Gå til innhold

Tror jeg har angstanfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har litt angstproblemer...Er ikke sikker vel og merke, men merker innimellom jeg blir ganske uvel, og rett og slett blir nervøs inni meg og ofte veldig svimmel (som om jeg skal svime av)...Pulsen er helt fin enda alt dette pågår, men jeg føler meg fremdeles veldig nervøs.

Tok det opp med legen min og han skulle bare dytte i meg piller (noe jeg ikke vil ha). Finnes det noen andre behandlingsmåter om det skulle være angstanfall jeg har? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bruker valeria selv (er jo piller, men ikke så sterke som mye annet), puster så rolig jeg kan, og minner meg selv på at det går over. Får jeg råd så blir det akupunktør neste.

Skrevet

først er det vel greit å finne ut om det faktisk er angst du har. kommer disse følelsene ved bestemte situasjoner?

har angst selv, og kjenner igjen noen av symptomene du beskriver.

jeg går til psykolog pga dette, og det funker bra for meg. er noe skeptisk til medisiner, og har foreløpig klart meg uten.

på lang sikt er det kognitiv trening som virker, tror jeg.

under angstanfall er det, som nevnt her, viktig å puste rolig (for det er hyperventilering som eventuelt kan gjøre at du besvimer... kan si for meg selv at jeg aldri har svimt av selv om det kan føles sånn), og si til seg selv at angsten ikke er farlig. en ting jeg pleier å tenke på er UTOVERfokus fremfor innoverfokus, ved å forsøke å ignorer og distrahere meg fra å kjenne på symptomene.

:klem:

Skrevet

Nå er ikke jeg psykolog, men det første steget må være å vite hva som utløser dette for å forhindre at dette skjer. Har selv opplevd dette før. Når problemet ble borte, ble også symptomene borte. Angsten er kun det underliggende problemet. Det er ikke alltid man er bevisst på hva dette problemet er, og da kan det være litt vanskelig. Vet du om det er noen spesielle situasjoner som får deg til å føle slik?

Skrevet

Jeg hadde en del angstanfall da jeg var yngre og fikk hjelp for det etter hvert. Men det jeg gjore når jeg kjennte at jeg begynnte å hyperventilere var faktisk å synge.. Høres sikkert helt merkelig ut, men det hjalp faktisk. Du kan nemlig ikke synge og hyperventilere på samme tid. Jag oppdaget også at dersom jeg klarte å avlede meg selv gikk angstanfallet fortere over.

Men det viktigste var nok alikevel å finne ut hvor angsten stammet fra og ta et oppgjør med det.

Lykke til! :klem:

Skrevet

forresten høres legen din lite profesjonell ut...

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva angsten stammer fra, for den kan komme i så mange situasjoner, uten at jeg egentlig vet hvorfor, f.eks hjemme i sofaen plutselig mens jeg ser på tv eller sitter på data'n, eller ute i butikken når jeg handler...har til og med fått et anfall ved middagsbordet hos faren min. Er vanskelig for meg å vite nøyaktig hvorfor jeg får det, for jeg føler meg ikke nervøs eller engstelig utenom den følelsen i kroppen som kommer av seg selv uten grunn (vanskelig å forklare)....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en del angst og har hatt det i mange år. Jeg vil annbegale deg å ta en tur til psykolog, helst en som driver med kognitiv terapi (endre tankemønstre) som er det som er dokumentert å gi best resultat av psykologers forskjellige behandlingsformer.

Dernest vil jeg sterkt annbefale deg å lære deg meditasjon og meditere 20m om morgenen, eventuelt mere. Det er grundig dokumentert i en rekke studier ved annerkjente universiteter at meditasjon hjelper like godt som medisiner over en periode på noen månderer. Deretter virker meditasjonen bedre fordi den i større grad har en kumulativ effekt. Hvis du i tillegg begynner på et yoga kurs blir resultatene enda. Begge deler gir masse andre positive effekter som øker sterkt jo lengre du holder på, mens medisiner kan ha negative bivirkninger. For mange vil kombinasjonen psykolog, medisiner og meditasjon alikevel være det beste alternativet.

Uansett hva du velger å gjøre med det tror jeg du kan unngå at det blir et stort problem så lenge du på en eller annen måte tar aktivt tak i det tidlig.

Ellers vil jeg råde deg til å betro deg til venner. Eventuelt kan du kjøpe nervidix kosttilskudd i helsekostbutikk. All fysisk trening hjelper. Massasje og all avslapning er bra. Søk også litt på nettet om generalisert angst, panikkangst og sosial angst. Generelt er det viktig at du prøver å være minst mulig redd for angsten og ikke prøve å støte den bort eller sloss mot den, men i stedet prøver å være rolig, puste dypt og rolig og så forsiktig komme med beroligende tanker. Blir den ved kan du prøve å distrahere deg selv ved å gå inn i oppslukende aktiviteter, men uten å flykte for mye fra angsten når du gjør det. Bare la den være der mens du forsiktig prøver å gå inn i noe annet. Det som skaper mest angst er angst for angsten og forsøk på å kontrolere angst. Prøv også å se hvilke tankeassosiasjoner som kommer i forbindelse med angsten. Alle positive aktiviteter og tanker ellers i livet hjelper også. Hvis psykolog ikke hjelper ville jeg prøvd hypnose. Det hjelper meg masse og har også fryktelig gode dokumenterte resultater. I tillegg slipper du å gjøre noe annet enn å legge deg på sofaen.

Lykke til. Du er flink som tar så godt grep som du gjør ved å snakke med legen og skrive her. Så lenge du tar grep går det bra:)

Skrevet

Takk :) Yoga har jeg allerede tenkt på...hvis du ser tråden min litt lenger ned.

Meditasjon var en god ide, det skal jeg prøve på.

Psykologer har endel ventetid antar jeg...? :sjenert:

Skrevet

fastlegen min ga meg ihvertfall valget mellom ventetid på ca et halvt år her jeg bor, og henvisning til privat psykolog. hos privat fikk jeg time i løpet av to-tre uker. dette er selvsagt dyrt. jeg er student, og kan derfor benytte meg av refusjonsordning. usikker på hvordan dette er for andre...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror studenter, i hvert fall ved store læresteder har muligheten til å bruke psykologer ved universitetets helsetjeneste.

Gjest Gjest
Skrevet

Da skal jeg svare på yogatråden din her. Lett yoga med enkle øvelser kan du godt lære fra en bok og praktisere for deg selv en stund, men etter hvert så må du uansett på kurs for å gjøre ting helt riktig. Stillingen som heter haren er veldig beroliggende og kan med fordel gjøres mens du har masse angst. All yoga er bra for angst, men klassisk yoga er nok bedre enn de mer dynamiske variantene i begynnelsen i hvert fall. Klassisk yoga fokuserer mest på avslapping og er minst fysisk krevende.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor lenge du har hatt det sånn og hva du gjør når du kjenner at det er på vei?

Poenget mitt er at angst er en psykisk lidelse, og at det faktisk til en viss grad kan bekjempes hvis det ikke har gått for langt. Jeg er veldig enig med deg i at medisiner ikke behøver å være nødvendig, i hvert fall ikke ut fra måten du beskriver problemene du har på.

Ikke heng deg opp i at du har en lidelse/sykdom (du har etter mitt syn veldig milde symptomer hvis jeg leste deg riktig), men prøv å fokuser på å bevege deg videre ut av situasjonen, selv om det betyr at du fysisk må flytte på deg under en middag. Gå på do og sitt rolig, pust dypt (ikke for dypt heller da ;) ) til du føler deg bedre.

Ikke sykeliggjør deg selv - du bør teste din egen evne til å kontrollere det før du eventuelt prøver psykologhjelp eller medisiner - med mindre du selv føler at det allerede er utenfor din kontroll og helt akutt når det skjer.

Gjest Gjest
Skrevet

En ting i tillegg til de de andre har svart; vet du hvordan jernnivået ditt er, eller om kroppen din tar opp nok jern og evt vitaminer? Jeg hadde samme symptomer som du beskriver en periode (noen måneder), og de gikk helt over da jeg begynte å spise vitaminer og jerntilskudd.

Men om det er angstsymptomer og ikke mineralmangel så er jeg enig i rådene til de andre her :)

Skrevet

Hu i svingen: Det har vart i omtrent en måned eller to nå...Og føles ut som at det blir verre...Vel, kanskje ikke verre, men det begynner å hindre meg siden jeg er redd for å få anfall.

Til gjest: Jernnivået mitt er litt lavt, men ligger rett over grensa nå ihvertfall.

Til alle: Tusen takk for mange fine råd :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvor høye/lave verdiene på jern må være i forhold til slike symptomer, men det kan jo være en av "teoriene" enn så lenge. Uansett er det bra at du tar tak i dette så tidlig, jeg tror også mulighetene for å unngå et større problem med angst er gode da. Da jeg hadde slike symptomer hjalp forresten yoga-pusteteknikk meg også - selv om det var fysiske symptomer følte jeg meg jo psykisk engstelig pga hjertebank og problemer med å puste, dessuten visste jeg jo ikke hva årsaken var. Lykke til :)

Skrevet

Takk :) Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på yoga.

Jeg tror jeg forresten vet hva som utløser symptomene....Om jeg føler meg litt småsyk eller lignende (har endel plager pga nakken og ryggen) så får jeg litt "flashback" fra ifjor vår da jeg lå veldig syk uten å få noe hjelp og bare ble behandlet veldig kaldt hos 5 forskjellige leger fordi de ikke fant ut hva som feilte meg. Når jeg først kom meg på sykehuset var jeg veldig dehydrert og måtte igjennom ganske mange undersøkelser, noen enkle, andre smertefulle, helt til de fant ut hva som feilte meg. Etter dette har jeg gått og hanglet og nå har jeg endelig funnet ut at mye kommer fra nakken og ryggen, men det er ofte jeg tenker tilbake og redd for at det samme skal skje igjen...Jeg vet ikke om noe verre nå enn å gå VELDIG syk og aldri bli trodd.

Så det kan være at jeg rett og slett har traumer etter dette og det er det som utløser angsten. :sjenert:

Skrevet

Finnes også diverse angstgrupper i regi av frivillige organisasjoner.

Skrevet
Finnes også diverse angstgrupper i regi av frivillige organisasjoner.

Takk :) Vet du om noen på østlandet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...