Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har igjen vært til min årlige GU kontroll. Legen anbefalte meg på det sterkeste å begynne med hormonspiral...

Jeg er forferdelig usikker - og trenger råd her....

Brukte p-piller i endel år, før jeg fikk barn.... Migrene og hodepine var "bivirkninger" jeg ofte hadde. Mellom barna prøvde jeg mini - pilla.. Hodepina var igang igjen.....

Nå bruker jeg bare "sikre" perioder, og må jo si at jeg er rimelig nervøs enkelte måneder.....før mensen kommer.... :klø:

Er det noen her, som "reagerer" med hodepine og humørsvingninger med p-piller - og som har gått over til hormonspiral? Har ikke lyst til å bruke "vanlig" spiral... Da får jeg vel mye større blødninger.....

Er det ubehagelig å sette inn spiral?

Værsåsnill og hjelp meg litt her.....

Svar gjerne dere som ikke har bivirkninger også da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne før i verden ikke bruke p-piller fordi jeg da blødde konstant.

Nå bruker jeg hormonspiralen og blør veldig lite i ca 1 uke. Ellers merker jeg ikke noen ting. Bare følger med og får byttet hvert 5. år :ler:

Dersom legen kan det er det ikke spesielt vondt verken å sette inn eller ta ut spiral.

Jeg vil trygt anbefale hormonspiral.

Gjest Elaine
Skrevet

Hei, jeg har fått satt inn hormonspiral for et halvt år siden, etter å ha brukt kobberspiral i 10 år (ikke sammenhengende, et svangerskap/fødsel innimellom). Om ei uke skal jeg på kontroll hos gynekologen, og da skal jeg bytte tilbake! Jeg begynte med hormonspiral fordi ei venninne sa at hun hadde mensen 5 minutter pr mnd. Det hørtes helt herlig ut for meg som var vant med ei uke i mnd med sterke blødninger og vondt i rygg/mage. Og hormonspiralen innfridde. Jeg har knapt mensen nå. Men jeg legger på meg... Ingen tvil om at det er dens skyld. Det verste er ikke det engang. Jeg har mistet sexlysten. Tidligere var jeg veldig lysten og jeg og mannen min hadde sex 3-4 ganger i uka. Minst. Nå er det 1 gang annenhver uke. Og jeg har ikke så veldig lyst da heller. Nei, takke meg til masse mensen, ryggvondt men masse sex innimellom!

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i ca 10 år og har ikke hatt noen som helst plager med den.

Hadde en del blødninger rett etter jeg fikk satt inn spiralen, men har hatt blødninger 1-2 ganger i året etter det og da i små mengder.

Har nå tatt en liten pause, men er ikke i tvil om at den skal på plass igjen i løpet av våren/sommeren.

Skrevet

Jeg hadde hormonspiral i 8-9 måneder og småblødde konstant. I tillegg ble jeg tungsindig og la på meg. Fjernet den og gikk tilbake til kobberspiral. Etter ganske kort tid var det som om en en tung sky lettet fra hodet mitt. Nå har jeg lange og kraftige blødninger, men humøret er mitt og ikke styrt av tilsatte hormoner.

Skrevet

Jeg har brukt hormonspiral flere ganger. Det første halve året har jeg ikke hatt mensen men etter det har den kommet hver mnd, ikke så mye som før men jeg har blødd litt i 2-3 dager.

Etterhvert har jeg fått masse småblødninger. Har hatt veldig mye problemer med den så jeg kommer nok ikke til å sette inn en ny.

Har prøvd 4 stk så jeg har fått nok.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Fra felleskatalogen, Levonova hormonspiral:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Endokrine: Ødem. Gastrointestinale: Buksmerter, underlivssmerter, kvalme. Hud: Akne. Sentralnervesystemet: Hodepine, nedstemthet, humørforandringer. Urogenitale: Blødninger (frekvent eller forlenget blødning og spotting, avtar ofte etterhvert), amenoré, oligomenoré, dysmenoré, vaginal utflod, cervicitt, brystspenninger, mastalgi, reversible ovarialcyster. Øvrige: Vektforandringer, ryggsmerter, utstøtning. Mindre hyppige: Hud: Hirsutisme, håravfall, kløe. Urogenitale: Infeksjoner i underlivet. Sjeldne (<1/1000): Gastrointestinale: Oppblåsthet. Hud: Utslett, urticaria, eksem. Sentralnervesystemet: Migrene, redusert libido. Øvrige: Perforasjon av livmoren. Muskel-skjelettsystemet: Det er rapportert muskelsmerter når preparatet blir brukt i kombinasjon med østrogenbehandling.

Du kan reagere på disse hormonene også, om du faktisk vil gjøre det vet du vel ikke før du eventuelt prøver. Du diskuterte migrenen med gynekologen som anbefalte spiralen? Han vet kanskje noe mer prosentvis om hvor stor sjansen er for plager for hormonspiral om man tidligere har reagert på annen hormonprevensjon. Det koster litt å bomme, to legebesøk + spiral + eventuelle plager mellom innsettelse og uttagelse. Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe om smerter i forbindelse med plasseringen. Å bli uønsket gravid fordi du mangler prevensjon for tiden er heller ikke en fest, og det må jo også tas med i betraktningen.

Skrevet

Smerte er nok individuelt, men det var ikke vondt å sette den i og heller ikke ta ut selvom jeg hørte dette skulle være vondere. Hadde litt smerter utover kvelden, nesten som mini-mini veer, men det ga seg til neste dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vurderte det tidligere, men valgte det bort pga at jeg sliter med hodepine og humørforstyrrelse på alt annet av hormoner. Ble for mye stress risikere å bruke en formue på å få satt den inn, selve spiralen, og eventuelt ta den ut, for så å bruke en evighet på å få kroppen såpass inn i rytme igjen at sikre perioder fungerte.

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet “sikre perioder”, men om du er i kategorien “telle dager og håpe på det beste”, har du vurdert å ta en oppdatering på de sikre periodene, og faktisk få de rimelig SIKRE? Bruker det som sagt selv, og har aldri vært usikker på det annet enn i perioder hvor vi faktisk ikke har brukt de sikre periodene, men brukt av de usikre.

Pessar og kondom er også ting som i det minste gjør liten skade, og som kan prøves ut uten at du må slite med ettervirkninger i lengre tid etter. Minuset med det er jo at det er ikke så sikkert, men brukt rett, og eventuelt kombinert med totalavhold fra vaginalt samleie på de mest usikre dagene så er sikkerheten brukbar for de fleste.

Er du sikker på at du ikke skal ha flere barn er også sterilisering noe som det kan være greit å vurdere, men dette vet du forhåpentligvis fra før.

Lykke til med å finne noe som passer for deg :)

Skrevet
Du kan reagere på disse hormonene også, om du faktisk vil gjøre det vet du vel ikke før du eventuelt prøver. Du diskuterte migrenen med gynekologen som anbefalte spiralen? Han vet kanskje noe mer prosentvis om hvor stor sjansen er for plager for hormonspiral om man tidligere har reagert på annen hormonprevensjon. Det koster litt å bomme, to legebesøk + spiral + eventuelle plager mellom innsettelse og uttagelse. Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe om smerter i forbindelse med plasseringen. Å bli uønsket gravid fordi du mangler prevensjon for tiden er heller ikke en fest, og det må jo også tas med i betraktningen.

Takker for svar fra dere alle. Håper også på mange flere. Ja, legen vet om min migrene. Hun mente jeg ville få mindre migrene, siden den oftest kommer rundt mensen - men jeg tør ikke helt tro på det...

Nei, å bli uønsket gravid er nok ikke gøy... Jeg kunne nok ønsket meg en til, men det er ikke anbefalt pga veldig tøffe svangerskap, spontan aborter og et sv. skap utenfor livmoren..

Alikevel har jeg ikke lyst til å sterilisere meg.... Da er det ingen (egentlig) vei tilbake,om jeg skulle angre veldig.

Nei, jeg er veldig usikker....... Men det er så slitsomt med "sikre" perioder....

Skrevet
Jeg vet ikke hva du legger i begrepet “sikre perioder”, men om du er i kategorien “telle dager og håpe på det beste”, har du vurdert å ta en oppdatering på de sikre periodene, og faktisk få de rimelig SIKRE? Bruker det som sagt selv, og har aldri vært usikker på det annet enn i perioder hvor vi faktisk ikke har brukt de sikre periodene, men brukt av de usikre

Ja, jeg er i kategorien "telle dager og håpe på det beste". Mener du å teste med lady comp (er det det heter?) Eller tester du på noen annen måte?

Fortell.... :)

Av den grunn blir det ikke mange dagene i måneden jeg tør satse på som "sikre".

Gjest Elaine
Skrevet

Kan du ikke få mannen til til å sterilisere seg? Det er mye enklere for dem å gjøre det enn for oss.

Skrevet
Kan du ikke få mannen til til å sterilisere seg? Det er mye enklere for dem å gjøre det enn for oss.

:) Joda, han kunne nok gjort det... Men jeg orker ikke å "be" han gjøre det - og vite at vi ALDRI kan få flere barn, heller... Det er så definitivt...liksom.....

Den lille tvilen, og det innerste ønske mitt om et barn til - gjør det umulig, syntes jeg....Men vi har diskutert det mye, ja.... (Han tenker det samme som meg..) :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg er i kategorien "telle dager og håpe på det beste". Mener du å teste med lady comp (er det det heter?) Eller tester du på noen annen måte?

Fortell.... :)

Av den grunn blir det ikke mange dagene i måneden jeg tør satse på som "sikre".

Skal vi se:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=252032 (litt ned på side 2 er det noe statistikk fra WHO som er litt interessant å se på)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...4270&hl=temping

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=158218&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156659&hl=

Og så selvsagt ovusoft.com.

Helt enkelt så er det en blanding av lady-comp og persona. Mye billigere, og bedre når du får taket på det :) Minuset er at det krever litt mer innsats, men det er det i mine øyne verdt :)

Skrevet (endret)

Jeg er fornøyd med hormonspiralen etter forholdene. Jeg tåler ikke p-piller. Har nesten ikke mens og har derfor endelig fått bukt med et jernlagerproblem som ikke har latt seg bøte på med jerntabletter, samt at jeg er blitt kvitt de sterke menssmertene jeg hadde pga. myomer. Hadde det ikke vært for de to siste tingene, hadde jeg imidlertid ikke valgt et hormonelt prevensjonsmiddel.

Edit: Skrivefeil.

Endret av hera
Skrevet

Jeg annbefaler hormonspiral! Har brukt den litt over ett år nå, satte den inn en stund etter fødselen. Er storfornøyd! slipper å tenke på å ta de pillene og jeg blør nesten ingenting... Det er ikke noe vondt å sette den inn! Jeg satte den inn på sykehuset og han som gjorde det var sjikkeli flink! merket ingenting! har jobbet på legekontor og de legene der sa at det beste er å gå til sykehuset for å gjøre det, for der kan de det mye bedre enn hos legen. Legen kan egentli ikke sette hormonspiral. Det er noe med at den MÅ sitte helt korrekt og det kan de sjekke etter att de har satt den inn på sykehuset. Da sjekker de den med ultralyd for å vere helt sikker på at den sitter som den skal. Dette kan de ikke gjøre på legekontoret. :)

Skrevet
Skal vi se:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=252032 (litt ned på side 2 er det noe statistikk fra WHO som er litt interessant å se på)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...4270&hl=temping

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=158218&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156659&hl=

Og så selvsagt ovusoft.com.

Helt enkelt så er det en blanding av lady-comp og persona. Mye billigere, og bedre når du får taket på det :) Minuset er at det krever litt mer innsats, men det er det i mine øyne verdt :)

Tusen takk for mange linker. Her har jeg mye å lese :)

Takker også til dere andre som kommer med deres erfaringer. Det gir meg mye å tenke på :)

Er det flere der som har erfaringer ang dette, håper jeg dere tar dere tid til å skrive noen ord her....

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg reagerte negativt på både P-piller og minipiller (humørsvigninger, ødemer, brystspreng osv). Etter at jeg fikk hormonspiral er alt dette en saga blott. Og jeg har kke sett så mye som en blodflekk siden jeg fikk den for 3 1/2 år siden!

Det var helvetes vondt å sette den inn (har kun hatt keisersnitt, det er vanligvis lettere når man har født vaginalt), men det var virkelig verdt det. Men jeg må si jeg allerede har begynt å grue meg til å ta den ut når det er på tide å sette inn en ny en...

Gjest Gjest
Skrevet

Var nettopp på kontroll ,og trodde jeg måtte skifte hormonspiralen etter 7 år,men NEI ikke før du begynnte å blø igjen,

Jeg har ikke hatt men i det hele tatt på 7 år.herlig.

Synes også at jeg ikke fikk slik pms som med pp-

Men jeg la på meg,spesielt på magen.

Gjest Bodillen
Skrevet
Var nettopp på kontroll ,og trodde jeg måtte skifte hormonspiralen etter 7 år,men NEI ikke før du begynnte å blø igjen,

Jeg har ikke hatt men i det hele tatt på 7 år.herlig.

Synes også at jeg ikke fikk slik pms som med pp-

Men jeg la på meg,spesielt på magen.

7 år??? Jeg fikk beskjed om å skifte min etter 5!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...