Tusenfryd Skrevet 28. februar 2003 #21 Skrevet 28. februar 2003 Jeg røyker ikke hver helg, men en kanskje en helg i en anledning i måneden. Jeg kan utmerket la være, men jeg har lyst. Jeg synes det smaker godt og jeg liker den røyken. Jeg sammenligner det med sjokolade. Jeg må ikke spise sjokolade men jeg velger noen ganger å gjøre det, fordi det smaker godt og jeg har lyst på. Forresten er noen ganger sjokoladebehovet ukontrollerbart, og jeg MÅ faktisk spise sjokolade. Da er jeg avhengig av det da? For jeg MÅ av og til ha sjokkis, men jeg MÅ aldri ha røyk, men jeg velger det fordi jeg har lyst på. Jeg spiser forøvrig sjokolade oftere enn jeg røyker. *Tusenfryd kverulerer ikke, men prøver å forstå*
Gjest Hilde Skrevet 28. februar 2003 #22 Skrevet 28. februar 2003 Jada, Tusenfryd - jeg tror deg så gjerne, det var forfatteren av boken som sa det jeg skrev i forrige innlegg. Jeg har to venninner som røyker kun når vi har noen festlige anledninger, foreninger, osv... Vet med meg selv at jeg aldri kunne gjort noe sånt - med meg er det nok enten/eller - og ikke både og.
aline Skrevet 28. februar 2003 #23 Skrevet 28. februar 2003 Tusenfryd: Det var utdannet kursleder som har sagt at man er avhengig dersom man røyker i voksen alder. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg har ei venninde som aldri har røyket fast, kun festrøyket litt innimellom, men hun klarer liksom ikke å legge røyken heeelt fra seg, og dermed er hun vel avhengig. Jeg har røyket fast lenge jeg, og vært klar på at jeg synes det er GODT! Men under røykeavvenningen ble vi bevisstgjort litt mer, og vi skulle virkelig smake på røykene vi røyket. Og det viste seg, ihvertfall i mitt tilfelle, at det stort sett var følelsen røyken ga meg som gjorde det godt, ikke selve smaken på sigaretten. Smattet jeg litt, og virkelig SMAKTE på røyken mens jeg røyket og etter at jeg hadde stumpet den, så SMAKTE den jo ikke direkte godt! For smaken sin del hadde jeg heller tatt en sjokolade liksom! Men den følelsen den ga, en god følelse, trøst, premiering om jeg hadde vært flink, beroligende om jeg hadde blitt sint, sosial om jeg var ute osv. Nikotinen stimulerer dopaminnivået til å være jevnt høyt, derfor føler man seg "bedre" når man tar en røyk. Dette stimuleres også av f.eks sjokolade, og jeg er ganske så sikker på at man også kan bli avhengig av sjokolade! DET er nemlig jeg, og tviholder på å få beholde den avhengigheten gjør jeg og! Jeg har ikke fasiten jeg altså, men det var mange av følelsene jeg tidligere har kjempet hardt for, bla at røyken smakte godt, og at det hadde vært fint å kunnet kost seg med bare en gang i blandt, som har blitt knust under kurset! For nå når den værste avhengigheten har sluppet taken, skjønner jeg ikke på noen måte at noen VELGER å røyke! Dersom de like godt kan la det være, uten problemer, hvorfor røyke da? Jeg skjønner ikke det lenger jeg, men skal ikke si at det ikke er folk som er annerledes. :blunke:
Edie Skrevet 28. februar 2003 #24 Skrevet 28. februar 2003 Har røyka fast, men da sjelden mer enn 10 om dagen. Er nå festrøyker. Ikke fordi jeg MÅ, men fordi jeg synes det er godt. Jeg vet dette blir helt feil sammenligning, men jeg spiser sjokolade og drikker brus selv om det ikke er sunt. Men jeg har lyst på det. Røyk er definitivt ikke sunt, men hvis jeg er på fest hender det jeg røyker. Kun fordi det er godt, og jeg unner meg det. Hmm.. når jeg tenker meg om blir det jo mye mer sjokolade og brus i sammenligning med røyk, så kanskje det egentlig er mye verre?? Jaja, uansett, har jeg lyst på røyk, ja..da røyker jeg jeg. Men er stolt av at jeg har klart å slutte med daglig røyking. Og fest er jeg sjelden på, en gang annenhver, tredjehver måned...da sier det seg selv, at det ikke blir myye røyking.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå