Gjest Cruella Skrevet 26. februar 2003 #1 Skrevet 26. februar 2003 Går det an?? Noen som har røykt fast, men som kun røyker til fest nå? I tilfelle, hvor lenge er det siden dere sluttet å røyke daglig? Har lyst til å slutte, men synes det er grusom ikke skulle røyke i festlig lag. Ja, jeg vet jeg er svak... Lisa-Beth
Tusenfryd Skrevet 26. februar 2003 #2 Skrevet 26. februar 2003 Jeg er festrøyker. Jeg røykte fast i over 20 år - 23 år, tror jeg - men kunne alltid la være hvis det var påkrevet. Jeg har aldri røykt mye, en tier om dagen - kanske 20 på det meste i en kort periode, som regel en femmer. Så ble jeg sammen med en som ikke røykte, ikke tålte røyk faktisk. Dermed kunne jeg jo ikke røyke sammen med han, utenom hvis vi var på byen og sånn - men ikke når vi var hjemme. Etterhvert begynte jeg å kjenne røyklukten i egne klær, fordi det gikk gjerne en dag eller to uten røyk. Jeg er aktiv i en organisasjon som krever helgeseminar, endel friluftsliv etc (Forsvaret) - og når jeg er på sånne ting røyker jeg. Når jeg er på fest og det røykes, røyker jeg. Har alltid røyk liggende hjemme, og den får ligge til jeg skal på tur eller fest. Jeg har aldri vært fysisk avhengig, så sånn nicorette og zyban eller hva alt er, har aldri vært noe tema. Jeg var helt klart en vanerøyker og husker første gang på café uten røyk. Det var litt rart, for da jeg hadde drukket opp kaffen min (på 3,5 minutt klar ferdig ferdig) så lurte jeg på hvor lenge folk egentlig hadde tenkt å sitte der uten å gjøre noe. Men jeg kom over det også, og har hatt det sånn i 2 år. Det eneste det har kostet meg er en 10-15 kilo - men det er verd det.
Gjest gurimalla Skrevet 26. februar 2003 #3 Skrevet 26. februar 2003 Noen er flinkere enn andre (les Tusenfryd er flinkere enn meg). Jeg har nå sluttet helt, da det ikke gikk å bare være festrøyker, hadde prøvd å slutte til hverdags tidligere, men var tilbake som dagligrøyker etter kort tid. Jeg gikk på røykesluttkrus for et år siden og der sa de at 9 av 10 tidligere røykere som gikk over til å festrøyke var tilbake for fullt i løpet av et halvt år. Selv om jeg av og til savner en røyk er jeg glad jeg har slutta helt.
Gjest Hilde Skrevet 26. februar 2003 #4 Skrevet 26. februar 2003 Jeg vet med meg selv at jeg aldri kunne vært noen fest-røyker - såpass ærlig må jeg være for min egen del. Så da jeg sluttet å røyke den 14. oktober 2002, så visste jeg at jeg hadde tatt mine siste sigaretter. Og det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd - kanskje fordi jeg var skikkelig motivert denne gangen - tidligere har jeg holdt opp i tre uker på det meste. Det var så gale at jeg nesten syntes synd på folk som ikke røykte - gud, så kjedelig liv de måtte ha ... - nå vet jeg at det ikke er slik - nå synes jeg synd på folk som røyker. Sånn kan du snu om du og, Lisa-Beth, det er lettere enn du tror. Men jeg råder deg til om mulig alliere deg med en annen som skal slutte - det er veldig godt å ha noen som har det like ille som en selv de første dagene. For det er faktisk de to-tre første dagene som er verst - etterpå går det av seg selv - og etterhvert så er tanken på røyk helt fjern... Jeg er 39 år og hadde røykt siden jeg var 15 - de siste årene røykte jeg omlag 20 sigaretter om dagen - så når jeg klarte det - ja, da kan alle klare det ...
Gjest sexysadie Skrevet 26. februar 2003 #5 Skrevet 26. februar 2003 Jeg var storrøyker helt til 1999, men så kom jeg hjem ifra England og fikk sjokk over de høye toballprisene her til lands så jeg sluttet Til å begynne med hadde jeg erotiske drømmer om natten med sigarer i hovedrollen men d gav da seg til slutt. Jeg vet at hvis jeg skulle finne på å bare ta en aldrig så lille festrøyk så er jeg hekta igjen: så derfor står jeg over (og drikker kanskjer mer...?) :blunke:
Paprika Skrevet 26. februar 2003 #6 Skrevet 26. februar 2003 Jeg sluttet å røyke i 1993. Holdt meg i 3-4 år, husker ikke helt. Begynte da å festrøyke. Men jeg røyker kun når jeg drikker alkohol. Har det som en regel. Røyker ikke i foreninger o.l. Hadde jeg gjort det er jeg ganske sikker på at det ikke hadde tatt lange tiden før jeg hadde begynt å røyke fast, for da hadde jeg letet etter festlige anledninger. Tar jeg meg ett glass vin hjemme tar jeg meg og et par røyk. Koser meg med det!! Lykke til hvis du bestemmer deg for å slutte.
Gjest Starya Skrevet 26. februar 2003 #7 Skrevet 26. februar 2003 Hadde ei venninne som var ikke-røyker, som meg. Så begynte hun å ta en sjelden festrøyk. Så oftere festrøyk, mens hun forsikret meg om at hun kom til å forbli en festrøyker, aldri mer enn det. Men banna bein, en dag hun var på besøk på formiddagen måtte hun sannelig ut på altanen en tur...
Lemoni* Skrevet 26. februar 2003 #8 Skrevet 26. februar 2003 jeg har også lyst til å slutte, men tenker at jeg kommer til å savne røyken. tenker tåpelige tanker, som hva er en fest uten røyk... har vel egentlig ikke lyst til å slutte, men er drittlei av all den fokuseringa som er på røyk om dagen. føler at jeg nesten må skjule at jeg røyker...men jeg er sånn at jeg røyker mest når jeg er alene, i motsetning til de fleste som jeg har inntrykk av er sosiale røykere. dermed er det liksom bare jeg som kan hjelpe meg selv til og slutte også, hjelper ikke å slutte sammen med noen. vanskelige greier det her. er svak... gode råd tas i mot med takk
Sisilie Skrevet 26. februar 2003 #9 Skrevet 26. februar 2003 - Jeg tror at jeg kan klare å være fest-røyker........ser slik ut iallefall. Jeg sluttet i høst etter mange års røyking.- Men sluttet også en gang for mange år siden, da la jeg på meg, grrr.....derfor bestemte jeg meg for at det ikke skulle skje denne gangen! Har både sluttet å røyke og "sultet" meg i flere mnd,- syns jeg har vært kjempeflink!!! - Nå er jeg veldig glad i sunn mat,da - og er ingen "slikkmunn". Men en må passe på, for appetitten stiger! Har aldri røyk i huset mer, men en liten sigarillo på lur.......og så hjelper det veldig godt med en nico-tyggis, selv om det er det verste jeg ser! Men man skal jo ikke tygge hele tiden.....
Gjest care Skrevet 27. februar 2003 #10 Skrevet 27. februar 2003 Jeg er festrøyker. Jeg røkte i 8 år fast, så sluttet jeg men beholdt festrøykne og det er nå 9 år siden. Men nå i det siste er det ikke så godt å festrøyke mer. Så kanskje jeg dropper det også - whats the point.... :blunke:
aline Skrevet 27. februar 2003 #11 Skrevet 27. februar 2003 iflg kursleder på røykesluttkurset jeg har gått på, så klarer de aller færreste å være kun en festrøyker. Jeg har selv være uten røyk nå i 6 uker idag, har hatt abstinenser av typen; føler jeg mister en trofast og lojal VENN, hva skal jeg gjøre uten røyken, hvordan skal jeg komme meg igjennom festlige lag uten røyken, hvordan skal jeg kunne klare nedturer uten røyken etc etc etc. Det har vært ett sant helvete hele prossessen!! Begynte å tenke på om jeg virkelig VILLE slutte når jeg hadde holdt opp i fire-fem uker, og sprakk da 1,5 gang! Kastet meg over to røyk den første sprekken, og syntes det var som om jeg hadde røyket bestandig. Neste sprekk var på en jentefest, hvor det var ei som bevisst skulle "sprekke" litt, tenkte jeg også bare ville ha èn røyk, før de andre kom.... tente røyken, tok to trekk for så å knuse røyken i avsky! Jeg hadde for det første ikke EN eneste god grunn for å ta den røyken! Men desto flere gode grunner for IKKE å ta den røyken. Jeg ville heller ikke ha det MER sosialt i den lille stunden jeg røyket, en jeg ville ha den samme stunden om jeg IKKE røyket! I tillegg sparer jeg til Afrikatur til vintern, og har innsett at det har jeg ikke råd til dersom jeg ikke slutter å røyke! Og er røyken mer verd en opplevelsen av Afrika? Jeg har i tillegg slitt med kvalme og ubehag i magen hver eneste dag i de siste 7-8 årene, dette har blitt så godt som borte etter at jeg sluttet å røyke! Vil jeg gå tilbake til å være dårlig hver dag igjen? Jeg lukter bedre, jeg puster bedre, jeg er i bedre form, huden min er bedre, etc etc. VIL jeg virkelig gå glipp av alle disse fordelene? NOPE!! NU vil jeg begynne å nyte, uten røyk! Og etter at alle disse tankene svermet rundt i hode mitt etter å ha tatt to trekk, så har jeg ikke opplevd røyksug eller behov i noen situasjoner! Ikke heller situasjoner jeg virkelig trodde jeg ville slite med! så nå er jeg ganske fornøyd, og savner ikke røyken lenger i det hele tatt! Bare nyter å slippe å bli styrt av den! Røyket forresten mer eller mindre 20 sig. om dagen i 14 år før jeg sluttet, har tidligere klart å være røykfri i 8 mnd i strekk, for så å begynne med 20 om dagen igjen. Har sluttet fire mnd i fjor, begynte igjen når jeg trodde jeg hadde kontrollen og bare kunne ta en røyk når jeg festet... det ble veeeeldig mye fest etterhvert gitt!! Nå er jeg bevisst, jeg har sluttet, og dersom jeg ikke ønsker å begynne igjen (som da skal være ett gjennomtenkt og bevisst valg!) så må jeg la være å ta den ène, eller "bare på fest"-røyken. Jeg er nemlig avhengig, og kan ikke bare ta litt.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. februar 2003 #12 Skrevet 27. februar 2003 Jeg er festrøyker, men er (litt for?) ofte på fest.. og så har jeg vanligvis noen røyk igjen dagen etterpå, og da er det lett å røyke dem opp dagen derpå bare for å bli kvitt dem Men det hender jeg er på fest UTEN å røyke, jeg MÅ ikke ha, og har intet avhengighetsforhold til røyk
aline Skrevet 27. februar 2003 #13 Skrevet 27. februar 2003 KATTAstrofe; hvorfor i alle dager røyker du dersom du ikke er avhengig???
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. februar 2003 #14 Skrevet 27. februar 2003 KATTAstrofe; hvorfor i alle dager røyker du dersom du ikke er avhengig??? Mente nikotinavhengig Røyker som sagt nesten kun til fest, og da syns jeg rett og slett det er godt med røyk!
Malou Skrevet 27. februar 2003 #15 Skrevet 27. februar 2003 En gang røyker - alltid røyker! Han som ledet slutte-å-røyke kurset jeg gikk på sa det på den måten: Jeg er en røyker, men jeg røyker ikke lenger... Blir vel omtrent som med alkoholikere tror jeg :blunke: Var selv oppe på ca 20 om dagen, inntil for 3½ uke siden, og har innsett at jeg aldri skal røyke mer i hele mitt liv, for jeg gidder IKKE å sprekke! Forøvrig... Jeg har også lurt på hvorfor folk festrøyker i det hele tatt jeg. Hvis du kun røyker på fest er du IKKE avhengig av nikotin, og hvis du ikke er avhengig av nikotin, hvorfor i all verden røyker du da? Røyking er den "tingen" som tar livet av flest mennesker her i Danmark i løpet av et år, og jeg regner med at det er sånn ca den samme situasjonen i Norge. Jennifer
aline Skrevet 27. februar 2003 #16 Skrevet 27. februar 2003 iflg min kursleder, så er man avhengig av røyk dersom man i voksen alder røyker. Kanskje ikke av nikotinet i seg selv, men av følelsen du får ved å røyke, og den følelsen er det faktisk nikotinen som gir deg. Ergo, man føler ikke man er avhengig, for man trenger det ikke hver dag, men man klarer på en måte ikke å kvitte seg 100% med den heller, og hva er det som gjør at man ikke klarer å kvitte seg 100% med den da? annet en avhengigheten? Jeg mente, før jeg var over de første 5 ukene, at det hadde vært perfekt å kunne velge å være en festrøyker, eller bare perioderøyker. Nå, som det værste suget og behovet er over, skjønner jeg ikke lenger hva det er som er så perfekt ved det! Det er ikke skadelig i samme grad nei, men det vil jo gjøre at en alltid vil få en viss tilførsel av nikotin og alle de andre stoffene som er med på å vedlikeholde en viss grad av avhengighet! Dersom man trapper ned, og føler at en ikke klarer å slutte heeelt, men at det går fint å bare festrøyke, er man ikke avhengig da? Jeg gikk i 7 mnd jeg uten å røyke på andre dager en halve fredag og hele lørdagen! Hadde ikke noe røykesug på de andre dagene, men jeg var på ingen måte uten avhengighet, hadde jeg ikke vært avhengig så hadde jeg jo ikke hatt noe behov for å ta de røykene i helgene!!! Hadde jeg ikke vært avhengig så hadde jeg ikke hatt noe problem med å aldri røyke en røyk mer i mitt liv! At jeg ønsket å ta "bare èn røyk" mens jeg sluttet, var jo ikke noe annet en avhengigheten som ba meg om, ikke min selvvalgte lyst! Hadde jeg kunnet valgt 100% av egen vilje, ikke på noen måte preget av røyken, så hadde helt klart valgt å aldri røre en røyk mer i mitt liv!
Malou Skrevet 27. februar 2003 #17 Skrevet 27. februar 2003 Godt innlegg Aline :enig_animasjon: Jennifer
Tusenfryd Skrevet 27. februar 2003 #18 Skrevet 27. februar 2003 Jeg ser at mange er godt kurset i røykingens avhengighet her. Gode innlegg. Men aline, når du sier at du tar røyk i helgen, så er du avhengig.. jeg er ikke enig. Jeg festrøyker. Ikke fordi det koster meg noe å la være. Men fordi jeg har lyst på. Er ikke det mulig det da?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. februar 2003 #19 Skrevet 27. februar 2003 Jeg ser at mange er godt kurset i røykingens avhengighet her. Gode innlegg. Men aline, når du sier at du tar røyk i helgen, så er du avhengig.. jeg er ikke enig. Jeg festrøyker. Ikke fordi det koster meg noe å la være. Men fordi jeg har lyst på. Er ikke det mulig det da? Er enig med deg jeg.
Gjest Hilde Skrevet 27. februar 2003 #20 Skrevet 27. februar 2003 Allen Carr skriver så fortreffelig i boken "Endelig ikke-røyker" at deltidsrøykerne (de som gjerne kun røyker i helgene) faktisk er mer hektet enn storrøykere. Ikke bare er illusjonen om nytelse sterkere, men de er mindre motivert for å slutte fordi de bruker mindre penger og er mindre utsatt for helsefarene... Hvis man kan velge fritt - hvorfor velger man da å røyke i det hele tatt ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå