Gå til innhold

Babyspråk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Min datter er 5 1/2 år, og i et siste har hun begynt å snakke babyspråk når hun snakker. Hun gjør seg til og vil late som hun er baby igjen.

Hun er ellers ei oppegående jente, full av liv og energi, snakker godt og er så absolutt på nivå med jevnaldrende.

Så er mitt spørsmål...hvorfor vil hun være baby igjen?, :-? og hvordan skal jeg gripe dette an??

Skal jeg rett og slett bare be henne prate ordentlig når hun begynner med babyspråket??

Stina :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jo spurt min datter om hvorfor hun snakker slik, men det kommer ikke svar fra henne. Men jeg tror det er et behov hos henne om å fortsatt å få være liten i og med at hun begynner å bli stor.

Jeg er usikker på om det er riktig av meg å la henne bare holde på slik. Jeg kjente en gang ei jente som pratet slik babyspråk og foreldrene bare ba henne stoppe og var irritert på henne. Jeg lurer på om det er en riktig måte å gjøre overfor barnet??

Stina :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor skulle det ikke være riktig å si i fra til barnet at h*n må slutte med å snakke babyspråk når hun kan snakke vanlig? Jeg hadde sakt til mitt barn at det fikk hun slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en fase. det er vanskelig å bli 6 år (i pedagog-kretser er det noe som kalles 6-års-puberteten), og da hender det man prøver å bli litt mindre igjen. det går garantert over av seg selv. ikke gjør noe nummer ut av det.

(nei, jeg har ikke barn, men jeg jobbet med barn i mange år. dette er ikke noe nytt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da femåringen her i huset begynte å snakke babyspråk reagerte vi ikke med å bli irriterte eller sinte. Vi fortalte rett og slett at vi ikke skjønte hva babyer sa. Det førte til at hun "glemte seg" og snakket vanlig når hun ville ha noe godt eller spørre om lov til noe morsomt, altså noe som i hennes øyne var viktig og som IKKE måtte misforstås. Hun skjønte selv at det ble litt dumt å snakke babyspråk når det ikke var noe vi trengte å høre, så hun sluttet fort med det.

Ellers sier jeg som de andre, det går over av seg selv!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...