Gå til innhold

Dårlige erfaringer med sikkerhetskontrollen


gard

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Hvis man synes det er ubehagelig å bli kroppsvisitert av en mannlig securitas-vakt, så får man heller si i fra. Jeg tror at majoriteten av kvinner ikke har slike kvaler.

Det siste du skriver er jeg veldig uenig i, hvorfor skulle de føle seg som griser? De gjør bare jobben sin! Tror du mannlige gynekologer føler seg som gamle griser..?

Men jeg ble visitert av en kvinne, og jeg syns det var ubehagelig nok. Men det er også forskjell på hvordan man visiterer. Jeg oppfattet begge som grundige, men hun andre var så "brutal", og jeg følte at hun tok et unødvendig godt grep rundt mine edlere deler.

Jeg mener ikke at de burde føle seg som griser. De gjør det sikkert ikke heller, men de gjør en jobb som folk flest ikke ser spesielt positivt på. En gynekolog er noen du går til frivillig når du trenger en sjekk. Jeg kan lett se for meg at noen kan føle seg litt "antastet", og det tror jeg ikke man føler hos en gynekolog. Det kan vel ikke være noe morsomt for en mann å se hvordan kvinner føler ubehag ved at han må bli nærgående med dem. Bare se på avisoppslag for tiden, folk føler seg trakassert. Tror ikke sikkerthetspersonene syns det er særlig morsomt å føle at folk oppfatter dem på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man synes det er ubehagelig å bli kroppsvisitert av en mannlig securitas-vakt, så får man heller si i fra. Jeg tror at majoriteten av kvinner ikke har slike kvaler.

Det siste du skriver er jeg veldig uenig i, hvorfor skulle de føle seg som griser? De gjør bare jobben sin! Tror du mannlige gynekologer føler seg som gamle griser..?

Der er jeg vel en smule uenig med deg. Tror heller majoriteten kvinner har problemer med at fremmede skal ta på brystene deres. Og det har ingenting med om vaktene er griser eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det enkelt og greit VI i samfunnet som har feilaktige holdninger, og det er VI som må forandre disse gammeldagse og kjønnsbundede stereotypiene.

Dette er de samme holdningene som kvinnelige leger møtte i sin tid, og som mannlige sykepleiere sikkert sliter med i vår tid..

Det er helt greit å foretrekke en kvinnelig vekter, gynekolog eller hva det enn måtte være, men å forvente det? Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg vel en smule uenig med deg. Tror heller majoriteten kvinner har problemer med at fremmede skal ta på brystene deres. Og det har ingenting med om vaktene er griser eller ikke.

Det har jeg da heller aldri skrevet. Jeg skjønner godt at det oppleves problematisk, det ville jeg følt selv.

Men det har da ingenting med kjønnet til vekteren å gjøre..? Så det jeg vil frem til at det ikke burde være mer ubehagelig om det er en mann som utfører sjekken. Kroppsvisitering er et nødvendig onde hvis man vil fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Da er det enkelt og greit VI i samfunnet som har feilaktige holdninger, og det er VI som må forandre disse gammeldagse og kjønnsbundede stereotypiene.

Dette er de samme holdningene som kvinnelige leger møtte i sin tid, og som mannlige sykepleiere sikkert sliter med i vår tid..

Det er helt greit å foretrekke en kvinnelig vekter, gynekolog eller hva det enn måtte være, men å forvente det? Nei...

Mulig du har rett. Det er ikke det at jeg tror en mannlig vekter står og koser seg akkurat. Men det er nå likevel noe der. Selv om man velger om man vil fly eller ikke, så er det ikke passasjerene som har funnet opp at det skal være så grundige undersøkelser. Jeg ser at de gjør det for vår sikkerhet, men for å være ærlig, så syns jeg en del av rutinene virker litt tullete. I det minste burde flyplassene kunne samarbeide, så man slipper å stå i de samme sikkerhetskøene gang på gang når man bytter fly f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det enkelt og greit VI i samfunnet som har feilaktige holdninger, og det er VI som må forandre disse gammeldagse og kjønnsbundede stereotypiene.

Hvis vi virkelig skal trekke dette ut av proposjoner, så vil jeg si at det er terroristene som har vunnet en seier den dagen vi godtar å la oss beføle nærmest av hvem som helst i alles påsyn.

Kroppsvisitering er et nødvendig onde hvis man vil fly.

Nei, det er ikke det! Med tanke på å forhindre flykapring eller terrorisme er det bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi virkelig skal trekke dette ut av proposjoner, så vil jeg si at det er terroristene som har vunnet en seier den dagen vi godtar å la oss beføle nærmest av hvem som helst i alles påsyn.

Nei, det er ikke det! Med tanke på å forhindre flykapring eller terrorisme er det bare tull!

Hvem som helst? Vektere som gjør jobben sin?

Det kan godt hende at dagens sikkerhetskontroll er overproposjonert, men det har da ingenting med kjønnet til vekterne å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst? Vektere som gjør jobben sin?

Det er vel mer vektere og vaktselskaper som ikke gjør jobben sin når de ikke evner å utføre den pålagte kontrollen på en profesjonell måte?

Selv bryr jeg meg overhodet ikke om hvilket kjønn vekteren, legen eller sykepleieren tilhører, men jeg liker ikke å bli befølt over hele kroppen i alles påsyn. Hva er det som er så vanskelig med å gjøre dette f.eks. bak et forheng og evt. av en av samme kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer vektere og vaktselskaper som ikke gjør jobben sin når de ikke evner å utføre den pålagte kontrollen på en profesjonell måte?

--

Hva er det som er så vanskelig med å gjøre dette f.eks. bak et forheng og evt. av en av samme kjønn?

Jeg synes også det var i overkant, slik jeg skrev i det første innlegget.

Vanskelig? Sikkert ikke. Unødvendig? Etter mitt skjønn ja.

Men dette er en avsporing, nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan ha vært litt ubehagelig å blir befølt på brystene i påsyn av alle sammen, men alt det andre familien klager på ser jeg ikke helt problemet med. Har vært borti alt dette når jeg har vært ute og flydd (unntatt puppeepisoden), og har aldri hatt noen problemer med det. Det er rett og slett bare noe man må regne med når man er ute og flyr. Det var kanskje første gang de var ute og flydde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Blir litt irritert på alt det skal klages på ...

Man kan jo tenke tanken på hvem som måtte stått ansvarlig dersom det var en terrorist som kom seg ombort med våpen eller farlige væsker ...

... jeg reiser endel i arbeids medfør og har faktisk bare følt ekstra trygghet ved den skjerpede sikkerhetskontrollen på flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blitt visitert slik, men kun av kvinner - og slik synes jeg det også bør være.

Men alt det andre de klager over synes jeg går i kategorien SYTING, og jeg fatter ikke at det er en nyhetssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at alt annet enn puppeklåingen høres ut som syting og litt dårlig informasjonsinnhenting. OK, hun har jo ringt til noen på flyplassen, men når de er sure for å måtte ta av jakker og sko, så er jo det noe som skjer med alle.

Jeg har en del metall inni kroppen, og er vant med å bli kroppsvisitert, lenge før det var noen reell terrortrussel andre steder enn i London. Jeg tror ikke jeg er blitt visitert av en mann til nå. Det har alltid vært kvinner i nærheten. I Norge har jeg flydd mest fra Gardermoen, og der har de sikkert flere folk enn på Sola. Men det går an å si fra. Det å ha bekymra småbarn tror jeg man bare må være klar over, kan liksom ikke droppe sikkerhet for å ikke gjøre de søte små helt fra seg.

Den grundigste sjekken jeg har vært gjennom, var på SeaTac flyplass utenfor Seattle. En ting er at jeg har metall i kroppen. Men jeg hadde klart å ta på meg et par bukser med masse små metallperler på... Og litt ekstra store metallknapper og glidelåser. Behagelige å reise i, ser stilige ut - og gjorde at jeg fikk en 15 minutters sjekk av en hyggelig dame. Jeg var veldig imponert. Hun var grundig, og hver gang hun kom til "sensitive" områder, så tok hun 2 skritt unna og sa at "Frue, nå kommer jeg til å berøre sensitive steder. Jeg kommer til å ta på med baksiden av hånden. Hvis du vil, så kan vi gå bak et forheng." Hun sa det hver gang, så hun gjentok det altså flere ganger, etterhvert som hun tok for seg kroppsdeler. Jeg var egentlig ganske imponert over grundighet og høflighet. Hun fant ikke noe rart, men ga meg beskjed om at "Lady, those pants are really nice, but not very suitable for air travel in the US". Godt poeng. Kommer ikke til å bruke dem på fly mer. :) (Disse buksene har passert gjennom Sidney, Singapore og Barcelona, men ikke Seattle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-

Det eneste jeg forstår at familien i artikkelen klager på er denne befølingen. Jeg har reist endel etter de nye reglene og har ikke opplevd noe negativt med det, det står jo stort sett klart mens man står i kø hva som må av/ut av veske/i egenpose, det er ikke så veldig komplisert. Har bare opplevd å bli kroppsvisitert en gang, og riktignok var han nøye, men det var langt fra ekkelt.

Da er det langt mer irriterende med de som ikke har gjort seg klar på forhånd ja :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle bare ønske folk generellt sett sluttet å dra alle vektere under en kam (ref de siste dagenes nettdiskusjoner "over alt").

skal ikke nekte for at det finnes råtne epler i denne bransjen men det gjør det i alle bransjer... noen synes og noen synes ikke.

jeg sitter rett og slett med en følelse av at mange som kommer med sytekommentarer er krenket/flaue fordi akkurat de de ble plukket ut og tatt på av et fremmed menneske i all offentlighet og vil blåse ut på en eller annen måte.

joda, noen uheldige tilfeller har det nok vært men hvis dette befølingsproblemet hadde vært så stort som folk sier så hadde det vært en MYE større andel av internsaker og anmeldelser en det er i dag.

at reglene levert av ymse offentlige instanser er mildt sagt firkantede til tider er faktisk ikke vekternes feil og de aller aller fleste av de gjør en helvetes god jobb.

og nei... jeg er ikke vekter og jeg har ingen vektere i familien men jeg kjenner til miljøet og jeg er ærlig talt drittlei beskyldninger som "kom ikke inn på politiskolen, tyttebærnazi" og videre i den dur.

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har den nye sikkerhetskontrollen ført til at eg ikkje liker å reise så mykje med fly. Eg bryr meg ikkje døyten om det er ein mann eller ei dame som ransakar meg, har aldri blitt dårleg behandla på ein flyplass, men eg føler at det er litt nedverdigande uansett, heilt generelt. Ein må kle av seg og på seg foran ukjente, og bli kommandert hit og dit. Og det å fly har blitt mykje meir stressande enn før. Før, for mange år sidan, var det litt luksus og spanande å fly. No er det meir luksus og spanande å ta ein handletur på Rema :)

Sist eg var i Dublin måtte eg mellomlande både i Oslo og København undervegs. Måtte kjøpe ny drikke/brus og hive restene for kvart flybytte, av og på med belte, sko, og det er så ukonsekvent. Nokre stadar vert kontrollørane sure om du ikkje tar av deg sko (i St.Petersburg t.d. himla kontrollørdama med augo og stønna tungt...), medan andre stadar, når du prøver å ta av deg skoene, får du høyre at det ikkje trengst.

Du må handle alkohol i tax-free butikkene, og ikkje ta med lokalt (brenne)vin frå landet du har vore i, dersom du ikkje tek sjansen på å pakke det inn kjempegodt og sende flaskane i bagasjen.

Skjønner jo at vi vil gi inntrykk til potensielle terroristar at dei ikkje berre må komme her og komme her... Men for meg har det blitt meir slitsomt å fly. Som om det ikkje var ille nok frå før, med kø av folk i innsjekking, kø ved gaten (alle vil presse seg inn samstundes), kø ut og inn av flyet, ikkje gratis mat eller drikke på flyet lenger, trangt om plassen etc etc. (i allefall for meg som er nærmare 1.80...)

Eg flyr ganske mykje, særleg med jobben. Men når eg kan velje toget på innlandsruter tar eg heller det. Og slapper godt av og nyter reisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...