skanky Skrevet 22. mars 2007 #1 Del Skrevet 22. mars 2007 For å unngå å dø av en livstilsykdom innen jeg blir 30, så har jeg fått fingeren ut og meldt meg inn i treningsstudio og lagt om kostholdet en del. Dette er første uka mi, og jeg har trent tirs og ons og kuttet kraftig ned på karbohydratene samt byttet ut mye fett med magrere varianter og fått i meg mye mer proteiner enn jeg har pleid. Jeg håper med dette å bli i bedre form, samt miste litt fett rundt mageområdet og bli litt mer "toned". Problemet er at jeg de siste dagene har blitt kjempetrøtt, og i morges måtte jeg bare droppe treninga for jeg var så sinnsykt slapp og dårlig. I tillegg har jeg fått magetrøbbel, både oppblåst mage og tynn mage Gjør jeg noe feil? Eller fikk bare kroppen min litt sjokk av pangstarten? Jeg hører jo så mye om at trening gir energi og overskudd, det var jo også en av grunnene til jeg begynte.. Jeg trener ikke hardt, og vil også tro at jeg spiser nok (uten at jeg har telt kaloriene). Hvor mange kalorier bør man få i seg per dag når man trener en times tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 22. mars 2007 #2 Del Skrevet 22. mars 2007 Spiser du for lite? Husk også på at kroppen trenger karbohydrater; hvis jeg forsøker å kutte karbohydrater, blir jeg svimmel og trøtt. Det er bare snakk om å få i seg riktig type karbohydrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 22. mars 2007 #3 Del Skrevet 22. mars 2007 Det høres ut som en veldig dårlig idé å begynne å trene og kutte kraftig ned på karbohydrater samtidig. Spis riktige karbohydrater i form av frukt, grønnsaker, grovbrød og fullkornsris f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 22. mars 2007 Takk for svar! Jeg spiser litt karbohydrater om morgenen og etter trening, men det er kanskje ikke nok. Har prøvd å lese litt om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre, men synes det er veldig vanskelig å orientere seg i kostholds- og treningsjungelen for en som har null peiling! Mye å lære seg, og masse informasjon er motstridende. Men er det slik at kroppen må venne seg til trening, altså at man kanskje bør ta det litt med ro i begynnelsen og at man vil få mer overskudd etterhvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frances Skrevet 22. mars 2007 #5 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg tror det vil ta mer enn en uke før du kjenner det store overskuddet, husk at kroppen skal venne seg til et nytt kosthold og mer fysisk aktivitet. Er dessuten enig i at så lenge du trener må du få i deg en del karbohydrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 22. mars 2007 #6 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg tror som sagt det er karbohydratunderskuddet som gjør at du føler deg slapp og uopplagt. Sånn ganske forenklet kan du tenke at det daglige inntaket bør ha ca. 50% bra karbohydrater, og kanskje 30% protein, og 20% fett. Da vil du få energi nok til treningen, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 22. mars 2007 #7 Del Skrevet 22. mars 2007 Hiver meg på resten her, få i deg mere karbohydrater! Det vil ta litt tid før du merker forskjell i energi i kroppen, til å begynne med får jo kroppen omtrent "baillsjokk" (ja, jeg er trønder... ) av ny og uvant aktivitet.Også magen kan ha behov for en tilpasningsperiode til nytt kosthold, og reagere gjerne med både luft, løs og hard avføring om hverandre. Men det blir bedre! Og det tar ikke lange tiden heller! Gratulere med endring i livstil og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffekoppen Skrevet 22. mars 2007 #8 Del Skrevet 22. mars 2007 Kan du ikke legge ut et eksempel på hva du spiser nå i løpet av en dag? Det er lett å gå i noen feller når man legger om kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg spiser f eks 2 skiver grovt brød eller knekkebrød om morgenen med magert pålegg, en stund før jeg trener. Etter trening blir det noe av det samme, men utover kvelden kutter jeg karbohydrater nesten helt (har spist kyllingsalat og egg og slikt). Spiser relativt små porsjoner i forhold til hva jeg gjorde før (en tallerken i stedet for to sånn ca). Har endt opp med å slokne over pensumlitteraturen hver ettermiddag, og føle meg uopplagt nesten hele dagen. Prøver å ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid, men er litt usikker på hva man skal gjøre på kvelden. Har hørt at for å oppnå vektreduksjon så skal man ikke spise etter 8? Men siden jeg ofte sitter oppe til over midnatt, så blir vel dette ikke en så bra regel for meg kanskje.. Men jeg skal definitivt spiser mer (bra) karbohydrater. Selv om jeg har et overordnet mål/ønske om å bli litt smalere til sommeren, så er jeg egentlig mest opptatt av å få mer energi og bedre kondisjon. Da er vel kanskje ikke Atkins/low carb veien å gå.. Ganske lett å gå i feller ja, alle nettsider har jo forskjellige synspunkt på hva som er bra og jeg er helt grønn på det der med kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffekoppen Skrevet 22. mars 2007 #10 Del Skrevet 22. mars 2007 Det er nok en omstilling for kroppen din. Kanskje du spiser for lite? Forsøk å telle kalorier et par dager for å se om du ligger for lavt. Spiser nok nok frukt og grønnsaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 22. mars 2007 Det er nok en omstilling for kroppen din. Kanskje du spiser for lite? Forsøk å telle kalorier et par dager for å se om du ligger for lavt. Spiser nok nok frukt og grønnsaker? ← Ingen frukt, og lite grønnsaker.. Hvor mange kalorier bør man ligge på? Trener en time om dagen, og er relativt inaktiv ellers.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 22. mars 2007 #12 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg har det alltid sånn som deg når jeg tar meg sammen og snur om på livvstilen. De første to ukene er jeg sliten og slapp, men så kommer overskuddet snikende etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffekoppen Skrevet 23. mars 2007 #13 Del Skrevet 23. mars 2007 Ingen frukt, og lite grønnsaker.. Hvor mange kalorier bør man ligge på? Trener en time om dagen, og er relativt inaktiv ellers.. ← Fem om dagen er en god regel. Det er ikke sunt å bare kutte ned på fett. Du må sørge for at kroppen din får alle næringsstoffene du trenger, og til det trenger du også frukt og grønnsaker. Jeg vil anbefale deg å lese litt om ernæring, ikke slanking. Denne siden kan være et utgangspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 24. mars 2007 #14 Del Skrevet 24. mars 2007 En ting om gangen. Spis som før, begynn å trene og se hvordan det går. Om du er seriøs og klarer å holde på ett par måneder slik så kan det godt hende at du oppdager at treningen er det eneste som skal til. Mange som overdriver og skal gjøre alt med en gang med den følgen at de fort går lei og snart er tilbake der man startet. Ok, lever man utelukkene på pølser, hambugere og lign så bør man selvfølgelig tenke litt på ernæring også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. mars 2007 #15 Del Skrevet 24. mars 2007 Ikke vær redd for karbohydrater.. Når du trener trenger kroppen lett tilgjengelig energi, og det er karbohydrater.. Hvis du spiser for lite karbohydrater og trener mye, vil du ofte bli slapp, siden kroppen ikke har noe å forbrenne.. Men velg grove fullkornsprodukter fremfor fine, siden de gir en jevnere blodsukkerstigning og man blir lengre mett.. En annen ting er at det tar ofte litt tid før man får overskudd av å trene.. Gi det litt mer tid Stå på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dront Skrevet 24. mars 2007 #16 Del Skrevet 24. mars 2007 Men jeg skal definitivt spiser mer (bra) karbohydrater. Selv om jeg har et overordnet mål/ønske om å bli litt smalere til sommeren, så er jeg egentlig mest opptatt av å få mer energi og bedre kondisjon. Da er vel kanskje ikke Atkins/low carb veien å gå.. ← Jeg har en mistanke om at endel low carb-dietter passer best for folk som "bare" kan eller vil endre kostholdet, ikke aktivitetsnivå. Tror det er lurt å ikke sette sammen kostholdet bare ved å plukke litt her og litt der av ulike tilnærminger, selv om det kan virke fristende for å få raskest mulig resultat. Prøv heller å få hjelp til å sette sammen et helhetlig kosthold som ikke er umulig å leve med og tar høyde for treninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå