Gå til innhold

Miestetisk

Mie

Anbefalte innlegg

Det gir meg jo tid til å finne ut hva jeg vil ha i bedet; jeg lurer litt på et rosebed, men det bør vel kombineres med noe annet for å ikke bli så kjedelig og ensformig. Noen som har et godt forslag?

Jeg har noen nydelige blomster ute i hagen. De er forbausende hardføre og sprer seg raskt i alle typer jord. Først kommer det gule blomster, så blir de som små, hvite snøballer av frø.

Kan det være løvetann de heter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har jeg også, men jeg har de i busk-variant. Noen steder står de tett og kan nok gå under betegnelsen skog.

Dvs det var slik, jeg har kjempet hardt den siste uken og løvetannskogen er kraftig redusert. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet opp så mange slike gule blomster her ennå, men bladene, og de lange seige røttene er her. I tillegg har vi anlagt sneglefarm her. Vi har spesialisert oss på de brune. Sambo sanker sammen og lager sneglesuppe hver kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plantet masse stauder i fjor. De står innenfor en steinmur med barkduk og bark over, bare med hull i duken til staudene. Nå kan jeg tydelig se at de har blitt større og flere, men ikke pokker om jeg tør å luke ugress i bedet. Jeg ser ikke forskjell på ugresset og staudene. :sur:

Får el bare utsette lukingen til det begynner å blomstre da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sneglefarm? *grøss* Det er noen som prøver seg her også, men heldigvis ikke så mange. Vi hadde mye mindre i fjor enn året før, det gir jo litt håp - jeg har gjerne tenkt at de bare blir flere og flere for hvert år... Ang. frosker så drev eldste med noe rompetrolloppdrett for noen år siden, dvs han og en kompis hentet egg i et vann her, og drev og fødde på disse rompetrollene helt til vi hadde små mini-frosker (det var egentlig padder, men frosker høres greiere ut) i en balje i hagen. Etterhvert ble de jo til små froskepadder og klarte å hoppe ut av baljen sin, men ikke tilbake. Resultatet var små tørkede paddekadaver i hagen. Sjarmerende. :forvirret: De søte (?) små fikk etterhvert flytte tilbake til sumpen de kom fra, selvsagt etter en halvveis gråtkvalt sermoni. Man knytter seg til små rompetroll fostret opp på fiskemat. (ikke jeg nei, *jubel inni seg*)

Jeg har et staudebed som stort sett klarer seg selv. Jeg har plantet tett og nå har studene vokst endel og dermed er det omtrent ikke plass til ugress. Veldig greit. :) At det ble slik var i grunnen tilfeldig - jeg fikk et lass med staudeavleggere av en venninne og stappet de bare nedi jorden der det var plass. Etter et år eller to så det jo helt corny ut, men så flyttet jeg litt på noen, tok bort noen, noen flyttet seg selv (eh..døde) og vips; pent og praktisk staudebed. Ikke nydeligprydelig som på sånne glansede hagebilder i blader og sånn, men det har sin sjarm.

Egentlig burde vi bruke litt tid innendørs i dag, det er snart grobunn for både ugress og snegl her også frykter jeg.. I hvertfall trengs det en skikkelig husvask. Varmt vær & masse små gjester = bare føtter som løper inn og ut, noe som igjen gjør at det er småskittent inne. Men det er meldt regn til i morgen og jeg gidder ikke bruke den siste soldagen på gulvvask inne. *fornuftig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått gjort masse i hagen i dag! Nå gjenstår det å spa et stort hull i plenenen; vi har en masse rester av gammel mur vi må kvitte oss med, og siden det veier mer enn vi gidder å bære gjør vi det enkelt; vi spar det ned. Må uansett fylle på med mer jord nå som vi har laget ny mur, så gamle mur-rester kommer godt med som fyllmasse. Rosebedplanene har utgått, tror jeg, nå virker det som om det er en bedre idè å gjøre en skråning som i dag er bestående av plen, egentlig kun mose, om til et område med litt vintergrønt og kanskje noen stauder. Jeg ser helt klart at det er lurt å vente med å sette i gang til vi er helt ferdig med den nye muren og påfyll av jord; ting blir seende annerledes ut i virkeligheten enn det gjorde i hodet mitt før vi startet.

Ute er det nydelig sol, men det blåser ganske kald vind. Det har kun vært t-skjorte vær når vi jobbet effektivt, med en gang vi slappet litt måtte jeg ta på en genser. Og i morgen er det meldt regn. Jeg kan gjerne gjøre hagearbeid selv om det regner litt, men jeg er mer usikker på om mannen gidder det. Og til det store grave-ned-gammel-mur prosjektet trenger jeg ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er aldri på msn lenger du jo.....

Glemmer det alltid. Kanskje jeg burde krysse av på automatisk pålogging? *fikser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til brjørkepollensesongen er over, for da skal jeg også holde på ute i hagen. Det er koselig arbeid, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renner ikke akkurat over av skrivekløe for tiden nei...

Søttende gikk strålende. Det gjør jo helst det så lenge været er bra, hadde det vært søttende i dag hadde det blitt ganske så annerledes - det er utrolig surt og vått ute i dag nemlig. Men i går var det nydelig!

Planene for helgen ble endret av at mannen må på jobb, det betyr at jeg håper å få jobbet litt i hagen. Litt regn skremmer meg ikke, men nå er det bortimot drukningsfare ute - det får da være grenser for hva en skal utsette seg for - men det kan da bli bedre til i morgen? Har kjøpt meg en bok så jeg skal nok kose meg uansett . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok er et godt alternativ på en regnfull og blåsete dag. Ønsker deg en god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tenkt å foreslå redningsvest jeg Mie..........for å unngå drukning. men det ser kanskje litt dumt ut :klø:

Med redningsvest i hagen............... :sjenert:

Jeg var på tur ut i hagen nå........... og hva skjer ???

Diiiigre regndråper :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk nok har jeg klart å gå meg en tur mellom regnbygene. Godt fornøyd med det, trengte litt frisk luft i toppen. Resten av dagen har jeg gjort sånn ca ingenting, dvs jeg har handlet litt og blitt knust i "hatt over hatt". :forvirret: Når barna var små lot jeg dem gjerne vinne, nå kjemper jeg for alt hva jeg kan, men jeg taper like fullt. :sinnatagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ut i hagen jeg også..............det skifter så fort her idag.

Blåser hardt (jaja, hardt til å være Østlandet da.........) - så regner bare blåser avgårde like fort som det kommer. Ja - og det gjør jo da også sola :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blåste tydligvis hitover, det har i hvertfall høljet ned i hele dag. Men jeg klager ikke; innendørs er det jo tørt og varmt, det er lørdagskveld og jeg har ingen planer/ting jeg skal før mandag morgen. Og det er jo et hav av tid til. :) Men var det ikke så at jeg skulle gjøre noe hagearbeid? Det utgår galant i dette snøvvelværet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, min venn!

Lenge siden! Jeg er super-passiv om dagen... :sjenert:

Vi var heldig med 17. mai været - bevares, hadde vi fått 18.mai været en dag før, hadde det vært kattastrofe! Det ble en nydelig dag på vestlandet! :flagg:

Håper du har det bra!

STOOOOR klem! :forvirret::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du fullstendig rett i! Det var helt utrolig i grunnen; tidlig i uken ble det meldt at det var 80% sjans for regn på søttende, og her i byen er som oftest det ensbetydende med pøsregn - det eneste man kan håpe på er at det skal regne nedover og ikke bortover. Men underet over alle undere; perfekt tog/bunad/tivoli/fyrverkeri-vær åpenbarte seg. :tommelsmil:

Men du er fremdeles favorittværen altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...