Gjest bada Skrevet 25. mars 2007 #61 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Språket er ikke konstant - det er i stadig endring. Moderne norsk er for eksempel temmelig forskjellig fra norrønt. Det at det skjer lydendringer er altså helt naturlig. Norsk har gjennomgått mange slike endringer opp gjennom tidene: I norrønt skilte man for eksempel mellom t og th-lyd (som den første konsonanten i det engelske ordet thin). Det er like liten grunn til å hisse seg opp over sammenfallet mellom kj og sj, som over sammenfallet mellom t og th. Selv om jeg ikke helt klarer å se problemet med at det er språkendring på gang, er jeg allikevel så barnslig at jeg ikke helt klarer å respektere voksne mennesker som ikke skiller mellom kj og sj. Dette er fordi jeg forbinder det å si sjøtt og sjino med barnespråk. Og jeg tror heller ikke at jeg kunne ha blitt sammen med en som snakker slik. Etter de andre innleggene i denne tråden å dømme er jeg ikke den eneste som tenker slik. De som (med rette!) hevder sin rett til å erstatte kj-lyden med sj bør derfor være klar over at det kan bli sett negativt på, og at det for eksempel kan bli vanskelig å få jobber hvor man bedriver utadrettet virksomhet. Det koster å være pioner! Endret 25. mars 2007 av bada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serina Skrevet 25. mars 2007 #62 Del Skrevet 25. mars 2007 Lurer på om noen her egentlig snakker om forskjellige lyder. Når noe skrives med tj og kj, så uttales det på samme måte på østlandsdialekt. Men i Haugesund f.eks. vet jeg de har en tj-lyd, så det er kanskje den hun mente (de sier vel tjueto med t før kj-lyden). Føler i grunnen at denne diskusjonen blir litt preget av vi har forskjellge dialekter. ← Det er nok sant. Men finnes det noen dialekter som har både kj-lyd og tj-lyd? Jeg mener, utfra det speedbird sier så skal man ikke si kjueto, men jeg sier "kjueto" akkurat som jeg sier kino og kjole. Selvfølgelig skrives det med tj, men uttales med samme lyd som kj. Er det feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 25. mars 2007 #63 Del Skrevet 25. mars 2007 Det er nok sant. Men finnes det noen dialekter som har både kj-lyd og tj-lyd? Jeg mener, utfra det speedbird sier så skal man ikke si kjueto, men jeg sier "kjueto" akkurat som jeg sier kino og kjole. Selvfølgelig skrives det med tj, men uttales med samme lyd som kj. Er det feil? ← De aller, aller fleste dialekter har samme konsonant i ord som tjue og kjøtt. Det er derfor ikke "feil" å si kjueto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 1. april 2007 #64 Del Skrevet 1. april 2007 Denslags irriterer meg grenseløst. Kj-lyden er strengt tatt ikke så fryktelig vanskelig å uttale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 6. april 2007 #65 Del Skrevet 6. april 2007 Det er like fullt i bruk, og riksmålsordlisten er fortsatt i salg. ← Åh, den skal jeg KJøpe!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jadis Skrevet 6. april 2007 #66 Del Skrevet 6. april 2007 Språket er ikke konstant - det er i stadig endring. Moderne norsk er for eksempel temmelig forskjellig fra norrønt. Det at det skjer lydendringer er altså helt naturlig. Norsk har gjennomgått mange slike endringer opp gjennom tidene: I norrønt skilte man for eksempel mellom t og th-lyd (som den første konsonanten i det engelske ordet thin). Det er like liten grunn til å hisse seg opp over sammenfallet mellom kj og sj, som over sammenfallet mellom t og th. Selv om jeg ikke helt klarer å se problemet med at det er språkendring på gang, er jeg allikevel så barnslig at jeg ikke helt klarer å respektere voksne mennesker som ikke skiller mellom kj og sj. Dette er fordi jeg forbinder det å si sjøtt og sjino med barnespråk. Og jeg tror heller ikke at jeg kunne ha blitt sammen med en som snakker slik. Etter de andre innleggene i denne tråden å dømme er jeg ikke den eneste som tenker slik. De som (med rette!) hevder sin rett til å erstatte kj-lyden med sj bør derfor være klar over at det kan bli sett negativt på, og at det for eksempel kan bli vanskelig å få jobber hvor man bedriver utadrettet virksomhet. Det koster å være pioner! ← Så deilig, jeg slapp å skrive hva jeg mente - bada skrev alt jeg mente. Min utheving! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå