Donpedro Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Om en voksen har fått en betennelse, og antibiotika mot denne. Og man får beskjed av legen om å ta kontakt hvis man får feber eller det blir verre. Og man en kveld hadde 37,7, og kvelden etter har 37,85 i temperatur. Men det betente området er like vondt, men mindre rødt. Ville dere da tatt kontakt? Er dette å regne som "feber"?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Etter å ha fått målninger som varierer med over 1 grad når jeg er 100 % frisk så har jeg gitt opp konseptet feber målt i grader, og ser mer på almenntilstand. Føler han seg varm/kald om hverandre, svetter, blank i øynene osv?
Wildy Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Kommer litt ann på..... Det er jo ikke mye temperaturstigning å snakke om, men allikevel er det jo endring. Men det er også helt normalt at temperaturen stiger litt til kvelden. Hvordan er formen ellers da? Trøtt, uggen, svimmel etc? At rødfargen har gått tilbake tyder kanskje på at betennelsen er på vei ned. At det fortsatt gjør vondt er normalt, men det skal ikke bli mere vondt.Er det hevelse og har den i såfall endret seg? Tror jeg ville fulgt med på temperaturen utover kvelden. Og ikke minst kjent på formen. Blir allmenntilstandern verre kan kanskje en telefon til legevakten være en ide.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Hva som regnes som feber varierer fra 38-38,5. Temperaturstigningen du har hatt er så liten at den kan være vanlig målefeil eller døgnvariasjon, og ligger under den vanlige febergrensen, så basert på det alene er det ikke noe som tyder på at infeksjonen din har blitt verre og at du trenger å kontakte lege i kveld.
Donpedro Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2007 Føler han seg varm/kald om hverandre, svetter, blank i øynene osv? ← Nei Hvordan er formen ellers da? Trøtt, uggen, svimmel etc? At rødfargen har gått tilbake tyder kanskje på at betennelsen er på vei ned. At det fortsatt gjør vondt er normalt, men det skal ikke bli mere vondt.Er det hevelse og har den i såfall endret seg? ← Ja, hevelse, men har ikke endret seg fra legebesøket. Ikke uggen. Trøtt og noe sliten, men det kan like gjerne komme av at det har blitt lite søvn den siste tiden.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Feber er over vanlig kroppstemperatur. Både jeg og min har en veldig lav kroppstemperatur (faktisk lavere enn noen lege vi har snakket med har hørt om ), så vi har feber ved de fleste andres normaltemperatur. Eneste måten og vite om du har feber er å ta tempen hver dag over en periode som du ikke har feber. Men vanligvis er det vel, som sagt tidligere, 38 og opp.
Arwen Skrevet 14. mars 2007 #7 Skrevet 14. mars 2007 Feber er over vanlig kroppstemperatur. Både jeg og min har en veldig lav kroppstemperatur (faktisk lavere enn noen lege vi har snakket med har hørt om ), så vi har feber ved de fleste andres normaltemperatur. Eneste måten og vite om du har feber er å ta tempen hver dag over en periode som du ikke har feber. ← Jeg har også det problemet, har feber ved 37 grader, men ingen tror meg 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 Det er veldig vanskelig å si noe om hvor grensen for hva som er feber går, for det er veldig individuelt. Noen har normalt ganske lav kroppstemperatur, og reagerer derfor også på lavere temperaturer enn andre (det blei litt dårlig formulert.....). Som di andre sier er det viktig å se på helheten og hvordan en føler seg.
Gjest Catwoman Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Feber er over vanlig kroppstemperatur. Både jeg og min har en veldig lav kroppstemperatur (faktisk lavere enn noen lege vi har snakket med har hørt om ), Hva slags kroppstemperatur ligger dere på når der er friske da?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Normal temperatur er mellom 36.3 og 38.1.
Gjest svein Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Normal temperatur er mellom 36.3 og 38.1. ja det ikke mange som tror på deg når du sier du har en lav kroppstemperatur. Ligger selv rundt 35 grader på normal temperatur.
Gjest Einar Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har en samboer som har normaltemperatur på 36,5, i tillegg til dette får hun omtrent ikke noe utslag på CRP, ikke en gang ved hjernehinnebetennelse, men vil legene høre på det når hun er sjuk, nei, skummelt ja. Nå ligger ho med en forkjølelse og feber på 39,5, hva skal man tilsvare det med i temperatur på "normale" mennesker?
ninuska_ Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Hvor lenge siden er det siden legebesøket? Vel, jeg ville tatt kontakt hvis vedkommende har gått på antibiotika en liten stund og ikke føler noen forandring - eller forandring i feil retning. Jeg har feber på alt over 37. Legen min lo av meg når jeg var hos han sist, og mente jeg aldri hadde hatt influensa før, for man måtte ha over 38 i feber for å ha det. Da hadde jeg 39,5 i feber og det hadde jeg aldri hatt før i hele mitt liv. Og når den steg til 40,5 da kollapset jeg. Da dro vi på legevakta og jeg fikk antibiotika for CRP var skyhøy. Da hadde jeg gått rundt med høy feber i over en uke. Så ble jeg lagt inn på sykehuset pga på neste besøk hos legen var CRP enda høyere (for antibiotikaen funket ikke og jeg ble bare verre og verre). Alt dette, for legen min hadde kommet med den bemerkningen om at "det er første gang du har influensa, det er slik influensa føles ut" uten å ha sjekket meg i det hele tatt. Jeg skulle aldri ha hørt på han - for innerst inne visste jeg at det var noe galt.. Hva jeg har lært? Lytt til kroppen. Jeg vet at mange ikke tror meg når jeg sier jeg har feber på 37, men det betyr ingenting for meg, hvertfall ikke nå lenger. Hvis man føler en endring i tilstanden, og man føler seg veldig dårlig, så har ikke et tall noe som helst å si. Jeg ville kontaktet legen uansett hvis jeg var usikker Endret 12. oktober 2009 av ninuska_ 1
Gjest einar Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Skal til legen i dag, feber på 39,7 i dag...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Skal til legen i dag, feber på 39,7 i dag... kanskje hun har svineinfluensa
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Om en voksen har fått en betennelse, og antibiotika mot denne. Og man får beskjed av legen om å ta kontakt hvis man får feber eller det blir verre. Og man en kveld hadde 37,7, og kvelden etter har 37,85 i temperatur. Men det betente området er like vondt, men mindre rødt. Ville dere da tatt kontakt? Er dette å regne som "feber"? Dette ville jeg kalt subfebril. Har du god allemenntilstand som normalt ville jeg ikke brydd meg med å ta kontakt med lege. Feber symboliserer at man har en infeksjon i kroppen som kroppen selv prøver å reparer. Men klart er du slapp og dårlig form kan du jo ta kontakt.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #17 Skrevet 7. november 2009 Jeg jobber på sykehus, og der sier vi at over 38 er feber. Men man må også vurdere individuelt, og noen kan vere veldig dårlige, og du ser tydelig at de har feber når det er litt forhøyet temp bare, da altså litt over 37 grader. I en del av den medisinske litteraturen så står det at det er 37,7 som er feber, så tror det varierer en del. Men føler du deg dårligere? Om området er mindre rødt, kan det tyde på at betennelsen begynner å gå ned. Kroppen bekjemper betennelse med feber, så det er ganske naturlig.
Gjest Susanne Skrevet 5. februar 2013 #18 Skrevet 5. februar 2013 Hei! Jeg har et spørsmål, hva regnes som feber?? Har fått høre litt av hvert no, å er litt usikker... Hilsen Susanne
Gjest Fleecejakke Skrevet 5. februar 2013 #19 Skrevet 5. februar 2013 1 grad over normaltemperatur. Da normalt regnet fra 38 grader og opp. Før det er du subfebril.
Gjest Linn Skrevet 5. februar 2013 #20 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har også lav kroppstemperatur normalt. Ligger på 36 normalt. Merker at jeg ikke er i form når temperaturen kommer opp på 37, men har fått høre av legen at det er høy feber(38-39) som er farlig for kroppen, dvs indre organ osv.. Selv om jeg har 38 i kroppstemperatur og er dårlig, vil jeg nok ikke dø av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå