Missycat Skrevet 27. februar 2003 #1 Del Skrevet 27. februar 2003 hei! jeg skal begynne på sos.antr til høsten, men vet ikke hvilken by jeg vil flytte til! håper dere har en haug med ulike synspunkter, både positive og negative, både når det gjelder universitetene(og gjerne om sos.antr) og ikke minst studiemiljøet, men også det å leve/bo generelt i oslo, bergen, trondheim eller tromsø... jeg kan si at jeg er 23 år, reisevandt og utadvendt og jeg liker å være aktiv, og at jeg ikke aaaaner hvor jeg har lyst å bo/søke på studiet! baserer meg på å ta minst et par semester i utlandet også, men bør vel starte i norge siden høsten nærmer seg med stormskritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chil Skrevet 27. februar 2003 #2 Del Skrevet 27. februar 2003 Hei! Jeg går på sosant i UIO. De fleste syns det er helt topp! Jeg er kanskje ikke så imponert... Vi lærer mye morsomt fra mange forskjellige kulturer men en del av pensumet er ganske kjedelig. En del teori kan være vanskelig å forstå pga av tungt språk i tekstene. Noen av dem henger ikke helt på greip syns jeg, og av og til tenker jeg: "who cares." Men det er jo bare smak og behag! Foreleserne på UIO sosant er kjempe dyktige og inspirerende å høre på! De er veldig engasjerte og brenner for faget, det er smittende! Det sosiale miljøet på Sosant er bra. Ved semester-start har det blitt arransjert en overnattingstur til OSI hytta. Det er absolutt å anbefale at du blir med på den, hvis den arransjeres til høsten også. Jeg var ikke med på den, jeg fikk følelsen av at "alle kjente alle" da semesteret startet og jeg fikk meg liksom aldri noen venner på sosant.... :cry: (Men det er jo bare å ta kontakt. ) Du bør absolutt bli med i en kollokvie gruppe, både pga det faglige og det sosiale. Da jeg tok de første fagene mine på UIO var jeg i en kollovie, der kunne vi diskutere pensum og gjøre oppgaver sammen. Og de er fortsatt mine venner! Jeg er ikke med i noen kollokvie gruppe dette året og det kanskje derfor jeg syns faget er litt uhåntelig, jeg føler meg også litt isolert. Jeg bor to-timer unna Blindern, det skaper jo også litt isolasjon...Orker aldri være med på noen fester o.l. pga lang reisevei. Og fester det er det mange av! Man kan jo bli alkis av mindre! Her på SV er det en pub i kjellern med ikke så altfor dyrt øl. Mange sier at man føler seg liten på Univesitetet i Oslo og alt annet er så stort! Men man skal jo ikke bli kjent med alle de tusen som går her!!! Man henger jo stort sett sammen med de folka som er på gruppa di e.l. så det blir nok ikke det er noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnhild Skrevet 28. februar 2003 #3 Del Skrevet 28. februar 2003 Heisann Missycat! Jeg sitter nå i Bergen på universitetet her. Nå studerer ikke jeg sos.ant. men det gjør mange av vennene mine. Og de trives veldig godt faktisk! Men jeg kan jo si litt om studentbyen Bergen. Jeg er fornøyd. Det er masse å finne på, mye opplegg for studentene, aktiviteter, Kvateret har mange konserter og bar og kaffebar og mere til! Nå vet jeg ikke sikkert hvor du er fra i Norge, men jeg har studert i litt forskjellige byer etterhvert. Og høyskole er egentlig å anbefale foran universitet. Men det er jo også litt opp til enhver person. Jeg vet at jeg ikke ville trivdes i Oslo. Det blir for stort og upersonlig. Bergen er akkurat passe. Men du må jo kunne takle været da... Det er det en del som ikke gjør faktisk. Skikkelig værsyke er normalt. Det som jeg ville gjort er å kikke litt på nett. Finne ut hva de forskjellige stedene har å tilby av aktiviteter. Se om du finner noe du liker. Det skal være noe for enhver smak alle steder. Men jeg vil virkelig anbefale deg å være med på den første uken uansett hvor du havner. du får mange venner allerede under fadderuken. Disse holder mange sammen med resten av studietiden. Og delta på kollokvier, fester, alt som er sosialt. Da vil du få en god studietid med masse venner! Er det noe mer du lurer på om Bergen så er det bare å sende meg en pm så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan! Klem fra Magnhild PS! Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. mars 2003 #4 Del Skrevet 7. mars 2003 Hei Jeg har studert både ved NTNU (trondheim) og ved UIO (Blindern). Jeg kom alene til Trondheim, kjente ingen, ikke noe nettverk (bortsett fra noe slekt et stykke unna). Jeg ble i Trheim i to år, og flyttet ikke til Oslo fordi jeg ikke likte meg der!! Trh. er en kjempefin studentby. Det er veldig mange studenter der i forhold til det generelle folketallet, og dette preger byen. I tilleg har du UKA... Trondheim er veldig studentvennlig, rett og slett. Kjempefin by, korte avstander, har alt, rimeligere hybler, etc etc. Til sammenligning er Blindern stor og upersonlig. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, det er vel også veldig individuelt, men jeg likte meg helt klart best ved NTNU. har en venninne som tok sos.ant der, og hun var veldig fornøyd. Det er noen år siden , men.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. mars 2003 #5 Del Skrevet 7. mars 2003 Skal du dra alene og ikke kjenner noen, så anbefales Tromsø. Miljøet er betraktelig mindre enn i de andre 3 byene. Folket er mer inkulderende og studentmiljøet er kjempebra. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerpia Skrevet 8. mars 2003 #6 Del Skrevet 8. mars 2003 Må si meg enig med care her. Har selv bodd i Tromsø noen år nå, og studentmiljøet her er veldig bra. Er lett å bli kjent med folk siden byen er relativt liten og det er flust med kafeér, utesteder o.l. Byen har eget studenthus (se www.driv.no) der det arrangeres konserter/arrangementer, er kafé/pub og UKA. Studenthuset drives av frivillige studenter, og kan være en fin plass å starte om man kommer til byen uten å kjenen noen. :D Prisene på hybler/leiligheter er ganske høye, men det er fullt mulig å bo rimligere gjennom Studentsamskipsnaden. I tilknytning til Universitetet er det bygget en ny idrettshall spesielt for studenter der man kan trene billigere enn på byens andre sentre. :blunke: Du kan jo lese litt mer om byen her: http://www.tromsostudent.no/studentbyen.html http://www.sito.uit.no/ http://www.utropia.no/ Tigerpia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 9. mars 2003 #7 Del Skrevet 9. mars 2003 Skal du bo i Tromsø må du huske på mørketida + at det sner VELDIG mye der... Hadde ikke ville bodd i Tromsø for alt i verden pga været - og jeg bor i Finnmark.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 10. mars 2003 #8 Del Skrevet 10. mars 2003 Skal du bo i Tromsø må du huske på mørketida + at det sner VELDIG mye der... Hadde ikke ville bodd i Tromsø for alt i verden pga været - og jeg bor i Finnmark.... Været varierer i Tromsø som alle andre plasser. Her er det imidlertid så og si alltid vindstille, og snømengden kommer av at snøen blir liggende og ikke blåser bort, som på mange andre steder i Norge. Mørketida er bare koselig, og sola blir behørlig feiret når den kommer tilbake. Jeg har studert både ved NTNU og nå ved Universitetet i Tromsø, og jeg vil ikke tilbake til Tr.heim for alt i verden, enda jeg egentlig trivdes godt der! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 20. mars 2003 takk for alle svarene jeg tenker som så at jeg liker meg nok sikkert uansett hvor jeg reiser.. Tromsø frister pga at det er et litt mindre studentmiljø, og det er også en by jeg aldri har vært i, men det blir nok litt for langt borte og det er ganske dyrt å reise dit.. Så jeg har egentlig utelukket det. Jeg er i utlandet et år nå, så til neste år vil jeg bo litt nærmere slekt og venner.. Bergen og Trondheim frister også, men så er det jo alt regnet i Bergen da.. Selv om jeg er vant til det, jeg kommer fra Nord-vestlandet også er det Oslo da. Hjelp, dette er ikke enkelt gitt! :o Så bare kom med flere innspill, da blir jeg kjempeglad! Må jo søke snart!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 20. mars 2003 #10 Del Skrevet 20. mars 2003 Les denne: http://www.bladet-tromso.a.nns.no/-/16?sak=1021656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 20. mars 2003 #11 Del Skrevet 20. mars 2003 Du kommer sannsynligvis til å trives uansett hvor du ender. Blir det Trondheim, tenker du etter en stund ; jammen bra jeg dro hit. Blir det Oslo, tenker du etter en stund ; jammen bra... Jeg dro til Bergen i 89 og i dag har det vært strålende vær her (fin setning). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 21. mars 2003 #12 Del Skrevet 21. mars 2003 Sammenlignet med Bergen og Oslo (Har ikke vært i Tromsø), syns jeg Trondheim er en utrolig vakker by!! Mye gress og parker i sentrum å sitte på en vakker vårdag om en vil lese ute. Nidarosdomen ses fra hele sentrum og er utrolig vakker. Hele sentrum er liksom ikke laget så kompakt som hverken Bergen eller Oslo. Og trønderne er noen morsomme dyr:) Heia Trondheim! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #13 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg har studert i både Bergen og trondheim og kan anbefale begge byene. Trondheim har et VELDIG bra studentmiljø som er veldig enhetlig. Alle går på Samfundet, det er masse studentidrett etc. Byen i seg selv er kjempefin med masse kafeer etc. Bergen har et mindre enhetlig studentmiljø synes jeg. Jus holder seg for seg selv, medisinerne er for seg selv osv., men det betyr kanskje ikke så mye dersom miljøet på akkurat ditt fag er bra. Men personlig synes jeg nok studentmiljøet er best i Trondheim. Allikevel trives jeg veldig bra i Bergen, og det er ikke mange steder som kan måle seg med dette når sola skinner...og det gjør den faktisk av og til! tror imidlertid mye kommer an på deg selv og hvilket fag du går på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelie Skrevet 26. mars 2003 #14 Del Skrevet 26. mars 2003 Sosant er et spennende fag, men jeg har dessverre inntrykk av at det er altfor mange folk som tar det fordi de egentlig ikke har noe annet å gjøre; det høres bare spennende ut med fremmede kulturer! Håper motivasjonen din er noe annerledes, og da tror jeg du kommer til å få det bra uansett hvor du ender opp. Men husk at Oslo er full av Oslo-folk som allerede har Oslo-venner og ikke bryr seg om nye venner. Bortsett fra det - en tipptopp by! Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 27. mars 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 27. mars 2003 hopp å hei! ja jeg tar absolutt ikke sos-antr fordi jeg ikke vet hva jeg vil, jeg har jobbet nå i 5 år etter videregåande for å finne ut hva jeg virkelig brenner for å vil, jeg har bevisst unngått å "begynt på noe bare for å begynne på noe..." men jeg er fullt klar over at mange starter på dette faget uten å ha noe særlig "mening" med det, å det synes jeg er trist. Jeg skulle gjerne sett at de var vanskeligere å komme inn på sos-antr enn det er. Men tror mange dropper ut etter første året også da. Men tusen takk for rådene, og ja, jeg kommer nok til å trives uanz hvor jeg ender opp hen. Skulle bare ønske lånekassen støttet sosantr. i utlandet så jeg kunne ta hele graden i utlandet, men sånn er det en gang ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missycat Skrevet 29. mars 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 29. mars 2003 gikk inn på samordna.no å skulle søke på nett. dette nye greiene gjør meg litt forvirret.. i t-heim heter studiet samfunnsvitenskapelige fag med fordypning, i bergen heter det bare samfunnsfag, og i oslo heter det sosialantropologi.. er det det samme studiet med omtrent det samme opplegget/pensumet, eller hvordan fungerer dette nye opplegget fra høsten av?? jeg er forvirret... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå