~Mrs.Valentine~ Skrevet 23. mars 2007 #81 Del Skrevet 23. mars 2007 Hvis du datet en mann som konsekvent sa skjøttkaker istedetfor kjøttkaker, skjino istedet for kino, skjyss istedet for kyss og skjønnsorganer istedet for kjønnsorganer- ville du satset på denne mannen da? ← Ikke hvis han var dårlig i senga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
India Skrevet 23. mars 2007 #82 Del Skrevet 23. mars 2007 nei! kan være mye rart med en mann,men han må klare å prate. ikke noe baby språk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. mars 2007 #83 Del Skrevet 23. mars 2007 Har jeg ikke sagt det hele tiden? Mente det hvertfall. Som du ser så er jeg fullstendig inkonsekvent, så bare se bort fra mine innlegg. Men klarer ikke å følge med i utviklingen? Den var vel litt drøy ← Drøy var den ja.. for å sette ting på spissen. Jeg synes det blir for talentløst at man skal måle en persons mentale intellekt og alder ut i fra dialekt/sosiolekt. Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet. Nei, jeg ville ikke datet en mann som ikke klarte å si forskjell på skjøttkaker og kjøttkaker, faktisk, så ville jeg ikke datet noen menn, uansett hvordan de pratet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Marple Skrevet 23. mars 2007 #84 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg er heldigvis ikke så grunn at jeg lar slike bagateller ødelegge om dette var en person jeg ellers falt for. Det finnes mange grunner til slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 23. mars 2007 #85 Del Skrevet 23. mars 2007 Ja, men bare om han hadde tenner og ikke sånn gebiss-greier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 24. mars 2007 #86 Del Skrevet 24. mars 2007 Tråden delt. Andre del er i språkforumet. Link Scorpina (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #87 Del Skrevet 24. mars 2007 Bør vel egentlig dumpe en fyr som ikke kan si kj-lyd? Er vel krise med en slik fyr? hvilke verden lever vi i? hva er det som teller til enkelte? bare det å spørre andre om dette sier veldig mye om personen+ Eller gjør det? Dette spørsmål hadde ikke blitt stilt om du ikke var anonym. Jeg oppfatter de som tulletråder. Folk spør: Ville du vert sammen med en som har mistet håret? Dumpe en fyr pga ikke vil klemme kviser Vil du være sammen med en som ikke kan uttale kj-lyd? Tydelig at folk har behov for å lette på trøkket her inne,men lag en tulleplass for de da. Den kan rett og slett hete tulleplassen. Jeg regner med at det blir den plassen som blir mest besøkt her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 24. mars 2007 #88 Del Skrevet 24. mars 2007 Nå er det vel ikke så mange som ikke kan si kj-lyden? De eneste jeg har vært borti er helt unge folk/tenåringer som har lagt det til seg. De er ikke i min målgruppe, ihvertfall. Jeg hadde forresten ikke klart å være sammen med en som slafse-prater sånn som Jamie Oliver, som stikker tunga ut når han snakker. Orker ikke å se på programmene hans pga måten han snakker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 25. mars 2007 #89 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg syns det er helt utrolig å lese hvor mange som automatisk svarer at de ikke ville vært sammen med en som ikke kan uttale KJlyden. Det gleder meg å se at det faktisk er folk er med et mer nyansert syn, og som ikke ville latt dette ødelegge et godt forhold. Kan jo fortelle om meg selv. Jeg er født hørselshemmet, jeg har 90% hørselstap på hvert øre og er fullstendig avhengig av høreapparat. Jeg fungerer likevel som alle andre i samfunnet, jeg vet at jeg er blant et fåtall hørselshemmede (med et hørselstap som mitt) som gjør det. Det eneste folk kan "se" på meg om jeg er hørselshemmet, er at jeg har problemer med å høre forskjell på, og uttale skj- og kj-lyder. Jeg har hatt uttallige timer med logoped for å rette på dette, noe som ikke har hjulpet, da det er noe inni øret mitt som gjør at jeg ikke hører forskjell, rett og slett. Det er ikke slik at jeg går rundt og sier schkal vi schøre en biltur, da snakker man ikke om forskjell på skj- og kj-lyder, men om fylleprat, vel? Lær forskjellene på dette, de er faktisk ganske store. Kan jo også nevne at jeg har samboer, venter barn med ham og han syns ikke jeg er irriterende. Er det mange av dere som tenker at "jammen, det sier han jo ikke til -deg-", nå? Vel, har man et godt forhold, kommuniserer man om det meste, også om dette, og han syns vel egentlig at det er litt morsomt, de få gangene han gidder å la seg merke med dette. Heldigvis har jeg så mange kvaliteter som overskygger dette for noen så store problemet, at jeg har klart å holde på ham (og andre for den saks skyld...) såpass lenge. Det gjelder også vennene mine forresten. Er det ikke utrolig, hvem vil vel være venn med en som ikke kan uttale forskjell på kj og skj? Anyhow, det er -mange- grunner til at folk ikke kan snakke sånn eller sånn, og de færreste gjør det av latskap.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 25. mars 2007 #90 Del Skrevet 25. mars 2007 Nå er det vel ikke så mange som ikke kan si kj-lyden? De eneste jeg har vært borti er helt unge folk/tenåringer som har lagt det til seg. De er ikke i min målgruppe, ihvertfall. Jeg hadde forresten ikke klart å være sammen med en som slafse-prater sånn som Jamie Oliver, som stikker tunga ut når han snakker. Orker ikke å se på programmene hans pga måten han snakker på. ← Jeg kan ikke... akkurat på samme måte så jeg tviler på at "alle" kan rulle på R'en, eller "alle" kan lage den svenske lyden (eks kyckling). Det der var et ganske ignorant innlegg av det Pet... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #91 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg syns det er helt utrolig å lese hvor mange som automatisk svarer at de ikke ville vært sammen med en som ikke kan uttale KJlyden. Det gleder meg å se at det faktisk er folk er med et mer nyansert syn, og som ikke ville latt dette ødelegge et godt forhold. Kan jo fortelle om meg selv. Jeg er født hørselshemmet, jeg har 90% hørselstap på hvert øre og er fullstendig avhengig av høreapparat. Jeg fungerer likevel som alle andre i samfunnet, jeg vet at jeg er blant et fåtall hørselshemmede (med et hørselstap som mitt) som gjør det. Det eneste folk kan "se" på meg om jeg er hørselshemmet, er at jeg har problemer med å høre forskjell på, og uttale skj- og kj-lyder. Jeg har hatt uttallige timer med logoped for å rette på dette, noe som ikke har hjulpet, da det er noe inni øret mitt som gjør at jeg ikke hører forskjell, rett og slett. Det er ikke slik at jeg går rundt og sier schkal vi schøre en biltur, da snakker man ikke om forskjell på skj- og kj-lyder, men om fylleprat, vel? Lær forskjellene på dette, de er faktisk ganske store. Kan jo også nevne at jeg har samboer, venter barn med ham og han syns ikke jeg er irriterende. Er det mange av dere som tenker at "jammen, det sier han jo ikke til -deg-", nå? Vel, har man et godt forhold, kommuniserer man om det meste, også om dette, og han syns vel egentlig at det er litt morsomt, de få gangene han gidder å la seg merke med dette. Heldigvis har jeg så mange kvaliteter som overskygger dette for noen så store problemet, at jeg har klart å holde på ham (og andre for den saks skyld...) såpass lenge. Det gjelder også vennene mine forresten. Er det ikke utrolig, hvem vil vel være venn med en som ikke kan uttale forskjell på kj og skj? Anyhow, det er -mange- grunner til at folk ikke kan snakke sånn eller sånn, og de færreste gjør det av latskap.... ← Jeg tror ikke du skal ta hva folk skriver i denne tråden så seriøst. Det er et hypotetisk spørsmål, hvor man tar stilling til en isolert sak. Tviler på at det er så mange som har som kriterium at parteren ikke kan si kj-lyden. Det trenger verken bety at man er kynisk eller overfladisk fordi man svarer at man ikke ville vært sammen med en slik person, eller at de som ikke kan si denne lyden bør gå i hi fordi ingen vil ha dem. Dette blir en veldig useriøs og hypotetisk diskusjon. Håper du ikke lar deg såre av det som skrives her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2007 #92 Del Skrevet 25. mars 2007 Det hadde vært adskillig verre om h*n ikke kunne uttale "S" lyden! Jeg ser for meg min bedre halvdel si til meg med sexy stemme" kom igjen, jeg er klar for kjeks!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 25. mars 2007 #93 Del Skrevet 25. mars 2007 Dette blir en veldig useriøs og hypotetisk diskusjon. Håper du ikke lar deg såre av det som skrives her ← Neida, jeg lar meg ikke såre, jeg veit jo hvor jeg har huet mitt hen. Men det er likevel overraskende at mange er så (unnskyld) tomhjernede at de uten å blunke skriver at "nei, da ville jeg ha dumpet ham på flekken". For øvrig så hadde jeg ei i klassen som ikke kunne uttale bokstaven "r", et atskillig verre problem vil jeg tro, men likevel overkommerlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban75 Skrevet 25. mars 2007 #94 Del Skrevet 25. mars 2007 Med mindre det var en del av dialekten (på Vestlandet er det mange som har slike lyder som en del av dialekten), hadde jeg klart dumpet mannen! Det er GRUSOMT - og man høres nesten litt tilbakestående ut med slike talefeil.. Hadde ikke taklet det jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #95 Del Skrevet 25. mars 2007 Neida, jeg lar meg ikke såre, jeg veit jo hvor jeg har huet mitt hen. Men det er likevel overraskende at mange er så (unnskyld) tomhjernede at de uten å blunke skriver at "nei, da ville jeg ha dumpet ham på flekken". For øvrig så hadde jeg ei i klassen som ikke kunne uttale bokstaven "r", et atskillig verre problem vil jeg tro, men likevel overkommerlig. ← Jeg tror også at de fleste i denne diskusjonen ikke snakker om talefeil, altså de som ikke klarer å si kj-lyden, men mer de som ikke gidder (tro det eller ei, det fins mange av dem, en del syns også det er kult). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nynaeve Skrevet 25. mars 2007 #96 Del Skrevet 25. mars 2007 Det kan da være en talefeil, som man ikke har fått hjelp til med av en logoped. Dessuten hadde jeg etter en stund slutta å legge merke til det. I mine øyne er det helt klart en bagatell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buddeie81 Skrevet 25. mars 2007 #97 Del Skrevet 25. mars 2007 He he...for ett artigt tema.....Logoped hadde vært tingen....men taleproblemer er en ting......Men det er jo gjerne det at det er blitt veldig moderne med denne talemåten æsj... som om en prøver å være kul ligsom...det er like motbydlig.....Men når det gjelder stamming eller andre former av taleproblemer ville jeg ikke droppa han... Men det å ikke kunne si kj-lyden, eller erstatte kj-lyden med skj-lyden er ikke fint for ørene mine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 25. mars 2007 #98 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg tror ikke jeg har møtt et voksent menneske som sier shøtt og shøpe.. (med unntak av dialekter selvfølgelig). Bare fjortiser. Nei, nå lyver jeg! Jeg har truffet en som sa det men han viste seg å være utrolig barnslig og ikke så veldig skarp.. Så summen er vel at jeg forbinder lyden med fjortiser og ikke så skarpe mennesker Og de faller ikke inn i målgruppa mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cookie Monster Skrevet 25. mars 2007 #99 Del Skrevet 25. mars 2007 Det hadde vært adskillig verre om h*n ikke kunne uttale "S" lyden! Jeg ser for meg min bedre halvdel si til meg med sexy stemme" kom igjen, jeg er klar for kjeks!" ← Kommer an på hvilke kjeks. Er det Maryland Cookies så er jeg klar for alt! Marie styrer jeg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 25. mars 2007 #100 Del Skrevet 25. mars 2007 Det hadde vært adskillig verre om h*n ikke kunne uttale "S" lyden! Jeg ser for meg min bedre halvdel si til meg med sexy stemme" kom igjen, jeg er klar for kjeks!" ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå