Gå til innhold

Dårlige erfaringer med sikkerhetskontrollen


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Ser at det er mye snakk om dårlig service ved sikkerhetskontrollen på flyplassene nå om dagen. Det siste artikkelen er om en småbarnsfamilie som føler seg krenket i kontrollen på Sola flyplass: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article431137.ece . Har noen her inne opplevd problemer som dette? Er dette bare enkelstående tilfeller eller begynner det å bli et større problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Jeg har ikke opplev problemer. Men så har jeg bare hatt flytur frem og tilbake til london fra kr.sand. Men det er forkjell på hvor du reiser fra. Men dette syntes jeg var ektremt drøyt, og det skal ikke skje. Da jeg skullet a flyet hjem fra london, så var det en mann og en dame der som skulle kroppsvisitere gjester. Og damen gjorde det på meg men holdt seg langt unna pupper og andre intime deler. Stakkars familie mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i overkant at de kroppsvisiterte så grundig foran andre, men ellers så synes jeg ikke de har grunn til å reagere SÅ sterkt. Jeg er også veldig uenig i at det alltid må være en kvinnelig securitas-vakt som undersøker kvinner. Kjedelig bluss fra fortiden det der..

At man går igjennom saker og ting er da vanlig, ser ikke hvorfor det skulle være udmykende.

--

Selv har jeg ikke hatt dårlige erfaringer. Småpinlig derimot, ja... Sist jeg fikk gjennomlyst pc-sekken, så ble jeg spurt om jeg hadde noe flasker med meg. Jeg svarte eplekjekt og 100% sikkert at det hadde jeg ikke! Men jaggu hadde ikke svigermor sendt med matpakke med brus :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen problematiske opplevelser. Jeg ville også reagert på å bli klådd på puppene, men utover det synes jeg ikke det som sto i artikkelen var så ille. Å måtte ta av seg sko og jakke er da helt vanlig, og at alt flytende skal i poser og at man kan risikere både å måtte smake på medbragt drikke og få bagasjen gjennomsøkt trodde jeg de fleste hadde fått med seg etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke ut som det var en særlig hyggelig opplevelse, nei! Men det står i de nye forskriftene at man kan bli bedt om å smake på barnemat/ ta krem på huden etc. , og at toalettsaker som ikke er i disse små posene kan bli kastet.

Min erfaring er at det å bli bedt om å gå gjennom scanneren flere ganger er ganske vanlig, og at man ofte må ta av sko og belter. Og min samboer, som har skjegg, blir ofte "luket" ut til en ekstrakontroll. Menn med skjegg er tydeligvis mye skumlere enn blonde kvinner - har aldri blitt plukket ut selv... :frustrert:

Men alt dette kommer jo an på HVORDAN det blir gjennomført: Er sikkerhetspersonellet hyggelige og serviceinnstilte, så blir ikke strenge kontroller ubehagelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Har reist tilsammen fire ganger etter at de nye sikkerhetsreglene kom. Ikke noe "forulempende" har jeg opplevd. Synes det mest er slitsomt å må ta av skoa, belter, jakke, etc. 2 ganger for hver flytur! (noen steder må man gjennom sikkerhetskontroll 2 ganger)

Dessuten synes jeg at det er falsk trygghet! Og "bi-virkningene" er større enn fordelene med dette. Og terroristene har oppnådd endel med dette: nemlig å skremme folk og land til å akseptere større storebror-mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Det som jeg syntes er mest ille og flaut er jo at reglene som skal være like overalt er ikke det. Jeg syntes fortsatt at folk skal bli sjekket osv, men det er stort forbedringspotensiale på det som er fra idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noen egentlige problemer, men jeg forstår at denne familien føler seg forulempet. Hvis man virkelig vil gjemme noe på kroppen, så er kroppsvisitering utenpå klærne helt verdiløs og hadde noen, mann eller kvinne spiller ingen rolle, begynt å ta meg på puppene i all offentlighet, hadde jeg nok hatt problemer med å beholde sinnsroen. Jeg har blitt grundig kroppsvisitert på flyplasser i utlandet, men da har dette foregått i ett eget avlukke og med en kvinnelig sikkerhetsvakt.

For øvrig har jeg hørt flere eksperter på sikkerhet, bl.a. fra Forsvaret, uttale seg om dette og de sier alle at denne kontrollen strengt tatt er en vits i forhold til sikkerhet og at hensikten først og fremst er å gi passasjerer og myndigheter en følelse av økt sikkerhet. Terrorister og andre som vil smugle eksplosiver og våpen ombord i et fly, klarer det uansett hvis de går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det sikkert var en stressende situasjon, men egentlig ser jeg ikke det helt store problemet. Såfrem sikkerhetsvaktene har vært høflige og behandlet dem på en grei måte.

Piper det så må en gå gjennom scanneren flere gang. Sånn er det bare. Av med sko, belte og andre ting som kan gjøre at det piper. Om jeg husker riktig så sto det skilt om dette ved sikkerhetskontrollen sist jeg var ute å reiste. Piper det fortsatt blir en undersøkt. Burde ikke være en stor overraskelse for noen. Om en føler at blir klådd på så er det selvsagt ikke ok, men om problemet er at det var en mann og ikke en dame som foretok undersøkelsen så synes jeg det er drøyt. Har selv vært gjennom slik undersøkelse (av mannlig vakt), og det har alltid vært helt profesjonelt og raskt unnagjort.

Hvis en ikke klarer å legge alt flytende i den gjennomsiktige posen selv så må en regne med at det blir bemerket. Vakten bør ikke være "brysk" slik som damen i artikkelen beskrev, men likevel, at det blir bemerket bør en tåle synes jeg. Utrolig irriterende å stå i kø til sikkerhetskontrollen når det er x-antall folk foran i køen som blir stoppet fordi de har glemt (eller ikke giddet?) å legge alt flytende i egen pose. Slikt skaper unødlig lange køer så at en blir tilsnakket får en bare tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe ubehagelig, men den kvinnelige kontrolløren som endevendte håndbagasjen min på en liten flyplass i Norge, kunne godt ha vært litt høfligere og vennligere. Skoene måtte av i Norge, men på de store flyplassene i utlandet fikk jeg beholde dem på.

Jeg forstår ikke helt hvorfor kontrollen i Norge var strengere enn i europeiske storbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Utrolig irriterende å stå i kø til sikkerhetskontrollen når det er x-antall folk foran i køen som blir stoppet fordi de har glemt (eller ikke giddet?) å legge alt flytende i egen pose. Slikt skaper unødlig lange køer så at en blir tilsnakket får en bare tåle.

Det kan jeg skrive under på! :frustrert: Jeg har flere ganger sett damer i pels med diva-nykker til tusen, som tydelig demonstrerer sin misnøye over reglene. De tar seg gjerne god tid når de pakker ned neglelakken, de fire parfymeflaskene osv i plastposen. Imens vokser køene... :frustrert::frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frances
Utrolig irriterende å stå i kø til sikkerhetskontrollen når det er x-antall folk foran i køen som blir stoppet fordi de har glemt (eller ikke giddet?) å legge alt flytende i egen pose. Slikt skaper unødlig lange køer så at en blir tilsnakket får en bare tåle.

Enig. Alle disse som høylytt må protestere og demonstrativt vise sin misnøye mot regler som de visste om før de kom til flyplassen og som sikkerhetsvaktene er nødt til å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skrive under på! :frustrert:  Jeg har flere ganger sett damer i pels med diva-nykker til tusen, som tydelig demonstrerer sin misnøye over reglene. De tar seg gjerne god tid når de pakker ned neglelakken, de fire parfymeflaskene osv i plastposen. Imens vokser køene... :frustrert:  :frustrert:

Jepp. De burde blitt bedt om å fikse bagasjen sin, og så stille seg bakerst i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir man stresset av at det piper når man går gjennom metalldetektoren, skjønner jeg jo at vaktene blir mistenksomme og vil sjekke deg grundig. Det piper rett som det er når jeg går gjennom, men vet jo at jeg ikke har med meg noe galt, og det er som regel skoene som har slått ut. Har man ikke med noe, er det jo ingen grunn til å stresse seg opp.

Og at dette skjedde foran barna... Jeg ville ha forklart barna hva som skulle skje, og at det var noe alle måtte gjennom før man flyr. Da hadde de ikke blitt nervøse for å oppleve noe nytt.

Litt drøyt var det at en mannlig vakt kontrollerte en dame, men man er jo fullt påkledd. Opplever i grunnen like mye (eller mer...?) kroppskontakt på 20-bussen i morgenrushet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Jeg synes det meste som kom frem i den artikkelen er slikt vi alle blir utsatt for, og må regne med. Ja, det er irriterende å måtte smake på alt man har med seg, ta av seg sko og klær, og få all bagasjen vrengt utover, men slik har det da vært en god stund, det burde ikke komme overraskende på folk.

Synes imidlertid at hvis det skal foretas så grundig kroppsvisitering som disse ble utsatt for, så bør det gjøres av vekter av samme kjønn i eget rom eller bak et forheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiste til usa rett etter terroen i london i høst og opplevde ikke noe krenkende.

eneste var på vei hjem fra amsterdam så peip det på meg i pipe-maskinen (var en merkelapp i genseren min fant jeg ut) og da ble jeg grundig visitert..

men jeg synes faktisk det er helt greit med slik kontroll jeg.

heller det enn at noen kaprer flyet.

og er man litt fornuftig så tar man jo noen forhåndsregler på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
Jeg er også veldig uenig i at det alltid må være en kvinnelig securitas-vakt som undersøker kvinner. Kjedelig bluss fra fortiden det der..

Nja, der er jeg faktisk ikke helt enig. Ble grundig kroppsvisitert to ganger da jeg reiste til USA tidligere i år. Den ene gangen var hun forsiktig og snill, men hun andre kjørte på. Tok et godt grep på pupper og mellom beina. Hvis det hadde vært en mann, hadde jeg nok følt det enda mer ubehagelig. Jeg er ikke spesielt glad i kroppskontakt med fremmede, og følte det faktisk litt ubehagelig andre gangen. For mennenes del må det vel også være bedre å slippe å føle seg/bli sett på som noen griser som benytter anledningen til å kjenne litt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, der er jeg faktisk ikke helt enig. Ble grundig kroppsvisitert to ganger da jeg reiste til USA tidligere i år. Den ene gangen var hun forsiktig og snill, men hun andre kjørte på. Tok et godt grep på pupper og mellom beina. Hvis det hadde vært en mann, hadde jeg nok følt det enda mer ubehagelig. Jeg er ikke spesielt glad i kroppskontakt med fremmede, og følte det faktisk litt ubehagelig andre gangen. For mennenes del må det vel også være bedre å slippe å føle seg/bli sett på som noen griser som benytter anledningen til å kjenne litt også?

Hvis man synes det er ubehagelig å bli kroppsvisitert av en mannlig securitas-vakt, så får man heller si i fra. Jeg tror at majoriteten av kvinner ikke har slike kvaler.

Det siste du skriver er jeg veldig uenig i, hvorfor skulle de føle seg som griser? De gjør bare jobben sin! Tror du mannlige gynekologer føler seg som gamle griser..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet til denne familien, de fleste oppegående personer vet jo om de nye sikkerhetsreglene nå. Eller mener de at siden de er en småbarnsfamilie skal de bare seile rett gjennom sjekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes det er ubehagelig å bli kroppsvisitert av en mannlig securitas-vakt, så får man heller si i fra. Jeg tror at majoriteten av kvinner ikke har slike kvaler.

Jeg vil tro det er motsatt! Har du spurt f.eks. bestemoren din om hva hun synes om å bli tatt på puppene av en vilt fremmed mannsperson i alles påsyn? Selv liker jeg ikke å bli tatt på verken puppene eller andre mer private steder av fremmede og i full offentlighet og spesielt ikke når visiteringen, slik den utføres, strengt tatt er bare tull.

Det siste du skriver er jeg veldig uenig i, hvorfor skulle de føle seg som griser? De gjør bare jobben sin! Tror du mannlige gynekologer føler seg som gamle griser..?

En gynekolog gjør en jobb for å ta vare på liv og helse og, ikke minst, utfører de den ikke med en masse mennesker til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...