Gjest sexysadie Skrevet 27. februar 2003 #1 Del Skrevet 27. februar 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=27046 Mannfolkene våre har blitt bløte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. februar 2003 #2 Del Skrevet 27. februar 2003 Staaakkars store sterke kaaarer.. Var det ikke det jeg visste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 27. februar 2003 #3 Del Skrevet 27. februar 2003 Begynner vel å bli en del år siden det var særlig vanskelig å slippe unna full militærtjeneste i Norge gjør det ikke? Tror ikke det står så dårlig til med "ungdommen" som denne artikkelen sier. Sånn generelt så er det sjeldent mye mannfolk i en guttunge på 19 år eller. Tror at militæret er i ferd med å utvikle seg til noe for de spesielt interesserte. Noen som ønsker en karriere innenfor militæret eller de som ønsker å tjenestegjøre i f. eks tidligere Jugoslavia eller andre lignende områder. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 27. februar 2003 #4 Del Skrevet 27. februar 2003 jo jeg tror nok d er på tide at vi på nytt adopterer d franske system Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 27. februar 2003 #5 Del Skrevet 27. februar 2003 jo jeg tror nok d er på tide at vi på nytt adopterer d franske system Er ikke helt opplyst på området jeg? Det franske system, sånn helt kort, hva er det??? Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 27. februar 2003 #6 Del Skrevet 27. februar 2003 Gutta har godt av noen måneder i militæret. Utformingen av tjenesten kan helt klart diskuteres, men ingen har vondt av militærtjenesten. Heller motsatt. Det gjelder forresten jentene våre også! Da måtte det legges vekt på litt andre verdier, og ikke dette "fniiis, skal vi gå på mcdonalds-eller-burgerking, fniiiiis, idag da??? kozzzz"-opplegget. De skulle blitt kjørt litt, enten av mannlige befal som ikke blir betatt av smilehull - eller av kvinnelige befal. Det som er hullet i denne teorien, er at det er mer oppdragelse enn til nytte for Forsvaret. Og da faller jo selvsagt nytteverdien bort. Men tanken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. februar 2003 #7 Del Skrevet 27. februar 2003 Hvorvidt menn/kvinner har godt av militærtjeneste, vil jeg ikke gå inn på i en diskusjon nå, men det er jo litt bekymringsfullt at så mange faller fra grunnet fysisk eller psykisk helse. For å ta det fysiske først: VI har oss selv å takke for ungdoms manglende fysikk. Fra de er ganske små, blir unger kjørt hit og dit. Kjørt til skolen - selv om det er gang og sykkelvei, og ikke mer enn 15 - 20 minutter å gå, kjørt til trening, musikk osv. Og så sitter unger og ungdom forran TV'n eller PC'n eller andre elektroniske "leker". Så de beveger seg mye mindre enn før. Skolene roper varsku, for unger er så klønete at det nesten er farlig å ta dem med på tur ut i marka - for de er vant til å bli kjørt/hentet eller bevege seg på flate plasser som asfalterte skolegårder og inne i haller. Og når barn føler at de ikke kan beherske kroppen - så setter de seg ned, og blir sittende. Voksne er heller ikke gode eksempler, og jeg tror tradisjonen med helgtur med sekk og kakao er i ferd med å forsvinne. Så vi voksne eser i omfang. Men det er jo litt skremmende at skoler tar ibruk en halv time turgåing hver dag for at unger skal bevege seg. Så forsvaret får jo bare produktene som er "laget" over 18 - 19 år, og det er begrenset hvor mye de kan rette opp på under et år. Og jeg påstår at fysisk helse og psykisk helse henger sammen. Ikke alltid, naturligvis, men er man i form, klarer man også psykiske belastninger bedre. Utviklinger er ihvertfall ikke god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 27. februar 2003 #8 Del Skrevet 27. februar 2003 Du har et viktig poeng når du nevner skolen, Bettie. 2 gymtimer i uken er alt annet enn nok - her tror jeg vi kunne gjort mye, både for Forsvaret (siden det var tråden) og for helsetilstanden generelt. Fysisk aktivitet er viktig, og jeg kunne ønske dette området ble prioritert høyere i skolen, både på lavt og høyere nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. februar 2003 #9 Del Skrevet 27. februar 2003 Bare for å ha det helt klart, om menn skal avtjene forsvar eller ikke, blir mannens avgjørelse, og dere er alle litt inhabile i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. februar 2003 #10 Del Skrevet 27. februar 2003 Hvis jeg skal forsvares vil jeg jammen mene noe om dem som skal forsvare meg - så jeg er ikke inhabil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 27. februar 2003 #11 Del Skrevet 27. februar 2003 Bare for å ha det helt klart, om menn skal avtjene forsvar eller ikke, blir mannens avgjørelse, og dere er alle litt inhabile i denne saken. Nei, jeg har avtjent min plikt, så jeg føler meg ikke inhabil i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 27. februar 2003 #12 Del Skrevet 27. februar 2003 Bare for å ha det helt klart, om menn skal avtjene forsvar eller ikke, blir mannens avgjørelse, og dere er alle litt inhabile i denne saken. Nå var det vel forsåvidt ikke spørsmålet OM menn skulle avtjene værneplikt eller ikke... Gutta som skal inn i militæret klarer ikke brasene Waco, hverken fysisk eller psykisk i følge artikkelen. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 27. februar 2003 #13 Del Skrevet 27. februar 2003 Veldig enig med deg, Bettie!! Men jeg er ikke enig med alle som mener at skolen skal ha skylda for ungdommens dårlige fysiske form. -Jeg vet om flere foreldre som ringer og klager til lærerne fordi ungene deres er for lite ute... HALLO! Sier jeg bare... Ungene er på skolen 5-6 timer pr. dag - primært for å lære, både faglig og sosialt. De resterende 18-19 timene i døgnet er de foreldrenes ansvar! Lik det eller ei folkens, men har man barn, så har man barn! Ta dem med ut!!! Ikke kjør dem 0,5 km når de skal i kiosken (OK - det var satt på spissen, men dog...). Jeg blir så provosert av den totale ansvarsfraskrivingen enkelte foreldre tar til orde for!! Det var bare det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 27. februar 2003 #14 Del Skrevet 27. februar 2003 Men jeg er ikke enig med alle som mener at skolen skal ha skylda for ungdommens dårlige fysiske form. -Jeg vet om flere foreldre som ringer og klager til lærerne fordi ungene deres er for lite ute... HALLO! Sier jeg bare... Ungene er på skolen 5-6 timer pr. dag - primært for å lære, både faglig og sosialt. De resterende 18-19 timene i døgnet er de foreldrenes ansvar! Lik det eller ei folkens, men har man barn, så har man barn! Ta dem med ut!!! Ikke kjør dem 0,5 km når de skal i kiosken (OK - det var satt på spissen, men dog...). Jeg blir så provosert av den totale ansvarsfraskrivingen enkelte foreldre tar til orde for!! Du sikter sikkert til mitt innlegg. Jeg har aldri snakket om en ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Det er ikke nevnt fra min side at foreldrene IKKE skal ta ansvar på fritida - det er, etter min mening, opplagt at de skal. MEN, det hele vil bli mye mer positivt dersom OGSÅ skolen tar opp tråden. Og her er det ikke snakk om at "skolen er full av tiltaksløse lærere som ikke har et bedre tilbud" - det er vi som velger politikerne, det er derfor kritikk av oss alle. Eventuelt et forslag til alle. Ja, skolen er til for å lære faglig og sosialt - men jeg ser ikke at idrett/aktivitet ikke kan puttes oppi ett av disse begrepene. Det er vel det som er problemet - trening blir sett på som noe for spesielt interesserte, mens det er like viktig som å spise sunt. Det er det mange som glemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #15 Del Skrevet 27. februar 2003 Staaakkars store sterke kaaarer.. Var det ikke det jeg visste? Tøff i trynet!!!! Hvor stor prosentandel av jentene tror du hadde klart å fullføre førstegangstjeneste på likt grunnlag som gutta. Tipper ca 5%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 27. februar 2003 #16 Del Skrevet 27. februar 2003 Og med siste gjest forsvant også sakligheten... Tror dette med å ville eller ikke har endel med verneplikten å gjøre og. En kamerat dimmet for noen år siden på psykisk grunnlag fordi han ikke ville. Han foretrakk å ha det på papirene at han ikke var i stand til det. Grunnen var helt sprø, men slik ville han ha det. Min bror derimot er en av 40% som "kom gjennom" rekrutten på Madla. Og han har flere fysiske grunner til å dimme, men forstatte på vilje og kom gjennom. Kan nevne flere slike tilfeller -så jeg tror at det har med vilje og ikke minst at det er lett og slippe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. februar 2003 #17 Del Skrevet 28. februar 2003 Når det gjelder guttas fysiske form, er det ikke bare Forsvaret dette er et problem for. Faktisk avtjener kun 40 % av gutta verneplikten - som det kan virkelig diskuteres om vi praktiseres allmenn verneplikt i dette landet. Klart vi ikke har det. I Grunnliven står det faktisk "alle borgere", men da den ble skrevet, var ikke kvinner å regne som borgere. Så skal man vri det litt, så er det faktisk verneplikt for jenter også. Praktiseres det? Nei. Men til den fysiske formen - dette er faktisk ikke bare et problem for Forsvaret. Dette er et samfunnsproblem av dimensjoner. Vi har folk i dette landet som ikke kan bevege seg. Som aldri har klatret i et tre, syklet på en sykkel eller hatt ski på bena. Hva slags fysiske forutsetninger har de menneskene som ikke beveger seg for å stå i mot sykdommer, livstils og rundgangssyker som influensa etc.? Hva tror dere dette kommer til å gjøre med helsevesenet vårt om noe tiår? Og hvem trodde man kunne kutte kroppsøving i skolen samtidig som vi kjører bil over en kilometer og sitter pal foran tv-en - uten at det får konsekvenser? Alvorlige konsekvenser - for hele samfunnet vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. februar 2003 #18 Del Skrevet 28. februar 2003 Tøff i trynet!!!! Hvor stor prosentandel av jentene tror du hadde klart å fullføre førstegangstjeneste på likt grunnlag som gutta. Tipper ca 5%. Uh, jeg er utdannet ved Hærens Jegerkommando, det var en håndfull jenter der og ingen av dem hadde noe porblem med å gjennomføre noen bit av tjenesten. Mye av grunnen til dette er at vi visstnok er ferdige med middelalderen og diverse meninger der, vi har til og med oppdaget at jorden er rund! WildThing "det andre kaller et helvete, kaller vi vårt hjem" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 28. februar 2003 #19 Del Skrevet 28. februar 2003 Takk, WildThing. Det pleier - av en eller annen grunn - å fungere bedre når gutta sier dette, enn når vi prøver å overbevise selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. februar 2003 #20 Del Skrevet 28. februar 2003 No problem, jeg blir bare så provosert når jeg gang på gang skal høre nedsettende om kvinner i forsvaret. Sannheten er at dere jenter fullfører minst like godt som oss gutta, samtidig som dere gjor mye godt for miljøet. Det er så mange mange ganger lettere å være sjef for tropper/patruljer/staber hvor det er en andel kvinner. Fysikk er noe man trener opp. Hodet bestemmer resten, og det bruker ikke være mye forskjell på mann og kvinne. Jeg har ennå igjen å se at kvaliteten på utført ordre har grunnlag i kjønn. og så over til det andre - jeg tror mange frafaller tjenesten sin fordi man ikke føler at tjenesten er verd noe. Hva er poenget med å kaste bort et år av livet bare for å møte punktlig på en orlogstasjon, og sitte der og gjøre ingenting til klokken tre? En meningsfylt tjeneste for alle, hvor man får ta del i de tingene man selv har noe interesse for - det tror jeg gjør underverker. Sammen med å fjerne den utrolig stivbeinte gammelmannskulturen som forskjellige avdelinger inneholder. Forsvaret trenger en revolusjon og en utvikling. Mye befal og offiserer bør revurderes, det finnes utrolig mye gamle slitere som sliter på andre. Man MÅ begynne å bevilge penger til vedlikehold og opprettholdelse (Mye av personellet idag får faktisk helseproblemer etter å ha tjenestegjort, store biter av feilen ligger i gammelt utstyr. Stridssekkene vi bærer ved rekrutt og innlandstjeneste er datert til Marshal-hjelpen for herrens mange år siden. Hva tror du sånt gjør med ryggene til utrente ungdommer?) Og jeg er i ingen tvil om at mange unge menn har veldig veldig godt av å lære seg de tingene forsvaret KAN gi dem, blant annet selvinnsikt og samarbeid. Grenser og orden. Og dette må bli noe som er tilgjengelig for alle som skal tjenestegjøre, ikke bare for en håndfull heldige. Det er på tide å verdsette den resursen som førstegangs-soldatene faktisk er! WildThing "det tar tid å bygge opp et menneske, men bare sekunder å ødelegge" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå