Gå til innhold

"Vi er gravide"

fil

Anbefalte innlegg

Hører oftere og oftere par som venter barn sammen si at "vi er gravide". For noen dager siden hørte jeg til og med en reporter på NRK Dagsrevyen si det. Irriterer meg, det er jo hunkjønnet som er gravid, ikke paret. Hvorfor sier noen dette? Jeg syns det høres helt idiotisk ut, nesten litt småkvalmt. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også stusset litt på det. Skjønner jo hvorfor man sier det, men jeg synes det høres sært ut -å være gravid er en fysisk tilstand det bare er kvinner som er i. Si heller "Vi venter barn" eller "vi skal bli foreldre" -uansett hvor involvert og støttende mannen er, så er han faktisk ikke gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres merkelig ut! Paret venter barn, men det er jo bare kvinnen som er gravid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er verken idiotisk er småkvalmt. Det går da fint an å si det?

Sier disse parene da også feks "Vi skal føde i april."? Å være gravid er jo en "tilstand" kvinnen er i. Å føde er noe kvinnen skal, ikke paret (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en naturlig ting å si. Graviditeten som konsept er jo noe man har sammen, selv om den rent fysisk ligger i magen til mora. Synes også man kan si "vi skal føde" når mannen i utgangspunktet skal være med på fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg synes det er en naturlig ting å si. Graviditeten som konsept er jo noe man har sammen, selv om den rent fysisk ligger i magen til mora. Synes også man kan si "vi skal føde" når mannen i utgangspunktet skal være med på fødselen.

Javisst. Jeg har en kompis som snart skal bli pappa og jeg har sagt, og kommer sikkert til å si igjen, at han har termin 12. april. Det er da han forventer at babyen skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Syns det er hyggelig, jeg, selv om det egentlig ikke går an rent fysisk. Men faren venter jo barn like mye som moren. Hvis jeg skulle fått barn, ville jeg heller sagt det eller at vi skal ha barn, enn at jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært gravid har jeg alltid sagt at "jeg er gravid" eller at "vi venter barn". Jeg synes det er flott å høre når noen sier "vi er gravide" for da høres det ut som faren også er mer inkluderende.

Men personlig tror jeg ikke jeg kunne sagt at "vi er gravide" for for meg ville det ikke vært naturlig, hadde fått mye rare bilder i hodet av mannen da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette høres helt tullete ut. "Vi venter barn" eller "vi skal bli foreldre" er helt fint, men "vi er gravide" høres bare dumt ut. Tror ikke de mennene som ikke sier at han er gravid er mindre inkluderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er gravide? Ser for meg Arnold!  :sjenert:

Jeg tenker også slik.

Får meg også til å tenke tåpelig babyprat som "Åh, har VI bæsj i bleien nå?". Det er jo ungen som har bæsj i bleien, ikke ungen og mammaen/pappaen.

Endret av fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det høres litt rart ut siden det bare er kvinnen som kan bli gravid, og ikke mannen.

Men samtidig ser jeg på det som et uttrykk for at mannen også er svært deltagende i alt som skjer rundt en graviditet, og at han også gleder seg veldig og synes dette er en spennende tid. Synes det er litt søtt, egentlig, selv om det høres litt merkelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Jeg har også stusset litt på det. Skjønner jo hvorfor man sier det, men jeg synes det høres sært ut -å være gravid er en fysisk tilstand det bare er kvinner som er i. Si heller "Vi venter barn" eller "vi skal bli foreldre" -uansett hvor involvert og støttende mannen er, så er han faktisk ikke gravid...

Nettopp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne aldri sagt "vi er gravide". Det er jo bare kvinnen som kan være gravid, ikke mannen. "Vi skal ha barn", "vi har termin" og "vi venter barn" er helt greit. Jeg irriterer meg ikke over folk som sier det, men jeg kunne ikke sagt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gravide er jo en annen måte å si vi venter barn på? Helt klart feil siden mannen ikke er gravid, men å bli irritert for noe slikt? Det syns jeg er enda rarere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kvalmt med det? Jeg synes det er flott at far ser det slik, og på den måten involverer seg i svangerskapet! det er begge som skal få barn, ikke bare mor og jeg synes den mammaen er heldig som har en mann som ser på det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...