Gå til innhold

prematur/ å henge litt etter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Østlandspia

heisann!

jeg er en mamma til ei fantastisk jente på (snart) 19 mnd. Det vil si, hun er ført 10 uker før termin, så i utvikling er hun ca 16 1/2mnd.

Vår store bekymring er at hun ikke vil gå... og vi er usikre på om hun bare er "litt treig" eller om det kan være noe som følger henne fra den dramatiske starten...

Så det hadde vært intr. å høre fra ande som har barn som enten er premature eller som bare har vært seint ute med å gå....

Kan jo også fortelle at hun hadde hjerneblødning grad 3 etter fødsel, men at legene vi har vært i kontakt med i forb med etterkontroller har konkludert med at hun IKKE har cp...

Men nå vet vi ikke om vi tør å stole helt på dette...

hører gjerne fra deg!!!

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Mie!

Jeg har selv et barn som ble født litt ut i uke 30. Han begynte ikke å gå før han var mellom 19 og 20 måneder gammel. Han var til tross for den tidlige fødselen en stor og sterk gutt, det var ikke problemer av noe slag bortsett fra noen få pustestanser rett etter fødselen. Jeg tenker dermed at dette ikke på noe vis er unormalt. Har dere hatt jenta deres til vurdering hos fysioterapeut? Dette fikk vi rutinemessig siden han var født såpass tidlig, men ingenting var unormalt i forhold til disse undersøkelsene heller. Tror rett og slett det handler om sen modning på akkurat dette området, og det er tross alt ikke det "verste" området å være "sen" på? Selv var jeg mer bekymret for den sosiale utviklingen, iallefall til å begynne med. Mange premature barn får vansker her, p.g.a. samtidig over- og understimulering fra starten. (Mange og sterke sanseopplevelser i kuvøsetida, i form av lyd/lys, undersøkelser og smerter, samt for lite nær, rolig og intim kontakt med mor og far.) Barnet mitt ga ikke uttrykk for sine behov i det hele tatt de første ukene hjemme, ingen gråt, ikke noe. Her måtte jeg gå varsomt fram, gi stimulering, og ha tålmodighet til å vente på "svar" fra ham, den naturlige "turtakingsprosessen" i vår kommunikasjon. Hvordan opplevde du dette? Gutten min er nå fem år, og i aller høyeste grad en oppegående ung herremann på alle måter. :P Ønsker dere lykke til videre, håper du iallefall inntil videre kan la deg berolige av legene, hun kommer forhåpentlig snart på bena!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en gutt som nå akkurat er fylt tre år. Han er født 14 uker for tidlig og utviklet også hydrocephalus (vannhode), noe som også kan forsinke utviklingen. Han begynte å gå da han var ca. 18 mnd.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg. Du ser nok godt på bevegelsene hans om han bare er litt "lat" eller om han har motoriske problemer, nå som han er så stor.

Vet ikke hvor du bor, men vi sogner til Ahus og har blitt fulgt opp fantastisk både der og på Rikshospitalet. Vi har vært massssse på sykehus, og alltid ble vi tatt godt vare på. Ring derfor til ditt barns primærlege på sykehuset og be om å få oppfølging siden du er usikker. Da blir sikkert eventuelle problemer lettere fanget opp og du får svar på dine spørsmål.

Lykke til!! Det går sikkert bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Minstemann vår på to år var 19 månder da han begynte å gå. Han var født to DAGER før termin. HAn er bare rett og slett bedagelig anlagt.

Tror jeg ville stolt på etterkontrollene og tatt det med ro angående CP, særlig dersom hun kryper, sitter og ellers er motorisk ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har født to premature med under to års mellomrom (begge i uke 30) Gutten hennes var dessuten dysmatur, og veide litt under 900g. Idag er han litt over 2 år, og han går ikke, men ellers er han en skikkelig racer. Han snakker i vei, og han KAN gå, han synes bare det er litt skummelt enda. Legene har beroliget henne med at det er helt normalt. Venninnen min selv var født til termin, og hun gikk ikke før hun var 16 mnd selv. Yngstemann her i huset begynte akkurat nå, 14 mnd gammel. Jeg er også dagmamma for en jente som blir 6 år i november. Hun er også født i uke 30, og det er det ingen som kan vite i dag, tvert om. Hun ligger nå et godt stykke foran sine jevnaldrende.

De utvikler seg i rykk og napp disse små, uansett når de blir født i forhold til terminen :) Kos deg med jenta di.

Klem fra liv-b, mamma til fire små

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...