Gå til innhold

Kjærester som ikke kan uttale kj-lyd

Krista83

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Farris på Gardermoen for en stund siden og skulle til å betale:

Snørrvalpen bak disken sier "schyutto"... "hæ?" sier jeg, "koster det søttito kroner for en farris ?"

"Schyyyytttto", griner valpen mot meg og ser på meg som om jeg kommer fra en annen planet.

"Er det tjueto du mener ?", spør jeg forsiktig, hvorpå han fnyser og sier "ja, schyyytto!!!!"

Fremdeles noe usikker legger jeg toogtyve kroner på disken og rusler videre.

Det er ingen moral her, bare et referat av noe som skjedde.

Tjueto. Tjueto!

Schyyytto? Trodde det var snakk ok KJ-lyden her.. Tjueto uttales med TJ-lyd. Eller skal dere påstå nå også at det heter kjueto?

Et annet kritisk spørsmål til deg "meg...!!": Hadde du reagert på samme måte om personen bak disken viste seg å være islandsk, eller for den saks skyld, iransk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schyyytto?  Trodde det var snakk ok KJ-lyden her.. Tjueto uttales med TJ-lyd. Eller skal dere påstå nå også at det heter kjueto?

Det var snakk om skrive korrekt norsk. Det skrives ikke toogtyve, men tjueto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meg ...!
Schyyytto?  Trodde det var snakk ok KJ-lyden her.. Tjueto uttales med TJ-lyd. Eller skal dere påstå nå også at det heter kjueto?

For meg hørtes det vitterligen ut som at han sa "sju to" på en litt infantil måte. Jeg skjønte rett og slett ikka hva gutten mente. Tjue har jo Tj-lyd, men også det uttaler de som "schue".

Et annet kritisk spørsmål til deg "meg...!!": Hadde du reagert på samme måte om personen bak disken viste seg å være islandsk, eller for den saks skyld, iransk?

På ingen måte. Gutten her var norsk og snakket kav østlending. Han var trolig fra Oslo, og hadde kviser og tenna på tørk som enhver annen fjortis. Han hadde hverken talefeil eller andre skavanker. Han var en helt normal kjekk ungdom.

Det var ikke snakk om å skrive korrekt norsk slik jeg så det, men gjerne det. Jeg brukte den gamle måte å skrive tallet 22 på for å få frem poenget. Gutten sa tjueto, men det hørtes ut som syttito. Dette illustrerer muligheten for misforståelser når men kan lage sine egne ord og uttaler. Hva om det var "flight-controlleren" som sa det samme, eller piloten ?

Vi går inn for landing på rullebane "schyyyto" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg ...!

For meg hørtes det vitterligen ut som at han sa "sju to" på en litt infantil måte. Jeg skjønte rett og slett ikka hva gutten mente. Tjue har jo Tj-lyd, men også det uttaler de som "schue".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På ingen måte. Gutten her var norsk og snakket kav østlending. Han var trolig fra Oslo, og hadde kviser og tenna på tørk som enhver annen fjortis. Han hadde hverken talefeil eller andre skavanker. Han var en helt normal kjekk ungdom.

Det var ikke snakk om å skrive korrekt norsk slik jeg så det, men gjerne det. Jeg brukte den gamle måte å skrive tallet 22 på for å få frem poenget. Gutten sa tjueto, men det hørtes ut som syttito. Dette illustrerer muligheten for misforståelser når men kan lage sine egne ord og uttaler. Hva om det var "flight-controlleren" som sa det samme, eller piloten ?

:legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om det var "flight-controlleren" som sa det samme, eller piloten ?

De uttaler faktisk tallene på feil måte for at man skal være sikre på at det ikke oppstår noen misforståelser. De sier ikke nain, men nainer. Faif og ikke faiv. Ta deg en tur i et kontrolltårn en gang. Jeg vil tippe at du ikke vil forstå så mye.

Men jeg skjønner poenget ditt, og heldigvis har luftfarten skjønt det for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja. Alle ungdommer slafser tyggis og de er så fæle. I gamle dager, ja da kunne de sannelig prate. Alle gikk i dress til butikken. Inn i stuen, av med luen. Akk!

Det har jeg aldri påstått og det vet du veeelidg godt.. :overrasket:

Unnskyld at jeg sier det, men de fleste her inne som er så forferdelig imot at folk snakker annerledes enn dere virker lite tolerante og svært generaliserende. Visste dere forresten at alle utlendinger som ikke har hvit hud er kriminelle? Og at alle menn faktisk gjør alt de kan for å gjøre livet surt for konen?

Det var da veldig, da..!

Ja, jeg har absolutt noe i mot folk som ikke gidder å gjøre sitt for å bli forstått og blir oppgitt over at jeg ikke forstår når det er de som snakker ukorrekt.

Og hvordan folk snakker er definitivt med på å danne intrykke jeg får av en person (akkurat som mange andre ting).

Kan ikke skjønne at det er intolerant.. Og generaliserende?? Er det noen her som har kommet med generaliserende uttalelser så er det vel heller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke på riksmål.

Det finnes tre skriftspråk i Norge:

- bokmål

- nynorsk

- samisk

Som du ser er det ikke noe "riksmål" på denne listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tre skriftspråk i Norge:

- bokmål

- nynorsk

- samisk

Som du ser er det ikke noe "riksmål" på denne listen.

Det er like fullt i bruk, og riksmålsordlisten er fortsatt i salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, men å henvise til "riksmål" i en diskusjon om korrekt språk faller på sin egen urimelighet.

Sjøttkake-uttale er også i høyeste grad i bruk.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du der finne toogtyve, eller vil du kanskje finne to og tyve? Tror du en hardkår riksmålbruker skriver åttetusentohundreogtoogtyve, eller åtte tusen to hundre og to og tyve? Hvis hun velger å ikke skrive 8222.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men å henvise til "riksmål" i en diskusjon om korrekt språk faller på sin egen urimelighet.

Sjøttkake-uttale er også i høyeste grad i bruk.. ;)

Jeg sa jo ikke at "tjue" er feil fordi det ikke står i riksmålsordboken. (Det er fortsatt en del mennesker i dette landet som lærte riksmål på skolen, det kan derfor ikke anses som feil å bruke riksmål.)

Forskjellen er at man sier sjøttkake fordi man slurver, det samme kan ikke sies om å følge en bestemt skriftlig norm. At sj-lyden er "i bruk" er ikke det samme som at jeg behøver å bifalle det selv om du gjør det.

Dette ble uansett helt off topic, beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at man sier sjøttkake fordi man slurver, det samme kan ikke sies om å følge en bestemt skriftlig norm. At sj-lyden er "i bruk" er ikke det samme som at jeg behøver å bifalle det selv om du gjør det.

Hvis du mener at sjøttkake er et resultat av slurv så må du vel mene at Bæææææægen er et resultat av slurv og.

Selv om du lærer lyden kj i skolen, så hjelper dette lite når alle rundt deg ellers sier sj.

Når jeg tenker meg om så skulle jeg ønske at folk klarte å si Bergen. Så egentlig er jeg nok like enig, like konservativ og like lite begeistret for endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du der finne toogtyve, eller vil du kanskje finne to og tyve? Tror du en hardkår riksmålbruker skriver åttetusentohundreogtoogtyve, eller åtte tusen to hundre og to og tyve? Hvis hun velger å ikke skrive 8222.

Du har naturligvis nok en gang helt rett, skjære Tom.

Jeg hvet ikke hvem av innlegget som er mest teit. Språket er liksom i utvikling! Synes henne over meg hadde mye fornuftig og si. Til dem andre, meg bryr meg ikke!

;)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Jeg sa jo ikke at "tjue" er feil fordi det ikke står i riksmålsordboken.

Nei, det vet jeg... Da skulle du fått høre det.. ;)

(Det er fortsatt en del mennesker i dette landet som lærte riksmål på skolen, det kan derfor ikke anses som feil å bruke riksmål.)

???? Det kan ikke være mulig!?!

Forskjellen er at man sier sjøttkake fordi man slurver, det samme kan ikke sies om å følge en bestemt skriftlig norm.

Jeg tror nok de fleste som sier sjøttkake sier dette bevist, ikke fordi de "slurver"

At sj-lyden er "i bruk" er ikke det samme som at jeg behøver å bifalle det selv om du gjør det.

Jeg bifaller da virkelig ikke bruk av sj-lyden!!! :overrasket: Hvor har du fått det i fra??

Jeg bifaller ikke ukorrekt språkbruk på noe plan, det være riksmål eller stygg "slang" :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kjede- kjedet. altså: jeg ødela sjedet da jeg syklet igår.

La oss ikke gjøre ting vanskeligere enn de er:P

Hvorfor snakker du om kjede? :) Må vi tolke konteksten FØR vi forstår meningen av ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker du om kjede? :)  Må vi tolke konteksten FØR vi forstår meningen av ordet?

Men i eksemplet ditt snakket du om kvinnens skjede når du sa "jeg ødela skjedeN". Som messy påpekte så heter det i så fall "jeg ødela kjedet" (uttalt: skjedet) hvis det er snakk om framsdriftsmekanismen på sykkelen.

men i alle fall. Dialekt er dialekt.

frk. Åberg, først nå sier du østlendinger. Det er som noen nevnte tidligere, språk er alltid i utvikling, og kvasiekspertene er alltid de mest konservative.

Synes det er litt dårlig gjort å skylde det på de "late ungdommene", bare fordi dere ikke klarer å følge med i utviklingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg er en konservativ, streng og fanatisk kvasispesialist på språkfronten. Bortsett fra at spesialist var å ta vel hardt i. :briller2: Forandring? *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...