det BB, men Marilyn Monroe... så vet du det! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiqa, jeg bryr meg om mennesker rundt meg også. Når jeg skriver at mennesker er passive, er det ikke bare i denne saken men alle andre hendelser som skjer rundt oss hver dag!

Du skriver dyr er dyr. Ja, men det spørs i hvilken samenheng. Biologisk sett, fra naturens side er vel ikke arten mennesker mere verd eller viktigere enn andre arter.

At dyr tenker, det er helt sikkert. Men man skal være forsiktig med å tillegge dyrene menneskelige egenskaper, for det har de ikke. Men tenker det gjør de, men ikke på samme måte som oss.

Du sier at dyrene ikke føler det samme som oss. En ting er ivertfall sikkert. Smerten føler de på nøyaktig samme måte som oss. Alle pattedyr, innklusive oss har samme oppbygning i kropp og hjerne, og kan regitrere og føle smerte på samme måte!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er avataren min du snakker om, så er ikke det BB, men Marilyn Monroe... så vet du det!  :blunke:

He-he. Var ikke deg jeg siktet til. Du vet kanskje at Bardot har blitt en ekstrem "dyreverner" (tror hun) av de sjeldne. Det jeg mente. Liker avataren din jeg. ;)

Til Morild:

Det virker som om du har et ganske OK syn på dyr, i følge mine "retningslinjer".

Det er det ikke alle som har. Eller så bare glemmer de det...

Og ja, det stemmer selvsagt at dyr kjenner smerte som oss - og jeg har aldri hverken sagt eller ment at vi skal mishandle dyr fysisk. Det er det vanvittige ensporede fokuset jeg stiller spørsmål ved.

Du sier at dyr har en kropp og en hjerne - akkurat som oss - men hjernen er ikke lik.

Ved å si at dyr ikke føler det samme som oss, mener jeg psykisk.

At de ikke tenker som oss, og ikke forutser hva som kan skje, slik vi kan.

Det er en viktig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hovedforskjellen er vel at mennesket stort sett kan tale sin egen sak, mens mange dyr er helt avhengige av at mennesket taler for dem.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner igjen (som skrevet nok av ganger tidligere), hva mitt poeng er;

blindt fokus - ikke forsvar av mishandling.

Håper ikke dette er for vanskelig å forstå, Gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nok av de mer "ekstreme" dyrevernerne. men det er fordi menneskene har så mange organisasjoner som jobber for dem, menneskene har rettigheter. det har ikke dyrene. jeg føler iallefall det er DER jeg må hjelpe mest. men jeg er for å hjelpe begge deler, ikek bare dyr. mennesker også. det MÅ være rom for begge deler.

Du sier at dyr har en kropp og en hjerne - akkurat som oss - men hjernen er ikke lik.  

Ved å si at dyr ikke føler det samme som oss, mener jeg psykisk.  

At de ikke tenker som oss, og ikke forutser hva som kan skje, slik vi kan.  

Det er en viktig forskjell.

det kan du ikke vite 100 %. du har sikkert aldri hatt dyr selv. de er IKKE like mennesker, men de har mer personlighet enn man skulle tro. jeg har 5 katter, og de er så utrolig like,og for ikke å si smarte. jeg blir overrasket hver dag.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Var ikke deg jeg siktet til. Du vet kanskje at Bardot har blitt en ekstrem "dyreverner" (tror hun) av de sjeldne. Det jeg mente. Liker avataren din jeg

Jeg stussa litt, hva mener hun med det liksom?? Aha, hun må mene avataren min ja :lol: ... :oops: Kobla ikke den gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er IKKE like mennesker, men de har mer personlighet enn man skulle tro. jeg har 5 katter, og de er så utrolig like,og for ikke å si smarte. jeg blir overrasket hver dag.

Ja, jeg har vokst opp med hunder og katter, og intelligensen er det ikke noe å si på iallfall. De er skikkelig smarte, det er sikkert og visst. Tror mange undervurderer dem.

hovedforskjellen er vel at mennesket stort sett kan tale sin egen sak, mens mange dyr er helt avhengige av at mennesket taler for dem

Jepp! De trenger noen til å tale dems sak de også, slik vi menneskene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har sikkert aldri hatt dyr selv.

Iset,

jeg har hatt masse ulike dyr gjennom 16 år. Jo - jeg vet de ikke tenker som oss.

Dyr har instinkter, og er totalt styrt av dette.

Småsøtt med de som tror at hestene blir glad fordi eieren kommer til middagstid, men... Det er feil.

Ja, jeg vet også at dyr har personlighet. De er spesielle, alle som en.

Men de er fortsatt dyr, og styrt fullstendig av instinkter.

Det er derfor det er galskap å skylde på hunden når den biter en person som oppfører seg som en idiot, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvordan vet du at de er fullstendig styrt av instinkter? ingen sitter inne med fasiten på dette, og jeg er totalt uenig med deg.

vi også har sterke instinkter, men også egen vilje. jeg tror faktisk dyrene er mer like oss enn mange vil tro. og det er det mange som er enige med meg i. uansett blir vi ikke enige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint og se at det er flere som bryr seg om dyr og dyrs rettigheter Morild25! :)

Naar det gjelder de siste innleggene i denne traaden, forstaar jeg ikke helt poenget.

- Jeg mener personlig at det ikke er saa stor forskjell paa oss mennesker og dyr paa mange maater. Som sagt tidligere, kjenner dyr smerte paa samme maate som oss. Tiqa: Du argumenterer for at dyr ikke foler det samme som oss psykisk. Ok, jeg er til en hvis grad enig i det. Men det skulle da ikke ha en betydning for denne saken? Det blir vel heller enda viktigere at vi mennesker staar opp og verner om dyrene, nettopp fordi de er litt annerledes og kan ikke forsvare sine egne rettigheter.

Som kjent er vi mennesker ogsaa forskjellige, fysisk OG psykisk, men det skulle jo ikke vaere avgjorende for hvilken behandling et individ har rett paa.

- Jo, selvsagt er det viktig aa hjelpe mennesker som ogsaa har det vondt her i verden. Og SELVSAGT kan vi gjore begge deler. Selv om jeg er dyreverner, og jobber som frivillig for Saving Graces 4 Felines (www.savinggraces4felines.com), er jeg ogsaa veldig opptatt av fattigdoms-sporsmaal, utviklingsland, migrasjon og klima, OG engasjerer meg aktivt i dette.

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen26 (og andre),

Oppklaring ang. poeng når det gjelder at dyr ikke føler det samme som oss/tenker likt som mennesket:

med dette sier jeg ikke at vi dermed kan behandle dyrene annerledes. Jeg vet at dyr også opplever redsel, smerte, en viss form for "glede" osv, men sammenhengen jeg nå linker dette til (som jeg sikkert skulle gjort tidligere - my bad), er dyr som ales opp for slakt (eksempelvis) - og "dyrevernerne" som synes så fryktelig synd på de stakkars dyrene.

Dyrene kan ha det flott, og avlives humant - da er det ikke noe problem etter mitt hode.

Det er altså i denne sammenhengen jeg trekker inn at dyr faktisk er veldig forskjellig fra oss - og det er i denne sammenhengen jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig mye verre med en mann som sitter og venter på å bli slaktet, enn et dyr.

Forøvrig glad det tydeligvis finnes noen som klarer å engasjere seg (aktivt) i flere ting. Som sagt er det de ekstreme jeg kritiserer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk det er værre når dyr blir misshandlet jeg, en når voksne mennesker blir det! hvordan jeg kan mene slik, siden vi "bare" snakker om dyr? NETTOPP fordi de er forskjellige fra oss! Nettopp fordi de IKKE skjønner hva som skjer, hvorfor dette grusomme skjer dem, og ikke "gir opp" og flykter inn i seg selv for å klare å gjennomleve dette!

Vi mennesker kan forstå, vi kan psyke oss vekk, vi vet hva som er den sannsynlige utgangen på misshandling, men vi har en stoooor fordel eller to, vi kan BE for oss, vi kan rope på hjelp, vi kan kjempe imot fordi vi VET at det som blir gjort mot oss er galt! vi VET at om vi blir tatt livet av, så er dette en syk handling, gjort av ett sykt menneske!

ett dyr, med den hjernen det har, forstår ikke dette! Dersom man ser på noe så lite som å si FY med hard stemme til ett dyr, så vil det tro det har gjort noe galt selv. Ved "avstraffelse" vil de tro det er noe de har gjort, eller ikke skjønne noe.

Dette blir i mine øyne like stygt som å misshandle ett barn som ikke skjønner eller kan uttrykke seg! Og vi ville vel aldri snakket om "bare" ett barn ville vi vel? Men vet vi at f.eks spedbarn tenker og ressonerer noe bedre en ett husdyr a typen hund eller katt?

annerledes ja, men også annerledes fra ett voksent, bevisst menneske!

Mennesker har lover og regler som beskytter dem, hva er det som gjør at dyr er mindre verdige? Fordi de ikke TENKER som oss?

Dersom vi hadde blitt tatt fra den logiske tanken vår, forståelsen, for så å bli flådd levende, eller hengt etter nesa i ståltråd med ett snøre rundt halsen, ville vi følt en annerledes og mindre viktig smerte da? en vi gjør i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerten føler de på nøyaktig samme måte som oss. Alle pattedyr, innklusive oss har samme oppbygning i kropp og hjerne, og kan regitrere og føle smerte på samme måte!!!!!!!!

Det stemmer at oppbygningen er den samme, d.v.s. med nervetråder som registerer at noe er galt og som sender signalene til smertesenteret i hjernen. Hos f.eks. hunder er imidlertid antalle slike nervetråder i huden langt færre enn hos et menneske slik at en hund ikke vil føle like mye smerte som oss ved å bli utsatt for samme skade. (Hunder og katter må f.eks. dopes ned etter store operasjoner fordi smerten i seg selv ikke er nok til å holde dem i ro. De registrerer den rett og slett ikke).

Dyr tenker heller ikke på samme måte som oss. De har bl.a. langt mindre evne til å tenke abstrakt og i fortid og fremtid.

Jeg mener absolutt ikke at man skal mishandle dyr på noen som helst måte, men å si at dyr og mennesker tenker og føler likt er å ta det litt vel langt. Dyr må få lov til å være nettopp det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr tenker heller ikke på samme måte som oss. De har bl.a. langt mindre evne til å tenke abstrakt og i fortid og fremtid.

hvordan kan du vite det? ja klart "noen forskere" kanskje har sagt det, mens andre har sagt motsatt. jeg blir rasende når folk prøver å sette seg inn i dyrs hjerner. ingen kan vite hvordan dyrene tenker uten å være et dyr selv! uansett hvilke forsøk de blir utsatt for. slutt å være så bastante i disse uttalelsene!!!!

jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig mye verre med en mann som sitter og venter på å bli slaktet, enn et dyr.

der er jeg uenig. hvorfor skal det ene være verre enn det andre? dette vitner om en meget begrenset tankegang. når jeg leser slikt føler jeg meg heldig som har plass til å synes synd på begge deler.

les innlegget til ALINE lenger nede her, og tenk deg om! dette var fantastisk skrevet. jeg skal printe det ut faktisk!

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyr kunne tenke på samme måte som oss ville vi kanskje hatt en Schäfer som statsminister... Ikke så dumt det kanskje, med tanke på alternativet...

Fra spøk til alvor; Jeg har jobbet svært mye med dyr og selv om jeg elsker og respekterer dem over alt i verden, så tyder alt på at de ikke tenker på samme måte som oss. De har f.eks. ikke evnen til å ha to tanker i hodet på en gang, være bevisst onde m.v. Dyr har selvfølgelig følelser, men ikke på samme måte som oss. Hjernen deres er rett og slett litt "enklere" og fokusert på å andre ting en vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...