Gå til innhold

Jeg er kvitt soppen, hurra!

Fremhevede innlegg

Gjest frøken S
Skrevet

I nesten 5 år så har jeg vært plaget med stadig tilbakevendende soppinfeksjoner. Har sikkert hatt sopp mer enn 10 ganger i året. Jeg og legen har prøvd det mest som kan virke forebyggende og behandlende. I en periode brukte jeg bare bind for å se om det hjalp, det gjorde det ikke. Ikke synes jeg at soppen kom i sammenheng med menstruasjon heller.

Så i et desperat, siste forsøk så prøvde jeg Diva Cup, og herregud..jeg fikk ikke sopp den måneden. Eller måneden etter det! Og nå har jeg ikke hatt det på 5 måneder. Litt TMI dette, men jeg har også fått mye mindre utflod, så det virker som om hele miljøet der nede er blitt bedre.

Nå har jeg til og med dristet meg til å bruke blondetruser av syntetisk materiale :tommelsmil:

Dette må jeg anbefale til alle som har slitt med sopp. Eller egentlig alle! Det er så utrolig praktisk å bruke divacup. Man kan helt glemme at man har mensen, når man slipper alt styret med tamponger og bind.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I nesten 5 år så har jeg vært plaget med stadig tilbakevendende soppinfeksjoner. Har sikkert hatt sopp mer enn 10 ganger i året. Jeg og legen har prøvd det mest som kan virke forebyggende og behandlende. I en periode brukte jeg bare bind for å se om det hjalp, det gjorde det ikke. Ikke synes jeg at soppen kom i sammenheng med menstruasjon heller.

Så i et desperat, siste forsøk så prøvde jeg Diva Cup, og herregud..jeg fikk ikke sopp den måneden. Eller måneden etter det! Og nå har jeg ikke hatt det på 5 måneder. Litt TMI dette, men jeg har også fått mye mindre utflod, så det virker som om hele miljøet der nede er blitt bedre.

Nå har jeg til og med dristet meg til å bruke blondetruser av syntetisk materiale  :tommelsmil:

Dette må jeg anbefale til alle som har slitt med sopp. Eller egentlig alle! Det er så utrolig praktisk å bruke divacup. Man kan helt glemme at man har mensen, når man slipper alt styret med tamponger og bind.

Hva er Diva Cup??????

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg til og med dristet meg til å bruke blondetruser av syntetisk materiale  :tommelsmil:

Dette hørtes veldig bra ut! Kan du fortelle litt mer om hvordaan du bruker/brukte den? Må du fortsatt bruke den?

Skrevet

Jeg har divacup.

Husker at jeg fikk tips om den inne på disse sidene faktisk.

Dessverre så kan jeg ikke bruke den. Har prøvd, men blør faktisk så mye de første dagene at koppen fylles opp på en-to-tre! :sur:

Men anbefaler den virkelig, for den er jo lettvint når man har lært seg teknikken med å få den på plass ;)

(Men blør man mye er det kanskje ikke løsningen (ikke for meg iallefall) )

Gjest Gjest
Skrevet

Og så har du mooncup. Samme opplegget, men billigere og er laget av silikon. Føles litt tryggere med tanke på allergi ol. Er en diskusjon her for de som er interessert.

Gjest Elfrida
Skrevet
Og så har du mooncup. Samme opplegget, men billigere og er laget av silikon. Føles litt tryggere med tanke på allergi ol. Er en diskusjon her for de som er interessert.

Hvis du sjekker www.mooncup.com og www.divacup.com så ser du at begge er laget av silikon, og at mooncup er et par dollar dyrere. Omtrent det samme med andre ord.

Skrevet

Noen andre her inne som har prøvd det og er fornøyd?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du sjekker www.mooncup.com og www.divacup.com så ser du at begge er laget av silikon, og at mooncup er et par dollar dyrere. Omtrent det samme med andre ord.

Da har jeg blandet sammen med noe annet. Damebeger kanskje? Var en av de som var laget av latex, men det er såpass mange på markedet at det er fort gjort å gå i surr :)

Skrevet
Noen andre her inne som har prøvd det og er fornøyd?

Ja! Jeg er kjempefornøyd og kommer ikke til å bytte til bind eller tamponger igjen.
Gjest Gjest_s_*
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd, og har skrevet et langt vitnesbyrd om dette før :) Ta et lite søk på Diva cup eller damebeger, så finner du mange svar :)

Overse alle :spy: innleggene som overraskende nok IKKE har kommet i denne tråden, wow!

Gjest Gjest_s_*
Skrevet
Kan man sove med den om natten?

Ja! Det er noe av det mest geniale ved den. Jeg blør såpass lite at jeg bare trenger å tømme den to ganger i døgnet. (Muligens to ganger om dagen første mensdag). Og man trenger ikke å være redd for å at den skal bli for full, fordi man kjenner når den er nesten full. Skal ikke gå altfor mye i detaljer, men du merker det..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har divacup.

Husker at jeg fikk tips om den inne på disse sidene faktisk.

Dessverre så kan jeg ikke bruke den. Har prøvd, men blør faktisk så mye de første dagene at koppen fylles opp på en-to-tre! :sur:

Men anbefaler den virkelig, for den er jo lettvint når man har lært seg teknikken med å få den på plass ;)

(Men blør man mye er det kanskje ikke løsningen (ikke for meg iallefall) )

Samme her..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg prøvde damebegeret for noen år siden, men klarte ikke bruke det fordi jeg syntes den "tuppen" var ubehagelig. Hvordan er der med diva cup, merkes tuppen der?

Skrevet

Tuppen klipper du til så den er akkurat lang nok til at du kan dra i den.

Jeg merker ikke noe til tuppen.

Skrevet
jeg prøvde damebegeret for noen år siden, men klarte ikke bruke det fordi jeg  syntes den "tuppen"  var ubehagelig.  Hvordan er der med diva cup, merkes tuppen der?

Det er samme tupp der. Jeg har klipt min helt vekk.

Jeg er forresten også strålende fornøyd med min diva cup :)

Skrevet

Jeg fikk gnagsår av den tuppen, men klippet den bare av. Kommer aldri til å gå tilbake til bind eller tamponger.

Noen som har prøv å bade med den?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Vurderer å anskaffe en slik... men tenker litt...

Noe av poenget med dem er jo at de varer "evig" ikke sant? Sånn bortsett fra det praktiske mener jeg, så er det jo økonomisk at man bruker den omigjen.

Men hvor absolutt er den der 30-årsgrensa? (for oss barnløse, i alle fall enn så lenge)

Det er jo enda et par år til jeg passerer 30 (28 nå om få dager) men jeg tviler på at det skjer "over natta" den dagen jeg blir 30 at man trenger den store...

siden jeg har "tenkt på dette" i et par år, så kan jeg jo fint tenke på det i et par år til, og derved passe rett inn i den store størrelsen, kanskje.... Jeg har jo ikke egentlig noen problemer med tamponger, synes bare dette høres enda lurere ut. Bare litt dumt å kjøpe en, og så måtte ha en ny et drøyt år senere? (Nå kan jeg jo selvsagt angre på at jeg ikke kjøpte end a jeg først begynte å lure på det for 2-3 år siden, da hadde jo "30-tallet" vært så langt unna at jeg ikke ville tenkt på det engang, men nå synes jeg årene løper kjempefort...

(På den annen side, de koster jo ikke sååååå mye, så selv om jegbare rekker bruke den 10-15 ganger (lange sykluser, ikke 12 menser i året her nei) så sparer jeg den vel ca inn i forhold til en pakke tamponger pr syklus, så jeg kunne likegodt kjøpt en liten, og byttet ut med en stor når den blir for liten (merker jeg det ved at den begynner å falle ut eller lekke, tro?)

Gjest Gjest
Skrevet
Vurderer å anskaffe en slik... men tenker litt...

Noe av poenget med dem er jo at de varer "evig" ikke sant? Sånn bortsett fra det praktiske mener jeg, så er det jo økonomisk at man bruker den omigjen.

Men hvor absolutt er den der 30-årsgrensa? (for oss barnløse, i alle fall enn så lenge)

Det er jo enda et par år til jeg passerer 30 (28 nå om få dager) men jeg tviler på at det skjer "over natta" den dagen jeg blir 30 at man trenger den store...

siden jeg har "tenkt på dette" i et par år, så kan jeg jo fint tenke på det i et par år til, og derved passe rett inn i den store størrelsen, kanskje.... Jeg har jo ikke egentlig noen problemer med tamponger, synes bare dette høres enda lurere ut. Bare litt dumt å kjøpe en, og så måtte ha en ny et drøyt år senere? (Nå kan jeg jo selvsagt angre på at jeg ikke kjøpte end a jeg først begynte å lure på det for 2-3 år siden, da hadde jo "30-tallet" vært så langt unna at jeg ikke ville tenkt på det engang, men nå synes jeg årene løper kjempefort...

(På den annen side, de koster jo ikke sååååå mye, så selv om jegbare rekker bruke den 10-15 ganger (lange sykluser, ikke 12 menser i året her nei) så sparer jeg den vel ca inn i forhold til en pakke tamponger pr syklus, så jeg kunne likegodt kjøpt en liten, og byttet ut med en stor når den blir for liten (merker jeg det ved at den begynner å falle ut eller lekke, tro?)

:ler:

Min mooncup kostet ca 200 kr, så du trenger ikke ha mensen SÅ mange ganger før pengene er spart inn. :) Den 30års grensen er nok helt sikkert ikke absolutt, så det er jo godt mulig at du kan fortsette å bruke den en stund etter at du fyller tretti. Når den har blitt for liten vil du nok merke det, ja, men den kommer nok neppe til å plutselig falle ut (den suger seg jo fast med et slags vakum), men begynner kanskje å lekke.

Men for all del, du kan jo godt fortsette å tenke på å skaffe deg en sånn et par år til :) . Men når du først har bestemt deg, så tar det ikke lang tid før den ligger i postkassen. Min mooncup ankom i alle fall latterlig fort, to dager etter at jeg hadde bestilt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...